Żarówki LED- test

Tematy związane z ukladem elektrycznym Virago
Awatar użytkownika
mariobur
Posty: 56
Rejestracja: 09 stycznia 2010, 00:54
Motocykl: Virago 535 2000r
Lokalizacja: Orzesze
Status: Offline

Żarówki LED- test

Post autor: mariobur »

Witam szanownych kolegów VIRAGOmaniaków i nie tylko.
Jak ogólnie wiadomo LIGHT BARY upiększają nasze maszyny ale również ułatwiają jazdę w trudnych warunkach. Ponieważ zasoby prądowe naszych VIRAŻEK są ograniczone, a dodatkowe 2 żarówki 55 W to potężne osłabienie AKU, można je wymienić na 35 W i wtedy jest już lepiej (o tym juz pisali koledzy) . Postanowiłem ograniczyć jeszcze zużycie prądu w motorze. Co można zrobić ? Hmmmm. Wymienić żarówki na LEDY.
Tak też zrobiłem.
Jaki wynik? Już tłumaczę.
Otóż tak, wszystkie kontrolki i podświetlenie zegara zamieniłem na LEDy-jest OK, pozycyjne w przedniej lampie wymieniłem na LED-jest OK, kierunki wymieniłem na LEDy -jest prawie OK bo trzeba jeszcze wymienić przerywacz kierunków na elektroniczny (po tej wymianie mamy pulsujące 2 W (niecałe 1 W na 1 kierunek) zamiast 42 W standardowych żarówek.
TYLNE ŚWIATŁO- tu jest problem. Zrobiłem własnoręcznie 2 włóknowe żarówki LEDowe, wymieniłem i LIPA, postanowiłem sprawdzić żarówki LEDowe renomowanej na rynku firmy, wtopiłem 35 zł i LIPA.
Problem tkwi w ilości światła która na światłach mijania jest OK- świeci idealnie nawet super oświetla tablicę rejestracyjną , natomiast problemem jest wciśnięcie hamulca.
Tu różnica w ilości i jasności światła jest tak mała, że tylko w nocy jest zauważalne hamowanie, ktoś kto jadąc za nami nie wpatrując się w nasze światło nie zauważy jak będziemy hamować.
Podsumowując, oszczędność podczas jazdy to z 7 W (żarówka pozycja przód i oświetlenie zegarów) na 0.48 W (LED-y)
Podczas skrętu (włączone kierunki) z 52 W (2 x 21W kierunki + kontrolka+ to co wyżej) na
2.72 W
Czy warto? Hmm, trochę pracy z tym jest ale mnie wydaje się , że warto.
Jedno co powiem, KOLEDZY- W DRODZE O NASZE BEZPIECZEŃSTWO NIE WYMIENIAJCIE TYLNYCH ŻARÓWEK NA LED-OWE, jak nie chcecie mieć jakiejś "puszki" na SISsyBarach
Kurde, ale się rozpisałem. :roll:
Pozdrowionka dla wszystkich FORUMowiczów
:bikersmile:

Pozdrowionka :bikersmile:
klem
Status: Offline

Re: Żarówki LED- test

Post autor: klem »

Tu różnica w ilości i jasności światła jest tak mała, że tylko w nocy jest zauważalne hamowanie, ktoś kto jadąc za nami nie wpatrując się w nasze światło nie zauważy jak będziemy hamować.
Mój brat tak miał jak wymieniał lampę. To nie kwestia ledów, on miał coś skopane w elektryce. Wypytam go co i jak. :rock:
Awatar użytkownika
mariobur
Posty: 56
Rejestracja: 09 stycznia 2010, 00:54
Motocykl: Virago 535 2000r
Lokalizacja: Orzesze
Status: Offline

Do tematu

Post autor: mariobur »

