PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
- gpz
- Posty: 160
- Rejestracja: 20 września 2010, 18:19
- Motocykl: virago XV 750 1994
- Lokalizacja: okolice łańcuta/kraków
- Wiek: 34
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
u mnie ładowania nie było. Pisze teraz najnowsze w sumie pomiary i problem się pojawił: Jakiś tydzień temu na światłach około 12V. Więc wyczyściłem regulator, był cholernie zaśniedziały, i:
na wolnych obrotach bez świateł, ładowanie 13.2. Przy 3,5 tys obrotów bez światęł, ładowanie mam 14,6-14,8 V, czyli w sumie ideał:D, ale do rzeczy, problem pojawia się gdy włączę światła. przy wolnych obrotach jest 12,5, na wyższych obrotach 12,7. I to mnie trochę załamuje... połączyłem żarówkę bezpośrednio z aku, jest 12.8/12,9 na światłach. Kupiłem nowy regulator, ale niewiele pomaga, ładowanie ze światłami tak samo. Aku jest na 100% sprawny. Bezpiecznik główny sprawny, tzn, opór mierzony miernikiem w normie. Mierzyłem też napięcia z prądnicy. międzyfazowe były ok, jakies 50 V przy 3 tys obrotów. Natomiat pomiędzy prądnicą a masą to nie wychodziło zero... drobe odchylenia były. I teraz wniosek.. czyżby walnięta byłą prądnica??, skoro na wolnych obrotach chodzi idealnie, a na swiatlach nie daje rady... to wszystko za tym przemawia...?
na wolnych obrotach bez świateł, ładowanie 13.2. Przy 3,5 tys obrotów bez światęł, ładowanie mam 14,6-14,8 V, czyli w sumie ideał:D, ale do rzeczy, problem pojawia się gdy włączę światła. przy wolnych obrotach jest 12,5, na wyższych obrotach 12,7. I to mnie trochę załamuje... połączyłem żarówkę bezpośrednio z aku, jest 12.8/12,9 na światłach. Kupiłem nowy regulator, ale niewiele pomaga, ładowanie ze światłami tak samo. Aku jest na 100% sprawny. Bezpiecznik główny sprawny, tzn, opór mierzony miernikiem w normie. Mierzyłem też napięcia z prądnicy. międzyfazowe były ok, jakies 50 V przy 3 tys obrotów. Natomiat pomiędzy prądnicą a masą to nie wychodziło zero... drobe odchylenia były. I teraz wniosek.. czyżby walnięta byłą prądnica??, skoro na wolnych obrotach chodzi idealnie, a na swiatlach nie daje rady... to wszystko za tym przemawia...?
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
spadki napięć na instalacji - wyczyść wszystkie styki łącznie z masą silnika
podłącz woltomierz między obudowę regulatora a "-" aku podaj wynik
podłącz woltomierz między obudowę regulatora a "-" aku podaj wynik
- kyller
- Posty: 2198
- Rejestracja: 13 marca 2008, 11:05
- Motocykl: pożyczony XV1000
- Lokalizacja: Warszawa
- Wiek: 55
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
sprawdz czy którys z uzwojen alternatora nie ma przebicia do masy
(wtedy miedzyfazowe moga wychodzic poprawnie)
(wtedy miedzyfazowe moga wychodzic poprawnie)
- gpz
- Posty: 160
- Rejestracja: 20 września 2010, 18:19
- Motocykl: virago XV 750 1994
- Lokalizacja: okolice łańcuta/kraków
- Wiek: 34
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
ok zrobie tak, w piatek podam wyniki, teraz nie mam fizycznie jak pomierzyc.. ale niepokoi mnie fakt, ze podlaczajac zarowke bezposrednio do aku, ładowanie bylo do dupy...
EDIT
sory panowie, wczoraj nie pomierzyłem, dzisiaj prawdopodobnie też nie. nie ma mnie w domu... ehhh, a tak sie cieszyłem, że uda mi się to rozwiązac...
EDIT
sory panowie, wczoraj nie pomierzyłem, dzisiaj prawdopodobnie też nie. nie ma mnie w domu... ehhh, a tak sie cieszyłem, że uda mi się to rozwiązac...
