Regulator czy Akumulator

Tematy związane z ukladem elektrycznym Virago
jacekozik
Status: Offline

Regulator czy Akumulator

Post autor: jacekozik »

Mam duży problem. Mój moto super chodzi, niestety muszę doładowywać go raz lub dwa razy w tygodniu bo w przeciwnym wypadku nawet rozrusznik nie rusza.
Raz nawet ledwo dojechałem do domu, bo przy hamowaniu (gdy zapalało sie światło stopu) przygasał, a jak zajechałem to ledwo światła świeciły.
Po podłączeniu woltomierza przy naładowanym akumulatorze na wolnych obrotah (900-1000) jest napięcie 12,2-12,3V a jak podgazuje to wzrasta o 0,2 V.
Nie wiem czy to alternator czy regulator, gdyby to był alternator to by chyba napięcie sie nie podwyższało, tak ?
Poradźcie coś, pozdrawiam.
Awatar użytkownika
dwaPe
Posty: 82
Rejestracja: 03 września 2007, 22:38
Motocykl: Virago 1100
Lokalizacja: Gliwice
Wiek: 59
Status: Offline

Re: Regulator czy Akumulator

Post autor: dwaPe »

jacekozik pisze:Mam duży problem. Mój moto super chodzi, niestety muszę doładowywać go raz lub dwa razy w tygodniu bo w przeciwnym wypadku nawet rozrusznik nie rusza.
Raz nawet ledwo dojechałem do domu, bo przy hamowaniu (gdy zapalało sie światło stopu) przygasał, a jak zajechałem to ledwo światła świeciły.
Po podłączeniu woltomierza przy naładowanym akumulatorze na wolnych obrotah (900-1000) jest napięcie 12,2-12,3V a jak podgazuje to wzrasta o 0,2 V.
Nie wiem czy to alternator czy regulator, gdyby to był alternator to by chyba napięcie sie nie podwyższało, tak ?
Poradźcie coś, pozdrawiam.
aby to dokładnie stwierdzić musisz zmierzyć napięcie wychodzące z alternatora (przed regulatorem) Alternator daje napięcie zmienne na trzech fazach i na wszystkich powinno być takie samo. Ja już dokładnie nie pamiętam jaka wartość, ale na pewno powyżej 30 V na każdą fazę.
Niestety często bywa tak, że na skutek uszkodzenia regulatora (w Virago reguluje napięcie poprzez impulsowe zwieranie do masy), przegrzewa się cewka lub cewki alternatora i też się uszkadzają.
Ja właśnie miałem taki przypadek :neutral:
--
pozdrawiam
abdul (dwape)

http://wrm.org.pl
jacekozik
Status: Offline

Re: Regulator czy Akumulator

Post autor: jacekozik »

czy kabel z alternatora ma 4 żyły? 1 x neutralny i 3 x fazowy (bo nie chodziło chyba o między-fazowe napięcie)
Ile taki cewki lub ich przewijanie kosztują?
Regulator, jest pod siedzeniem?
pozdro
Awatar użytkownika
dwaPe
Posty: 82
Rejestracja: 03 września 2007, 22:38
Motocykl: Virago 1100
Lokalizacja: Gliwice
Wiek: 59
Status: Offline

Re: Regulator czy Akumulator

Post autor: dwaPe »

jacekozik pisze:czy kabel z alternatora ma 4 żyły? 1 x neutralny i 3 x fazowy (bo nie chodziło chyba o między-fazowe napięcie)
Ile taki cewki lub ich przewijanie kosztują?
Regulator, jest pod siedzeniem?
pozdro
Z alternatora wychodzą trzy przwody i wchodzą do regulatora (u mnie jest pod lewą stopką pasażera), a z regulatora wychodzi już tylko plus no i minus (masa) Acha, napięcie mierzymy między fazami alternatora. Przed pomiarem oczywiście odłącz regulator.

