Strona 1 z 1

Śruby do przykręcenia tarczy

: 16 września 2011, 23:28
autor: bambosz99
Koleżanki i Koledzy noszę się z zamiarem doprowadzenia do przyzwoitości śrub którymi są przykręcone tarcze (obecnie ruda zrobiła na nich swoje siedlisko). Pod uwagę biorę dwie opcje:
Wypolerować obecne i pochromować.
Wymienić na nierdzewki. Znalazłem już nawet takie które są niemal identyczne jak oryginalne. Pytanie jakie one muszą spełniać parametry. Sprzedawca podaje na nich oznaczenie "A2" M8x25mm (nierdzewne). Może ktoś się orientuje czy te śruby są jakieś specjalne (twardość itp) i czy zastosowanie takich nierdzewnych to dobry pomysł? Czy może jednak takie się nie nadają?

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

: 17 września 2011, 08:15
autor: podbiel
A2 oznacza nierdzewkę zaś twardość to chyba co najmniej 8.8 a najlepiej 10.9 i to sprzedawca powinien wiedzieć.

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

: 17 września 2011, 21:59
autor: Taternik
bambosz99 jak to są śruby o twardości 10.9 to weż mi proszę 12 sztuk lub powiedz gdzie je dostałeś

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

: 17 września 2011, 23:05
autor: bambosz99
Znalazłem je w sklepie internetowym (jakiś angielski) Chciałem dodać ich katalog z ofertą ale nie mogłem (nie wiem co źle robię). Przy takich śrubach tylko cynkowanych podają że to 10,9 ale przy nierdzewkach już nic nie pisze?
W kraju to wiem że jest hurtownia stali nierdzewnej w Radomiu na ulicy Dębowej i ta sama firma jest w Zamościu na ulicy (nie jestem pewny) Kilińskiego. Czasami tam kupowałem śruby nierdzewne ale czy mają dokładnie takie to nie wiem.
A przy okazji. Jak A2 oznacza nierdzewkę, to co oznacza A4?

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

: 17 września 2011, 23:41
autor: Flower
Z tego co mi wiadomo A4 to odporna na pracę w kwasie siarkowym, z resztą udało mi się wygooglować:
Śruby oznaczone symbolami A2 i A4, są najczęściej używanymi elementami złączenia ze stali nierdzewnej. Oznaczenie A2 jest potocznie znaną i cenioną "nierdzewką", a oznaczenie A4 natomiast oznacza, że jest to śruba przystosowana do pracy w kwasie siarkowym. Śruby te oczywiście są produkowane z różnych rodzajów stali i mają różne od siebie właściwości mechaniczne.

ŹRÓDŁO:
http://www.tmc-grudziadz.pl/sruby-nierdzewne

[EDIT]

I jeszcze takie cuś:
Najczęściej używane są stale austenityczne A2 i A4.

Oznaczenie A jest skrótem od Austenitycza Stal Chromowo-Niklowa o zawartości dodatków stopowych 15-20% chromu oraz 5-15% niklu.

A1 ? nadaje się do obróbki skrawaniem z dodatkiem stopowym 2% miedzi. Ma ograniczoną odporność na korozję.

A2 ? Często stosowany gatunek stali o zawartości około 18% chromu i około 8% niklu (stal 18-8). Dobra odporność na korozję.

A3 ? Właściwości jak A2. Stabilizowana Ti, Nb lub Ta ,dlatego również w wysokich temperaturach nie tworzy węglików chromu.

A4 ? Często stosowany materiał kwasoodporny. Dzięki dodatkowi 2% molibdenu nadaje się do zastosowań w wodzie słonej i zawierającej chlor.

A5 ? Właściwości jak A4, dodatkowo stabilizowana jak A3.

Śruby z tych gatunków materiałów produkuje się w klasach wytrzymałości 50, 70 i 80. Liczby te oznaczają 1/10 minimalnej wytrzymałości na rozciąganie w MPa.

Stale chromowo-niklowe nie hartują się.

