Śruby do kap i karteru
- Feniks
- Posty: 1095
- Rejestracja: 18 listopada 2015, 19:44
- Motocykl: Yamaha Virago 1100
- Lokalizacja: Rybarzowice
- Kontakt:
- Status: Offline
Śruby do kap i karteru
Witam. Z racji tego że śruby karteru i kap silnika nie dość że już słabo wyglądają to jeszcze gołym okiem widać że są w złej kolejnosci powkręcane co w jednym przypadku skończyło się ucięciem śruby przez zębatke łańcucha rozrządu, chciałbym je wymienić na nowe. Mam to wszystko rozebrane więc nie ma problemu z dopasowaniem długosci i przegwintowaniem uszkodzonych. Teraz pytanie, dostępne są nierdzewki, zwykłe stalowe i czarne. Czy ktoś zna jakieś przeciwskazania do użycia nierdzewek lub czarnych ?
Nie obawiaj się porażki – to nie porażka, ale mało ambitny cel jest błędem. W wielkiej próbie honorowo jest nawet polec.
- MarcinS
- Posty: 655
- Rejestracja: 03 grudnia 2017, 19:07
- Motocykl: Virago XV535 2YL '93
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Wiek: 41
- Status: Offline
Re: Śruby do kap i karteru
Kryterium powinna być przede wszystkim potrzebna klasa wytrzymałości. Śruby z nierdzewki (A2) są zazwyczaj dostępne w klasach 70 i 80. Klasa 80 jest zbliżona do klasy 8.8 zwykłych śrub, choć ma trochę niższą granicę plastyczności. Jeżeli potrzebna jest klasa 10.9 lub 12.9, to w grę wchodzą śruby ze zwykłej stali. Czy gołe, czy ocynkowane, czy oksydowane - rzecz gustu.
"When I'm walking a dark road
I am a man who walks alone"
I am a man who walks alone"
- Feniks
- Posty: 1095
- Rejestracja: 18 listopada 2015, 19:44
- Motocykl: Yamaha Virago 1100
- Lokalizacja: Rybarzowice
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Śruby do kap i karteru
Ok. Na orginalnych srubach wybite mam 12,9 czyli pozostają mi ewentualnie czarne lub ocynk.
Dzięki
Dzięki
Nie obawiaj się porażki – to nie porażka, ale mało ambitny cel jest błędem. W wielkiej próbie honorowo jest nawet polec.
- Doniu
- Posty: 255
- Rejestracja: 21 lutego 2016, 13:39
- Motocykl: Yamaha xv 1100 virag
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Status: Offline
Re: Śruby do kap i karteru
Feniks śmialutko używaj śrub nierdzewnych i nic się nie szczyp w zupełności starczą, tam występuje siła dokręcenia 10 NM,poczytaj sobie jakie obciążenia przejmuje śruba M6 jakie ty masz śruby 12.9 od czego????....od pokryw.?............
Dla wyobraźni lepiej przemawia pojęcie „ile możemy powiesić na takiej śrubie” niż wartości naprężeń. Musimy pamiętać, że 1 MPa = 1 N/mm2 = 0,1 kg/mm2, stąd śruba klasy 5.6 będzie miała parametry: Rm = 500 MPa = 50 kg/mm2 oraz Re = 300 MPa = 30 kg/mm2. To oznacza, że na każdym 1 mm2 przekroju śruby możemy powiesić 30 kg zanim śruba zacznie się wydłużać, a maksymalnie możemy powiesić 50 kg zanim się całkowicie zerwie.
Przykładowo śruba M6 ma około 20 mm2 pola przekroju, więc na śrubie klasy 5.6 „bezpiecznie” możemy powiesić 30 kg/mm2 x 20 mm2 = 600 kg a maksymalnie taka śruba może nam przenieść 50 kg/mm2 x 20 mm2 = 1000 kg zanim się urwie.
MarcinS,pracuję w stali nierdzewnej od parunastu lat,z całym szacunkiem dla Twojej skromnej osoby.....wiesz że dzwonią, ale nie wiesz gdzie.
Dodatkowo Feniks możesz sobie wypolerować te śruby i masz pięknie błyszczący komplet!
