Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007
- mchojecki4
- Posty: 105
- Rejestracja: 17 lipca 2014, 18:09
- Motocykl: XV 750 92r
- Lokalizacja: Siedlce
- Status: Offline
Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007
to co Kolega vinny powie chociażby o tym oleju?
https://www.motul.com/pl/pl/products/oi ... t-20w50--2
https://www.motul.com/pl/pl/products/oi ... t-20w50--2
- leszekk
- Posty: 4147
- Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
- Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
- Lokalizacja: mazowieckie
- Status: Offline
Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007
Bardzo grubo się mylisz. Osobną sprawą jest baza, na jakiej wyprodukowano olej (mineralny, półsyntetyczny, syntetyczny), osobną klasa jakościowa oleju a jeszcze osobną klasa lepkości oleju. Może można by się zgodzić z twierdzeniem, że producent X swoje oleje syntetyczne produkuje w klasach lepkościowych 10W50 a mineralne 20W40, jednak szanujące się firmy (i szanowane przez klientów) produkują oleje na różne warunki pogodowe, stąd szeroka gama olejów tak mineralnych jak i syntetycznych (nazywanie półsyntetycznymi w zasadzie obecnie mija się z celem, ale nie o tym dyskusja) w - praktycznie - dowolnej klasie lepkościowej. Chcesz olej "uniwersalny" - kupujesz 15W50, jeździsz tylko w lecie, wybierasz 20W50 czy 20W40.vinny pisze: 20W to olej mineralny
10W to olej polsyntetyczny
5W to olej syntetczny
bez wzgledu na marke
Nie ma czegos takiego jak "20W polsyntetyczny"
pozdr.
Tak więc zgodzę się, że może nie znajdziesz oleju na bazie estrów o którejś wymarzonej przez Ciebie specyfikacji, ale absolutnie błędne jest takie uporządkowanie, jakie podałeś. A co do Motula to wybór jest chyba najszerszy z możliwych
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
- Flower
- Posty: 1401
- Rejestracja: 09 marca 2009, 21:59
- Motocykl: Jędza - XV535 (2YL)
- Lokalizacja: Krosno Odrzańskie
- Wiek: 33
- Status: Offline
Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007
leszekk dobrze mówi, polać mu.
"Ci którzy rezygnują z Wolności w imię bezpieczeństwa, nie zasługują na żadne z nich."
Thomas Jefferson
Blunio pisze: wypada świat widzieć takim jaki jest, a nie taki jakby niektórzy chceli żebyś go widział.
- vinny
- Posty: 1107
- Rejestracja: 03 marca 2011, 00:00
- Motocykl: xv 750 92 4FY
- Lokalizacja: Gdańsk , Ballinasloe co Galway ROI
- Status: Offline
Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007
Powiem , ze technologia produkcji oleju silnikowego na przestrzeni ostatnich lat poszla zdecydowanie do przodu . Za niedlugo wszysko bedzie syntetyczne . Mam nadzieje , ze nie dozyje czasu , gdy w knajpie zamiast soczystego steka z krowki , beda podawac kotlety syntetyczne z poli...czegostam .mchojecki4 pisze:to co Kolega vinny powie chociażby o tym oleju?
https://www.motul.com/pl/pl/products/oi ... t-20w50--2
Na powaznie to splycilem schemat , oleje syntetyczne powstaly , bo na bazie mineralnej nie mozna bylo uzyskac odpowiedniej lepkosci w niskich temperaturach i to miala sens . Olej syntetyczny o lepkosci 20W50 moze ma sens ekonomiczny dla producenta no i dluzszy okres eksploatacji dla uzytkownika od wymiany do wymiany ale czy Ty z tego skorzystasz? Czy w swoim motocyklu wydluzysz okres od wymiany do wymiany do 10 -15k ?
vinny ROI
Ride free!!
You'll never see a Bike Outside a Shrink's Office
Ride free!!
You'll never see a Bike Outside a Shrink's Office
- tylust
- Posty: 2698
- Rejestracja: 13 stycznia 2014, 09:26
- Motocykl: XV 750 1982r.
- Lokalizacja: Kalisz - Wlkp.
