objawy padniętej cewki
-
- Posty: 208
- Rejestracja: 08 listopada 2009, 22:19
- Motocykl: virago xv 1000
- Lokalizacja: międzyrzecz
- Wiek: 39
- Status: Offline
Re: objawy padniętej cewki
na zimnym silniku i przepustnic nie dotykałem a powinienem zmierzyć na rozgrzanym i z otwartymi przepustnicami ?
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: objawy padniętej cewki
dokładnie tak
miałeś puste cylindry bo skąd miały zassać skoro przepustnice zamknięte- to i sprężanie niskie
Zasada jest taka, wszystkie świece wykręcone, silnik zagrzany, przepustnice otwarte na maxa i minimum 300rpm wału
miałeś puste cylindry bo skąd miały zassać skoro przepustnice zamknięte- to i sprężanie niskie
Zasada jest taka, wszystkie świece wykręcone, silnik zagrzany, przepustnice otwarte na maxa i minimum 300rpm wału
-
- Posty: 1437
- Rejestracja: 10 maja 2009, 11:40
- Motocykl: Virago XV 535 DX
- Lokalizacja: Polska
- Status: Offline
Re: objawy padniętej cewki
Może komuś pomoże. Przebiegi z impulsatora.
Virago 535 1998rok 2YL 1 impulsator.
Przebieg na cewkach ze starymi świecami - postrzeliwuje sobie w tłumik.
Jak ktoś chce się przyjrzeć bliżej https://plus.google.com/photos/10460839 ... 7012806881
Okazało się że strzelanie to wina gaźnika więc te oscylogramy są z prawidłowo działającego układu zapłonowego.
Zimny silnik Impulsator:
Ciepły silnik Impulsator:
Cewka Lewa - Tylny Cylinder:
Cewka Prawa - Przedni Cylinder:
Jak założę nowe świece to zrobię jeszcze te z cewek.
Virago 535 1998rok 2YL 1 impulsator.
Przebieg na cewkach ze starymi świecami - postrzeliwuje sobie w tłumik.
Jak ktoś chce się przyjrzeć bliżej https://plus.google.com/photos/10460839 ... 7012806881
Okazało się że strzelanie to wina gaźnika więc te oscylogramy są z prawidłowo działającego układu zapłonowego.
Zimny silnik Impulsator:
Ciepły silnik Impulsator:
Cewka Lewa - Tylny Cylinder:
Cewka Prawa - Przedni Cylinder:
Jak założę nowe świece to zrobię jeszcze te z cewek.
Ostatnio zmieniony 18 września 2014, 09:40 przez rysiek535, łącznie zmieniany 3 razy.
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: objawy padniętej cewki
niewiele osób się cokolwiek z tego wyzna
łopatologicznie trzeba, co to masz za sprzęt ?
łopatologicznie trzeba, co to masz za sprzęt ?
-
- Posty: 1437
- Rejestracja: 10 maja 2009, 11:40
- Motocykl: Virago XV 535 DX
- Lokalizacja: Polska
- Status: Offline
Re: objawy padniętej cewki
A to zwykły oscyloskop cyfrowy, zapłon jednak powinno się sprawdzać analogowym ale nie za bardzo można to zapisać.. Wiem że większość mechaników nie za bardzo to lubi, woli podmieniać co się tylko da.
Metoda prosta i przeważnie skuteczna o ile nie podmienisz czegoś jeszcze bardziej zepsutego.
Chciałem sprawdzić czy ten impulsator po nagrzaniu generuje mniejsze napięcie niż na zimnym ale wychodzi że nie. No chyba że jest całkiem dupnięty, choć 7v dla komparatora w module zapłonowym powinno w zupełności wystarczyć?
A podczepiłem się pod temat bo już kiedyś czytałem jakiś Twój post i ten impulsator mnie zaintrygował. Moja 535 chodziła sobie ładnie aż tu zaczęło mi strzelać z tłumika na wolnych i jak puszczałem gaz, no i świece szare. Oczywiście na ciepłym choć pierwszy raz jak to zauważyłem to przy zapalaniu też strzeliła sobie.
No i się znowu zaczęło: wyczyściłem gaźniki - myjką ultradźwiękową, poziom paliwa, sprawdziłem zawory, ciśnienie cylindrów na gorącym silniku 10,5 - 11 Bara, sybchro, dziś założyłem nówki świece i za bardzo nic nie pomaga.
