Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007
: 13 grudnia 2007, 20:56
Wychodząc naprzeciw prośbie kolegi Archera zamieszczam kilka słow o olejach silnikowych.
Nowoczesne oleje silnikowe zawierają najwyższej jakości oleje bazowe oraz nowoczesne dodatki zapewniające długotrwałą ochronę silnika w warunkach ekstremalnych obciążeń, smarując i utrzymując go w stałej czystości, dzięki czemu zdecydowanie poprawiają się ogólne osiągi motocykla. W olejach gorszej jakości, wysoka temperatura oraz siły ścinające prowadzą do zniszczenia wiskozatorów. W wyniku tego procesu powstają zanieczyszczenia, które następnie wytrącają się w postaci mulistego osadu. To z kolei może doprowadzić do powstawania nagarów na rozgrzanych częściach silnika takich jak: tłoki, rowki pierścieni, powodując problemy przy uruchamianiu, utratę mocy i nadmierne zużycie tłoków.
W silniku spalinowym występuje ścisły związek między jego konstrukcją, jakością oleju i jakością paliwa. Dlatego istotne jest, by stosować właściwy olej dla danej jednostki napędowej i regularnie go wymieniać. Spełnia on bowiem szereg bardzo ważnych funkcji.
Olej redukuje tarcie w silniku, dzięki czemu zużycie pierścieni, tłoków, cylindrów i łożysk mechanizmu korbowego ulega zmniejszeniu. Po drugie, uszczelnia przestrzenie między tłokiem, pierścieniami a tuleją cylindrową, aby umożliwić wytwarzanie stosunkowo wysokiego ciśnienia w cylindrze. Po trzecie, olej jest jedynym medium chłodzącym tłoki, łożyska wału korbowego i łożyska wału rozrządu.Po czwarte, olej w silniku motocyklowym odpowiada również za właściwą pracę sprzęgła zapewniając właściwe tarcie pomiedzy jego elementami. Olej silnikowy musi mieć odpowiednią gęstość i lepkość w różnych temperaturach, aby w czasie rozruchu zimnego silnika, dotarł jak najszybciej do wszystkich punktów smarowania. W pracy silnika spalinowego występuje ścisły związek między jego konstrukcją, jakością oleju i jakością paliwa. Ponieważ obciążenia i jednostkowe moce silników stale wzrastają, ciągle udoskonalane są oleje smarowe.
Jak porównać oleje?
Porównanie kilkudziesięciu produktów dostępnych na rynku jest możliwe, jeśli posługujemy się odpowiednimi klasyfikacjami. Powszechnie znana jest klasyfikacja lepkościowa wg SAE. Olej silnikowy nale¿y wymieniać zgodnie z zaleceniami zawartymi w instrukcji obsługi motocykla. Wyróżnia ona pięć klas olejów letnich i sześć klas olejów zimowych. Obecnie produkuje się oleje wielosezonowe, które mają własności lepkościowe olejów zimowych i własności wysokotemperaturowe olejów letnich. Ich symbol składa się z dwóch liczb przedzielonych literą “W”, np. 5 W-40. Z klasyfikacji i oznaczeń wypływa praktyczny wniosek: im niższa cyfra przed literą “W”, tym olej może być stosowany w niższych temperaturach otoczenia. Im wyższa jest druga liczba, tym wyższa może być temperatura otoczenia, przy której nie traci on swych właściwości.
Klasa jakości oleju określa jego przydatność do smarowania silnika określonej konstrukcji w konkretnych warunkach eksploatacji.
Jaki olej wybrać?
Na rynku można kupić trzy rodzaje olejów silnikowych: mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Oleje syntetyczne, chociaż znacznie droższe od mineralnych, mają wiele zalet. Są odporne na wysoką temperaturę pracy silnika, odporne na procesy starzenia, mają lepsze właściwości smarne i niektóre z nich powodują zmniejszenie zużycia paliwa.
Podejmując decyzję o zakupie innego oleju niż był dotychczas stosowany, nie należy wlewać do silnika oleju gorszej jakości niż był zalecany przez producenta motocykla. Można, chociaż nie ma to ekonomicznego uzasadnienia, stosować oleje o wyższej klasie jakości. Do silników z dużym przebiegiem nie należy wlewać olejów syntetycznych. Mają one składniki myjące, które rozpuszczają osady zgromadzone w silniku, mogą doprowadzić jednostkę napędową do utraty szczelności, zatkać przewody olejowe i spowodować awarię.
