Jaki Olej do silnika
- Strażak
- Posty: 598
- Rejestracja: 11 grudnia 2007, 16:53
- Motocykl: Yamaha 1100 Virago
- Lokalizacja: Opole
- Wiek: 55
- Kontakt:
- Status: Offline
Jaki Olej do silnika
Witam, przeczytałem wątek o oleju, przejrzałem forum w poszukiwaniu odpowiedzi i w sumie nic nie znalazłem.
A sprawa się ma następująco, według instrukcji powinienem wlać olej mineralny 20W40 , info od gościa od którego kupiłem moto on lał 20W50.
Więc jaka jest różnica pomiędzy tymi olejami ?
I drugie pytanie, kupować Motula czy Castrola czy inny ? Jest jakaś różnica czy się płaci za firmę ?
pozdrawiam i życzę wszystkiego najlepszego w nowym 2008 roku.
A sprawa się ma następująco, według instrukcji powinienem wlać olej mineralny 20W40 , info od gościa od którego kupiłem moto on lał 20W50.
Więc jaka jest różnica pomiędzy tymi olejami ?
I drugie pytanie, kupować Motula czy Castrola czy inny ? Jest jakaś różnica czy się płaci za firmę ?
pozdrawiam i życzę wszystkiego najlepszego w nowym 2008 roku.
Nie jedź szybciej niż twój Anioł Stróż umie latać
Jawa 350 => XJ 700S MAXIM 1990 r. => XV 750 VIRAGO 1987 r. =>> już jest XV 1100 1993 r.
http://www.ma-ro.com.pl
Jawa 350 => XJ 700S MAXIM 1990 r. => XV 750 VIRAGO 1987 r. =>> już jest XV 1100 1993 r.
http://www.ma-ro.com.pl
- Kaczor-Motorock
- Posty: 1049
- Rejestracja: 20 października 2007, 15:31
- Motocykl: Suzuki Intruder 1500
- Lokalizacja: Gostynin
- Wiek: 60
- Status: Offline
Re: Jaki Olej do silnika
Ja kupuje Castrol Act Evo 4T 20 w-40
- Strażak
- Posty: 598
- Rejestracja: 11 grudnia 2007, 16:53
- Motocykl: Yamaha 1100 Virago
- Lokalizacja: Opole
- Wiek: 55
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Jaki Olej do silnika
20W40 jest zalecany przez producenta, więc jak przejdę z 20W50 to chyba się nic nie powinno stać ? w sumie i tak będę jeździł dalej na mineralnym.
Nie jedź szybciej niż twój Anioł Stróż umie latać
Jawa 350 => XJ 700S MAXIM 1990 r. => XV 750 VIRAGO 1987 r. =>> już jest XV 1100 1993 r.
http://www.ma-ro.com.pl
Jawa 350 => XJ 700S MAXIM 1990 r. => XV 750 VIRAGO 1987 r. =>> już jest XV 1100 1993 r.
http://www.ma-ro.com.pl
- Kaczor-Motorock
- Posty: 1049
- Rejestracja: 20 października 2007, 15:31
- Motocykl: Suzuki Intruder 1500
- Lokalizacja: Gostynin
- Wiek: 60
- Status: Offline
Re: Jaki Olej do silnika
20w-40 jest zalecany przez producenta i taki powinien być. I jak go wlejaesz to napewno się nic nie stanie. ale jak poprzedni wlaściciel jeździł na 20W-50 i wszystko było dobrze to też możesz taki wlać. Tylko dobrze by było tego samego producenta. Ale ja polecam Castrol 20W-40
- ayo007
- Posty: 1207
- Rejestracja: 12 września 2007, 21:51
- Motocykl: yamaha virago 1100
- Lokalizacja: Księstwo Cieszyńskie
- Wiek: 56
- Status: Offline
Re: Jaki Olej do silnika
.. z olejami nie ma co kombinować, bo mozna z tego miec więcej szkody niz pozytku, jeśli nie jesteśmy pewni co do kondycji silnika lepiej pozostać przy mineralu, jesli moto juz jeździ na syntetyku/półsyntetyku mozna dalej go stosować..pozdrawiam
Virago 1100,na razie starczy..
