Regulacja luzów zaworowych 'by Ayo007
: 09 grudnia 2007, 20:43
Na prośbę Wolbiego zamieszczam tutaj wskazówki do prawidłowej regulacji luzów zaworowych w naszych maszynach, co jest jednym z podstawowych elementów regulacyjnych przy ustawianiu własciwych parametrów pracy silników.Oparłem swoją poradę na serwisówkach Haynesa i Clymera głownie w kwestii warosci luzów zaworowych dla poszczególnych modeli motocykli.
Ja dokonałem tych regulacji przy okazji czyszczenia i regulacji gazników, bo wtedy dostep do dekielków zaworowych jest najlepszy. Generalnie w modelach maszyn XV750 /1100 duzym ułatwieniem bedzie zdjęcie zbiornika paliwa i odkręcenie bocznych osłon gazników (filtra powietrza), z tego co widziałem XV 535 ma super dostęp do dekli zaworowych i mozna tą operację przeprowadzić "od strzału".
Musimy wiedzieć, ze producent zaleca dokonywanie korekty ustawień luzów zaworowych na zimnym silniku w związku z czym musimy sie do tego dostosować.
I tak producent podaje nastepujące wartosci luzów zaworowych:
XV 535
luz zaworu ssącego -0,07mm do 0,12mm
luz zaworu wychowego -0,12mm do 0,17mm
XV 700-XV1000 roczniki 1981-1983:
luz zaworu ssącego -0,10mm
luz zaworu wychowego -0,15mm
XV700-XV1100 1984 i roczniki pozniejsze:
wg. Haynes'a: luz zaworu ssącego -0,07mm do 0,12mm
luz zaworu wydechowego -0,12mm do 0,17mm
wg.Clymer'a : luz zaworu ssącego -0,07mm do 0,10mm
luz zaworu wydechowego -0,15mm
...Kiedy juz wiemy jaki ma być luz zaworowy dla naszej 'laleczki' musimy zlokalizowac, gdzie te zawory się znajdują. Zawory usytuowane są w głowicy, która zamyka przestrzeń cylindra nad tłokami. Dostęp do nich przykryty jest owalnymi dekielkami, które bardzo łatwo zlokalizujemy bo są nad kolankami wydechowymi i nad króccami gazników.
Do odkręcenia dekielków użyjemy kluczy hexagonalnych zwanych popularnie imbusami w przypadku Xv1100 jest to klucz 5 mm http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/5bf ... 86c9b.html , tutaj mamy akurat zawór ssacy przedniego cylindra
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/bb8 ... efa1e.html a tutaj jest widoczna dzwigienka zaworowa zaworu wydechowego przedniego cylindra.
Jesli mamy juz odkręcone dekielki zaworów należy przystąpic do ustawienia odpowiedniej fazy rozrzadu w której mozemy dokonać regulacji. Wiadomo, ze przy silniku czterosuwowym mamy cztery suwy pracy tj: SSANIE-SPRĘŻANIE-PRACA-WYDECH.
Praktycznie ustawienie luzów zaworowych wykonuje sie w czasie trwania suwu sprężania, poniewaz wtedy zawory sa zamknięte, ale generalnie ustawiamy ja po zakończeniu suwu sprężania w okolicy Górnego Martwego Punktu -GMP.
GMP- to punkt w którym tłok konczy suw sprężania a zaczyna suw pracy.
Te punkty mozna równiez rozpoznac w silnikach naszych maszyn. Ułatwia nam to fakt, ze mamy zdjete dekielki zaworów.Potrzebujemy jeszcze odkrecic swiece zapłonowe i pokrywę sruby wału korbowego z lewej strony silnika tak jak na tym zdjęciu:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/764 ... afeb3.html
Tutaj pokazuję okno w którym widac wirnik alternatora z odpowiednimi oznaczeniami ,a na korpusie pokrywy widnieje strzałka w prawo tj. kierunek obracania wałem korbowym w celu ustalenia żądanego ustawiena tłoka pokazanym na zdjeciu kluczem nasadowym .
I tak obracając w prawo wałem korbowym odnajdujemy nastepujące znaki:
T- GMP dla tylnego cylindra
I- GMP dla przedniego cylindra
..jest jeszcze znak F (firing range) który oznacza nam pole zapłonu mieszanki.
