Zasady i kolejność dokręcania śrub dekla.

Jeżeli masz kłopoty ze swoją Virago lub nie wiesz jak coś naprawić to idealne miejsce by o tym napisać
Awatar użytkownika
toooomelo
Posty: 5402
Rejestracja: 30 kwietnia 2011, 18:04
Motocykl: XV535 -> FZS600
Lokalizacja: Poznań/Luboń
Wiek: 55
Kontakt:
Status: Offline

Zasady i kolejność dokręcania śrub dekla.

Post autor: toooomelo »

No więc jak to jest z tymi śrubami?
Jakie zasady obowiązują w przypadku przykręcania dekla silnika? W jakiej kolejności dokręcamy śruby?
Myślałem, że znam odpowiedzi na te pytania. Ale teraz nie jestem tego pewien :?
Dotychczas myślałem, że elementy czułe na skrzywienia i wygięcia, a do tego nie posiadające żadnej tolerancji na odkształcenia, dokręcamy metodą "na krzyż", czyli po przekątnej. Ale dzisiaj jeden mechanik powiedział mi, że w ten sposób dokręcamy, ale głowice silnika, a nie dekle.
Dekle ponoć przykręca się "od środka na zewnątrz", czyli zaczynamy od dwóch środkowych śrub umiejscowionych w pionie, potem tak samo w pionie z lewej strony i prawej strony, itd.
W przypadku lewego dekla 535 wyglądałoby to tak jak na poniższym obrazku. Prawda to? Tak powinno dokręcać się dekle?
I jeszcze jedno pytanie w tym temacie: z jaką siłą dokręcamy te śruby?

Obrazek
Ostatnio zmieniony 06 marca 2012, 21:01 przez toooomelo, łącznie zmieniany 1 raz.
Viśniówka -> Mexicana -> Silverka
Obrazek
Awatar użytkownika
Wesoly
Posty: 1660
Rejestracja: 20 lutego 2011, 11:14
Motocykl: H-D
Lokalizacja: Poznań
Status: Offline

Re: Zasady i kolejność dokręcania śrub dekla.

Post autor: Wesoly »

Tomek ale żeś wypucował ten dekiel lepiej niż DX. :bravo:
535-> 1100-> FAT BOB-> SPORT GLIDE
Awatar użytkownika
Blunio
Posty: 5793
Rejestracja: 11 marca 2008, 10:21
Motocykl: Trek X-Caliber 8
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Wiek: 72
Status: Offline

Re: Zasady i kolejność dokręcania śrub dekla.

Post autor: Blunio »

Myślę że mechanik dobrze Ci powiedział. Mnie kiedyś powiedzieli, że ogólna zasada jest taka, żeby materiał uszczelki "rozprasować" na boki, a nie "zagniatać" do środka, bo się zrobią fałdy i przecieki. Oczywiście przejaskrawiam, ale "coś w tym jest".
A dekle rzeczywiście "ganz pomada" - palce lizać. Odkręcę swoje i dam Ci do roboty, wprawę jak widać masz ... :P
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
Awatar użytkownika
emzet
Posty: 715
Rejestracja: 06 kwietnia 2011, 13:02
Motocykl: Honda NC750X
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 69
Status: Offline

Re: Zasady i kolejność dokręcania śrub dekla.

Post autor: emzet »

Jeśli trzymać się Clymera to:

"13. Using a crisscross pattern, loosen then remove
the Allen screws securing the alternator cover/coil
assembly" - czyli na krzyż.

Moment dokręcania (to samo źródło)- 10 Nm

A, zapomniałem pozachwycać się deklem - może wpędzić w kompleksy :)
Awatar użytkownika
toooomelo
Posty: 5402
Rejestracja: 30 kwietnia 2011, 18:04
Motocykl: XV535 -> FZS600
Lokalizacja: Poznań/Luboń
Wiek: 55
Kontakt:
Status: Offline

Re: Zasady i kolejność dokręcania śrub dekla.

Post autor: toooomelo »

Blunio pisze:... ogólna zasada jest taka, żeby materiał uszczelki "rozprasować" na boki...
"Rozprasowywanie" uszczelki na boki wydaje się być logiczne. W Clymerze piszą coś innego.
Wychodzi na to, że znowu mamy różne "szkoły" i metody wykonywania tej samej czynności :?
Deklem już się tak nie zachwycajcie, bo na zdjęciach wygląda on troszkę lepiej niż w rzeczywistości. Ale dzięki za uznanie :wink:
Ja bym miał jeszcze jedno pytanie odnośnie siły dokręcania śrub.
Wiemy, że mamy je dokręcać z momentem 10 Nm. Ile to jest kilogramów?
Viśniówka -> Mexicana -> Silverka
Obrazek
Awatar użytkownika
emzet
Posty: 715
Rejestracja: 06 kwietnia 2011, 13:02
Motocykl: Honda NC750X
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 69
Status: Offline

Re: Zasady i kolejność dokręcania śrub dekla.

Post autor: emzet »

1 kG metrowym kluczem lub 4 kG 25 centymetrowym lub inne w tej proporcji. W przybliżeniu można przyjąć 10 Nm = 1 kGm.
Awatar użytkownika
Blunio
Posty: 5793
Rejestracja: 11 marca 2008, 10:21
Motocykl: Trek X-Caliber 8
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Wiek: 72
Status: Offline

Re: Zasady i kolejność dokręcania śrub dekla.

Post autor: Blunio »

toooomelo pisze:znowu mamy różne "szkoły" i metody wykonywania tej samej czynności
Niekoniecznie. Na ogół posługujemy się rozwiązaniami uniwersalnymi, a jak mamy szczegółowe wymagania instrukcyjne - to nimi. Żebyś wiedział jaki jest algorytm dokręcania głowic niektórych współczesnych samochodów to byś się za głowę złapał :shock:
To mówisz że dekle lepsze niż na zdjęciach - wpędzisz mnie w kompleksy :cool:
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
Awatar użytkownika
kodimk
Posty: 58
Rejestracja: 21 grudnia 2008, 21:14
Motocykl: virago 750
Lokalizacja: Magdalenka k wawy
Wiek: 51
Status: Offline

Re: Zasady i kolejność dokręcania śrub dekla.

Post autor: kodimk »

E tam ja uwazam ze to lekka przesada.motor to nie sputnik.ja zawsze przykrecam od srodka na krzyz potem po zewnatrz. Lekko wszytko.a potem delikatnie dociagam.ssruby.skrecalem i na silikon mzetki jawy wsk.u siebie. Tez uszczelka i silikon.nic nie cieklo.silnik dziala......
ODPOWIEDZ