-
- Status: Offline
Re: Jaki Olej do silnika
Na wiosne jak bede zmienial to na CASTROL ACT>EVO 4T 20W 40
- Arktos
- Posty: 782
- Rejestracja: 12 września 2007, 17:12
- Motocykl: Virago 750 z 96r
- Lokalizacja: Włocławek
- Wiek: 53
- Status: Offline
Re: Jaki Olej do silnika
Lepkość OK zalecana przez producenta. Odgrzebałeś wątki z 2007r a były młodsze i ciekawsze. Poszukaj na forum nawet w koszu coś się ostatnio znalazło.akcja535 pisze:A co sadzicie o oleju MOTUL 20W40,?
Gang dzikich wieprzy.
Motórzyści Włocławek.
Grupa Kujawska.
Motórzyści Włocławek.
Grupa Kujawska.
- Blunio
- Posty: 5793
- Rejestracja: 11 marca 2008, 10:21
- Motocykl: Trek X-Caliber 8
- Lokalizacja: Warszawa Bemowo
- Wiek: 72
- Status: Offline
Re: Jaki Olej do silnika
Taki zalałem na jesieni ubr. i byłem pozytywnie zaskoczony cichą zmianą biegó po wymianie.Arktos pisze:MOTUL 20W40
Zresztą z motórami jest chyba podobnie jak z puszkami - po przebiegu 260 tyś. km Asterka II trochę zaczęła brać olej (syntetyk) - chyba przez uszczelniacze trzonków zaworów i biegli w sztuce motoryzacyjnej fachmani zalecili przejść na minerał. Róznicy w pracy silnika nie widać, najwyżej ciężej będzie kręcić podczas uruchamiania na mrozie, co zresztą motórów raczej nie dotyczy - ale przynajmniej podczas dolewania $$ serce nie boli.
Tak że polecam minerał !
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
- Munary
- Posty: 1989
- Rejestracja: 04 sierpnia 2008, 21:03
- Motocykl: VT1100 Shadow C3aero
- Lokalizacja: Wieliszew/Warszawa
- Wiek: 65
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Jaki Olej do silnika
Ja już drugi sezon jeżdżę na Motul 5100 15W50 - półsyntetyk (dwie zmiany) taki mi polecili w Larsonie i wszystko jest OK. Ale ja mam mały przebieg.
Gang Dzikich Wieprzy
Lepiej mieć tasiemca, niż żadnego życia wewnętrznego.
Grupa Warszawa
AntiGraf - Zadaszenie Tarasów
Agencja Ubezpieczeniowa - Ergo Hestia, PZU, Gothaer, Allianz
Lepiej mieć tasiemca, niż żadnego życia wewnętrznego.
Grupa Warszawa
AntiGraf - Zadaszenie Tarasów
Agencja Ubezpieczeniowa - Ergo Hestia, PZU, Gothaer, Allianz
- pisior
- Posty: 5366
- Rejestracja: 21 sierpnia 2009, 12:55
- Motocykl: 535,1100 1500 1255
- Lokalizacja: kostrzyn nad odra
- Wiek: 46
- Status: Offline
Re: Jaki Olej do silnika
A JA PRZY PRZEBIEGU ,40.000 CO POWINIENEM WLAC .MOTO CHODZI JAK IGLA .PRZY ZAKUPIE WYMIENIAL GOSC NA MOTULA ,ALE PARAMETROW NIEZNAM
- romanthorne
- Posty: 538
- Rejestracja: 24 listopada 2008, 22:59
- Motocykl: Honda 250 Rebel
- Lokalizacja: BRODNICA
- Wiek: 80
- Status: Offline
Re: Jaki Olej do silnika
Virażka wymaga oleju mineralnego w wąskim zakresie temperatur 20W40.Jeśli dasz jej
półsyntetyk np.Motul 5000 10W/40,bedzie to skutkować odrobinę mniejszym zużyciem wszystkich podzespołów oraz możliwością jazdy w nieco niższych temperaturach.
półsyntetyk np.Motul 5000 10W/40,bedzie to skutkować odrobinę mniejszym zużyciem wszystkich podzespołów oraz możliwością jazdy w nieco niższych temperaturach.
Jest prawie nieźle.