Rozpocznijmy wiec od przedniego cylindra, obracamy wałem w prawo i patrzymy na zawór ssący, jesli zaczyna sie zamykac (dzwigienka sie unosi) oznacza to ze rozpocznie sie suw spręzania i obserwujemy okienko w pokrywie, jak pojawi sie znak "I" przestajemy obracac, (dodatkowo proponuję zaopatrzyc sie w małą latareczkę z ostrym swiatłem taką w kształcie długopisa aby upewnic sie,ze tłok jest w GMP).. i dokonujemy regulacji tak jak na zdjęciu:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/096 ... 8ba2e.html
Tutaj potrzebujemy klucza imbusowego nr 4 i oczkowego nr12, oraz szczelinomierza z wybraną właściwą wartoscią. Kluczem 12mm popuszczamy nakretkę kontrującą, a pomiędzy srube regulacyjną a trzonek zaworu podkładamy szczelinomierz i obracając kluczem imbusowym ustawiamy luz. Szczelinomierz powinien z lekkim oporem przesuwac sie pomiedzy śrubą a trzonkiem. Po zakonczeniu regulacji dokręcamy srube 12mm i dokonujemy ponownego sprawdzenia. Na zdjęciu pokazana jest regulacja zaworu wydechowego przedniego cylindra, taką samą regulację wykonujemy na zaworze ssącym tego cylindra, zmieni sie jedynie wartosci luzu zaworowego, ktory uzyskamy przez właściwy dobór listka szczelinomierza.
Ustawiając luz zaworowy tylnego cylindra krecimy dalej wałem korbowym i obserwujemy zawór ssacy, jesli zacznie sie podnosic (zamykac) obserwujemy okienko, i gdy pojawi sie znak T sprawdzamy połozenie tłoka w cylindrze. Jesli bedzie on w okolicy GMP regulujemy luz zaworowy jak na zdjeciu:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/610 ... 6f9f9.html
Luz regulujemy jak w opisie powyzej tylko radzę uzyc klucza imbusowego z krótszym ramieniem bo jest mało miejsca.
Kolejnosc regulacji na poszczególnych cylindrach jest bez znaczenia, tutaj rozpoczynałem od wydechowych, mozna odwrotnie. Oczywiscie sposobów regulacji jest wiele, kazdy kto w miare zna sie na mechanice ma swój, ja opisałem taki jaki stosuje i jaki mi odpowiada.
Sprawdzając połozenie tłoka w cylindrze odradzam wpychanie jakichkolwiek patyków, drutów itp. z wiadomego względu, tym bardziej początkujacym..
Po zakończeniu regulacji przykrecamy dekielki zaworów, mają one na krawędziach gumowe oringi, wiec mozna nie stosować uszczelnienia, jednak ja zaopatrzyłem sie w uszczelniacz temperaturowy w kolorze czarnym i delikatnie go zastosowałem.
Nadmieniam, ze regulację przeprowadzałem w XV 1100, jednak z tego co wiem operacja ta jest bardzo podobna w VX 535 o ile nie identyczna.
Pozdrawiam wszystkich, życzę sukcesów w regulacji i czekam na Wasze opinie i sugestie dotyczace opisanej powyżej czynności..
Ja dokonałem tych regulacji przy okazji czyszczenia i regulacji gazników, bo wtedy dostep do dekielków zaworowych jest najlepszy. Generalnie w modelach maszyn XV750 /1100 duzym ułatwieniem bedzie zdjęcie zbiornika paliwa i odkręcenie bocznych osłon gazników (filtra powietrza), z tego co widziałem XV 535 ma super dostęp do dekli zaworowych i mozna tą operację przeprowadzić "od strzału".
Musimy wiedzieć, ze producent zaleca dokonywanie korekty ustawień luzów zaworowych na zimnym silniku w związku z czym musimy sie do tego dostosować.
I tak producent podaje nastepujące wartosci luzów zaworowych:
XV 535
luz zaworu ssącego -0,07mm do 0,12mm
luz zaworu wychowego -0,12mm do 0,17mm
XV 700-XV1000 roczniki 1981-1983:
luz zaworu ssącego -0,10mm
luz zaworu wychowego -0,15mm
XV700-XV1100 1984 i roczniki pozniejsze:
wg. Haynes'a: luz zaworu ssącego -0,07mm do 0,12mm
luz zaworu wydechowego -0,12mm do 0,17mm
wg.Clymer'a : luz zaworu ssącego -0,07mm do 0,10mm
luz zaworu wydechowego -0,15mm
...Kiedy juz wiemy jaki ma być luz zaworowy dla naszej 'laleczki' musimy zlokalizowac, gdzie te zawory się znajdują. Zawory usytuowane są w głowicy, która zamyka przestrzeń cylindra nad tłokami. Dostęp do nich przykryty jest owalnymi dekielkami, które bardzo łatwo zlokalizujemy bo są nad kolankami wydechowymi i nad króccami gazników.
Do odkręcenia dekielków użyjemy kluczy hexagonalnych zwanych popularnie imbusami w przypadku Xv1100 jest to klucz 5 mm http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/5bf ... 86c9b.html , tutaj mamy akurat zawór ssacy przedniego cylindra
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/bb8 ... efa1e.html a tutaj jest widoczna dzwigienka zaworowa zaworu wydechowego przedniego cylindra.
