opony xv535 szerokość w praktyce
-
- Posty: 103
- Rejestracja: 05 maja 2017, 20:41
- Motocykl: XV 535 , Victory1200
- Lokalizacja: Gdynia
- Status: Offline
opony xv535 szerokość w praktyce
Moja ocena wynikająca z praktycznego zastosowania szerszego ogumienia.Na forum znalazłem sprzeczne opinie i postanowiłem napisać te kilka zdań. Zmieniałem ogumienie na szersze. Przód 100/90-19 , tył 150/80-15 Bridgestone Exedra Max TT. Zmiana szerokości o jeden rozmiar nie pogarsza prowadzenia, a nawet powiedziałbym że jest na korzyść, przynajmniej w tym motocyklu i na tych oponach, zarówno na gładkim asfalcie jak i w koleinach. Problem z montażem przedniego koła, aby sobie ułatwić sprawę wystarczy zdemontować przedni błotnik ,przeszkadzają łby śrub, w sumie dodatkowe kilka minut. Podczas jazdy nic nie obciera zarówno podczas jazdy solo jak i z pasażerem.Aby powiększyć prześwit między oponą a błotnikiem wystarczyć podpiłować otwory w błotniku i nieco go podnieść , nie jest to konieczne. Główna przyczyna zmiany rozmiaru to poprawa wizualna związana z przebudową motocykla która obejmie miedzy innymi zmianę błotników , co będzie skutkowało odsłonięciem opon. Na tył spokojnie wejdzie szerokość 160, ale moim zdaniem szerokość będzie nieodpowiednia aby zachować proporcje co do szer. opony i felgi.
- tylust
- Posty: 2698
- Rejestracja: 13 stycznia 2014, 09:26
- Motocykl: XV 750 1982r.
- Lokalizacja: Kalisz - Wlkp.
- Wiek: 51
- Status: Offline
Re: opony xv535 szerokość w praktyce
Jedna uwaga - mówisz, że widzisz różnicę in plus po zmianie opon na szersze o jeden rozmiar, ale jak rozumiem zdjąłeś z felg opony stare i/lub zużyte, a założyłeś nowe ? Może jakbyś założył opony w zalecanym rozmiarze, ale też nowe to różnica in plus byłaby jeszcze większa ? Reasumując czujesz różnicę in plus a róznica ta nie wynika ze zmiany rozmiaru, a ze zmiany opon zużytych na nowe.
Tomek
- IRE
- Posty: 108
- Rejestracja: 22 kwietnia 2016, 18:51
- Motocykl: V star 1100
- Lokalizacja: opolskie
- Status: Offline
Re: opony xv535 szerokość w praktyce
marekc1019 - Poczytaj sobie odnośnie opon link
https://motogumy.pl/Opony_motocyklowe_rozmiar.aspx
https://motogumy.pl/Opony_motocyklowe_rozmiar.aspx
Najlepsza dieta-dieta roślinna
Chmiel, żyto, tytoń, konopie
Chmiel, żyto, tytoń, konopie
-
- Posty: 103
- Rejestracja: 05 maja 2017, 20:41
- Motocykl: XV 535 , Victory1200
- Lokalizacja: Gdynia
- Status: Offline
Re: opony xv535 szerokość w praktyce
tylust. Odcinek drogi w pobliżu mojego miejsca zamieszkania to w części zużyty asfalt z koleinami, a częściowo frezowany. Na nowych oponach lepiej się prowadzi. A nawiasem mówiąc , miałem kilka motocykli , zjeździłem sporo kompletów opon i biorę pod uwagę możliwość różnicy wynikającej ze zmiany starych na nowe, wysokość bieżnika i twardość gumy. Różnie to bywało , czasami nowe opony o tym samym rozmiarze lub szerszym były lepsze innym razem gorzej się motocykl prowadził.
