Jaki Olej do silnika

Jeżeli masz kłopoty ze swoją Virago lub nie wiesz jak coś naprawić to idealne miejsce by o tym napisać
Awatar użytkownika
Strażak
Posty: 598
Rejestracja: wt gru 11
Motocykl: Yamaha 1100 Virago
Lokalizacja: Opole
Kontaktowanie:
Status: Offline

Jaki Olej do silnika

Postautor: Strażak » pn gru 31

Witam, przeczytałem wątek o oleju, przejrzałem forum w poszukiwaniu odpowiedzi i w sumie nic nie znalazłem.

A sprawa się ma następująco, według instrukcji powinienem wlać olej mineralny 20W40 , info od gościa od którego kupiłem moto on lał 20W50.
Więc jaka jest różnica pomiędzy tymi olejami ?

I drugie pytanie, kupować Motula czy Castrola czy inny ? Jest jakaś różnica czy się płaci za firmę ?

pozdrawiam i życzę wszystkiego najlepszego w nowym 2008 roku.
Nie jedź szybciej niż twój Anioł Stróż umie latać

Jawa 350 => XJ 700S MAXIM 1990 r. => XV 750 VIRAGO 1987 r. =>> już jest XV 1100 1993 r.

http://www.ma-ro.com.pl

Awatar użytkownika
Kaczor-Motorock
Posty: 995
Rejestracja: sob paź 20
Motocykl: Suzuki Intruder 1500
Lokalizacja: Gostynin
Status: Offline

Re: Jaki Olej do silnika

Postautor: Kaczor-Motorock » pn gru 31

Ja kupuje Castrol Act Evo 4T 20 w-40

Awatar użytkownika
Strażak
Posty: 598
Rejestracja: wt gru 11
Motocykl: Yamaha 1100 Virago
Lokalizacja: Opole
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Jaki Olej do silnika

Postautor: Strażak » pn gru 31

20W40 jest zalecany przez producenta, więc jak przejdę z 20W50 to chyba się nic nie powinno stać ? w sumie i tak będę jeździł dalej na mineralnym.
Nie jedź szybciej niż twój Anioł Stróż umie latać

Jawa 350 => XJ 700S MAXIM 1990 r. => XV 750 VIRAGO 1987 r. =>> już jest XV 1100 1993 r.

http://www.ma-ro.com.pl

Awatar użytkownika
Kaczor-Motorock
Posty: 995
Rejestracja: sob paź 20
Motocykl: Suzuki Intruder 1500
Lokalizacja: Gostynin
Status: Offline

Re: Jaki Olej do silnika

Postautor: Kaczor-Motorock » pn gru 31

20w-40 jest zalecany przez producenta i taki powinien być. I jak go wlejaesz to napewno się nic nie stanie. ale jak poprzedni wlaściciel jeździł na 20W-50 i wszystko było dobrze to też możesz taki wlać. Tylko dobrze by było tego samego producenta. Ale ja polecam Castrol 20W-40

Awatar użytkownika
ayo007
Posty: 1206
Rejestracja: śr wrz 12
Motocykl: yamaha virago 1100
Lokalizacja: Księstwo Cieszyńskie
Status: Offline

Re: Jaki Olej do silnika

Postautor: ayo007 » pn gru 31

.. z olejami nie ma co kombinować, bo mozna z tego miec więcej szkody niz pozytku, jeśli nie jesteśmy pewni co do kondycji silnika lepiej pozostać przy mineralu, jesli moto juz jeździ na syntetyku/półsyntetyku mozna dalej go stosować..pozdrawiam
Virago 1100,na razie starczy..:)

Mateo
Status: Offline

Re: Jaki Olej do silnika

Postautor: Mateo » pn gru 31

Na wiosne jak bede zmienial to na CASTROL ACT>EVO 4T 20W 40

akcja535
Status: Offline

Re: Jaki Olej do silnika

Postautor: akcja535 » pn paź 19

A co sadzicie o oleju MOTUL 20W40,?

