535 vs DOT 5.1
-
- Posty: 24
- Rejestracja: 26 października 2015, 18:22
- Motocykl: Virago 535, 2000r
- Lokalizacja: Skierniewice
- Wiek: 48
- Status: Offline
535 vs DOT 5.1
Wymieniłem w mojej virażce wszystko co wymaga wymiany przed nowym sezonem czyli płyny i oleje. Wszystko niby Ok ale dzis zorientowałem sie że zamiast płynu hamulcowego DOT 4 zalałem DOT 5.1... Wymiana na DOT4 to banał wiec to zrobię ale dopiero pojadę do przechowalni za kilka dni:-/ czy taka sytuacja moze spowodować jakieś nieprzyjemne niespodzianki w moim układzie hamulcowym?
Nie odkładaj marzeń, odkładaj na marzenia... A później jeździj tak żeby nikt przez Ciebie nie musiał uronić nawet jednej łzy... Chyba, że ze szczęścia.
- 2007XV1700
- Posty: 5107
- Rejestracja: 03 czerwca 2011, 15:31
- Motocykl: XV1000,XV1700,JAWA
- Lokalizacja: https://maps.app.goo.gl/hmAhT1FGH4TPnWHz9
- Wiek: 42
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: 535 vs DOT 5.1
Nic się nie stanie. Możesz spokojnie jeździć.
-
- Posty: 24
- Rejestracja: 26 października 2015, 18:22
- Motocykl: Virago 535, 2000r
- Lokalizacja: Skierniewice
- Wiek: 48
- Status: Offline
Re: 535 vs DOT 5.1
Dzięki przyjacielu troche spanikowałem i wymieniłem wczoraj. 30 zeta nie majątek a głowa spokojna
Nie odkładaj marzeń, odkładaj na marzenia... A później jeździj tak żeby nikt przez Ciebie nie musiał uronić nawet jednej łzy... Chyba, że ze szczęścia.
- Darek Adamczewski
- Posty: 785
- Rejestracja: 09 lutego 2015, 18:53
- Motocykl: XV1100, Iż49, MZ 250
- Lokalizacja: Alex woj. łódzkie
- Wiek: 59
- Status: Offline
Re: 535 vs DOT 5.1
Ale w czym problem? Przecież DOT 5.1 oznacza płyn o klasę lepszy od DOT 4.0. Ma wyższą temperaturę wrzenia i lepsze parametry odporności na starzenie się. Fakt, że w przypadku naszych motocykli jest to o 2 klasy więcej niż potrzeba, ale NA PEWNO nie szkodzi. Cytuję:
"Zamienność płynów hamulcowych
Podstawę zamienności stanowią zalecenia producenta pojazdu. Samodzielnie zamieniając gatunki płynu hamulcowego należy kierować się informacjami producenta płynu. Płyn zastępujący i zastępowany powinny spełniać wymagania tej samej lub wyższej klasy DOT, tj.:
płyn klasy DOT - 2 można zastąpić płynem klasy DOT - 3, DOT - 4, DOT - 5,
płyn klasy DOT - 3 można zastąpić płynem klasy DOT - 4, DOT - 5,
płyn klasy DOT - 4 można zastąpić płynem klasy DOT - 5."
"Zamienność płynów hamulcowych
Podstawę zamienności stanowią zalecenia producenta pojazdu. Samodzielnie zamieniając gatunki płynu hamulcowego należy kierować się informacjami producenta płynu. Płyn zastępujący i zastępowany powinny spełniać wymagania tej samej lub wyższej klasy DOT, tj.:
płyn klasy DOT - 2 można zastąpić płynem klasy DOT - 3, DOT - 4, DOT - 5,
płyn klasy DOT - 3 można zastąpić płynem klasy DOT - 4, DOT - 5,
płyn klasy DOT - 4 można zastąpić płynem klasy DOT - 5."
Denerwować się, to tracić własne zdrowie z powodu cudzej głupoty.
- kapitanwasyl
- Posty: 592
- Rejestracja: 13 października 2011, 21:27
- Motocykl: WSK , Junak...XV 250
- Lokalizacja: Wszędzie blisko ... bo prawie z samego centrum :)
- Wiek: 48
- Status: Offline
Re: 535 vs DOT 5.1
A mnie kiedyś mechanik nagadał że
"wyższe" DOT niż zalecane mogą agresywniej działać na gumowe przewody ...
"wyższe" DOT niż zalecane mogą agresywniej działać na gumowe przewody ...
- Cpt. Nemo
- Posty: 1560
- Rejestracja: 22 kwietnia 2011, 13:11
- Motocykl: Yamaha Virago 535
- Lokalizacja: Warszawa Wawrzyszew
- Status: Offline
Re: 535 vs DOT 5.1
DOT 5.1 tak ale już np. DOT 5 to zupełnie inna bajka
Wprawdzie Konstytucja gwarantuje wolność wypowiedzi, ale nie gwarantuje wolności po wypowiedzi...
Pozdrawiam, cpt. Nemo
Pozdrawiam, cpt. Nemo
- Doniu
- Posty: 255
- Rejestracja: 21 lutego 2016, 13:39
- Motocykl: Yamaha xv 1100 virag
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Status: Offline
Re: 535 vs DOT 5.1
Panie Darku !!!