- Blunio
- Posty: 5793
- Rejestracja: 11 marca 2008, 10:21
- Motocykl: Trek X-Caliber 8
- Lokalizacja: Warszawa Bemowo
- Wiek: 72
- Status: Offline
Re: Jaki Olej do silnika
Wymieniał, czy mówił że wymieniał ? Jak nie byłeś przy wynianie, to nalepsza okazja wymienić. Będziesz wiedział, co masz zalane, a i sen spokojniejszygregor010478 pisze:PRZY ZAKUPIE WYMIENIAL GOSC NA MOTULA
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
- pisior
- Posty: 5366
- Rejestracja: 21 sierpnia 2009, 12:55
- Motocykl: 535,1100 1500 1255
- Lokalizacja: kostrzyn nad odra
- Wiek: 46
- Status: Offline
Re: Jaki Olej do silnika
romanthorne, TO ZNACZY ,JEZDZE CO DZIEN O 6 RANO DO PRACY ,TEMPERATURA JAK WIADOMO JEST NIZSZA,TO CHYBA LEPIEJ WLAC 10W/40,CZY DOBRZE ZROZUMIALEM A WYMIANE WIDZIALEM ,TYLKO TAKI BYLEM UCHACHANY ZE PARAMETROW NIE PAMIETAM
- romanthorne
- Posty: 538
- Rejestracja: 24 listopada 2008, 22:59
- Motocykl: Honda 250 Rebel
- Lokalizacja: BRODNICA
- Wiek: 80
- Status: Offline
Re: Jaki Olej do silnika
Ponieważ ,jak pisałem,konstrukcja Virago nie wymaga stosowania jakiś super olejów,mogę polecić zwykły,dobry jakościowo półsyntetyk Motul 5000 10W/40(lub podobny o tych parametrach).Cena na Allegro ok.95,00zł za 4 litrową banieczkę + wysyłka.Jeśli ruszasz rano,w niskiej temperaturze,to ten olej będzie akurat.
Jest prawie nieźle.
- motobambo
- Posty: 350
- Rejestracja: 26 stycznia 2009, 10:08
- Motocykl: Junak
- Lokalizacja: Pińczów
- Wiek: 42
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Jaki Olej do silnika
A ja bym się zastanowił nad wymianą (zamianą) bo wymiana musi być oleju, bo jesli jeździł ktos na 10w40 a następny zmienił olej na 20w50 to moim zdaniem moga być komplikacje silnikowe ... jesli wrócisz w dół np. do 20w40 ... moge się mylić jesli zna ktoś tę zalezność niech się wypowie bo irytuje mnie to
- leszekk
- Posty: 4147
- Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
- Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
- Lokalizacja: mazowieckie
- Status: Offline
Re: Jaki Olej do silnika
Albowiem nie ma ludzi nieomylnych.motobambo pisze:moge się mylić
Co zaś do oleju: prawidłowość jest taka, że w życiu silnika nie powinno być powrotów z oleju półsyntetycznego na syntetyczny, z mineralnego na półsyntetyk czy syntetyk jeśli w silniku nie dokonano generalnego remontu. W drugą stronę - tak, z syntetyka po kilku latach jazdy schodzimy na półsyntetyk, potem na mineralny (ach, te oszczędności).
Co do lepkości oleju - zmiana z 10W30 na 20W50 powinna być podyktowana zmiennymi warunkami eksploatacji a nie poszukiwaniami "najlepszego". Olej 10W30 jest dobry na zimę w Skandynawii ale w warunkach upalnego lata w Chorwacji czy Grecji nie zapewni właściwego smarowania w temperaturach otoczenia przekraczających 40 st.C. Olej 20W50 wprost przeciwnie - będzie znakomity na gorące lato, w zimie będzie stawiał bardzo duże opory. Wiele nowoczesnych olejów (wielosezonowych bo typowo letnich/zimowych w zasadzie już teraz się nie produkuje) nadaje się do eksploatacji w coraz szerszym zakresie temperatur.
Naprawdę nie boli zajrzeć do instrukcji obsługi, tam jak byk napisano jakiej lepkości powinien być olej w silniku. Doczytanie odrobiny teorii co oznacza 10W a co 50 też się przyda, choćby po to, żeby świadomie od tej instrukcji odchodzić.
Silnik Virago jako konstrukcja niezbyt wysilona nie ma znaczących tendencji do przegrzewania się zarówno w czasie jazdy w lecie jak i w czasie postoju. Natura jazdy na motocyklu raczej zniechęca do podróżowania w temperaturach mocno ujemnych. Używanie oleju o parametrach odbiegających od 20W40, no, niech będzie dla lubiących ekstremalne przeżycia 15W40 to już raczej wyższość techniki nad zdrowym rozsądkiem.