Awatar użytkownika
Arktos
Posty: 779
Rejestracja: śr wrz 12
Motocykl: Virago 750 z 96r
Lokalizacja: Włocławek
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Jaki Olej do silnika

Postautor: Arktos » pn paź 19

akcja535 pisze:A co sadzicie o oleju MOTUL 20W40,?

Lepkość OK zalecana przez producenta. Odgrzebałeś wątki z 2007r a były młodsze i ciekawsze. Poszukaj na forum nawet w koszu coś się ostatnio znalazło.
Gang dzikich wieprzy.
Motórzyści Włocławek.
Grupa Kujawska.

Awatar użytkownika
Blunio
Posty: 5364
Rejestracja: wt mar 11
Motocykl: Suzuki V-strom DL650
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Status: Offline

Re: Jaki Olej do silnika

Postautor: Blunio » wt paź 20

Arktos pisze:MOTUL 20W40
Taki zalałem na jesieni ubr. i byłem pozytywnie zaskoczony cichą zmianą biegó po wymianie.
Zresztą z motórami jest chyba podobnie jak z puszkami - po przebiegu 260 tyś. km Asterka II trochę zaczęła brać olej (syntetyk) - chyba przez uszczelniacze trzonków zaworów i biegli w sztuce motoryzacyjnej fachmani zalecili przejść na minerał. Róznicy w pracy silnika nie widać, najwyżej ciężej będzie kręcić podczas uruchamiania na mrozie, co zresztą motórów raczej nie dotyczy - ale przynajmniej podczas dolewania $$ serce nie boli.
Tak że polecam minerał !
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to? nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!

Awatar użytkownika
Munary
Posty: 1906
Rejestracja: pn sie 04
Motocykl: VT1100 Shadow C3aero
Lokalizacja: Wieliszew/Warszawa
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Jaki Olej do silnika

Postautor: Munary » wt paź 20

Ja już drugi sezon jeżdżę na Motul 5100 15W50 - półsyntetyk (dwie zmiany) taki mi polecili w Larsonie i wszystko jest OK. Ale ja mam mały przebieg.
Gang Dzikich Wieprzy
Obrazek
Lepiej mieć tasiemca, niż żadnego życia wewnętrznego.
Grupa Warszawa
AntiGraf - produkty i technologia Delta Anti Graffiti System
Agencja Ubezpieczeniowa - Ergo Hestia, PZU

Awatar użytkownika
pisior
Posty: 5256
Rejestracja: pt sie 21
Motocykl: 535,1100vn1500gsf125
Lokalizacja: kostrzyn nad odra
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Jaki Olej do silnika

Postautor: pisior » wt paź 20

A JA PRZY PRZEBIEGU ,40.000 CO POWINIENEM WLAC .MOTO CHODZI JAK IGLA .PRZY ZAKUPIE WYMIENIAL GOSC NA MOTULA ,ALE PARAMETROW NIEZNAM :?: :shock:
Obrazek

Awatar użytkownika
romanthorne
Posty: 494
Rejestracja: pn lis 24
Motocykl: Honda Pantheon 150
Lokalizacja: BRODNICA
Status: Offline

Re: Jaki Olej do silnika

Postautor: romanthorne » wt paź 20

Virażka wymaga oleju mineralnego w wąskim zakresie temperatur 20W40.Jeśli dasz jej
półsyntetyk np.Motul 5000 10W/40,bedzie to skutkować odrobinę mniejszym zużyciem wszystkich podzespołów oraz możliwością jazdy w nieco niższych temperaturach.
Jest prawie nieźle.

Awatar użytkownika
Blunio
Posty: 5364
Rejestracja: wt mar 11
Motocykl: Suzuki V-strom DL650
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Status: Offline

Re: Jaki Olej do silnika

Postautor: Blunio » wt paź 20

gregor010478 pisze:PRZY ZAKUPIE WYMIENIAL GOSC NA MOTULA
Wymieniał, czy mówił że wymieniał ? Jak nie byłeś przy wynianie, to nalepsza okazja wymienić. Będziesz wiedział, co masz zalane, a i sen spokojniejszy :mrgreen:
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to? nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!