- gpz
- Posty: 160
- Rejestracja: 20 września 2010, 18:19
- Motocykl: virago XV 750 1994
- Lokalizacja: okolice łańcuta/kraków
- Wiek: 34
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
A jednak udało mi się ponierzyc te napięcia:) to co mi wyszło;
1.'-' aku do obudowy regulatora-0,15 V przy 1000 obrotów
Teraz napięcia z prądnicy(i chyba znalazlem problem)
1.Międzyfazowe napięcia:
a) 1-2 pin= 17 V(przy 1000obrt)
b) 1-3 pin= 18,6 V (przy 1000obrt)
c) 2-3 pin= 20 V (przy 1000obrt)
a) 1-2 pin= 42 V (przy 3000obrt)
b) 1-3 pin= 46 V (przy 3000obrt)
c) 2-3 pin= 56 V (przy 3000obrt)
2.Miedzy fazami a masą:
a) 1 do masy= 8 V
b) 2 do masy= 11 V
c) 3 do masy= 14,5 V
wszystko przy 1000 obrt.
Czyli tam powinno wyjśc 0 V, a mi wyszlo dużo ponad zero. Moim zdaniem to jest przyczyna tego, ze na swiatłach ładowanie spada do 12 V na wolnych obrotach. Jak uważacie? I co jest przyczyną? prądnica napięcia daje raczej ok? mam rację??
1.'-' aku do obudowy regulatora-0,15 V przy 1000 obrotów
Teraz napięcia z prądnicy(i chyba znalazlem problem)
1.Międzyfazowe napięcia:
a) 1-2 pin= 17 V(przy 1000obrt)
b) 1-3 pin= 18,6 V (przy 1000obrt)
c) 2-3 pin= 20 V (przy 1000obrt)
a) 1-2 pin= 42 V (przy 3000obrt)
b) 1-3 pin= 46 V (przy 3000obrt)
c) 2-3 pin= 56 V (przy 3000obrt)
2.Miedzy fazami a masą:
a) 1 do masy= 8 V
b) 2 do masy= 11 V
c) 3 do masy= 14,5 V
wszystko przy 1000 obrt.
Czyli tam powinno wyjśc 0 V, a mi wyszlo dużo ponad zero. Moim zdaniem to jest przyczyna tego, ze na swiatłach ładowanie spada do 12 V na wolnych obrotach. Jak uważacie? I co jest przyczyną? prądnica napięcia daje raczej ok? mam rację??
-
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
Coś mi się wydaje, że skopałeś ten pomiar:
Pozostałe pomiary mówią, że jest nieźle, tylko nieźle, bo asymetria wyszła zastanawiająco duża.
Zostało ci jeszcze sprawdzenie tego o czym pisał kolega kyller:
Jeżeli się takowy przeprowadza, to powinien on być wykonany dla samego alternatora, a po wynikach wygląda na to, że zacytowane pomiary wykonałeś na kompletnym układzie z podłączonym reglerem i taki pomiar nie mówi nam absolutnie nic .gpz pisze:...2.Miedzy fazami a masą:
a) 1 do masy= 8 V
b) 2 do masy= 11 V
c) 3 do masy= 14,5 V
wszystko przy 1000 obrt...
Pozostałe pomiary mówią, że jest nieźle, tylko nieźle, bo asymetria wyszła zastanawiająco duża.
Zostało ci jeszcze sprawdzenie tego o czym pisał kolega kyller:
kyller pisze:sprawdz czy którys z uzwojen alternatora nie ma przebicia do masy
(wtedy miedzyfazowe moga wychodzic poprawnie)
- gpz
- Posty: 160
- Rejestracja: 20 września 2010, 18:19
- Motocykl: virago XV 750 1994
- Lokalizacja: okolice łańcuta/kraków
- Wiek: 34
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
pomiary robiłem na odłączonej kostce alternatora, czerwony kabelek od regulatora do aku był podłączony..viragomen pisze:Coś mi się wydaje, że skopałeś ten pomiar:Jeżeli się takowy przeprowadza, to powinien on być wykonany dla samego alternatora, a po wynikach wygląda na to, że zacytowane pomiary wykonałeś na kompletnym układzie z podłączonym reglerem, a taki pomiar nie mówi nam absolutnie nic .gpz pisze:...2.Miedzy fazami a masą:
a) 1 do masy= 8 V
b) 2 do masy= 11 V
c) 3 do masy= 14,5 V
wszystko przy 1000 obrt...