Ja to sprawdzałem najpierw na moim warsztacie a potem dopiero w MOTO. rezultat ten sam (instalacja w moto sprawna)
Powiem o co chodzi, napięcie na instalacji moto to około 12 V. tradycyjna żarówka ma 2 włókna 12 V, pierwsze 5 W (światło mijania) drugie 21 W (hamowanie), różnica zatem przy tych samych 12 V jest 4 krotna, to dużo.
Moja (i kupiona też) żarówka LED-owa ma 24 LEDy typu SUPER FLUX 5 mm i kąt świecenia 120 st., jasność 10000.
Do światła mijania wykorzystałem 10 LEDów z ograniczonym prądem do 10 mA ( i to wystarczyło żeby ładnie oświetlić lampę), natomiast do hamowania wszystkie 24 LEDy i prąd ograniczony do 25 mA (to już raczej max prąd jaki powinny te ledy otrzymywać przy 12 V), a efekt?\
Właśnie taki jak opisałem na początku postu
Pozdrawiam
:motorcycle:
Awatar użytkownika
Arni
Posty: 2530
Rejestracja: 01 marca 2009, 20:39
Motocykl: Virago XV750 83r; Intruder VS800; SHL M11
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 38
Status: Offline

Re: Żarówki LED- test

Post autor: Arni »

no to trzeba tam upchnąć więcej ledów dla stopu :razz: albo wykombinować jakąś dodatkową lampę np. zamocowaną na sissibar
Obrazek
"Celem ruchu drogowego nie jest bezpieczeństwo, tylko szybkość." Janusz Korwin-Mikke
Awatar użytkownika
mariobur
Posty: 56
Rejestracja: 09 stycznia 2010, 00:54
Motocykl: Virago 535 2000r
Lokalizacja: Orzesze
Status: Offline

Re: Żarówki LED- test

Post autor: mariobur »

Więcej LEDów? próbowałem, nic nie daje, klosz jest bardziej "rozświetlony", ale nadal różnica w mocy światła w dzień była mało (niebezpiecznie ) zauważalna. A jak zaświeci słonce, to już kaplica. Dodatkowy sto na SISSYbarze- to jest dobry pomysł wart rozpatrzenia. :rock:
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Żarówki LED- test

Post autor: -waldi- »

ja mam zamontowane LED-y na tyle i rzeczywiście była mała różnica między postojowymi a stopem - problem rozwiązałem dolutowując wewnątrz każdej opornik o większej rezystancji na zasilaniu postojówek i dodatkowo zmatowiłem LED-y jest OK

różnica teraz jest dużo większa
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
rabw
Status: Offline

Re: Żarówki LED- test

Post autor: rabw »

A ja wstawiłem do Virażki żony dużą diodę LED o mocy 3W
Obrazek
ze specjalnym sterownikiem impulsowym własnej konstrukcji obsługującym różne jasności dla światła mijania i stop (mogę sobie wybrać inną jasność każdego światła jak przyjdzie mi taki kaprys). Power LED zmieścił się idealnie w obecnej obudowie lampy (średnica soczewki pasowała do średnicy plastiku po wywaleniu oprawki żarówki). Do tego dodatkowe dwa światła po 10 małych LEDów na sakwy. Efekt - zaje.bisty. Ostatnio wstawiłem sobie po 2 takie dodatkowe światła mijania/stop na tył sporta wykonane z takich samych ledów dużej mocy jak w Virażce. Efekt - jeszcze zajebistszy :twisted: Dodatkowe ledy mocy zamontowałem w obudowach kierunkowskazów z białym szkłem, z których wywaliłem żarówki (kierunki z żarówkami kupione na allegro po 7zł).
Dodam jeszcze, że takie diody (3 albo i 5W) tylko białe można wstawić do lightbarów, a efekt będzie całkiem niezły nawet w dzień. No i zużycie prądu rzędu kilkuset miliamperów (oczywiście przy zastosowaniu prostej przetwornicy impulsowej bo z regulatorem ciągłym to ponad 1A może wyjść).
Awatar użytkownika
Arni
Posty: 2530
Rejestracja: 01 marca 2009, 20:39
Motocykl: Virago XV750 83r; Intruder VS800; SHL M11
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 38
Status: Offline