Awatar użytkownika
pisior
Posty: 5256
Rejestracja: pt sie 21
Motocykl: 535,1100vn1500gsf125
Lokalizacja: kostrzyn nad odra
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Jaki Olej do silnika

Postautor: pisior » śr paź 21

romanthorne, TO ZNACZY ,JEZDZE CO DZIEN O 6 RANO DO PRACY ,TEMPERATURA JAK WIADOMO JEST NIZSZA,TO CHYBA LEPIEJ WLAC 10W/40,CZY DOBRZE ZROZUMIALEM :?: A WYMIANE WIDZIALEM ,TYLKO TAKI BYLEM UCHACHANY ZE PARAMETROW NIE PAMIETAM :rock:
Obrazek

Awatar użytkownika
romanthorne
Posty: 494
Rejestracja: pn lis 24
Motocykl: Honda Pantheon 150
Lokalizacja: BRODNICA
Status: Offline

Re: Jaki Olej do silnika

Postautor: romanthorne » śr paź 21

Ponieważ ,jak pisałem,konstrukcja Virago nie wymaga stosowania jakiś super olejów,mogę polecić zwykły,dobry jakościowo półsyntetyk Motul 5000 10W/40(lub podobny o tych parametrach).Cena na Allegro ok.95,00zł za 4 litrową banieczkę + wysyłka.Jeśli ruszasz rano,w niskiej temperaturze,to ten olej będzie akurat. :grin:
Jest prawie nieźle.

Awatar użytkownika
motobambo
Posty: 350
Rejestracja: pn sty 26
Motocykl: Junak
Lokalizacja: Pińczów
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Jaki Olej do silnika

Postautor: motobambo » czw paź 22

A ja bym się zastanowił nad wymianą (zamianą) bo wymiana musi być oleju, bo jesli jeździł ktos na 10w40 a następny zmienił olej na 20w50 to moim zdaniem moga być komplikacje silnikowe ... jesli wrócisz w dół np. do 20w40 ... moge się mylić jesli zna ktoś tę zalezność niech się wypowie bo irytuje mnie to :) :boks: :rock:

Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 3743
Rejestracja: ndz kwie 26
Motocykl: BMW F800ST
Lokalizacja: Warszawa
Status: Offline

Re: Jaki Olej do silnika

Postautor: leszekk » czw paź 22

motobambo pisze:moge się mylić

Albowiem nie ma ludzi nieomylnych.
Co zaś do oleju: prawidłowość jest taka, że w życiu silnika nie powinno być powrotów z oleju półsyntetycznego na syntetyczny, z mineralnego na półsyntetyk czy syntetyk jeśli w silniku nie dokonano generalnego remontu. W drugą stronę - tak, z syntetyka po kilku latach jazdy schodzimy na półsyntetyk, potem na mineralny (ach, te oszczędności).
Co do lepkości oleju - zmiana z 10W30 na 20W50 powinna być podyktowana zmiennymi warunkami eksploatacji a nie poszukiwaniami "najlepszego". Olej 10W30 jest dobry na zimę w Skandynawii ale w warunkach upalnego lata w Chorwacji czy Grecji nie zapewni właściwego smarowania w temperaturach otoczenia przekraczających 40 st.C. Olej 20W50 wprost przeciwnie - będzie znakomity na gorące lato, w zimie będzie stawiał bardzo duże opory. Wiele nowoczesnych olejów (wielosezonowych bo typowo letnich/zimowych w zasadzie już teraz się nie produkuje) nadaje się do eksploatacji w coraz szerszym zakresie temperatur.
Naprawdę nie boli zajrzeć do instrukcji obsługi, tam jak byk napisano jakiej lepkości powinien być olej w silniku. Doczytanie odrobiny teorii co oznacza 10W a co 50 też się przyda, choćby po to, żeby świadomie od tej instrukcji odchodzić.
Silnik Virago jako konstrukcja niezbyt wysilona nie ma znaczących tendencji do przegrzewania się zarówno w czasie jazdy w lecie jak i w czasie postoju. Natura jazdy na motocyklu raczej zniechęca do podróżowania w temperaturach mocno ujemnych. Używanie oleju o parametrach odbiegających od 20W40, no, niech będzie dla lubiących ekstremalne przeżycia 15W40 to już raczej wyższość techniki nad zdrowym rozsądkiem.