Polecam słów kilkoro choćby stąd: http://www.autokacik.pl/oleje/oleje.html
"Klasa lepkości oleju - jest 6 klas olejów zimowych (SAE 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W) i 5 klas olejów letnich (SAE 20, 30, 40, 50, 60). Im niższa liczba przed literą W, tym olej może być stosowany w niższych temperaturach otoczenia. Np. 5W w temp. -35st.C, 10W w temp. -30st.C. Natomiast im wyższa liczba za literą W (oleje letnie), tym w wyższych temperaturach otoczenia może być olej stosowany. Np. SAE 40 w temp. do +40st.C. "
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
- kyller
- Posty: 2198
- Rejestracja: 13 marca 2008, 11:05
- Motocykl: pożyczony XV1000
- Lokalizacja: Warszawa
- Wiek: 55
- Status: Offline
Re: Jaki Olej do silnika
generalnie fajnie leszekk ze napisałes taki tekst
zgłaszam uwagi tylko do 2 fragmentów
"prawidłowość jest taka, że w życiu silnika nie powinno być powrotów z oleju półsyntetycznego na syntetyczny, z mineralnego na półsyntetyk czy syntetyk jeśli w silniku nie dokonano generalnego remontu. W drugą stronę - tak, z syntetyka po kilku latach jazdy schodzimy na półsyntetyk, potem na mineralny (ach, te oszczędności). "
klasyczna "madrość" przekazywana przez mechaników - to jest bezzasadne (w chwili obecnej) kiedys oleje syntetyczne zawierajły znacznie wieksza ilośc depergentów niz mineralne w tej chili sa to ilosci porówywalne,
"Naprawdę nie boli zajrzeć do instrukcji obsługi, tam jak byk napisano jakiej lepkości powinien być olej w silniku." no i tu jest pułapka bo oprócz lepkosci oleju jest jeszcze jego klasa , na dzien dziseijszy ciezko znależc olej tak niskiej klasy jak polecana przez producenta no chyba ze kupimy go w lidlu lub innym markecie bo wszytkie motule, castrole itp mja wyzsza klasę
zgłaszam uwagi tylko do 2 fragmentów
"prawidłowość jest taka, że w życiu silnika nie powinno być powrotów z oleju półsyntetycznego na syntetyczny, z mineralnego na półsyntetyk czy syntetyk jeśli w silniku nie dokonano generalnego remontu. W drugą stronę - tak, z syntetyka po kilku latach jazdy schodzimy na półsyntetyk, potem na mineralny (ach, te oszczędności). "
klasyczna "madrość" przekazywana przez mechaników - to jest bezzasadne (w chwili obecnej) kiedys oleje syntetyczne zawierajły znacznie wieksza ilośc depergentów niz mineralne w tej chili sa to ilosci porówywalne,
"Naprawdę nie boli zajrzeć do instrukcji obsługi, tam jak byk napisano jakiej lepkości powinien być olej w silniku." no i tu jest pułapka bo oprócz lepkosci oleju jest jeszcze jego klasa , na dzien dziseijszy ciezko znależc olej tak niskiej klasy jak polecana przez producenta no chyba ze kupimy go w lidlu lub innym markecie bo wszytkie motule, castrole itp mja wyzsza klasę
- leszekk
- Posty: 4147
- Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
- Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
- Lokalizacja: mazowieckie
- Status: Offline
Re: Jaki Olej do silnika
I bardzo słusznie.kyller pisze:zgłaszam uwagi tylko do 2 fragmentów
Pozwolę się zatem ustosunkować do słusznej krytyki
Tak, oczywiście, oleje współczesne nijak nie mają się do znanego mi jeszcze oleju np. Selektol Specjal 20W40, który był zalecany do Poloneza 29 lat temu. Zasada o jakiej wspomniałem wynika z (być może) przesądu, że oleje z dodatkami syntetycznymi bądź całkowicie syntetyczne mają (poza zdolnościami do dokładnego wypucowania silnika) zdolności do gruntowniejszego penetrowania wszelkich dziur, przez które olej ma prawo wyciec z silnika, w wyniku czego silnik na mineralu będzie szczelny a na syntetyku będzie się co najmniej pocił. Ale jak napisałem - być może to tylko przesąd a eksperymentować w tym zakresie nie bardzo mi sie chce bo za bardzo lubię swoją maszynkę żeby ją psuć
Co do pułapki - nie jest to do końca prawda gdyż najczęściej w instrukcji pisane jest "olej o parametrach nie gorszych niż ..." czyli na przykładzie mojego diesla: nie gorszy niż CD (czyli nie wolno mi wlać CC ale może być CE, CF, czy odpowiednik normy militarnej USA o numerze ...). Gdybyśmy żyli w Stanach, być może komuś udało by się na podstawie takiego zapisu w instrukcji wygrać kosztowny dla producenta (oleju i silnika) proces bo za dobry olej uszkodził silnik. Ale prawdopodobieństwo takiego zdarzenia jest raczej niewielkie, przeważnie olej wyższej klasy w zupełności wystarczy do posmarowania czegoś, co wymagało klasy niższej. Pozostaje pytanie: czy warto przepłacać za coś, o czym w momencie projektowania albo produkcji ostatnich egzemplarzy naszych motocykli jeszcze nie wiedziano, że istnieć będzie - to jest temat na osobną dyskusję.