-
- Posty: 103
- Rejestracja: 05 maja 2017, 20:41
- Motocykl: XV 535 , Victory1200
- Lokalizacja: Gdynia
- Status: Offline
Re: opony xv535 szerokość w praktyce
ire. Zwiększając średnicę koła przedniego ( 18 mm ) zmniejszam kąt główki ramy , a co za tym idzie poprawiam prowadzenie w zakrętach. W moim przypadku użytkując motocykl głównie po mieście poprawia to nieznacznie manewrowanie po ulicach i miedzy samochodami. Bo jest to główna różnica wynikająca z linku który mi przesłałeś, za który dziękuje. W ciężkich motocyklach ma to większe znaczenie , a i takimi jeździłem i eksploatuję dzisiaj jako drugie moto. W opisie zaznaczyłem ,że moje wnioski dotyczą XV535 i tych konkretnych opon. Nie twierdzę , że na innym moto i na innych oponach będzie podobnie. Ktoś inny może stwierdzić że się gorzej prowadzi, bo woli jak moto prowadzi się bardziej opornie. Albo że chopperem nie da się jeździć i woli nakedy lub odwrotnie.
Ostatnio zmieniony 02 sierpnia 2017, 10:07 przez marekc1019, łącznie zmieniany 1 raz.
- Butan
- Posty: 419
- Rejestracja: 09 kwietnia 2012, 15:14
- Motocykl: xv 500 se special
- Lokalizacja: Dąbrowa Górnicz
- Wiek: 57
- Status: Offline
Re: opony xv535 szerokość w praktyce
marekc1019 w ubiegłym roku pod koniec sezonu zastosowałem szersze opony do xv500se .Kierowałem się podobnymi względami .
Wcześniej nic nie pisałem bo chciałem się upewnić co do moich odczuć . Teraz jestem już po "kilku" tysiącach km, w tym po urlopie w Chorwacji gdzie maszyna nie stała ani jednej doby bez jazdy . Moje odczucia są podobne do Twoich .Na krętych Chorwackich drogach też sprawowały się bardzo dobrze .
Jedyny drobny mankament to przy małych prędkościach np 30-40km/h i bardzo dynamicznych skrętach prawo lewo odniosłem wrażenie ,że tył jakby bardziej nosiło . Efekt trochę podobny do jazdy bez pasażera ale z bardzo obciążonym bagażnikiem . Przy większych prędkościach problem znika . Jednak całą zmianę oceniam pozytywnie .
Przed zmianą znalazłem artykuł (postaram się odszukać link) gdzie autor twierdził , że przy tego typu motocyklach producenci kierują się nie tylko aspektami trakcji . Twierdził , że dla producenta ważną sprawą są także np koszty , uśrednienie obciążeń , tendencje panujące w danym momencie na rynku , dostępną mocą silnika (większe opony -maszyna szybsza ale słabsza) i oczywiście minimalizacja zużycia paliwa .Nikogo nie namawiał do zmian a jedynie zwracał uwagę na demonizowanie pewnych spraw i traktowanie chopperów jak maszyn torowych .
Ja również nikogo nie namawiam bo nie wszystkim musi przypaść to do gustu . Myślę , że najlepszym rozwiązaniem jest znalezienie kogoś z identyczną maszyną po zmianie i jazda próbna bo koszty nie są małe
Wcześniej nic nie pisałem bo chciałem się upewnić co do moich odczuć . Teraz jestem już po "kilku" tysiącach km, w tym po urlopie w Chorwacji gdzie maszyna nie stała ani jednej doby bez jazdy . Moje odczucia są podobne do Twoich .Na krętych Chorwackich drogach też sprawowały się bardzo dobrze .
Jedyny drobny mankament to przy małych prędkościach np 30-40km/h i bardzo dynamicznych skrętach prawo lewo odniosłem wrażenie ,że tył jakby bardziej nosiło . Efekt trochę podobny do jazdy bez pasażera ale z bardzo obciążonym bagażnikiem . Przy większych prędkościach problem znika . Jednak całą zmianę oceniam pozytywnie .
Przed zmianą znalazłem artykuł (postaram się odszukać link) gdzie autor twierdził , że przy tego typu motocyklach producenci kierują się nie tylko aspektami trakcji . Twierdził , że dla producenta ważną sprawą są także np koszty , uśrednienie obciążeń , tendencje panujące w danym momencie na rynku , dostępną mocą silnika (większe opony -maszyna szybsza ale słabsza) i oczywiście minimalizacja zużycia paliwa .Nikogo nie namawiał do zmian a jedynie zwracał uwagę na demonizowanie pewnych spraw i traktowanie chopperów jak maszyn torowych .
Ja również nikogo nie namawiam bo nie wszystkim musi przypaść to do gustu . Myślę , że najlepszym rozwiązaniem jest znalezienie kogoś z identyczną maszyną po zmianie i jazda próbna bo koszty nie są małe