Polecam słów kilkoro choćby stąd: http://www.autokacik.pl/oleje/oleje.html

"Klasa lepkości oleju - jest 6 klas olejów zimowych (SAE 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) i 5 klas olejów letnich (SAE 20, 30, 40, 50, 60). Im niższa liczba przed literą W, tym olej może być stosowany w niższych temperaturach otoczenia. Np. 5W w temp. -35st.C, 10W w temp. -30st.C. Natomiast im wyższa liczba za literą W (oleje letnie), tym w wyższych temperaturach otoczenia może być olej stosowany. Np. SAE 40 w temp. do +40st.C. "
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.

Awatar użytkownika
motobambo
Posty: 350
Rejestracja: pn sty 26
Motocykl: Junak
Lokalizacja: Pińczów
Kontaktowanie:
Status: Offline

Re: Jaki Olej do silnika

Postautor: motobambo » pt paź 23

i o to mi chodziło :rock: leszekk, dzieki ci za to

Awatar użytkownika
kyller
Posty: 2198
Rejestracja: czw mar 13
Motocykl: pożyczony XV1000
Lokalizacja: Warszawa
Status: Offline

Re: Jaki Olej do silnika

Postautor: kyller » pt paź 23

generalnie fajnie leszekk ze napisałes taki tekst
zgłaszam uwagi tylko do 2 fragmentów
"prawidłowość jest taka, że w życiu silnika nie powinno być powrotów z oleju półsyntetycznego na syntetyczny, z mineralnego na półsyntetyk czy syntetyk jeśli w silniku nie dokonano generalnego remontu. W drugą stronę - tak, z syntetyka po kilku latach jazdy schodzimy na półsyntetyk, potem na mineralny (ach, te oszczędności). "
klasyczna "madrość" przekazywana przez mechaników - to jest bezzasadne (w chwili obecnej) kiedys oleje syntetyczne zawierajły znacznie wieksza ilośc depergentów niz mineralne w tej chili sa to ilosci porówywalne,

"Naprawdę nie boli zajrzeć do instrukcji obsługi, tam jak byk napisano jakiej lepkości powinien być olej w silniku." no i tu jest pułapka :mrgreen: bo oprócz lepkosci oleju jest jeszcze jego klasa , na dzien dziseijszy ciezko znależc olej tak niskiej klasy jak polecana przez producenta :mrgreen: no chyba ze kupimy go w lidlu lub innym markecie bo wszytkie motule, castrole itp mja wyzsza klasę

Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 3743
Rejestracja: ndz kwie 26
Motocykl: BMW F800ST
Lokalizacja: Warszawa
Status: Offline