Jesli mamy juz odkręcone dekielki zaworów należy przystąpic do ustawienia odpowiedniej fazy rozrzadu w której mozemy dokonać regulacji. Wiadomo, ze przy silniku czterosuwowym mamy cztery suwy pracy tj: SSANIE-SPRĘŻANIE-PRACA-WYDECH.
Praktycznie ustawienie luzów zaworowych wykonuje sie w czasie trwania suwu sprężania, poniewaz wtedy zawory sa zamknięte, ale generalnie ustawiamy ja po zakończeniu suwu sprężania w okolicy Górnego Martwego Punktu -GMP.
GMP- to punkt w którym tłok konczy suw sprężania a zaczyna suw pracy.
Te punkty mozna równiez rozpoznac w silnikach naszych maszyn. Ułatwia nam to fakt, ze mamy zdjete dekielki zaworów.Potrzebujemy jeszcze odkrecic swiece zapłonowe i pokrywę sruby wału korbowego z lewej strony silnika tak jak na tym zdjęciu:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/764 ... afeb3.html
Tutaj pokazuję okno w którym widac wirnik alternatora z odpowiednimi oznaczeniami ,a na korpusie pokrywy widnieje strzałka w prawo tj. kierunek obracania wałem korbowym w celu ustalenia żądanego ustawiena tłoka pokazanym na zdjeciu kluczem nasadowym .
I tak obracając w prawo wałem korbowym odnajdujemy nastepujące znaki:
T- GMP dla tylnego cylindra
I- GMP dla przedniego cylindra
..jest jeszcze znak F (firing range) który oznacza nam pole zapłonu mieszanki.
Rozpocznijmy wiec od przedniego cylindra, obracamy wałem w prawo i patrzymy na zawór ssący, jesli zaczyna sie zamykac (dzwigienka sie unosi) oznacza to ze rozpocznie sie suw spręzania i obserwujemy okienko w pokrywie, jak pojawi sie znak "I" przestajemy obracac, (dodatkowo proponuję zaopatrzyc sie w małą latareczkę z ostrym swiatłem taką w kształcie długopisa aby upewnic sie,ze tłok jest w GMP).. i dokonujemy regulacji tak jak na zdjęciu:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/096 ... 8ba2e.html
Tutaj potrzebujemy klucza imbusowego nr 4 i oczkowego nr12, oraz szczelinomierza z wybraną właściwą wartoscią. Kluczem 12mm popuszczamy nakretkę kontrującą, a pomiędzy srube regulacyjną a trzonek zaworu podkładamy szczelinomierz i obracając kluczem imbusowym ustawiamy luz. Szczelinomierz powinien z lekkim oporem przesuwac sie pomiedzy śrubą a trzonkiem. Po zakonczeniu regulacji dokręcamy srube 12mm i dokonujemy ponownego sprawdzenia. Na zdjęciu pokazana jest regulacja zaworu wydechowego przedniego cylindra, taką samą regulację wykonujemy na zaworze ssącym tego cylindra, zmieni sie jedynie wartosci luzu zaworowego, ktory uzyskamy przez właściwy dobór listka szczelinomierza.
Ustawiając luz zaworowy tylnego cylindra krecimy dalej wałem korbowym i obserwujemy zawór ssacy, jesli zacznie sie podnosic (zamykac) obserwujemy okienko, i gdy pojawi sie znak T sprawdzamy połozenie tłoka w cylindrze. Jesli bedzie on w okolicy GMP regulujemy luz zaworowy jak na zdjeciu:
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/610 ... 6f9f9.html
Luz regulujemy jak w opisie powyzej tylko radzę uzyc klucza imbusowego z krótszym ramieniem bo jest mało miejsca.
Kolejnosc regulacji na poszczególnych cylindrach jest bez znaczenia, tutaj rozpoczynałem od wydechowych, mozna odwrotnie. Oczywiscie sposobów regulacji jest wiele, kazdy kto w miare zna sie na mechanice ma swój, ja opisałem taki jaki stosuje i jaki mi odpowiada.
Sprawdzając połozenie tłoka w cylindrze odradzam wpychanie jakichkolwiek patyków, drutów itp. z wiadomego względu, tym bardziej początkujacym..
Po zakończeniu regulacji przykrecamy dekielki zaworów, mają one na krawędziach gumowe oringi, wiec mozna nie stosować uszczelnienia, jednak ja zaopatrzyłem sie w uszczelniacz temperaturowy w kolorze czarnym i delikatnie go zastosowałem.
Nadmieniam, ze regulację przeprowadzałem w XV 1100, jednak z tego co wiem operacja ta jest bardzo podobna w VX 535 o ile nie identyczna.
Pozdrawiam wszystkich, życzę sukcesów w regulacji i czekam na Wasze opinie i sugestie dotyczace opisanej powyżej czynności..