Diagnostyka akumulatora - jak sprawdzić czy dobry?
- Konrad13
- Posty: 249
- Rejestracja: 01 września 2009, 17:41
- Motocykl: Virago XV535 "Saber"
- Lokalizacja: Koszalin
- Wiek: 33
- Status: Offline
Diagnostyka akumulatora - jak sprawdzić czy dobry?
Witam,
Czy są jakieś sposoby żeby za pomocą pomiarów miernikiem uniwersalnym (prąd maksymalny 20A) sprawdzić czy akumulator jest sprawny? Czy potrzebne są jakieś bardziej zaawansowane przyrządy?
Jedyne co zrobiłem na razie to sprawdziłem spadek napięcia przy rozruchu. Aku naładowany miał jakieś 12.5V i przy rozruchu spadło do 9.5-9.8V. Tylko teraz nie wiem jak to zinterpretować.
Czy są jakieś sposoby żeby za pomocą pomiarów miernikiem uniwersalnym (prąd maksymalny 20A) sprawdzić czy akumulator jest sprawny? Czy potrzebne są jakieś bardziej zaawansowane przyrządy?
Jedyne co zrobiłem na razie to sprawdziłem spadek napięcia przy rozruchu. Aku naładowany miał jakieś 12.5V i przy rozruchu spadło do 9.5-9.8V. Tylko teraz nie wiem jak to zinterpretować.
- hetman
- Posty: 439
- Rejestracja: 17 kwietnia 2011, 21:48
- Motocykl: Yamaha Virago 535 '89r
- Lokalizacja: Radom
- Wiek: 39
- Status: Offline
Re: Diagnostyka akumulatora - jak sprawdzić czy dobry?
Taką sprawność akumulatora to mierzą w punktach sprzedaży. Możesz wcześniej spróbować poszukać jakichś informacji o optymalnych wartościach żeby przy okazji nie próbowano Ci wcisnąć nowego, którego nie potrzebujesz.
- wąsaty7
- Posty: 1418
- Rejestracja: 25 stycznia 2009, 14:00
- Motocykl: XV 1100 98r.
- Lokalizacja: Szczecin
- Status: Offline
Re: Diagnostyka akumulatora - jak sprawdzić czy dobry?
Nie kombinuj z miernikiem,za niewielkie pieniądze zakupisz w hipermarkecie areometr.Na podziałce masz trzy kolory nie będziesz miał problemów z interpretacją wyników - wyników najbardziej miarodajnych.
Wąsaty7
- MorePain
- Posty: 1166
- Rejestracja: 15 marca 2012, 18:08
- Motocykl: Suzuki LS 650
- Lokalizacja: Mazowieckie, Modlin
- Wiek: 30
- Status: Offline
Re: Diagnostyka akumulatora - jak sprawdzić czy dobry?
Tego przyrządu używał ojciec do sprawdzenia mocy ale nie w akumulatorach, a samogonach. Choć nie wiem czy to się do tego nadaje :p
- wąsaty7
- Posty: 1418
- Rejestracja: 25 stycznia 2009, 14:00
- Motocykl: XV 1100 98r.
- Lokalizacja: Szczecin
- Status: Offline
Re: Diagnostyka akumulatora - jak sprawdzić czy dobry?
Zasada działania taka sama tylko przyrząd inaczej wyskalowany.
Wąsaty7
- leszekk
- Posty: 4147
- Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
- Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
- Lokalizacja: mazowieckie
- Status: Offline
Re: Diagnostyka akumulatora - jak sprawdzić czy dobry?
Areometr da jedynie odpowiedź czy elektrolit ma właściwą gęstość (co przy sprawnym akumulatorze daje informację czy akumulator jest naładowany do pełna czy tylko częściowo). Sprawdzić akumulator należy za pomocą specjalnego przyrządu, który u elektryka samochodowego powinieneś znaleźć. Zmierzysz wtedy czy akumulator trzyma napięcie pod obciążeniem. A wygląda to tak http://www.narzedziowy.pl/27070_TELWIN- ... torow.html
Inne domowe metody (sprawdzanie pojemności metoda kontrolowanego rozładowania) to dobre dla licealistów na lekcję fizyki.