Dziś się przejechałem motorek idzie dobrze ale tak przy minimalnie otwartej przepustnicy postrzeliwuje sobie z tłumika. Co ciekawe na pojedynczych cylindrach nic nie strzela, na postoju oczywiście. Wydechy mam z puszką i jednym wybebeszonym tłumikiem. Do tej pory na tym nic nie strzelało.
No i co ty na to, bo ja na razie nie wiem co dalej.
A tu jeszcze oscylogram z przewodu WN na świecy zapłonowej.
Metoda prosta i przeważnie skuteczna o ile nie podmienisz czegoś jeszcze bardziej zepsutego.
Chciałem sprawdzić czy ten impulsator po nagrzaniu generuje mniejsze napięcie niż na zimnym ale wychodzi że nie. No chyba że jest całkiem dupnięty, choć 7v dla komparatora w module zapłonowym powinno w zupełności wystarczyć?
A podczepiłem się pod temat bo już kiedyś czytałem jakiś Twój post i ten impulsator mnie zaintrygował. Moja 535 chodziła sobie ładnie aż tu zaczęło mi strzelać z tłumika na wolnych i jak puszczałem gaz, no i świece szare. Oczywiście na ciepłym choć pierwszy raz jak to zauważyłem to przy zapalaniu też strzeliła sobie.
No i się znowu zaczęło: wyczyściłem gaźniki - myjką ultradźwiękową, poziom paliwa, sprawdziłem zawory, ciśnienie cylindrów na gorącym silniku 10,5 - 11 Bara, sybchro, dziś założyłem nówki świece i za bardzo nic nie pomaga.
Dziś się przejechałem motorek idzie dobrze ale tak przy minimalnie otwartej przepustnicy postrzeliwuje sobie z tłumika. Co ciekawe na pojedynczych cylindrach nic nie strzela, na postoju oczywiście. Wydechy mam z puszką i jednym wybebeszonym tłumikiem. Do tej pory na tym nic nie strzelało.
No i co ty na to, bo ja na razie nie wiem co dalej.
A tu jeszcze oscylogram z przewodu WN na świecy zapłonowej.
Ostatnio zmieniony 19 sierpnia 2014, 20:09 przez rysiek535, łącznie zmieniany 1 raz.
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: objawy padniętej cewki
sprawdź wakuometrami podciśnienia - powinno wyjść, że jeden ciągnie drugi i ten "ciągnięty" strzela
-
- Posty: 1437
- Rejestracja: 10 maja 2009, 11:40
- Motocykl: Virago XV 535 DX
- Lokalizacja: Polska
- Status: Offline
Re: objawy padniętej cewki
Mam zrobiony taki z igłami do synchro. Patrzyłem i na nim nie widzę żeby któryś z cylindrów przeciągał na siebie nawet jak otwieram manetkę.
A takich pojedynczych nie mam musiałbym coś dokupić. Mam wakuometr z pompką podciśnieniową ale on nie jest zbyt dokładny no i 1 szt.
A jaki zakres powinny mieć te wakuometry 1 - 0 Bar wystarczy czy za dużo, powinien być np 0,5 - 0 Bara?
Zauważyłem że przedni cylinder trochę gorzej chodzi tzn potrafi zgasnąć bez gazu a tylny się trzyma lepiej. No i temperatura mierzona pirometrem przód 105 *C tył 130*C ale to może z powodu samego chłodzenia.
Kompresja w przednim 10,5 Bar Tylny 11,2 Bar na gorącym silniku.
No i śrubka od mieszanki jak wkręcę tylną do oporu zgaśnie motor a jak wkręcę przedni to prawie zero reakcji.
A takich pojedynczych nie mam musiałbym coś dokupić. Mam wakuometr z pompką podciśnieniową ale on nie jest zbyt dokładny no i 1 szt.
A jaki zakres powinny mieć te wakuometry 1 - 0 Bar wystarczy czy za dużo, powinien być np 0,5 - 0 Bara?
Zauważyłem że przedni cylinder trochę gorzej chodzi tzn potrafi zgasnąć bez gazu a tylny się trzyma lepiej. No i temperatura mierzona pirometrem przód 105 *C tył 130*C ale to może z powodu samego chłodzenia.
Kompresja w przednim 10,5 Bar Tylny 11,2 Bar na gorącym silniku.
No i śrubka od mieszanki jak wkręcę tylną do oporu zgaśnie motor a jak wkręcę przedni to prawie zero reakcji.