- Wiek: 51
- Status: Offline
Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007
Wg serwisówki Yamaha zaleca olej 20W40, a dla chłodniejszego klimatu 10W30.... Piszecie o MOTULU..... hmmm na dzień dzisiejszy na oficjalnie stronie Motula NIE MA oleju o specyfikacji 20W40 (poza olejem uniwersalnym DS do "innych pojazdów" sprzedawanym w beczkach od 25 litrów wzwyż ) ....
Jest olej 20W50:
Motul 3000 20W50 mineralny
Motul 7100 20W50 syntetyczny
ze strony Motula : Dzięki niecodziennej klasie lepkości 20W50 jest odporny na rozcieńczenie oleju benzyną, zmniejsza zużycie oleju silnikowego i umożliwia płynną zmianę biegów.
Szczególnie zalecany do starszej konstrukcji silników o dużej średnicy cylindra, singli, V-twin i silników o układzie chłodzenia olejowo powietrznym.
jak ktoś chce kurczowo trzymać się zalecanych 20W40 to pozostaje Castrol albo Yamalube
Jest olej 20W50:
Motul 3000 20W50 mineralny
Motul 7100 20W50 syntetyczny
ze strony Motula : Dzięki niecodziennej klasie lepkości 20W50 jest odporny na rozcieńczenie oleju benzyną, zmniejsza zużycie oleju silnikowego i umożliwia płynną zmianę biegów.
Szczególnie zalecany do starszej konstrukcji silników o dużej średnicy cylindra, singli, V-twin i silników o układzie chłodzenia olejowo powietrznym.
jak ktoś chce kurczowo trzymać się zalecanych 20W40 to pozostaje Castrol albo Yamalube
Tomek
- leszekk
- Posty: 4147
- Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
- Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
- Lokalizacja: mazowieckie
- Status: Offline
Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007
Tylust, jeśli piszą 20W40, to bezpiecznie możesz stosować każdy, gdzie liczba po literce W jest większa niż wskazana w minimalnych wymaganiach dla danego motocykla. Po prostu olej ten lepiej zniesie wyższe temperatury w okresie letnim. Co więcej - olej, który w warunkach zimowych (liczba przed literą W) odpowiada specyfikacji 20W dla większości motocyklistów wystarczy także przy zimowym jeżdżeniu (raczej mało kto wsiada na motocykl przy -10 st.C lub gdy jeszcze chłodniej).
Co do wyborów syntetyk/minerał: jeśli korzystamy z oleju w skrajnych temperaturach dodatnich, to lepiej takie traktowanie zniosą oleje syntetyczne.
Co do wyborów syntetyk/minerał: jeśli korzystamy z oleju w skrajnych temperaturach dodatnich, to lepiej takie traktowanie zniosą oleje syntetyczne.
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
- grzegorzbr2
- Posty: 4923
- Rejestracja: 13 listopada 2012, 21:00
- Motocykl: XV 535 1,1 1,7 1,3
- Lokalizacja: Świętokrzyskie - TOP
- Wiek: 52
- Status: Offline
Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007
Kiedyś już gdzieś to zamieszczałem ale dam jeszcze raz .
Według tej tabelki, diagramu, można odczytać i dobrać, jaki olej powinien być w silniku w stosunku do temperatury w jakiej ma być moto użytkowane.
Według tej tabelki, diagramu, można odczytać i dobrać, jaki olej powinien być w silniku w stosunku do temperatury w jakiej ma być moto użytkowane.
https://www.youtube.com/channel/UC2cqDn ... subscriber
https://m.facebook.com/groups/660822217 ... mail_notif
ŻYCIE JEST PO TO BY LATAĆ NA MOTO
https://m.facebook.com/groups/660822217 ... mail_notif
ŻYCIE JEST PO TO BY LATAĆ NA MOTO
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007
tak, to jest wina olejumchojecki4 pisze: zauwazylem ze po mocnym nagrzaniu silnika strasznie ciezko znalesc luz czy moze to byc wina oleju?
- Maksus
- Posty: 206
- Rejestracja: 12 lutego 2013, 16:00
- Motocykl: XV 920, VS 1400
- Lokalizacja: Garwolin
- Status: Offline
Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007
Po tym sezonie stwierdziłem i po Waszych opiniach, że nie będę robił żadnych zmian w ojeju silnikowym, jeżdżę na Motulu. Jest to i tak jednorazowy wydatek w roku, a różnica w cenie olei jest około 50 złociszy. Niestety nasze hobby jest powiem skromnie drogawe.