Inne domowe metody (sprawdzanie pojemności metoda kontrolowanego rozładowania) to dobre dla licealistów na lekcję fizyki.
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
- Blunio
- Posty: 5793
- Rejestracja: 11 marca 2008, 10:21
- Motocykl: Trek X-Caliber 8
- Lokalizacja: Warszawa Bemowo
- Wiek: 72
- Status: Offline
Re: Diagnostyka akumulatora - jak sprawdzić czy dobry?
Najprostsza metoda diagnostyki to czy aku "kręci" silnikiem. Jak nie kręci, to aku ładujemy. Jak dalej nie kręci, kupujemy nowe. Taka jest brutalna prawda. Metoda pomiaru gęstości elektrolitu jest w miarę wiarygodna, ale nie z każdego aku można pobrać próbkę kwasu bez nadmiernej ingerencji w obudowę.
Jak wspomniał leszekk, do pomiaru stosuje się woltomierz z mostkiem. Mostek daje obciążenie na aku, woltomierz mierzy napięcie. W większości przyrządów aby nie było wątpliwości z interpretacją wyników skala zawiera pole zielone (OK), żółte (może być) i czerwone (aku do du*y).
Z tym że przyrząd "zalinkowany" prze leszekk'a nie bardzo się nam nada, bo
Jak wspomniał leszekk, do pomiaru stosuje się woltomierz z mostkiem. Mostek daje obciążenie na aku, woltomierz mierzy napięcie. W większości przyrządów aby nie było wątpliwości z interpretacją wyników skala zawiera pole zielone (OK), żółte (może być) i czerwone (aku do du*y).
Z tym że przyrząd "zalinkowany" prze leszekk'a nie bardzo się nam nada, bo
A nasze baterie mają ok. 15 Ah (jak się nie mylę).Dane techniczne:
Min. pojemność baterii: 20Ah
Max pojemność baterii: 70 Ah
Maks prąd obciążenia: 12V-100A, 6V-50A
Maks czas pomiaru: 5s
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Diagnostyka akumulatora - jak sprawdzić czy dobry?
Kurcze, a ja myślałem, że taki woltomierz to woltomierz bocznikowy...Blunio pisze:do pomiaru stosuje się woltomierz z mostkiem. Mostek daje obciążenie na aku, woltomierz mierzy napięcie.
no cóż człowiek uczy się całe życie....
-
- Status: Offline
Re: Diagnostyka akumulatora - jak sprawdzić czy dobry?
Określenie Blunia było/jest dość powszechnie używane przez miechaniorów, czyli tych którzy najczęściej bawią się takimi mierniczkami (i wiąże się z wyglądem i budową bardzo bardzo starych testerów). Niektórzy nazywają go też "z rezystorem", ale jakiś "zbocznikowy" się wśród tego grona nigdy nie przyjmie .
- alonso
- Posty: 1997
- Rejestracja: 23 czerwca 2008, 12:28
- Motocykl: Virago 1100
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Wiek: 46
- Status: Offline
Re: Diagnostyka akumulatora - jak sprawdzić czy dobry?
Po naładowaniu aku może mieć i 12,8.Jest opcja upływności,co znaczy obniżanie napięcia w czasie od naładowania.Mój w auto w zimie miał lipe.w 4h napięcie spadało 0,5 V.Wydawał sie lipny.W reklamacji stwierdzili przeładowany.Że co 2 dni go ładowałem,żeby w zimie odpalic to mi dziwne,bo przy -10 nie dawał rady,bo rozrusznik chwytało.Bendiks pewnie do wymiany.Konrad13 pisze: Jedyne co zrobiłem na razie to sprawdziłem spadek napięcia przy rozruchu. Aku naładowany miał jakieś 12.5V i przy rozruchu spadło do 9.5-9.8V. Tylko teraz nie wiem jak to zinterpretować.
Spadek przy rozruchu to normalka.Napięcie koło 9,5 V wydaje się OK.Poniżej 9 to już lipa.Jeśli Moto pali bez większych problemów,nie zacina się rozrusznik to nie ma co się przejmować