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: objawy padniętej cewki
No to masz przedni gaźnik do roboty, coś masz z układem biegu jałowego w nim. Jak całkowicie wkręcisz wkręt to powinien na jałowych całkowicie cylinder wypaść.
Ciągnie lewe powietrze lub dysza paliwa biegu jałowego przytkana
Ciągnie lewe powietrze lub dysza paliwa biegu jałowego przytkana
- vinny
- Posty: 1107
- Rejestracja: 03 marca 2011, 00:00
- Motocykl: xv 750 92 4FY
- Lokalizacja: Gdańsk , Ballinasloe co Galway ROI
- Status: Offline
Re: objawy padniętej cewki
Podobne objawy sa jak sie slajser zablokuje w gazniku . 10 min roboty , sprawdz przedni gaznik .
sorki za angielska klawaiture
sorki za angielska klawaiture
vinny ROI
Ride free!!
You'll never see a Bike Outside a Shrink's Office
Ride free!!
You'll never see a Bike Outside a Shrink's Office
-
- Posty: 1437
- Rejestracja: 10 maja 2009, 11:40
- Motocykl: Virago XV 535 DX
- Lokalizacja: Polska
- Status: Offline
Re: objawy padniętej cewki
A co to jest ten Slayser?
Gaźnik sprawdzałem może jednak gdzieś ciągnie lewe powietrze. I znowu nie wiem czy tą śrubka wolnych się reguluje paliwo czy powietrze? Bo jakby paliwo to przy lewym powietrzu też powinien zgasnąć????
Cholerne gaźniki nie lubię ich nie lubię
A ta dysza wolnych to gdzie jest może przeoczyłem zarazę?
Gaźnik sprawdzałem może jednak gdzieś ciągnie lewe powietrze. I znowu nie wiem czy tą śrubka wolnych się reguluje paliwo czy powietrze? Bo jakby paliwo to przy lewym powietrzu też powinien zgasnąć????
Cholerne gaźniki nie lubię ich nie lubię
A ta dysza wolnych to gdzie jest może przeoczyłem zarazę?
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: objawy padniętej cewki
Dysza jest w komorze pływakowej od dołu, wkrętem regulujesz ilość mieszanki paliwowo-powietrznej dla biegu jałowego przy stałej ilości dostarczanego powietrza poprzez uchyloną przepustnicę. Wkręcając zubożasz mieszankę.
-
- Posty: 1437
- Rejestracja: 10 maja 2009, 11:40
- Motocykl: Virago XV 535 DX
- Lokalizacja: Polska
- Status: Offline
Re: objawy padniętej cewki
To pół biedy nie będę się musiał gaźników znowu wyciągać
Jutro sprawdzę, rozumiem że w tej przystawce z dyszami na 2 śrubki i dyszę główną.
Dzięki za rade, znowu mam jakiś kierunek poszukiwań, bo siedziałem już na rowie.
Tak już na początku zastanowiło mnie że ta śrubka mieszanki nie gasi motorka, ale jeszcze nie czyściłem gaźników a nie wiem czy ktokolwiek je czyścił więc je wywaliłem od razu.
A ten slajser ? co to za cudo - ten dynks z dyszami? Wymyłem je też w myjce.
Jutro sprawdzę, rozumiem że w tej przystawce z dyszami na 2 śrubki i dyszę główną.
Dzięki za rade, znowu mam jakiś kierunek poszukiwań, bo siedziałem już na rowie.
Tak już na początku zastanowiło mnie że ta śrubka mieszanki nie gasi motorka, ale jeszcze nie czyściłem gaźników a nie wiem czy ktokolwiek je czyścił więc je wywaliłem od razu.
A ten slajser ? co to za cudo - ten dynks z dyszami? Wymyłem je też w myjce.
- vinny
- Posty: 1107
- Rejestracja: 03 marca 2011, 00:00
- Motocykl: xv 750 92 4FY
- Lokalizacja: Gdańsk , Ballinasloe co Galway ROI
- Status: Offline
Re: objawy padniętej cewki
To jest ten plastikowy cylinder do ktorego przymocowane sa membrana .rysiek535 pisze:A co to jest ten Slayser?
vinny ROI
Ride free!!
You'll never see a Bike Outside a Shrink's Office
Ride free!!
You'll never see a Bike Outside a Shrink's Office
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: objawy padniętej cewki
dokładnie, w niej od spodu jak dobrze pamiętam. Nie ukręć śrubki mocującej korpus dyszy iglicowejrysiek535 pisze:rozumiem że w tej przystawce z dyszami na 2 śrubki i dyszę główną.