PS
za przezwojenie stojana zapłaciłem 200zł, a za regulator chyba 170 zł
--
pozdrawiam
abdul (dwape)

http://wrm.org.pl
jacekozik
Status: Offline

Re: Regulator czy Akumulator

Post autor: jacekozik »

dzieki jutro zobacze
jacekozik
Status: Offline

Re: Regulator czy Akumulator

Post autor: jacekozik »

No to mam problema, niesety mam takie napięcia 11,12 i 7-8 V, jak podłącze regulator to u wyjściowe to 4 V.
Na pewno, a może te napięcia są w porządku tylko regulator do kitu, jeżeli nie, to chyba cewki, ale na wszelki wypadek chyba zmienię również regulator (mogę mięć za 110 )
Takie przezwajanie długo trwa?
Awatar użytkownika
dwaPe
Posty: 82
Rejestracja: 03 września 2007, 22:38
Motocykl: Virago 1100
Lokalizacja: Gliwice
Wiek: 59
Status: Offline

Re: Regulator czy Akumulator

Post autor: dwaPe »

jacekozik pisze: Takie przezwajanie długo trwa?
Ja czekałem chyba 3 albo 4 dni.
--
pozdrawiam
abdul (dwape)

http://wrm.org.pl
DA REK
Status: Offline

Re: Regulator czy Akumulator

Post autor: DA REK »

Jacek zaintrygowało mnie to, że musisz doładowywać akumulator 2x w tygodniu. Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale jesli wróciłeś z jazdy i zgasiłeś go, to czy po 5 minutach możesz go jeszcze raz odpalić ? Bo jeśli tak, to chyba stawiałbym na akumulator, który jeśli ma zwarcie w celi to już na drugi dzień zdechnie, a ponowne naładowanie i tak wskaże na 12,5-13V na zaciskach akumulatora. Ale na krótko, dzień lub dwa...
Chyba że jesteś na 100% pewny, że wyjęty i naładowany akumulator postoi 3-4 dni i nadal dzielnie się trzyma, wtedy trza faktycznie szukac.
jacekozik
Status: Offline

Re: Regulator czy Akumulator

Post autor: jacekozik »

Panowie przepraszam że tak długo nie było mnie na forum, ale nie było mnie 3 tygodnie w domu. Oprócz tego wyciągnąłem cewkę od alternatora, no i przy jarana:(, . No to dostałem do wypróbowania drugą. (wygląda bardzo dobrze).
Po mimo wymiany mam U ładowania 12,5V (przykładam woltomierz do zacisków akumulatora.

Z silnika wychodzi wiązka 4 kabli w tym 3 od cewki (trzy bo tak naprawdę cewka to trzy cewki podłączone w gwiazdę), które idą do regulatora. Zmierzyłem pomiędzy nimi napięcia (przed regulatorem) no i jast ok 9V przy 1000 obrotów i wzrasta do 13V przy 3000 i zapewne bardzie może podskoczyć ( w każdym z trzech przypadków).

Nie wiem czy nie mam uszkodzonego regulatora?, bo sama z siebie cewka sie nie jara. Sprawdźcie jeżeli możecie te napięcia, bo jeżeli są poprawne to ten regulator jest uszkodzony.
DA REK
Status: Offline

Re: Regulator czy Akumulator

Post autor: DA REK »

jacekozik pisze:Panowie przepraszam że tak długo nie było mnie na forum, ale nie było mnie 3 tygodnie w domu. Oprócz tego wyciągnąłem cewkę od alternatora, no i przy jarana:(, . No to dostałem do wypróbowania drugą. (wygląda bardzo dobrze).
Po mimo wymiany mam U ładowania 12,5V (przykładam woltomierz do zacisków akumulatora.

Z silnika wychodzi wiązka 4 kabli w tym 3 od cewki (trzy bo tak naprawdę cewka to trzy cewki podłączone w gwiazdę), które idą do regulatora. Zmierzyłem pomiędzy nimi napięcia (przed regulatorem) no i jast ok 9V przy 1000 obrotów i wzrasta do 13V przy 3000 i zapewne bardzie może podskoczyć ( w każdym z trzech przypadków).

