Re: Śruby do tarcz hamulcowych
: 03 marca 2015, 17:07
W międzyczasie policzyłem trochę inaczej:
Znamy moment dokręcania śruby (20 Nm) i parametry jej gwintu (M8). Korzystając z norm,
które można znaleźć między innymi np. tu:
http://www.pg.gda.pl/~wlitwin/pkm/3_gwi ... ryczne.pdf
oraz wzorów, które można znaleźć na str. 54 tu:
http://kpt.wm.am.gdynia.pl/doc/PKM_I_w0 ... owe%29.pdf
Wyszło mi, że siła docisku śruby (stal w aluminium, współczynnik tarcia 0,17) wynosi 24461,3111 N.
Przy takiej sile docisku tarczy do piasty siła tarcia (też stal po aluminium) wyniesie 4158,422886 N na jedną śrubę.
Teraz korzystając z danych stąd:
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... o%2092.htm
i wzoru na drogę w ruchu jednostajnie opóźnionym (chociaż w rzeczywistości nie jest taki do końca), wychodzi że motocykl (przyjmując masę z kierowcą 300 kg) zatrzymuje się z opóźnieniem 9,645061728 m/s?.
Jest to bardzo prawdopodobna wartość, bo zdecydowana większość motocykli ma podobne.
Z tego wynika, że siła hamująca motocykl wynosi 2893,518519 N.
Znając średnicę przedniego koła z oponą (0,6626 m) i zakładając, ze hamuje tylko ono (oczywiście w rzeczywistości hamowano pewnie dwoma kołami, ale główną siłę hamowania zapewnia koło przednie), otrzymujemy moment siły na kole równy 8733,83193 N.
Musi mu się przeciwstawić moment siły wytworzony przez 12 śrub (na obu tarczach) rozmieszczonych w odległości 7,5 cm od osi obrotu. To daje 9704,2577 N na jedną śrubę.
Wychodzi ponad dwa razy więcej, niż siła tarcia, która powinna trzymać tarczę. Oczywiście pominąłem hamowanie tylnym kołem i fakt, że przy większych prędkościach hamuje też opór powietrza, ale to chyba nie dałoby aż takiej różnicy?
Nie uwzględniłem też tarcia między łbem śruby, a tarczą hamulcową, ale wtedy śruba byłaby obciążona siłą prostopadłą do jej osi.
Jest jeszcze oczywiście możliwość, że się machnąłem gdzieś w obliczeniach, więc się tak całkiem nie upieram.
Znamy moment dokręcania śruby (20 Nm) i parametry jej gwintu (M8). Korzystając z norm,
które można znaleźć między innymi np. tu:
http://www.pg.gda.pl/~wlitwin/pkm/3_gwi ... ryczne.pdf
oraz wzorów, które można znaleźć na str. 54 tu:
http://kpt.wm.am.gdynia.pl/doc/PKM_I_w0 ... owe%29.pdf
Wyszło mi, że siła docisku śruby (stal w aluminium, współczynnik tarcia 0,17) wynosi 24461,3111 N.
Przy takiej sile docisku tarczy do piasty siła tarcia (też stal po aluminium) wyniesie 4158,422886 N na jedną śrubę.
Teraz korzystając z danych stąd:
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... o%2092.htm
i wzoru na drogę w ruchu jednostajnie opóźnionym (chociaż w rzeczywistości nie jest taki do końca), wychodzi że motocykl (przyjmując masę z kierowcą 300 kg) zatrzymuje się z opóźnieniem 9,645061728 m/s?.
Jest to bardzo prawdopodobna wartość, bo zdecydowana większość motocykli ma podobne.
Z tego wynika, że siła hamująca motocykl wynosi 2893,518519 N.
Znając średnicę przedniego koła z oponą (0,6626 m) i zakładając, ze hamuje tylko ono (oczywiście w rzeczywistości hamowano pewnie dwoma kołami, ale główną siłę hamowania zapewnia koło przednie), otrzymujemy moment siły na kole równy 8733,83193 N.
Musi mu się przeciwstawić moment siły wytworzony przez 12 śrub (na obu tarczach) rozmieszczonych w odległości 7,5 cm od osi obrotu. To daje 9704,2577 N na jedną śrubę.
Wychodzi ponad dwa razy więcej, niż siła tarcia, która powinna trzymać tarczę. Oczywiście pominąłem hamowanie tylnym kołem i fakt, że przy większych prędkościach hamuje też opór powietrza, ale to chyba nie dałoby aż takiej różnicy?
Nie uwzględniłem też tarcia między łbem śruby, a tarczą hamulcową, ale wtedy śruba byłaby obciążona siłą prostopadłą do jej osi.
Jest jeszcze oczywiście możliwość, że się machnąłem gdzieś w obliczeniach, więc się tak całkiem nie upieram.