-
- Posty: 1437
- Rejestracja: 10 maja 2009, 11:40
- Motocykl: Virago XV 535 DX
- Lokalizacja: Polska
- Status: Offline
Re: objawy padniętej cewki
Tak się przespałem z tym wszystkim i tak sobie myślę że jakby dysza się zatkała to raczej by cylinder nie chciał chodzić a nie gasnąć?
Tak mi przyszło na myśl że najpierw wyciągnę ten tłok membrany, a jak nic nie dopatrzę to dyszę.
P.s. Już ją odkręcałem i przykręciłem z umiarem, nie mam imadła w rękach jak co niektórzy
Apropo dokręcania, czy w gaźniku ma sens stosowanie tej niebieskiej pasty która zapobiega odkręcaniu się śrub????
Tak mi przyszło na myśl że najpierw wyciągnę ten tłok membrany, a jak nic nie dopatrzę to dyszę.
P.s. Już ją odkręcałem i przykręciłem z umiarem, nie mam imadła w rękach jak co niektórzy
Apropo dokręcania, czy w gaźniku ma sens stosowanie tej niebieskiej pasty która zapobiega odkręcaniu się śrub????
-
- Posty: 1437
- Rejestracja: 10 maja 2009, 11:40
- Motocykl: Virago XV 535 DX
- Lokalizacja: Polska
- Status: Offline
Re: objawy padniętej cewki
WALDI = "BRUS WSZECHMOGĄCY" człowieku jak ja Ci się odwdzięczę? Strzał w 10 siątke przednia dysza miała takie boble na koniuszku. Teraz motorek ani razu nie "piednął" i równiutko wkręca się na obroty. Ja bym tej dyszy szukał ze 100Lat bo myślałem że ultradźwięki to wszystko wymyły a to nieprawda !!!
Jeśli pozwolisz opiszę temat tutaj viewtopic.php?f=22&t=5127 bo ten post dotyczy raczej cewki i zapłonu a nie gaźnika.
I tak nie rozumiem czemu z powodu przytkanej dyszy paliwowej cylinder pracował i nie chciał zgasnąć????? ale ważne że chodzi teraz.
Ogólnie nie lubię robić czegoś jak nie rozumiem zasady działania, bo jak mówi przysłowie, "Jak się nie wie co się robi, to się dzieją takie rzeczy, że się nie wie co się dzieje" dlatego nie lubię tych gaźników mimo że działają
Apropo zapłonu. zamówiłem świece denso W22EPR-U a przysłali mi W22TT, różnica jest taka że na zewnętrznej elektrodzie ma taki cypelek jak wewnętrzna a nie wycięcie U. Prawdopodobnie iskra ma lepszy dostęp do mieszanki - więcej wolnej przestrzeni wokół elektrod.
Zobaczymy za jakiś czas jak wyglądają i się sprawują.
Jeszcze raz wielkie dzięki Waldi
Jeśli pozwolisz opiszę temat tutaj viewtopic.php?f=22&t=5127 bo ten post dotyczy raczej cewki i zapłonu a nie gaźnika.
I tak nie rozumiem czemu z powodu przytkanej dyszy paliwowej cylinder pracował i nie chciał zgasnąć????? ale ważne że chodzi teraz.
Ogólnie nie lubię robić czegoś jak nie rozumiem zasady działania, bo jak mówi przysłowie, "Jak się nie wie co się robi, to się dzieją takie rzeczy, że się nie wie co się dzieje" dlatego nie lubię tych gaźników mimo że działają
Apropo zapłonu. zamówiłem świece denso W22EPR-U a przysłali mi W22TT, różnica jest taka że na zewnętrznej elektrodzie ma taki cypelek jak wewnętrzna a nie wycięcie U. Prawdopodobnie iskra ma lepszy dostęp do mieszanki - więcej wolnej przestrzeni wokół elektrod.
Zobaczymy za jakiś czas jak wyglądają i się sprawują.
Jeszcze raz wielkie dzięki Waldi
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: objawy padniętej cewki
Bo podciągnąłeś na synchronizacji cylinder i brało mieszankę już z głównego układu - temu nie miałeś różnicy czy wkręt wkręcony do oporu, czy nie.rysiek535 pisze:I tak nie rozumiem czemu z powodu przytkanej dyszy paliwowej cylinder pracował i nie chciał zgasnąć?????
Nie jest ona odpowiednio rozpylona i w złych proporcjach dla obrotów biegu jałowego - dla tego strzelał.