Best regards!
Dla wyobraźni lepiej przemawia pojęcie „ile możemy powiesić na takiej śrubie” niż wartości naprężeń. Musimy pamiętać, że 1 MPa = 1 N/mm2 = 0,1 kg/mm2, stąd śruba klasy 5.6 będzie miała parametry: Rm = 500 MPa = 50 kg/mm2 oraz Re = 300 MPa = 30 kg/mm2. To oznacza, że na każdym 1 mm2 przekroju śruby możemy powiesić 30 kg zanim śruba zacznie się wydłużać, a maksymalnie możemy powiesić 50 kg zanim się całkowicie zerwie.
Przykładowo śruba M6 ma około 20 mm2 pola przekroju, więc na śrubie klasy 5.6 „bezpiecznie” możemy powiesić 30 kg/mm2 x 20 mm2 = 600 kg a maksymalnie taka śruba może nam przenieść 50 kg/mm2 x 20 mm2 = 1000 kg zanim się urwie.
MarcinS,pracuję w stali nierdzewnej od parunastu lat,z całym szacunkiem dla Twojej skromnej osoby.....wiesz że dzwonią, ale nie wiesz gdzie.
Dodatkowo Feniks możesz sobie wypolerować te śruby i masz pięknie błyszczący komplet!
Best regards!
Ale dane niech mi będzie. Wał kardana mieć w napędzie...
- MarcinS
- Posty: 655
- Rejestracja: 03 grudnia 2017, 19:07
- Motocykl: Virago XV535 2YL '93
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Wiek: 41
- Status: Offline
Re: Śruby do kap i karteru
Dzwoni na tyle, ze wyraźnie napisałem o POTRZEBNEJ klasie wytrzymałości.
Absolutnie nie twierdze, ze do kap trzeba stosować 12.9. Oczywiście, że w tym przypadku nierdzewka wystarczy. Śruba A2 80 ma Rm=800 i Re=600 więc zapas ogromny. Chciałem ogólnie porównać śruby z nierdzewki i zwykłe. Nie spodziewałem się, ze ktoś kiedyś do kap zastosował 12.9 gdy w teorii 5.6 w zupełności starczy. Choć osobiście w motoryzacji nie stosuję słabszych niż 8.8.
Absolutnie nie twierdze, ze do kap trzeba stosować 12.9. Oczywiście, że w tym przypadku nierdzewka wystarczy. Śruba A2 80 ma Rm=800 i Re=600 więc zapas ogromny. Chciałem ogólnie porównać śruby z nierdzewki i zwykłe. Nie spodziewałem się, ze ktoś kiedyś do kap zastosował 12.9 gdy w teorii 5.6 w zupełności starczy. Choć osobiście w motoryzacji nie stosuję słabszych niż 8.8.
"When I'm walking a dark road
I am a man who walks alone"
I am a man who walks alone"
- Feniks
- Posty: 1095
- Rejestracja: 18 listopada 2015, 19:44
- Motocykl: Yamaha Virago 1100
- Lokalizacja: Rybarzowice
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Śruby do kap i karteru
Spoko . To teraz mam jasnośc nad jasności. Te 12.9 to była śruba z kapy, myślałem ze to orginał, ale patrząc i odszczurzając ten silnik po 30tu latach w rękach żeźnikaniemehanika to różne cuda znajduje.
Moge zatem zastosować i czarne stalowe i nierdzewki, ale żeby nie było łatwo to kartery,cylindry i głowice mam czarny mat a pokrywy chrom i teraz bede myślał które lepiej bedą wyglądały
Moge zatem zastosować i czarne stalowe i nierdzewki, ale żeby nie było łatwo to kartery,cylindry i głowice mam czarny mat a pokrywy chrom i teraz bede myślał które lepiej bedą wyglądały
Nie obawiaj się porażki – to nie porażka, ale mało ambitny cel jest błędem. W wielkiej próbie honorowo jest nawet polec.
- MarcinS
- Posty: 655
- Rejestracja: 03 grudnia 2017, 19:07
- Motocykl: Virago XV535 2YL '93
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Wiek: 41
- Status: Offline
Re: Śruby do kap i karteru
Zapewne jak Doniu radzi - polerowana nierdzewka.