?Jedyną czynnością, która dobrze wychodzi samotnym, jest samogwałt.?
Andrzej Sapkowski
Andrzej Sapkowski
-
- Posty: 4
- Rejestracja: 15 lutego 2015, 11:39
- Motocykl: Virago 750
- Lokalizacja: Olsztyn
- Wiek: 39
- Status: Offline
Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007
Super artykuł i kopalnia wiedzy, ale mam jeszcze pytanie. Czy jeżeli kupię 2 l oleju Motul 5100 ,pozostałe 0.6l(do mojej XV250 wchodzi 1.4l) będę mógł wykorzystać przy kolejnej wymianie oleju za rok (zakładam że nie zrobię więcej niż 6 tys.) ,czy olej po otwarciu i przeleżeniu roku straci właściwości ?
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007
Olej ciągnie wilgoć, więc jak dobrze zakręcisz i będziesz trzymał w suchym miejscu to nic mu nie będzie i za rok kupisz tylko litr.
- dominick1989
- Posty: 8
- Rejestracja: 09 kwietnia 2015, 20:28
- Motocykl: XVS 650 Drag Star
- Lokalizacja: Różan
- Wiek: 35
- Status: Offline
Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007
Witajcie. Mam Virago 535 1992 rok i przebieg 40000 km. Facet od którego kupiłem nie pamięta dokładnie jaki olej wlał. Najprawdopodobniej półsyntetyk. Jaki jednak wybrać z tej klasy? Pomóżcie
- mariusz_u
- Posty: 32
- Rejestracja: 12 czerwca 2014, 22:32
- Motocykl: Yamaha Virago XV 535
- Lokalizacja: Władysławowo
- Wiek: 52
- Status: Offline
Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007
Ja dałem do swojej OLEJ MOTUL 5100 10W40 MA2 4L - jest wystarczajacy zakres warunków temperaturowych pracy silnika od -25 do +35. Jak na nasz klimat uważam w sam raz.
- dominick1989
- Posty: 8
- Rejestracja: 09 kwietnia 2015, 20:28
- Motocykl: XVS 650 Drag Star
- Lokalizacja: Różan
- Wiek: 35
- Status: Offline
Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007
Dziękuję. Też taki wleję. Znajomy również mi go polecał.
- dominick1989
- Posty: 8
- Rejestracja: 09 kwietnia 2015, 20:28
- Motocykl: XVS 650 Drag Star
- Lokalizacja: Różan
- Wiek: 35
- Status: Offline
Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007
Jeszcze jedno pytanie. Jaki filtr wybrać????
- 2007XV1700
- Posty: 5107
- Rejestracja: 03 czerwca 2011, 15:31
- Motocykl: XV1000,XV1700,JAWA
- Lokalizacja: https://maps.app.goo.gl/hmAhT1FGH4TPnWHz9
- Wiek: 42
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007
hiflo najlepiej żeby miał uszczelkę i oring pokrywy w komplecie
(...)łażę po wszystkich tematach na tym forum i psuję ludziom krew(...)
- mariusz_u
- Posty: 32
- Rejestracja: 12 czerwca 2014, 22:32
- Motocykl: Yamaha Virago XV 535
- Lokalizacja: Władysławowo
- Wiek: 52
- Status: Offline
Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007
Ja zastosowałem http://allegro.pl/olej-swiece-filtry-ya ... 73320.html Może to też być Hiflo HF145 jak wspomniał kolega wyżej.
Fakt zwróć uwagę czy są oringi w komplecie - ja nie miałem ani przy filtrze oleju, ani przy filtrze powietrza , ale na szczęście stare były w takim stanie, że nadawały się do ponownego montażu. "Następną razą" też zwrócę na to uwagę.
Fakt zwróć uwagę czy są oringi w komplecie - ja nie miałem ani przy filtrze oleju, ani przy filtrze powietrza , ale na szczęście stare były w takim stanie, że nadawały się do ponownego montażu. "Następną razą" też zwrócę na to uwagę.
- Milusińska
- Posty: 79
- Rejestracja: 01 maja 2013, 20:08
- Motocykl: Virago XV 1100 86r.