Jakość oleju silnikowego ma zasadniczy wpływ na żywotność silników naszych motocykli, co ma bezpośredni związek z systematyką jego wymiany.Na pewno zwróciliście uwagę, że w ostatnich latach okres wymiany oleju w samochodach znacznie się wydłużył. Nie jest tak w przypadku motocykli, gdzie większość producentów w dalszym ciągu zaleca wymianę oleju co roku lub co 6,000 - 10,000 km.
Przyczyną tego jest zanieczyszczanie oleju przez półprodukty niecałkowitego spalania paliwa, które jest zasysane do silnika przez tłok. Gazy zasysane zawierają paliwo, oraz związki zawierające w swoim składzie siarkę, azot i tlen, które po wymieszaniu z olejem powodują powstawanie kwasów. Jeśli motocykl jest nieużywany kwasy te są szczególnie agresywne dla najważniejszych elementów silnika i skrzyni biegów.
Dodatkowo motocyklowe silniki narażone są na większe obciążenia niż większość silników samochodowych. Kiedy silnik pracuje w zakresie wysokich temperatur olej smaruje i chroni jego ruchome elementy.
Podczas eksploatacji normalnym zjawiskiem jest to , ze olej z czasem czernieje. Nie moze jednak byc takiej sytuacji jak opisany problem Herberto, ze zaraz po wymianie olej zrobił sie czarny. Wniosek z tego moze byc jeden. Albo olej nie był wymieniany zgodnie z terminem, albo poprzedni olej był marnej jakosci i własciwie nie spełniał swojej funkcji.
Olej czernieje również wskutek utleniania – tlen z powietrza reaguje z olejem i powoduje powstawanie kleistego, czarnego osadu węglowego, który pokrywa elementy silnika. To naturalne zjawisko nosi nazwę utleniania i stopień, w jakim zachodzi zależy od temperatury pracy silnika. W im wyższej temperaturze pracuje silnik tym szybciej ten proces zachodzi.
Utlenianie jest procesem szkodliwym dla silnika bowiem powoduje powstawanie szkodliwych osadów, które powodują niedrożnośc magistrali olejowej oraz powoduje wzrost lepkosci oleju (jego zgęstnienie) co ma negatywny wpływ na jego rozruch.
Nowoczesne oleje silnikowe zawierają najwyższej jakości oleje bazowe oraz nowoczesne dodatki zapewniające długotrwałą ochronę silnika w warunkach ekstremalnych obciążeń, smarując i utrzymując go w stałej czystości, dzięki czemu zdecydowanie poprawiają się ogólne osiągi motocykla. W olejach gorszej jakości, wysoka temperatura oraz siły ścinające prowadzą do zniszczenia wiskozatorów. W wyniku tego procesu powstają zanieczyszczenia, które następnie wytrącają się w postaci mulistego osadu. To z kolei może doprowadzić do powstawania nagarów na rozgrzanych częściach silnika takich jak: tłoki, rowki pierścieni, powodując problemy przy uruchamianiu, utratę mocy i nadmierne zużycie tłoków.
W silniku spalinowym występuje ścisły związek między jego konstrukcją, jakością oleju i jakością paliwa. Dlatego istotne jest, by stosować właściwy olej dla danej jednostki napędowej i regularnie go wymieniać. Spełnia on bowiem szereg bardzo ważnych funkcji.
Olej redukuje tarcie w silniku, dzięki czemu zużycie pierścieni, tłoków, cylindrów i łożysk mechanizmu korbowego ulega zmniejszeniu. Po drugie, uszczelnia przestrzenie między tłokiem, pierścieniami a tuleją cylindrową, aby umożliwić wytwarzanie stosunkowo wysokiego ciśnienia w cylindrze. Po trzecie, olej jest jedynym medium chłodzącym tłoki, łożyska wału korbowego i łożyska wału rozrządu.Po czwarte, olej w silniku motocyklowym odpowiada również za właściwą pracę sprzęgła zapewniając właściwe tarcie pomiedzy jego elementami. Olej silnikowy musi mieć odpowiednią gęstość i lepkość w różnych temperaturach, aby w czasie rozruchu zimnego silnika, dotarł jak najszybciej do wszystkich punktów smarowania. W pracy silnika spalinowego występuje ścisły związek między jego konstrukcją, jakością oleju i jakością paliwa. Ponieważ obciążenia i jednostkowe moce silników stale wzrastają, ciągle udoskonalane są oleje smarowe.