Re: Żarówki LED- test

Post autor: Arni »

no to jakieś fotki ów dzieła poprosimy :rock:
Obrazek
"Celem ruchu drogowego nie jest bezpieczeństwo, tylko szybkość." Janusz Korwin-Mikke
Awatar użytkownika
koron1
Posty: 436
Rejestracja: 19 kwietnia 2008, 12:11
Motocykl: virago 535 '93
Lokalizacja: Krosno
Wiek: 42
Status: Offline

Re: Żarówki LED- test

Post autor: koron1 »

i o linka do aukcji :razz:
rabw pisze:(kierunki z żarówkami kupione na allegro po 7zł)
rabw
Status: Offline

Re: Żarówki LED- test

Post autor: rabw »

koron1 pisze:i o linka do aukcji :razz:
Bardzo proszę:
http://moto.allegro.pl/item908560980_ki ... aniej.html
Kupiłem coś podobnego albo może i nawet takie same, tylko od innego gościa.
Do ociekającego chromem czopera raczej nie pasują, ale na moim brzydkim harleju-enduro-ratbajku wyglądają całkiem nieźle.

Arni, w lampie do Virago 250 zamotnowane to jest tak:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Widać jak świecą też białe LEDy podświetlające tablicę rejestracyjną, żeby było przepisowo i kurrrturarnie ;)
Jak widać, z tyłu lampy jest tak od groma miejsca, że zmieściły się i dwa sterowniki, i dioda, i jeszcze zostało trochę przestrzeni. Ta większa płytka to sterownik power LEDa, a ta mniejsza to prościutki stabilizator dla małych ledów przymocowanych do klap sakw i do podświetlenia tablicy rejestracyjnej.
Awatar użytkownika
koron1
Posty: 436
Rejestracja: 19 kwietnia 2008, 12:11
Motocykl: virago 535 '93
Lokalizacja: Krosno
Wiek: 42
Status: Offline

Re: Żarówki LED- test

Post autor: koron1 »

rabw pisze:Do ociekającego chromem czopera raczej nie pasują
No właśnie jakoś o takich ociekających chromem myślałem. :oops: :razz:
rabw
Status: Offline

Re: Żarówki LED- test

Post autor: rabw »

koron1 pisze:No właśnie jakoś o takich ociekających chromem myślałem. :oops: :razz:
Dlatego preferuję styl rat-bike - wtedy takie problemy jak estetyka i schludny wygląd motocykla schodzą na dalszy plan ;)
Awatar użytkownika
Arni
Posty: 2530
Rejestracja: 01 marca 2009, 20:39
Motocykl: Virago XV750 83r; Intruder VS800; SHL M11
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 38
Status: Offline

Re: Żarówki LED- test

Post autor: Arni »

dobra robota rabw, - wyszło elegancko :bravo:
A jakieś foto Twojego sprzęta można zobaczyć?
Obrazek
"Celem ruchu drogowego nie jest bezpieczeństwo, tylko szybkość." Janusz Korwin-Mikke
rabw
Status: Offline

Re: Żarówki LED- test

Post autor: rabw »

Arni pisze:dobra robota rabw, - wyszło elegancko :bravo:
A jakieś foto Twojego sprzęta można zobaczyć?
Dzięki :) Co do fotek, to na razie nie mam akumulatora w motocyklu, a nie ma sensu robić temu zdjęć jak nie świeci, bo tych dodatkowych lampek wtedy nawet nie widać za bardzo. Jak temat będzie żywy a ja uruchomię motocykl to coś wrzucę.
Awatar użytkownika
Arni
Posty: 2530
Rejestracja: 01 marca 2009, 20:39
Motocykl: Virago XV750 83r; Intruder VS800; SHL M11
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 38
Status: Offline