"płyn klasy DOT - 4 można zastąpić płynem klasy DOT - 5."
DOT 5
"Płyn produkowany na bazie olejów silikonowych. Nie jest mieszalny z płynami glikolowymi, można go używać tylko w specjalnie przystosowanych układach hamulcowych. Nie wchłania wody!
"płyn klasy DOT - 4 można zastąpić płynem klasy DOT - 5."
DOT 5
"Płyn produkowany na bazie olejów silikonowych. Nie jest mieszalny z płynami glikolowymi, można go używać tylko w specjalnie przystosowanych układach hamulcowych. Nie wchłania wody!
Ale dane niech mi będzie. Wał kardana mieć w napędzie...
- Darek Adamczewski
- Posty: 785
- Rejestracja: 09 lutego 2015, 18:53
- Motocykl: XV1100, Iż49, MZ 250
- Lokalizacja: Alex woj. łódzkie
- Wiek: 59
- Status: Offline
Re: 535 vs DOT 5.1
Nie widzę sprzeczności. Mieszać nie, ale zastąpić tak. To nie hamulce są specjalnie przystosowywane do płynu, ale płyn do warunków pracy hamulców. W tym przypadku do silnego wzrostu temperatury i grożącego wrzeniem. DOT 5 wprowadzono ze względu na np. pojawienie się układów hamulcowych ze wspomaganiem awaryjnego hamowania, oraz układów gdzie ciśnienie w układzie wytwarza nie kierowca, ale specjalna pompa. Tak jak napisał "Doniu" najważniejszą jego cechą jest zminimalizowana higroskopijność. Nie są mi znane jakieś szczególne zakazy dotyczące zalewania tym płynami standardowych układów hamulcowych, poza tym, że nie ma to sensu technicznego i ekonomicznego.
Denerwować się, to tracić własne zdrowie z powodu cudzej głupoty.
- 2007XV1700
- Posty: 5107
- Rejestracja: 03 czerwca 2011, 15:31
- Motocykl: XV1000,XV1700,JAWA
- Lokalizacja: https://maps.app.goo.gl/hmAhT1FGH4TPnWHz9
- Wiek: 42
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: 535 vs DOT 5.1
stary układ + dot 5.0 i kłopoty murowane.
można zalać ale po wymianie wszystkich elementów gumowych (uszczelniacze, pompka, przewody) w układzie i dokładnym płukaniu np denaturatem.
sens jest dlatego, że dot 5.0 nie trzeba wymieniać co rok tylko trzeba spuszczać wodę z układu bo nie miesza się i woda zostaje w najniższych punktach. tak naprawdę to i 10 lat będzie nadal trzymał swoje właściwości.
wisienką na torcie jest to, że 5.0 jest obojętny dla powłok lakierniczych a do tego posiada właściwości smarujące.
ja mam 5.0 w obu motocyklach i jestem bardzo zadowolony. pasuje mi to że 5.0 ma większą ściśliwość od zwykłego płynu i modulacja hamulców jest większa bo lepiej wyczuwam punkt zablokowania kół.
same zalety zero wad.
można zalać ale po wymianie wszystkich elementów gumowych (uszczelniacze, pompka, przewody) w układzie i dokładnym płukaniu np denaturatem.
sens jest dlatego, że dot 5.0 nie trzeba wymieniać co rok tylko trzeba spuszczać wodę z układu bo nie miesza się i woda zostaje w najniższych punktach. tak naprawdę to i 10 lat będzie nadal trzymał swoje właściwości.
wisienką na torcie jest to, że 5.0 jest obojętny dla powłok lakierniczych a do tego posiada właściwości smarujące.
ja mam 5.0 w obu motocyklach i jestem bardzo zadowolony. pasuje mi to że 5.0 ma większą ściśliwość od zwykłego płynu i modulacja hamulców jest większa bo lepiej wyczuwam punkt zablokowania kół.
same zalety zero wad.
- Doniu
- Posty: 255
- Rejestracja: 21 lutego 2016, 13:39
- Motocykl: Yamaha xv 1100 virag
- Lokalizacja: Wielkopolska
- Status: Offline
Re: 535 vs DOT 5.1
"Mieszać nie, ale zastąpić tak"
Oczywiście jak najbardziej,ale zgadzam się z przedmówcą i tylko według takich zasad jakie przedstawił " 2007XV1700"
Inaczej będzie tzw. "lipa"
Oczywiście jak najbardziej,ale zgadzam się z przedmówcą i tylko według takich zasad jakie przedstawił " 2007XV1700"
Inaczej będzie tzw. "lipa"
Ale dane niech mi będzie. Wał kardana mieć w napędzie...
- Darek Adamczewski
- Posty: 785
- Rejestracja: 09 lutego 2015, 18:53
- Motocykl: XV1100, Iż49, MZ 250
- Lokalizacja: Alex woj. łódzkie
- Wiek: 59
- Status: Offline
Re: 535 vs DOT 5.1
No to doszliśmy do porozumienia i przy okazji czegoś się nauczyliśmy. Dzięki kolegom i pozdrawiam.
Denerwować się, to tracić własne zdrowie z powodu cudzej głupoty.