Pozostałe pomiary mówią, że jest nieźle, tylko nieźle, bo asymetria wyszła zastanawiająco duża.
Zostało ci jeszcze sprawdzenie tego o czym pisał kolega kyller:kyller pisze:sprawdz czy którys z uzwojen alternatora nie ma przebicia do masy
(wtedy miedzyfazowe moga wychodzic poprawnie)
a to co mowi kyller to dopiero po zakończeniu sezonu...
- wąsaty7
- Posty: 1418
- Rejestracja: 25 stycznia 2009, 14:00
- Motocykl: XV 1100 98r.
- Lokalizacja: Szczecin
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
Jeżeli podłączony woltomierz pomiędzy masę a kolejne fazy wskazuje napięcie większe od 0,to na 100% masz uszkodzone uzwojenie alternatora (zwarcie do masy).Napięcia między fazowe muszą być bezwzględnie jednakowe (pomijając błąd pomiaru).
Wąsaty7
-
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
Wcześniejsze na pewno tak, a ten zacytowany przeze mnie już raczej nie, bo to co mógłby on sugerować gdyby go wziąć na poważnie to lekkie science fiction .gpz pisze:...pomiary robiłem na odłączonej kostce alternatora...
- gpz
- Posty: 160
- Rejestracja: 20 września 2010, 18:19
- Motocykl: virago XV 750 1994
- Lokalizacja: okolice łańcuta/kraków
- Wiek: 34
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
jejku... to nie wiem, odkręcę altetrnator, ale to dopiero jak będę oleje zmieniał i zobaczę jak on wygląda. A co do pomiarów mioedzyfazowych, zmierzę dla pewności jeszcze raz... a te drugie też.. a już mi się wydawało, że wszystko będzie ok, gdy zobaczyłem i widzę u mnie ładowanie na aku bez swiateł na obrotach 14,6 V...
- wąsaty7
- Posty: 1418
- Rejestracja: 25 stycznia 2009, 14:00
- Motocykl: XV 1100 98r.
- Lokalizacja: Szczecin
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
Uzwojenie alternatora to trzy cewki których początki są połączone razem natomiast końce zostały wyprowadzone na zewnątrz(trzy białe przewody).Przy rozłączonej wtyczce uzwojenie sprawne nie ma żadnego połączenia elektrycznego z masą.Stad pomiar napięcia między masą a fazą(rozłączona wtyczka,pracujący silnik) ma być równy 0.Pomiar oporności wynik - nieskończoność.
Wąsaty7
- gpz
- Posty: 160
- Rejestracja: 20 września 2010, 18:19
- Motocykl: virago XV 750 1994
- Lokalizacja: okolice łańcuta/kraków
- Wiek: 34
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
Wąsaty 7, ja temat napięcia pomiędzy końcami uzwojenia a masą rozumię tak : jeżeli między końcami uzwojenia cewek a masą jest idealna przerwa, czyli nieskończonie wielka wartoś rezystancji to podpięty woltomierz pownien wskazywac jakieś napięcie, jeżeli w cewce wytwarzana jest siła elektromotoryczna. Wartośc 0 V ponmiędzy końcem uzwojenia cewek a masą (rama motocykla) wskazuje na idealne zwarcie, czyli rezystancję równą 0.
Mógłbyś się jakoś odnieśc do tego co napisałem, wyjaśniając Twoje rozumowanie?? , bo teraz to nie zabardzo kumam
Mógłbyś się jakoś odnieśc do tego co napisałem, wyjaśniając Twoje rozumowanie?? , bo teraz to nie zabardzo kumam
- wąsaty7
- Posty: 1418
- Rejestracja: 25 stycznia 2009, 14:00
- Motocykl: XV 1100 98r.