Re: Jaki Olej do silnika

Postautor: leszekk » pt paź 23

kyller pisze:zgłaszam uwagi tylko do 2 fragmentów

I bardzo słusznie.
Pozwolę się zatem ustosunkować do słusznej krytyki ;)
Tak, oczywiście, oleje współczesne nijak nie mają się do znanego mi jeszcze oleju np. Selektol Specjal 20W40, który był zalecany do Poloneza 29 lat temu. Zasada o jakiej wspomniałem wynika z (być może) przesądu, że oleje z dodatkami syntetycznymi bądź całkowicie syntetyczne mają (poza zdolnościami do dokładnego wypucowania silnika) zdolności do gruntowniejszego penetrowania wszelkich dziur, przez które olej ma prawo wyciec z silnika, w wyniku czego silnik na mineralu będzie szczelny a na syntetyku będzie się co najmniej pocił. Ale jak napisałem - być może to tylko przesąd a eksperymentować w tym zakresie nie bardzo mi sie chce bo za bardzo lubię swoją maszynkę żeby ją psuć :D
Co do pułapki - nie jest to do końca prawda gdyż najczęściej w instrukcji pisane jest "olej o parametrach nie gorszych niż ..." czyli na przykładzie mojego diesla: nie gorszy niż CD (czyli nie wolno mi wlać CC ale może być CE, CF, czy odpowiednik normy militarnej USA o numerze ...). Gdybyśmy żyli w Stanach, być może komuś udało by się na podstawie takiego zapisu w instrukcji wygrać kosztowny dla producenta (oleju i silnika) proces bo za dobry olej uszkodził silnik. Ale prawdopodobieństwo takiego zdarzenia jest raczej niewielkie, przeważnie olej wyższej klasy w zupełności wystarczy do posmarowania czegoś, co wymagało klasy niższej. Pozostaje pytanie: czy warto przepłacać za coś, o czym w momencie projektowania albo produkcji ostatnich egzemplarzy naszych motocykli jeszcze nie wiedziano, że istnieć będzie - to jest temat na osobną dyskusję.
Przy okazji uwaga dotycząca płynów hamulcowych - POWYŻSZE NIE NADAJE SIĘ DO STOSOWANIA DO UKŁADÓW HAMULCOWYCH ! Jeśli w instrukcji napisano DOT3 lub DOT4 to niech ręka boska chroni wlewać płyn DOT5. Ale to już inna bajka.
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.

Awatar użytkownika
kyller
Posty: 2198
Rejestracja: czw mar 13
Motocykl: pożyczony XV1000
Lokalizacja: Warszawa
Status: Offline

Re: Jaki Olej do silnika

Postautor: kyller » pt paź 23

masz racje mi chodzi o to ze
manuale sa pisane dobrze ale trzeba pamietac ze 25 lat temu
i w pewnym zakresie nie nalezy sie ich niewolniczo trzymac

Awatar użytkownika
Blunio
Posty: 5364
Rejestracja: wt mar 11
Motocykl: Suzuki V-strom DL650
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Status: Offline

Re: Jaki Olej do silnika

Postautor: Blunio » pt paź 23

leszekk pisze:Selektol Specjal 20W40, który był zalecany do Poloneza 29 lat temu.
Tak rzeczywiście było, a Poldek jak bez remontu silnika przejechał 150 kkm, to już był sukces. Ja na syntetyku co prawda, ale Asterką II przeleciałem 260 kkm i jak na razie silnik ma się całkiem dobrze.
Z tym że jak wspomniał leszekk, dzisiejsze minerały w porównaniu ze słynnym selektolem to niebo a ziemia. I też na pewno zapewniają optymalną pracę silników. A jak ktoś lubi traktować silnik syntetykiem to na pewno nic złego się nie stanie. Jak go stać na to ... :roll:
Najważniejsze to nie mieszać, a niewskazanym jest przejście na syntetyk z silnika o dużym przebiegu, który dotychczas był smarowany minerałem.
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to? nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!

Awatar użytkownika
wierzba
Posty: 473
Rejestracja: śr maja 21
Motocykl: było 535 teraz 1100
Lokalizacja: Józefosław
Status: Offline

Re: Jaki Olej do silnika

Postautor: wierzba » pt paź 23

Dobra, bez ogródek: kyller na jakiej oliwie poleciałeś do Syrii ?

wierzba

Awatar użytkownika
Blunio
Posty: 5364
Rejestracja: wt mar 11
Motocykl: Suzuki V-strom DL650
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Status: Offline

Re: Jaki Olej do silnika

Postautor: Blunio » sob paź 24

wierzba pisze:kyller na jakiej oliwie poleciałeś do Syrii
Johnson's Baby ? :mrgreen:
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to? nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!

Awatar użytkownika
HEBEL
Posty: 448
Rejestracja: pn wrz 14
Motocykl: H-D fatboy
Lokalizacja: Warszawka mokotownia
Status: Offline

Re: Jaki Olej do silnika

Postautor: HEBEL » sob paź 24

Tia, ale z pierwszego tłoczenia! To ważne!!!
nic tak nie cieszy jak seria z pepeszy


Wróć do „Warsztat”



Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość