Strona 1 z 2

Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

: 30 marca 2022, 20:17
autor: Feniks
Pytanie jak w temacie.
Dymił na niebiesko więc :
Mam zdjętą głowice, zawory dotarte, uszczelniacze wymienione, po tescie zalania benzyną zawory są szczelne,
Skoro mam to rozpakowane zastanawiam się jak jeszcze sprawdzić czy pierscienie są szczelne, były wymieniane 6kkm temu i nie chce pakować sie znowu w ich wymiane. Cylinder był honowany i wygląda wzorowo.
Zalać olejem, benzyną ? Jeśli będzie się utrzymywać poziom to będzie to wiarygodne ? Musiałbym ruszać tłokiem ?

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

: 30 marca 2022, 20:51
autor: PanG
Primo: szczelność zaworów benzyną w dolocie i wylocie to taka chałtura panie. Odwrotnie trzaby z próbą ciśnieniową, zobaczyć przy ilu barach bąbluje.

A próba olejowa pierścieni to takie cudo, które w zamyśle ma dawać większe ciśnienie sprężania z olejem niźli bez niego. Też chałupnictwo.

Ale...

Test olejowy to trupom się robi. Jeśli pierścionki mają nalatane 6k, przy poprawnym spasowaniu z tuleją taki test nic nie powinien pokazać. Kompresja będzie taka sama.

Sprawdzałeś okiem stan pierścieni olejowych?

Honowanie i coś jeszcze (honowanko to dość kontrowersyjny temat ostatnio)? Sprawdziłbym czy tłoki trzymają wymiary, czy się cosik nie wyobliło przypadkiem. Na ile setek masz to spasowane? Jaki luz na zamkach pierścieni?

To honowanie mnie zaintrygowało. Weź coś więcej się rozpisz

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

: 30 marca 2022, 22:31
autor: Feniks
PanG pisze: 30 marca 2022, 20:51 Primo: szczelność zaworów benzyną w dolocie i wylocie to taka chałtura panie. Odwrotnie trzaby z próbą ciśnieniową, zobaczyć przy ilu barach bąbluje.
Przy ilu nie powinno bąblować ?

A próba olejowa pierścieni to takie cudo, które w zamyśle ma dawać większe ciśnienie sprężania z olejem niźli bez niego. Też chałupnictwo.
Tak to wiadomo, jak nie znajde prostszego rozwiązania, mając na uwadze zdjętą głowice, to wyjme i pomierze

Ale...

Test olejowy to trupom się robi. Jeśli pierścionki mają nalatane 6k, przy poprawnym spasowaniu z tuleją taki test nic nie powinien pokazać. Kompresja będzie taka sama.

Sprawdzałeś okiem stan pierścieni olejowych?

Honowanie i coś jeszcze (honowanko to dość kontrowersyjny temat ostatnio)? Sprawdziłbym czy tłoki trzymają wymiary, czy się cosik nie wyobliło przypadkiem. Na ile setek masz to spasowane? Jaki luz na zamkach pierścieni?

To honowanie mnie zaintrygowało. Weź coś więcej się rozpisz
Co chcesz wiedzieć o honowaniu ? Nie pamiętam tylko pod jakim kątem są rysy.

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

: 31 marca 2022, 01:15
autor: vinny
Z czego jest ten silnik ?
Mogło brać olej przez uszczelniacze ( jeżeli ubytek oleju był niewielki ) , być może pierścień zgarniający lub olejowy założyłeś górną do dołu , być może obydwa . Jak głowicę masz już zrobioną to sprawdz i pierścienie czy się nie zapiekły w rowkach i czy zamki są prawidłowo ustawione na obwodzie ( zamki mają być ustawione na obwodzie co 120 stopni )

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

: 31 marca 2022, 06:48
autor: Feniks
Chodzi o moją XV1100 z 92r
Myśle że poskładałem dobrze ale obejrze to dla pewności.

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

: 31 marca 2022, 07:53
autor: PanG
Przy ilu nie powinno bąblować ?

5 barów dolna-wymarzona.

Co chcesz wiedzieć o honowaniu ? Nie pamiętam tylko pod jakim kątem są rysy.

Po co to honowanie robiłeś? Rozumiem, że szlifu nie robiłeś, ani nowej grupy tłokowej nie montowales? Jakie luzy tlok-cylinder?

Jaki luz promieniowy na prowadnicach zaworowych?

Ciekaw też jestem wydajności pompy oleju.

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

: 31 marca 2022, 09:52
autor: Feniks
PanG pisze: 31 marca 2022, 07:53 Przy ilu nie powinno bąblować ?

5 barów dolna-wymarzona.

Co chcesz wiedzieć o honowaniu ? Nie pamiętam tylko pod jakim kątem są rysy.

Po co to honowanie robiłeś? Rozumiem, że szlifu nie robiłeś, ani nowej grupy tłokowej nie montowales? Jakie luzy tlok-cylinder?

Jaki luz promieniowy na prowadnicach zaworowych?

Ciekaw też jestem wydajności pompy oleju.


Szlifu nie robiłem, robiłem pomiar cylindra i tłoka, 6kk temu było w normie, owalizacji tłoka nie było. Wiec teraz też nie widze potrzeby mierzenia zwłaszcza że hon jest jak nowy. Poco honowałem ? Bo fabryczny był dostrzegalny tylko dla wtajemniczonych, laik by go nie dojrzał.
Głowice oddałem do planowania w zakładzie pod Krakowem, przy okazji mierzyli krzywki na wałkach i , mam nadzieje, luz na prowadnicach też. Odebrałem głowice kompleksowo zrobioną.
Pompa oleju była bez oznak zużycia, oringi na magistrali olejowej wymienione, olej sika jak u nastolatka

Jak mierzysz szczelność zaworu po dotarciu, bo nie mam pomysłu jak tam 5 bar dostarczyć bez składania silnika ?

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

: 31 marca 2022, 16:21
autor: Feniks
Po zdjęciu głowicy

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

: 31 marca 2022, 16:24
autor: Feniks
:paw:

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

: 31 marca 2022, 16:27
autor: Feniks
Wydechowy

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

: 31 marca 2022, 16:40
autor: PanG
Szlifu nie robiłem, robiłem pomiar cylindra i tłoka, 6kk temu było w normie, owalizacji tłoka nie było. Wiec teraz też nie widze potrzeby mierzenia zwłaszcza że hon jest jak nowy. Poco honowałem ? Bo fabryczny był dostrzegalny tylko dla wtajemniczonych, laik by go nie dojrzał.

Samo honowanie po znacznym przebiegu wg moich obserwacji potrafi zrobić więcej szkody niż pożytku.

Głowice oddałem do planowania w zakładzie pod Krakowem, przy okazji mierzyli krzywki na wałkach i , mam nadzieje, luz na prowadnicach też. Odebrałem głowice kompleksowo zrobioną.
Pompa oleju była bez oznak zużycia, oringi na magistrali olejowej wymienione, olej sika jak u nastolatka


Zdziwilbys sie, jaką fuszerkę potrafią odstawić.

Jak mierzysz szczelność zaworu po dotarciu, bo nie mam pomysłu jak tam 5 bar dostarczyć bez składania silnika ?

Prosto. Do ssących masz stary ori króciec ssący z zaślepką z jednej i zaślepką z dziurką z drugiej. Powietrze doprowadzasz przez dzyndzelek od synchro/boosta. Wydechowy to flansza z wkręconym "wentylkiem", uszczelniona oringiem. Komora spalania zalana benzyną


Edit: dopiero zobaczyłem fotki. Przaśnie :shock:

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

: 31 marca 2022, 18:15
autor: Feniks
PanG pisze: 31 marca 2022, 16:40

Prosto. Do ssących masz stary ori króciec ssący z zaślepką z jednej i zaślepką z dziurką z drugiej. Powietrze doprowadzasz przez dzyndzelek od synchro/boosta. Wydechowy to flansza z wkręconym "wentylkiem", uszczelniona oringiem. Komora spalania zalana benzyną


Edit: dopiero zobaczyłem fotki. Przaśnie :shock:


Eee, to tak analnie pompujesz , myślałem że ciśnienie od strony komory spalania raczej powinno być, żeby zawór dociskać a nie podnosić, poka zdjęcia tych tegesów do uszczelniania

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

: 31 marca 2022, 20:35
autor: PanG
Zabij, nie znajdę tego teraz

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

: 31 marca 2022, 22:04
autor: robson
Jedyna możliwość na sprawdzenie zaworu to nafta innego nie znam

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

: 31 marca 2022, 23:12
autor: vinny
robson pisze: 31 marca 2022, 22:04 Jedyna możliwość na sprawdzenie zaworu to nafta innego nie znam
Dokładnie , poza tym ten zawór ( może tylko na tym zdjęciu ) wygląda tak , jakby olej szedł z góry przez uszczelniacz lub prowadnice ( przylgnia zaworu jest zanieczyszczona spalonym olejem silnikowym ) . U mnie jak palił olej przez nieszczelny pierścień olejowy to świeca i denko tłoka były pokryte spalonym olejem , ale przylgnie zaworów i gniazda były czyste ( prawie raziły w oczy w porównaniu z otoczeniem :wink: ) Jak dla mnie zawór i gniazdo trzeba dotrzeć , bo nie będzie trzymał kompresji , może nawet najpierw delikatnie przefrezować , sprawdzić czy prowadnica na zewnątrz jest szczelna i nowy uszczelniacz .
Ten zawór na zdjęciu , na górze , tak jakby był przypalony , czy tylko zdjęcie tak wyszło ?

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

: 31 marca 2022, 23:37
autor: Feniks
Przejrzałem pierscienie, są ok, bez uszkodzeń. Luzy w rowkach w normie, luz zamka na pierscieniu górnym ok, na środkowym 0,10 większy niż norma. Niestety oznaczeń producenta już na nich nie ma więc nie mam jak stwierdzic czy były dobrze założone. Nie widać żeby. Któraś krawędź była zbierająca. Zawory dotarte, uszczelniacze wymienione.
Wypale, na zaworze nie ma, tylko nagaru sporo i lekkie odbarwienia
Test nafty jutro.
Nie mam niestety jak przemierzyć prowadnicy zaworu

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

: 01 kwietnia 2022, 09:44
autor: Feniks
Noi nie wiem czy tym luzem 0,10 na zamku się przejmować. Pierscienie są oryginał.

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

: 01 kwietnia 2022, 15:15
autor: PanG
0,1 jest git.

Patent podpatrzony od braci Rosjan. Wkładasz mierzony pierścień do cylindra, rozgrzewasz całość do ~150°C i badasz luz. Jak będzie nie mniej niż 3 setki, jesteś w domu.

Prawda, że proste? 😁

Edit: skoro masz główki zdjęte, moment rozpinka zaworów i sprawdzenie luzu promieniowego na prowadnicach. Hm?

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

: 02 kwietnia 2022, 00:22
autor: vinny
Feniks pisze: 01 kwietnia 2022, 09:44 Noi nie wiem czy tym luzem 0,10 na zamku się przejmować. Pierscienie są oryginał.
Tzn. że na drugim masz 0.55 mm ? Z tego co tam mi w głowie świta ( demencja starcza ) to pierwszy pierścień nie ma "góry " zaznaczonej , na drugim frez musi być od dołu , czy były jakieś oznaczenia na olejowym ? Nie pamiętam .
Jak mierzyłeś luz na zamku to przepchnąłeś z 1 cm ten pierścień w dół cylindra czy mierzyłeś na samej górze ?

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

: 02 kwietnia 2022, 13:15
autor: Feniks
vinny pisze: 02 kwietnia 2022, 00:22
Feniks pisze: 01 kwietnia 2022, 09:44 Noi nie wiem czy tym luzem 0,10 na zamku się przejmować. Pierscienie są oryginał.
Tzn. że na drugim masz 0.55 mm ? Z tego co tam mi w głowie świta ( demencja starcza ) to pierwszy pierścień nie ma "góry " zaznaczonej , na drugim frez musi być od dołu , czy były jakieś oznaczenia na olejowym ? Nie pamiętam .
Jak mierzyłeś luz na zamku to przepchnąłeś z 1 cm ten pierścień w dół cylindra czy mierzyłeś na samej górze ?
O.60mm ( w garażu było około 10stC ) norma jest 0.50mm. Może to właśnie przez niską tep. wartosci luzu są większe
Freza nie stwierdzam na drugim pierscionku.( postaram sie zdjęcia wrzucić)
Olejowy jest odwracalny.
Luzy mierzone na głębokosci 1cm potem 5cm, wartość ta sama.

Myśle że , jak już piec wyjąłem, zdejme drugą głowice, pojade do goscia od regeneracji i przemierzymy prowadnice i zawory, bo tego nie jestem pewien czy mi to ostatnio zrobili. Zawory idzie kupić. Prowadnice są do dopasowania (tak powiedział gość od głowic), i pewnie zrobie nowe frezy, prowadnice, uszczelniacze i zawory.

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

: 02 kwietnia 2022, 13:22
autor: Feniks
Pierscień środkowy, tak był włożony jak zrobione jest zdjęcie,

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

: 02 kwietnia 2022, 13:26
autor: Feniks
Pierscień środkowy, tak był włożony jak zrobione jest zdjęcie

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

: 02 kwietnia 2022, 13:34
autor: Feniks
Pierscień środkowy, tak był włożony jak zrobione jest zdjęcie

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

: 02 kwietnia 2022, 19:59
autor: vinny
Według Clymera luz 0,2-o,45 ,nie podają temperatury , u mnie w 750 na zgarniającym pierścieniu na zewnętrznej dolnej krawędzi był frezowany ( krawędz była ścięta ) i ten pierścień był opisany ( top ), może po to , żeby wracający tłok lepiej zgarniał olej . Trzonki , jak się nie ruszają , gdy próbujesz je przepchnąć na boki palcami , to powinny być szczelne . Jak oddajesz do fachowców to oni zbadają szczelność głowicy pod ciśnieniem , wszystko co złe to wyjdzie :D .

Re: Jak sprawdzić szczelność pierscieni tłokowych ?

: 02 kwietnia 2022, 21:29
autor: PanG
vinny pisze: 02 kwietnia 2022, 19:59 Prowadnice , jak się nie ruszają , gdy próbujesz je przepchnąć na boki palcami , to powinny być szczelne.
:shock: eee? Prowadnice są na pasowaniu ciasnym. Tego po porządnym nagrzaniu mlotkiem nie ruszysz. Chodzi o luz trzonek zaworu - wewnętrzna powierzchnia prowadnicy. Prawidłowe wartości są rzędu 0,005mm, czyli niewyczuwalne.

Widziałem twórczość "fachowców" od głowic, gdzie zawór po ich "remoncie" latał w prowadnicy jak pojebany. Dlatego patrząc na fotki, na tym bym sie skupił najbardziej.