Przy okazji uwaga dotycząca płynów hamulcowych - POWYŻSZE NIE NADAJE SIĘ DO STOSOWANIA DO UKŁADÓW HAMULCOWYCH ! Jeśli w instrukcji napisano DOT3 lub DOT4 to niech ręka boska chroni wlewać płyn DOT5. Ale to już inna bajka.
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
- kyller
- Posty: 2198
- Rejestracja: 13 marca 2008, 11:05
- Motocykl: pożyczony XV1000
- Lokalizacja: Warszawa
- Wiek: 55
- Status: Offline
Re: Jaki Olej do silnika
masz racje mi chodzi o to ze
manuale sa pisane dobrze ale trzeba pamietac ze 25 lat temu
i w pewnym zakresie nie nalezy sie ich niewolniczo trzymac
manuale sa pisane dobrze ale trzeba pamietac ze 25 lat temu
i w pewnym zakresie nie nalezy sie ich niewolniczo trzymac
- Blunio
- Posty: 5793
- Rejestracja: 11 marca 2008, 10:21
- Motocykl: Trek X-Caliber 8
- Lokalizacja: Warszawa Bemowo
- Wiek: 72
- Status: Offline
Re: Jaki Olej do silnika
Tak rzeczywiście było, a Poldek jak bez remontu silnika przejechał 150 kkm, to już był sukces. Ja na syntetyku co prawda, ale Asterką II przeleciałem 260 kkm i jak na razie silnik ma się całkiem dobrze.leszekk pisze:Selektol Specjal 20W40, który był zalecany do Poloneza 29 lat temu.
Z tym że jak wspomniał leszekk, dzisiejsze minerały w porównaniu ze słynnym selektolem to niebo a ziemia. I też na pewno zapewniają optymalną pracę silników. A jak ktoś lubi traktować silnik syntetykiem to na pewno nic złego się nie stanie. Jak go stać na to ...
Najważniejsze to nie mieszać, a niewskazanym jest przejście na syntetyk z silnika o dużym przebiegu, który dotychczas był smarowany minerałem.
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
- wierzba
- Posty: 473
- Rejestracja: 21 maja 2008, 07:25
- Motocykl: było 535 teraz 1100
- Lokalizacja: Józefosław
- Wiek: 49
- Status: Offline
Re: Jaki Olej do silnika
Dobra, bez ogródek: kyller na jakiej oliwie poleciałeś do Syrii ?
wierzba
wierzba
- Blunio
- Posty: 5793
- Rejestracja: 11 marca 2008, 10:21
- Motocykl: Trek X-Caliber 8
- Lokalizacja: Warszawa Bemowo
- Wiek: 72
- Status: Offline
Re: Jaki Olej do silnika
Johnson's Baby ?wierzba pisze:kyller na jakiej oliwie poleciałeś do Syrii
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
- HEBEL
- Posty: 448
- Rejestracja: 14 września 2009, 15:32
- Motocykl: H-D fatboy
- Lokalizacja: Warszawka mokotownia
- Wiek: 62
- Status: Offline
Re: Jaki Olej do silnika
Tia, ale z pierwszego tłoczenia! To ważne!!!
nic tak nie cieszy jak seria z pepeszy