Nie wiem czy nie mam uszkodzonego regulatora?, bo sama z siebie cewka sie nie jara. Sprawdźcie jeżeli możecie te napięcia, bo jeżeli są poprawne to ten regulator jest uszkodzony.
A sprawdziłeś napięcie z alternatora przy odłączonym aku ? Winno być od 13 do 14,5V. Z podłączonym aku nie pokaże więcej niż 12,5, bo regulator więcej nie przepuści, a i samo aku stawia opór.
Lego
Status: Offline

Re: Regulator czy Akumulator

Post autor: Lego »

Proponuje mierzyc od poczatku a nie od konca....najpierw namierz te kilkadziesiat voltow za samym alternatorem bo jak reszta ukladu nie ma zasilania odpowiedniego to mozesz wymienic pol instalacji a i tak to nic nie da
jacekozik
Status: Offline

Re: Regulator czy Akumulator

Post autor: jacekozik »

po zmianie cewki alternatora, zaczelo wszystko grac
jacekozik
Status: Offline

Re: Regulator czy Akumulator

Post autor: jacekozik »

DA REK pisze:A sprawdziłeś napięcie z alternatora przy odłączonym aku ? Winno być od 13 do 14,5V. Z podłączonym aku nie pokaże więcej niż 12,5, bo regulator więcej nie przepuści, a i samo aku stawia opór.
Teraz właśnie tak mam, a jak zamiele do 3000 to podskakuje ponad 13V. Jeżdżę drugi tydzień i czuje że będę musiał podładować, ale pewnie to wina aku, może być stary i zasiarczały (nie sprawdzałem go) , a przez to stawia pewnie duży opór.
Pozdro
konik
Status: Offline

Pomoc: Regulator czy alternator

Post autor: konik »

Hej.
Odgrzewam temat bo wlasnie (na 90%) padl mi alternator. Napiecia na 2 fazach ok 20-40V na 3 fazie ok 8-19V :frustrated:
Regler przy takich wejsciach z altka podaje ok 4V nawet przt wysokich obrotach :(

I teraz dwie prosby:
1. Czy takie objawy to na pewno alternator?
2. Czy idzie przezwojic alternator i ile to +/- kosztuje? Jakis znajomy mechanik wspominal cos ze nie da sie regenerowac altka bo ponoc zwojnica jest w oleju i jesli zrobi sie to zwyczajnie (tak jak w samochodach) to po kilkuset km i tak wszystko sie spali :/ Wiec jak to jest?

Z gory dzieki za odpowiedz!
Pozdro
Konik
jacekozik
Status: Offline

Re: Regulator czy Akumulator

Post autor: jacekozik »

niestety to alternator, ale jest możliwość że izolacja na kablu wyprowadzającym napięcie z jednego z 3 cewek (grup cewek) sie uszkodziła.
Przewijać sie nie opłaca, w izabelinie gość ma po 120 zł
konik
Status: Offline

Re: Regulator czy Akumulator

Post autor: konik »

Czy moglbys podac jakies namiary na ten warsztat w Izabelinie?

Z gory dzieki
Konik
Awatar użytkownika
ayo007
Posty: 1207
Rejestracja: 12 września 2007, 21:51
Motocykl: yamaha virago 1100
Lokalizacja: Księstwo Cieszyńskie
Wiek: 55
Status: Offline

Re: Regulator czy Akumulator

Post autor: ayo007 »

niestety to alternator, ale jest możliwość że izolacja na kablu wyprowadzającym napięcie z jednego z 3 cewek (grup cewek) sie uszkodziła.
.. to potwierdzam, sie zdarzyć, że kable na wyjsciu z alternatora mogą być poprzecierane mimo,ze alternator pracuje właściwie, to prad "gubi się" gdzieś po drodze..
Virago 1100,na razie starczy..:)
konik
Status: Offline

Re: Regulator czy Akumulator

Post autor: konik »

Hej .
Dzieki za odp. Ale jak mam sprawdzic czy kable nie sa poprzecierane? Mierzyc ich opornosc czy co?
Pozdro
Konik
Lego
Status: Offline

Re: Regulator czy Akumulator

Post autor: Lego »