-
- Posty: 1437
- Rejestracja: 10 maja 2009, 11:40
- Motocykl: Virago XV 535 DX
- Lokalizacja: Polska
- Status: Offline
Re: objawy padniętej cewki
Może i tak jest, ale już o tym nie rozmyślam bo motorek chodzi i ciesze się jadą, a nie wkurw....iam się że coś nie chodzi jak powinno. Jeszcze raz dzięki za pomoc.
Jak następnym razem coś nie będzie chodzić, to się Ciebie zapytam i jak powiesz ze mam dopompować tylne koło żeby chodziło , to od razu tak zrobię
Jak następnym razem coś nie będzie chodzić, to się Ciebie zapytam i jak powiesz ze mam dopompować tylne koło żeby chodziło , to od razu tak zrobię
-
- Posty: 208
- Rejestracja: 08 listopada 2009, 22:19
- Motocykl: virago xv 1000
- Lokalizacja: międzyrzecz
- Wiek: 39
- Status: Offline
Re: objawy padniętej cewki
Witam widzę że temat się rozkręcił ale ja powracam do swojego problemu ,więc tak z braku czasu ale udało się sprawdzić sprężanie tak jak pisał waldi i wyszło 1 zdjęcie przedni cylinder 2 zdjęcie tylni cylinder
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/95f ... 79d60.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/04d ... 6fe80.html
chyba jest dobrze ?
zdjąłem lewą kapę silnika aby podmienić impulsatory które dostałem od waldiego i kicha rozstaw otworów się nie zgadza i przewody wychodzą w drugą stronę próbowałem na różne sposoby ale nie da rada poniżej fotki jak to wygląda
1 to moje impulsatory
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/844 ... b187b.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/989 ... c91a8.html
2 waldiego
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/25a ... 68773.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/c03 ... 1814e.html
porównanie
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/fad ... ced0c.html
oznaczenie na moich
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/cf4 ... eb188.html
w dalszym ciągu szukam impulsatorów oraz modułu a te ci odsyłam waldi masz u mnie dobre piwko jak się kiedyś spotkamy
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/95f ... 79d60.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/04d ... 6fe80.html
chyba jest dobrze ?
zdjąłem lewą kapę silnika aby podmienić impulsatory które dostałem od waldiego i kicha rozstaw otworów się nie zgadza i przewody wychodzą w drugą stronę próbowałem na różne sposoby ale nie da rada poniżej fotki jak to wygląda
1 to moje impulsatory
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/844 ... b187b.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/989 ... c91a8.html
2 waldiego
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/25a ... 68773.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/c03 ... 1814e.html
porównanie
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/fad ... ced0c.html
oznaczenie na moich
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/cf4 ... eb188.html
w dalszym ciągu szukam impulsatorów oraz modułu a te ci odsyłam waldi masz u mnie dobre piwko jak się kiedyś spotkamy
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: objawy padniętej cewki
podeślij mi moduł zapłonowy - zreaimuję Ci go
- 2007XV1700
- Posty: 5107
- Rejestracja: 03 czerwca 2011, 15:31
- Motocykl: XV1000,XV1700,JAWA
- Lokalizacja: https://maps.app.goo.gl/hmAhT1FGH4TPnWHz9
- Wiek: 42
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: objawy padniętej cewki
elektrowstrząsami
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: objawy padniętej cewki
nie, przeglądem elektroniki itd... u mnie pomogło
- 2007XV1700
- Posty: 5107
- Rejestracja: 03 czerwca 2011, 15:31
- Motocykl: XV1000,XV1700,JAWA
- Lokalizacja: https://maps.app.goo.gl/hmAhT1FGH4TPnWHz9
- Wiek: 42
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: objawy padniętej cewki
a czemu taka różnica w impulsatorach też ma dwa przecież a montaż węższy... ciekawe jakie u mnie są
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: objawy padniętej cewki
a kurde nie wiem, dziwne ma te impulsatory, przypuszczam, że ma kapy te nowsze one są ze starych
-
- Posty: 208
- Rejestracja: 08 listopada 2009, 22:19
- Motocykl: virago xv 1000
- Lokalizacja: międzyrzecz
- Wiek: 39
- Status: Offline
Re: objawy padniętej cewki
Witam więc dalej poszukuję impulsatorów do sprawdzenia jeśli ktoś posiada to będę bardzo wdzięczny za użyczenie tylko do sprawdzenia lub leżą gdzieś nie potrzebne na sprzedaż