- Lokalizacja: Szczecin
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
Wartość 0 V pomiędzy masą a kolejną fazą - uzwojenie O.k..jeśli pokaże się napięcie - zwarcie uzwojenia do masy.gpz pisze:Wąsaty 7, ja temat napięcia pomiędzy końcami uzwojenia a masą rozumię tak : jeżeli między końcami uzwojenia cewek a masą jest idealna przerwa, czyli nieskończonie wielka wartoś rezystancji to podpięty woltomierz pownien wskazywac jakieś napięcie, jeżeli w cewce wytwarzana jest siła elektromotoryczna. Wartośc 0 V ponmiędzy końcem uzwojenia cewek a masą (rama motocykla) wskazuje na idealne zwarcie, czyli rezystancję równą 0.
Mógłbyś się jakoś odnieśc do tego co napisałem, wyjaśniając Twoje rozumowanie?? , bo teraz to nie zabardzo kumam
Wąsaty7
- gpz
- Posty: 160
- Rejestracja: 20 września 2010, 18:19
- Motocykl: virago XV 750 1994
- Lokalizacja: okolice łańcuta/kraków
- Wiek: 34
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
ok,dzięki, pomyśle nad tym:) i sory za dociekliwośc i zawracanie gitary...
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
Tak będzie ale tylko teoretycznie.wąsaty7 pisze:Uzwojenie alternatora to trzy cewki których początki są połączone razem natomiast końce zostały wyprowadzone na zewnątrz(trzy białe przewody).Przy rozłączonej wtyczce uzwojenie sprawne nie ma żadnego połączenia elektrycznego z masą.Stad pomiar napięcia między masą a fazą(rozłączona wtyczka,pracujący silnik) ma być równy 0.Pomiar oporności wynik - nieskończoność.
Emalia na drucie nawojowym ma mikropęknięcia, olej posiada jakąś przewodność dla tego napięcie zawsze wyjdzie.
Omomierz i zmierzyć uzwojenia względem masy, lub ostatecznie podpiąć żarówkę między uzwojenie a masę jak zaświeci to do wymiany/przewinięcia uzwojenia
za dużo ! włącz światła i daj więcej obrotów - zmierz ile będziegpz pisze:1.'-' aku do obudowy regulatora-0,15 V przy 1000 obrotów
I nie oczekuj, że na światłach, na wolnych obrotach będziesz miał ładowanie jak przy 3000rpm
- gpz
- Posty: 160
- Rejestracja: 20 września 2010, 18:19
- Motocykl: virago XV 750 1994
- Lokalizacja: okolice łańcuta/kraków
- Wiek: 34
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
dziękuje waldi za kolejną odpowiedź, i za cierpliwość do mnie i moich problemów
nasepne pomiary w piatek, jak bede w domu. ja bym był zadowolny, jakby podczas jazdy w trasie ze swiatlami bylo jakis 14 V. na wolnych obrotach moze byc mniej
i jescze raz dzieki waldi
i wszytkim ktorzy pomagaja!
nasepne pomiary w piatek, jak bede w domu. ja bym był zadowolny, jakby podczas jazdy w trasie ze swiatlami bylo jakis 14 V. na wolnych obrotach moze byc mniej
i jescze raz dzieki waldi
i wszytkim ktorzy pomagaja!
-
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
Panowie jestem młodym i niedoświadczonym posiadaczem 750 i mam problem z ładowanie po przekręceniu kluczyka w stacyjce kontrolka ładowania nie świeci ,ale zaczyna świecić jak naciskam na starter proszę o radę co to morze być za przyczyna pozdrawiam Arek
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
To nie jest kontrolka ładowania, tylko kontrolka POZIOMU oleju. Zapala się jak masz niski poziom oleju w silniku, podczas próby odpalenia z rozłożoną stopką oraz na włączonym biegu. W nowszych modelach zapala się też razem z rezerwą podczas pracy rozrusznika.