Wyższe klasy wytrzymałości 70 i 80 uzyskuje się na drodze przeróbki plastycznej. Chociaż stale chromowo-niklowe nie są magnetyczne, części z nich wykonane mogą pod wpływem obróbki plastycznej na zimno nabyć słabe własności magnetyczne.

Części w klasie wytrzymałości 50 są dostarczane jako obrobione plastycznie na gorąco lub wykończone obróbką skrawaniem.
ŹRÓDŁO:
http://www.iprodukcja.pl/wymiarowanie/o ... owych.html

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

: 17 września 2011, 23:44
autor: podbiel
A4 kwasówka. Przy tych nierdzewkach podają tylko jakieś ISO, DIN i PN

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

: 28 września 2011, 23:25
autor: bambosz99
I trochę utknąłem z tymi śrubami. Po pierwsze nadal nie wiem do jakich śrub można je porównać (czy do śrub o twardości 8.8, czy do 10.9). A po drugie akurat te śruby które odpowiadały by wymiarami do oryginalnych, niby są M8 i mają 25mm dł, ale ich główka jest dużo mniejszych rozmiarów.
Czy jest może ktoś kto wymieniał te śruby u siebie i może się podzielić swoim doświadczeniem w tym temacie?

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

: 28 września 2011, 23:48
autor: -waldi-
na śrubach masz oznaczenie Ax (x - rodzaj materiału), oraz liczbę 45, 50, 60, 70, 80 itd... jest to oznaczenie wytrzymałości na rozciąganie. Liczbę mnożysz razy 10 i wynik to MPa

czyli im więcej tym lepiej :), im większy łebek też.

dla porównania stalowa niestopowa śruba klasy 8.8 ma wytrzymałość na rozciąganie 800MPa - (8*100 MPa), oraz granicę plastyczności o wartości 640 MPa (800 MPa *(8/10) - druga cyferka

zerknij na zdjęcie śruby nierdzewnej
A2-70
czyli śruba o wytrzymałości na rozciąganie 700MPa

Obrazek

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

: 01 października 2011, 20:14
autor: Arktos
Te oryginalne śruby to siedlisko rudej we wszystkich wirówkach nawet zadbanych (fabryka przycięła koszty) . Ja wymieniłem na kwasówki imbusowe pasowała wielkość i łepek się zmieścił pod golenią jest zapas. Wiedziałem, że jest warzna sprawa twardości ale zignorowałem ją z braku wiedzy jakie twarde mam te kwasówki. Moje ryzyko nikomu tego nie polecam(bezpieczeństwo !!!) stare śrubki schowane czekają na chromowanie ale panowie weżmy to na zdrowy rozsądek te śruby wielkich obciążeń raczej nie mają jest ich 6 sztuk na tarczy a nasze sprzęty to nie ścigacze :chopper: a z autopsji widze że jest gucio bo trzy sezony już tak przejechałem i nic się nie dzieje. (ok 12tys km)

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

: 13 sierpnia 2012, 18:13
autor: Flower
A jest jakiś moment z jakim dokręca się śruby tarczy?

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

: 13 sierpnia 2012, 18:39
autor: -waldi-
Brake disc mounting bolts 20 Nm (14 ft-lbs) - dla 535

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

: 13 sierpnia 2012, 19:02
autor: Flower
dzięki Waldi, na Ciebie liczyłem ;) nie mogłem tego nigdzie znaleźć.

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

: 14 sierpnia 2012, 08:28
autor: 2007XV1700
manual pisze, że do zakręcania tych śrubek należy użyć locktite'a niebieskiego, co by się nie luzowały owe śrubki.

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

: 14 sierpnia 2012, 08:42
autor: JohnnY
Ja jak wymieniałem to w sklepie takie kupiłem: http://allegro.pl/sruby-nierdzewne-imbu ... 04052.html :rock:

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

: 14 sierpnia 2012, 14:00
autor: Flower
Mój manual mówił o podkładkach zabezpieczających (tych zagniatanych z boku) i takie zastosowałem.