Musisz mierzyc opor wzgledem masy czyli obudowy badz innych metalowych elementow konstrukcyjnych alternatora. Nie jest to jeszcze nic pewnego bo moze Ci z pomiarow wyjsc ze jest czysto a jak uklad dostanie napiecie moze dochodzic do przebicia. Dzieje sie tak dlatego ze pomiar zwyklym miernikiem to nic innego jak podanie na badany obiekt napiecia rzedu paru wolt w zalaznosci od przyrzadu co w pewnych warunkach moze nie wystarczyc do przebicia izolacji. Dlatego pomiary tego typu wykonuje sie induktorem badz szeregiem innych przyrzadow do pomiaru izolacji ktore dzialaja tak samo jak induktor tyle ze nie trzeba krecic. Tak woli scislosci to odradzam pomiar induktorem o wartosci napiecia znacznie przekraczajacego wartosc wystepujaca w alternatorze gdyz izolacja moze nie byc przewidziana na takie traktowanie i moze ulec uszkodzeniu w trakcie pomiaru.

Reasumujac najlepiej uzyj zwyklego miernika bo jak to przetarcie to powinno pokazac. No i podczas pomiaru postaraj sie poruszac troche tymi kabelkami bo moze akurat trafisz na moment ze bedzie OK a za pare km bedzie cie znowu alternator cwiczyl
konik
Status: Offline

Re: Regulator czy Akumulator

Post autor: konik »

Musisz mierzyc opor wzgledem masy czyli obudowy badz innych metalowych elementow konstrukcyjnych alternatora.
Nie bardzo rozumiem :( Opor czego wzgledem masy? Tych styków idacych do regulatora (3 biale) do masy czy co?

Przepraszam za (byc moze) glupie pytania ale akurat w tej sprawie jestem laikiem a po wizycie w serwisie Yamahy nie mam sil zeby moto oddawac gdziekolwiek (jakis leszczu pomierzyl napiecie na aku i wyszlo mu >16V :frustrated: kiedy na dwoch niezaleznych miernikach pokazuje ok 13V - szkoda gadac...)

Pozdro
Konik
Lego
Status: Offline

Re: Regulator czy Akumulator

Post autor: Lego »

konik pisze:Opor czego wzgledem masy? Tych styków idacych do regulatora (3 biale) do masy czy co?
Od tych trzech kabli do masy ...czyli jeden zacisk na mase a drugi kolejno na fazy wychodzace z alternatora.
konik
Status: Offline

Re: Regulator czy Akumulator

Post autor: konik »

Ok. Teraz rozumiem :)
Dzieki
crazy
Status: Offline

Re: Regulator czy Akumulator

Post autor: crazy »

Hej.Mój problem polega na tym, że moc ładowania zmniejsza się wraz ze wzrostem obrotów (mierząc na zaciskach akumulatora) w wyniku czego akumulator jest słaby(choć nowy) :?:
dzięki
pozdrawiam crazy
Piasek(XV535)
Status: Offline

Re: Regulator czy Akumulator

Post autor: Piasek(XV535) »

Ja cąłkiem niedawno miałem ten sam problem... Brak ładowania. Pomiary wykazały ledwo 9.7V, aku roczny i już byłem bliski wymiany regulatora gdy jeden z bywalców tutejszego forum podpowiedział mi inną możliwość:
weź dobry, sprawny akumulator samochodowy, odepnij motocyklowy całkowicie i odpal moto z aku samochodowego i wtedy sprawdź napięcie i natężenie ładowania na samochodowym... Mierz jak silnik jest zimny i pracuje na ssaniu oraz po jego rozgrzaniu (na światłach i bez) na obrotach wyższych (np 3 tyś) i na obr. biegu jałowego...
Okazało się u mnie - że pomimo posiadania rocznego aku - ten po prostu dostał "strzała" i odwalił kopyto... Na samochodowym ładowanie na ciepłym silniku oscyluje w okolicach 14.1V na wolnych obrotach... Na wysokich i przy pełnym obciążeniu (światła, kierunki, STOP) nie schodzi niżej 13.5V... Czyli wszystko z całą resztą w porządku było... Wina w cąłości leżała po stronie aku...
crazy
Status: Offline

Re: Regulator czy Akumulator

Post autor: crazy »

Wielkie dzięki.
Podładowałem aku i przeczyściłem wszystkie styki.Teraz na wolnych ładuje 13,7V a przy zwiększaniu obrotów spada ale nie tak drastycznie. Myślę że będzie O.K. a jak nie to najpierw zmieniam akumulator
pozdrawiam
ODPOWIEDZ