Re: Żarówki LED- test

Post autor: Arni »

nie chodziło mi o te lampki, tylko Twojego "brzydkiego harlejo-enduro-ratbajka" :mrgreen:
Obrazek
"Celem ruchu drogowego nie jest bezpieczeństwo, tylko szybkość." Janusz Korwin-Mikke
Awatar użytkownika
Piotronic
Posty: 138
Rejestracja: 18 lipca 2009, 14:14
Motocykl: Yamaha Virago XV750
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Wiek: 63
Status: Offline

Re: Żarówki LED- test

Post autor: Piotronic »

Witam,
ja też zmieniłem w moto żarówki na LED-y. Wszystkie poza kierunkami i głównym światłem przednim. W tylną lampę włożyłem w miejsce dwóch żarówek konwencjonalnych dwie LED- odpowiedniki. Wydaje mi się, że efekt jest identyczny albo bardzo zbliżony do żarówek tradycyjnych.
Żarówki, których użyłem można znaleźć na aukcji: http://aukcjewp.wp.pl/show_item.php?item=907636610
Jest to typ: ŻARÓWKA DIODOWA 24 LED BAY15D BIAŁY. Podobne żarówki zastosowałem w lampach tylnych samochodu. Światła kierunkowskazów pominąłem, bo wydaje mi się, że mają nieweilki wpływ na gospodarkę prądową: niewiele się w sumie miga... :-)
Cena żarówek postojowych+ stop to około 16 PLN/ szt.
.. i nie pytaj komu bije dzwon...

Piotr B
rabw
Status: Offline

Re: Żarówki LED- test

Post autor: rabw »

Taka uwaga dla wszystkich, którzy chcą zrobić LEDowy tuning. Wstawianie białych LEDów za czarwony (w ogóle kolorowy) klosz to zły pomysł. A to dlatego, że białe diody LED zazwyczaj nie mają tak równej charakterystyki widmowej tak jak żarówki. Jak się uda i akurat kolor klosza dobrze się zgra z którymś maxem charakterystyki diody to będzie OK, ale jak się nie trafi, to będzie świeciło beznadziejnie. Poza tym w każdym przypadku konfiguracja "biały LED-kolorowy klosz" marnuje się sporo energii światła diody. Wniosek: najlepiej dobrać dominujący kolor diody do koloru klosza wtedy prawie cała energia światła diody przejdzie przez klosz.
Awatar użytkownika
Arni
Posty: 2530
Rejestracja: 01 marca 2009, 20:39
Motocykl: Virago XV750 83r; Intruder VS800; SHL M11
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 38
Status: Offline

Re: Żarówki LED- test

Post autor: Arni »

no kolego - łeb na karku - bardzo mądra uwaga :rock: należy Ci się :nazdrowie:
Obrazek
"Celem ruchu drogowego nie jest bezpieczeństwo, tylko szybkość." Janusz Korwin-Mikke
rabw
Status: Offline

Re: Żarówki LED- test

Post autor: rabw »

Do użytkownika zainteresowanego schematem: mogę wysłać, tylko muszę mieć możliwość odpisania (mail albo możliwość wysłania wiadomości na priv - masz wyłączone) :P
rysiek535
Posty: 1437
Rejestracja: 10 maja 2009, 11:40
Motocykl: Virago XV 535 DX
Lokalizacja: Polska
Status: Offline

Re: Żarówki LED- test

Post autor: rysiek535 »

Witam
Obrazek


A to moja żarówka na Ledach którą zrobiłem drążąc dalej temat oświetlenia w
moim motorku viewtopic.php?t=8719

A tak świeci Obrazek

Pobór prądu 3W mac świecenia szacuje na ok 30W zwykłej żarówki ale
ładnego białego światła :mrgreen: Mogłaby świecić mocniej ale jest problem z
umieszczeniem radiatorów w tak małej oprawce H1.

Mam zamiar jeszcze zrobić prototypy dla H7 i H4 ( 1 włókno) ale to jak się kasa
troche wzbogaci bo koszt samych Ledów to najmniej 50zł. na 1 szt.