"When I'm walking a dark road
I am a man who walks alone"
I am a man who walks alone"
- Feniks
- Posty: 1095
- Rejestracja: 18 listopada 2015, 19:44
- Motocykl: Yamaha Virago 1100
- Lokalizacja: Rybarzowice
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Śruby do kap i karteru
Szwagier mnie kiedyś straszył że nierdzewne gwinty lubią sie zacierać.
Swego czasu kiedyś taki autorski projekt ogrodzenia robiłem i używałem prętów gwintowanych fi20 w ocynku i nierdzewnych do nakręcania słupów i czuć było różnice, ocynki bez wysiłku mozna było nakrecić a nierdzewki trzeba było na spokojnie wkrecać i zaczelismy je nawet smarować. A może to tylko kwestia jakości gwintów była.
I tak przy śrubach będąc , smarem miedzianym traktowac wszystkie gwinty ? Poza oczywiscie klejonymi ?
Swego czasu kiedyś taki autorski projekt ogrodzenia robiłem i używałem prętów gwintowanych fi20 w ocynku i nierdzewnych do nakręcania słupów i czuć było różnice, ocynki bez wysiłku mozna było nakrecić a nierdzewki trzeba było na spokojnie wkrecać i zaczelismy je nawet smarować. A może to tylko kwestia jakości gwintów była.
I tak przy śrubach będąc , smarem miedzianym traktowac wszystkie gwinty ? Poza oczywiscie klejonymi ?
Nie obawiaj się porażki – to nie porażka, ale mało ambitny cel jest błędem. W wielkiej próbie honorowo jest nawet polec.
- Doniu
- Posty: 255
- Rejestracja: 21 lutego 2016, 13:39
- Motocykl: Yamaha xv 1100 virag
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Status: Offline
Re: Śruby do kap i karteru
Feniks tak na zakończenie tematu ............
Jeżeli używasz smaru/smarów do stali nierdzewnej może być stosowany smar teflonowy,przeciwko zacieraniu się i zapiekaniu elementów ze stali nierdzewnej ,ewentualnie jeżeli chcesz mieć to na wieki to proponuje zastosować smar ceramiczny, można go stosować do elementów narażonych na wysokie temperatury do 1400°C. Chroni przed korozją i utlenianiem,odporny na działanie kwasów,nadaje się do stosowania w układach hamulcowych,oraz wiele innych zastosowań.
Moja propozycja dla Ciebie
https://allegro.pl/oferta/liqui-moly-pa ... 7771766459
Lub
https://allegro.pl/oferta/smar-ceramicz ... 7356121094
oraz inne pochodne wybór należy do Ciebie
Best regards.
Jeżeli używasz smaru/smarów do stali nierdzewnej może być stosowany smar teflonowy,przeciwko zacieraniu się i zapiekaniu elementów ze stali nierdzewnej ,ewentualnie jeżeli chcesz mieć to na wieki to proponuje zastosować smar ceramiczny, można go stosować do elementów narażonych na wysokie temperatury do 1400°C. Chroni przed korozją i utlenianiem,odporny na działanie kwasów,nadaje się do stosowania w układach hamulcowych,oraz wiele innych zastosowań.
Moja propozycja dla Ciebie
https://allegro.pl/oferta/liqui-moly-pa ... 7771766459
Lub
https://allegro.pl/oferta/smar-ceramicz ... 7356121094
oraz inne pochodne wybór należy do Ciebie
Best regards.
Ale dane niech mi będzie. Wał kardana mieć w napędzie...
- MarcinS
- Posty: 655
- Rejestracja: 03 grudnia 2017, 19:07
- Motocykl: Virago XV535 2YL '93
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Wiek: 41
- Status: Offline
Re: Śruby do kap i karteru
Ze smarów ceramicznych mogę polecić Textar Cera Tec w tubce.
"When I'm walking a dark road
I am a man who walks alone"
I am a man who walks alone"
-
- Posty: 26
- Rejestracja: 24 stycznia 2019, 21:43
- Motocykl: Yamaha XV 750 Virago
- Lokalizacja: wieś, powiat Poznań
- Status: Offline