-
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
dlaczego rozładowuj mi akumulator i maszyna gaśnie jak nacisnę pedał stopu czy załączę światła jaka morze być tego przyczyna
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
brak ładowania - wyładowany akumulator
-
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
Dzięki kolego za odpowiedzi ,oznacza to ze muszę odstawić maszynę do dobrego elektryka bo sam nic nie zdziałam pozdrawiam Arek
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
w tym temacie masz dokładnie opisane, co i jak zmierzyć i jak zdiagnozować uszkodzenie
- SZOGUN
- Posty: 127
- Rejestracja: 21 maja 2009, 10:08
- Motocykl: Yamaha XV 535 cc 1987r USA
- Lokalizacja: Wrocław
- Wiek: 40
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
zmieszny, ale nie wstrząsnięty ... taki antyBond
Zamieszanie z moim pomysłem wynikało z ewolucji, jaką owy patent przechodził.
Podsumowując: finalnie zrobiłem u siebie obwód zastępujący całkowicie fabryczny. Wiązki fabrycznej nie ruszałem, a estetycznie poprowadzony wzdłuż oryginalnych wiązek kabel (2,5 mm średnicy) powpinałem w kostki konektorami, łącząc regulator ze stacyjką i akumulatorem (tu bezpiecznik 20A). Fabryczny obwód jest wypięty, ale nie usuwałem go.
Mam nadzieję, że teraz sprawa jest jasna dla wszystkich i nie ma żadnego zamieszania. U mnie to działa.
A odpowiadając koledze gpz: między uzwojeniami alternatora a ramą (na WYŁĄCZONYM silniku) badanie oporności powinno dać wynik rzędu M ohm-ów (miliona ohm-ów), co w praktyce zapewnia dobrą izolację. Wartości na poziomie kilku ohm-ów świadczy o przebiciu (uszkodzeniu uzwojenia).
A ponadto wyniki pomiarów napięć międzyfazowych powinny być z grubsza równe. Duże odstępstwa świadczą o usterce.
Pozdrawiam.
Zamieszanie z moim pomysłem wynikało z ewolucji, jaką owy patent przechodził.
Podsumowując: finalnie zrobiłem u siebie obwód zastępujący całkowicie fabryczny. Wiązki fabrycznej nie ruszałem, a estetycznie poprowadzony wzdłuż oryginalnych wiązek kabel (2,5 mm średnicy) powpinałem w kostki konektorami, łącząc regulator ze stacyjką i akumulatorem (tu bezpiecznik 20A). Fabryczny obwód jest wypięty, ale nie usuwałem go.
Mam nadzieję, że teraz sprawa jest jasna dla wszystkich i nie ma żadnego zamieszania. U mnie to działa.
A odpowiadając koledze gpz: między uzwojeniami alternatora a ramą (na WYŁĄCZONYM silniku) badanie oporności powinno dać wynik rzędu M ohm-ów (miliona ohm-ów), co w praktyce zapewnia dobrą izolację. Wartości na poziomie kilku ohm-ów świadczy o przebiciu (uszkodzeniu uzwojenia).
A ponadto wyniki pomiarów napięć międzyfazowych powinny być z grubsza równe. Duże odstępstwa świadczą o usterce.
Pozdrawiam.
I choćbym jechał ciemną doliną, zła się nie ulęknę, albowiem światła mam sprawne...
- spaw
- Posty: 731
- Rejestracja: 06 kwietnia 2011, 00:10
- Motocykl: Tiger 900
- Lokalizacja: Katowice
- Wiek: 34
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
troszkę odświeżę temat i zapytam:
Czy między kołem magnesowym a trybami powinna być jakaś podkładka dystansowa? jest tam w ogóle coś takiego, albo dalej na wale?
EDIT:
już nieaktualne
Czy między kołem magnesowym a trybami powinna być jakaś podkładka dystansowa? jest tam w ogóle coś takiego, albo dalej na wale?
EDIT:
już nieaktualne
- gpz
- Posty: 160
- Rejestracja: 20 września 2010, 18:19
- Motocykl: virago XV 750 1994
- Lokalizacja: okolice łańcuta/kraków
- Wiek: 34
- Status: Offline
Re: PORADNIK - badanie alternatora i regulatora napięcia.
i w końcu problem z ładowaniem rozwiązany... padnięty był alternator, wstawiłem nową używkę i jest wymarzone 14.5 V na światłach i wolnych obrotach. No i od listopada niepalone moto zapaliło od razu, bez żadnego bólu