Kolega Rabw ma racje z tą charakterystyką światła dla różnych kolorów, warto jeszcze
zwrócić uwage podczas wyboru Ledów na ilosć światła oddawana przez led przy
tym samym prądzie - są wielkie różnice pomiędzy kolorami i konkretnymi modelami.
U mnie białe zimne !!! są w żółtych kloszach ale akutat nie zauważyłem zbyt dużego tłumienia.
Nie wiem jak z czerwonym kloszem by sie zachowywały, ale chyba tez by za dużo swiatła nie tłumiło. Nie polecam bursztynowych do migaczy bo sprawdziłem i żółte klosze świecą prawie jak czerwone, jeśli już do migaczy to biała lub żółta.

Przykład takiego widma: Obrazek
Chyba najbardziej uniwersalny bedzie Biały Ciepły - czerwona krzywa . Biały Zimny - niebieska krzywa do żółtego też powinien spoko podejść tymbardziej że z reguły one są dużo mocniejsze od czerwonych i żółtych ledów. Dla czerwonego to już chyba dużo gożej by było.
Awatar użytkownika
poolski
Posty: 961
Rejestracja: 06 maja 2009, 23:28
Motocykl: BLACK POWER CRUISER
Lokalizacja: ZŁO - PZL
Kontakt:
Status: Offline

Re: Żarówki LED- test

Post autor: poolski »

ak już wiadomo z forum a ja od rabw nie wolno stosować diodowych lamp w naszych maszynach. Jeśli już to z rezystorami aby wyrównać spadek napięcia jaki miała żarówka ponieważ czego nie zużyjemy żarówkami zewrze regulator. Jak będzie odbierał całą moc to się spali ?! Wersje USA od rozruchu same włączają światła.
Pozdro
- VF4 750 C2 Magna Deluxe USA - 2x Yadźka Vir XV 1000 1985r. i 1986r. - :uklon:
rabw
Status: Offline

Re: Żarówki LED- test

Post autor: rabw »

poolski pisze:czego nie zużyjemy żarówkami zewrze regulator. Jak będzie odbierał całą moc to się spali ?!
Nie jest aż tak źle. Na reglerze wydziela się tylko część mocy, a część traci się w uzwojeniu prądnicy/alternatora (a ten z kolei chodzi w oleju o ile dobrze pamiętam). Jak się wytnie obciążenia to grzanie się nie będzie i tak jakieś tragiczne (jak regler jest dziadoski i ma zdechnąć po paru miesiącach to zdechnie niezależnie od obciązenia ;)).
Idea stosowania LEDów w motocyklu jest taka żeby dzięki odciązeniu instalacji, dołączyć jakieś inne odbiorniki albo żeby zrobić na LEDach dodatkowe odbiorniki (np. lightbar).
A poza tym, to większość mocy naprodukowanej przez prądnicę idzie w żarówkę przedniej lampy.
Awatar użytkownika
poolski
Posty: 961
Rejestracja: 06 maja 2009, 23:28
Motocykl: BLACK POWER CRUISER
Lokalizacja: ZŁO - PZL
Kontakt:
Status: Offline

Re: Żarówki LED- test

Post autor: poolski »

rabw byłeś na zlocie w Kole w tamtym roku HD?
- VF4 750 C2 Magna Deluxe USA - 2x Yadźka Vir XV 1000 1985r. i 1986r. - :uklon:
rabw
Status: Offline

Re: Żarówki LED- test

Post autor: rabw »

Nie, a co? ;)
Awatar użytkownika
poolski
Posty: 961
Rejestracja: 06 maja 2009, 23:28
Motocykl: BLACK POWER CRUISER
Lokalizacja: ZŁO - PZL
Kontakt:
Status: Offline

Re: Żarówki LED- test

Post autor: poolski »

rabw pisze:Nie, a co? ;)
Kolega na zlocie :drunksmile: :nazdrowie: miał podobną ksywkę. :rock:
- VF4 750 C2 Magna Deluxe USA - 2x Yadźka Vir XV 1000 1985r. i 1986r. - :uklon:
ODPOWIEDZ