Strona 1 z 1

Virago 1100 wymiana oryginalnych cewek na jedną dwubiegunową

: 21 sierpnia 2023, 08:04
autor: Roberts
Witam
Jak zwykle coś się musi wydążyć z moim moto.
I tak padła cewka tylnego cylindra.
I tu nasunęła mi się myśl żeby zastąpić oryginalne cewki zapłonowe pojedynczą cewką z Fiata 126p a dokładnie cewką dwubiegunową.
Zaleta to że przewody WN wymienne, koszt.
I tu moje pytanie czy ktoś z kolegów coś takiego już robił a może macie inne patenty.

Re: Virago 1100 wymiana oryginalnych cewek na jedną dwubiegunową

: 21 sierpnia 2023, 09:29
autor: leszekk
Nie robiłem, nie znam się, ale ...
W 126p cewka dostawała impuls z przerywacza składającego się z elementów wykonanych metodami kowalskimi (nie licząc kondensatora) i mogących być naprawianymi takimi metodami (być może w ostatnich produkowanych sztukach była inna konstrukcja, ostatnie, co psułem to był bis). W przypadku XV1100 mamy do czynienia z modułem, w którym (poza Hallem) cholera wie, co siedzi. Młotkiem i pilniczkiem nie naprawisz. Z tego powodu zachowałbym daleko idącą ostrożność. No, chyba, że ktoś już przetarł ten szlak, zainstalował i mu działa, być może coś do instalacji dołożył ... Argument finansowy (tańsza cewka, wymienne kable) kusi, ale ryzyko finansowe (cena modułu zapłonowego nawet od chińczyków) spore.
Innym problemem, jaki bym widział, to fakt, iż w fiacie 126 oba cylindry pracowały co równolegle - zapłon co 360 stopni obrotu wału.

Re: Virago 1100 wymiana oryginalnych cewek na jedną dwubiegunową

: 21 sierpnia 2023, 10:08
autor: PanG
Oesuuu...

O jaką cewkę chodzi? Butelkę pod przerywacz, czy z FL?

Re: Virago 1100 wymiana oryginalnych cewek na jedną dwubiegunową

: 21 sierpnia 2023, 10:18
autor: Roberts

Re: Virago 1100 wymiana oryginalnych cewek na jedną dwubiegunową

: 21 sierpnia 2023, 11:38
autor: PanG
To jest zespół dwóch cewek na jednym rdzeniu tzw. zamkniętym.

Zmierz oporność uzw pierwotnego i porównaj z oryginalną cewką. Ma tam być około 2R z tego co pamiętam. Oporności muszą być zbliżone. Im wyższy opór, tym bardziej obciazasz tranzystory sterujące w module. To ważne.

Zarówno monordzeń od malacza, jak i ori Virago są niskoomowe. Dużo lepszym rozwiązaniem ze względu na większą indukcyjność jest zastosowanie dwóch oddzielnych cewek.

Ja bym cewki od malacza nie zamontował. Nie przekonuje mnie powierzchnia rdzenia. Zrobiłbym to na dwóch niskoomowych butelkach Boscha ze starego VW Golfa (fenomenalna energia iskry) lub na dwóch dwustrzalowych cewkach od Seicento, gdzie jedna z dwóch sekcji musi być umasiona. Tylko trzeba znaleźć trochę więcej miejsca na ich montaż.

Odpada problem z nasycaniem się rdzenia, energią iskry i pracą układu sterującego

Re: Virago 1100 wymiana oryginalnych cewek na jedną dwubiegunową

: 22 sierpnia 2023, 12:18
autor: Roberts
Poczytałem trochę lektury internetowej
dzisiaj pożyczam miernik i sprawdzę swoją bo mój chyba mi bzdury pokazał dlatego nie podaję odczytów.
Wychodzi że cewki w moim moto XV 1100 mają mieć około 4,4 ohma między pniami ( oporność pierwotna)
i tak co znalazłem Cewka
126p 1,5 do 1,8
125p 3,3 do 4,1
i ciekawostką jest cewka z CBR 600 2,8 do 3,5 ta ponoć bardzo dobrze gromadzi energię i fajnie pracują z elektronicznym modułem zapłonowym.
informacje ze strony vmtg.pl
Co od cewki Bosch z VW to od 1,7 do 2,1 ohma