Jak porównać oleje?
Porównanie kilkudziesięciu produktów dostępnych na rynku jest możliwe, jeśli posługujemy się odpowiednimi klasyfikacjami. Powszechnie znana jest klasyfikacja lepkościowa wg SAE. Olej silnikowy nale¿y wymieniać zgodnie z zaleceniami zawartymi w instrukcji obsługi motocykla. Wyróżnia ona pięć klas olejów letnich i sześć klas olejów zimowych. Obecnie produkuje się oleje wielosezonowe, które mają własności lepkościowe olejów zimowych i własności wysokotemperaturowe olejów letnich. Ich symbol składa się z dwóch liczb przedzielonych literą “W”, np. 5 W-40. Z klasyfikacji i oznaczeń wypływa praktyczny wniosek: im niższa cyfra przed literą “W”, tym olej może być stosowany w niższych temperaturach otoczenia. Im wyższa jest druga liczba, tym wyższa może być temperatura otoczenia, przy której nie traci on swych właściwości.
Klasa jakości oleju określa jego przydatność do smarowania silnika określonej konstrukcji w konkretnych warunkach eksploatacji.
Jaki olej wybrać?
Na rynku można kupić trzy rodzaje olejów silnikowych: mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Oleje syntetyczne, chociaż znacznie droższe od mineralnych, mają wiele zalet. Są odporne na wysoką temperaturę pracy silnika, odporne na procesy starzenia, mają lepsze właściwości smarne i niektóre z nich powodują zmniejszenie zużycia paliwa.
Podejmując decyzję o zakupie innego oleju niż był dotychczas stosowany, nie należy wlewać do silnika oleju gorszej jakości niż był zalecany przez producenta motocykla. Można, chociaż nie ma to ekonomicznego uzasadnienia, stosować oleje o wyższej klasie jakości. Do silników z dużym przebiegiem nie należy wlewać olejów syntetycznych. Mają one składniki myjące, które rozpuszczają osady zgromadzone w silniku, mogą doprowadzić jednostkę napędową do utraty szczelności, zatkać przewody olejowe i spowodować awarię.
Jakość oleju silnikowego ma zasadniczy wpływ na żywotność silników naszych motocykli, co ma bezpośredni związek z systematyką jego wymiany.Na pewno zwróciliście uwagę, że w ostatnich latach okres wymiany oleju w samochodach znacznie się wydłużył. Nie jest tak w przypadku motocykli, gdzie większość producentów w dalszym ciągu zaleca wymianę oleju co roku lub co 6,000 - 10,000 km.
Przyczyną tego jest zanieczyszczanie oleju przez półprodukty niecałkowitego spalania paliwa, które jest zasysane do silnika przez tłok. Gazy zasysane zawierają paliwo, oraz związki zawierające w swoim składzie siarkę, azot i tlen, które po wymieszaniu z olejem powodują powstawanie kwasów. Jeśli motocykl jest nieużywany kwasy te są szczególnie agresywne dla najważniejszych elementów silnika i skrzyni biegów.
Dodatkowo motocyklowe silniki narażone są na większe obciążenia niż większość silników samochodowych. Kiedy silnik pracuje w zakresie wysokich temperatur olej smaruje i chroni jego ruchome elementy.
Podczas eksploatacji normalnym zjawiskiem jest to , ze olej z czasem czernieje. Nie moze jednak byc takiej sytuacji jak opisany problem Herberto, ze zaraz po wymianie olej zrobił sie czarny. Wniosek z tego moze byc jeden. Albo olej nie był wymieniany zgodnie z terminem, albo poprzedni olej był marnej jakosci i własciwie nie spełniał swojej funkcji.
Olej czernieje również wskutek utleniania – tlen z powietrza reaguje z olejem i powoduje powstawanie kleistego, czarnego osadu węglowego, który pokrywa elementy silnika. To naturalne zjawisko nosi nazwę utleniania i stopień, w jakim zachodzi zależy od temperatury pracy silnika. W im wyższej temperaturze pracuje silnik tym szybciej ten proces zachodzi.
Utlenianie jest procesem szkodliwym dla silnika bowiem powoduje powstawanie szkodliwych osadów, które powodują niedrożnośc magistrali olejowej oraz powoduje wzrost lepkosci oleju (jego zgęstnienie) co ma negatywny wpływ na jego rozruch.