- Lokalizacja: okolice Chełma
- Wiek: 35
- Status: Offline
Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007
Dlaczego? Mi też się to zdarza... Mam 1100 ponoć z '86, a używam Motul 20W50..-waldi- ? Pt lis 14
mchojecki4 napisał(a):
zauwazylem ze po mocnym nagrzaniu silnika strasznie ciezko znalesc luz czy moze to byc wina oleju?
tak, to jest wina oleju
"I do you a solid, you do me a solid. That's how it works."
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007
w Twoim przypadku może to być kwestia regulacji sprzęgła, lub wyrobienie samego wybieraka biegów
- Marek.
- Posty: 479
- Rejestracja: 25 maja 2018, 17:25
- Motocykl: Yamaha XVS
- Lokalizacja: Podkarpacie
- Wiek: 55
- Status: Offline
Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007
Witam
Przyznaję że nie znam się, więc przed, zawsze staram się co nieco uzupełnić wiedzę.
Tego wątku jeszcze całegonie przeczytałem ale znalazłem w necia dość zwięzłe wytłumaczenie oznaczeń : https://forumsmarowe.pl/oznaczenia-olejow/
Czytając wiele wątków o olejach są pytania czy lać mineralny czy syntetyk czy 10w40 czy 20w50?
Przeglądając alledrogo w poszukiwaniu oleum do mojej lali, zauważyłem jedno z oznaczeń na które chyba mało kto zwraca uwagę a jak mi się wydaje jest ono bardzo ważne.
Chodzi mi o JASO MB MA MA2
cytat ze strony z linku:
Jeżeli olej umożliwia przeniesienie dużego momentu obrotowego w silnikach z mocno obciążonym mokrym sprzęgłem, wówczas nosi oznaczenie klasy MA lub wprowadzonej w 2006 roku bardziej wymagającej MA2. Oleje klasy JASO MB nie mogą być stosowane do “mokrych sprzęgieł”.
Widzę że na niektórych olejach, nie ma w ogóle tego parametry, czyli JASO i nie za bardzo wiem jak taki olej traktować?
ale...
Na olejach może być również oznaczenie:
MB -229.1
I z tego co ja zrozumiałem, MB -229.1 nie ma to nic wspólnego z JASO MB ?
MB -229.1 to coś w rodzaju rekomendacji Mercedesa podobnie jak VW Volkswagena, które nas nie za bardzo interesują. Tu spis na dole strony http://etoll.com.pl/newsy/jak-wybrac-od ... c-etykiety
Przyznaję że nie znam się, więc przed, zawsze staram się co nieco uzupełnić wiedzę.
Tego wątku jeszcze całegonie przeczytałem ale znalazłem w necia dość zwięzłe wytłumaczenie oznaczeń : https://forumsmarowe.pl/oznaczenia-olejow/
Czytając wiele wątków o olejach są pytania czy lać mineralny czy syntetyk czy 10w40 czy 20w50?
Przeglądając alledrogo w poszukiwaniu oleum do mojej lali, zauważyłem jedno z oznaczeń na które chyba mało kto zwraca uwagę a jak mi się wydaje jest ono bardzo ważne.
Chodzi mi o JASO MB MA MA2
cytat ze strony z linku:
Jeżeli olej umożliwia przeniesienie dużego momentu obrotowego w silnikach z mocno obciążonym mokrym sprzęgłem, wówczas nosi oznaczenie klasy MA lub wprowadzonej w 2006 roku bardziej wymagającej MA2. Oleje klasy JASO MB nie mogą być stosowane do “mokrych sprzęgieł”.
Widzę że na niektórych olejach, nie ma w ogóle tego parametry, czyli JASO i nie za bardzo wiem jak taki olej traktować?
ale...
Na olejach może być również oznaczenie:
MB -229.1
I z tego co ja zrozumiałem, MB -229.1 nie ma to nic wspólnego z JASO MB ?
MB -229.1 to coś w rodzaju rekomendacji Mercedesa podobnie jak VW Volkswagena, które nas nie za bardzo interesują. Tu spis na dole strony http://etoll.com.pl/newsy/jak-wybrac-od ... c-etykiety
- poolski
- Posty: 961
- Rejestracja: 06 maja 2009, 23:28
- Motocykl: BLACK POWER CRUISER
- Lokalizacja: ZŁO - PZL
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Kilka słów o oleju silnikowym by'Ayo007
Witammarpak pisze: ↑04 stycznia 2019, 04:23 Na olejach może być również oznaczenie:
MB -229.1
I z tego co ja zrozumiałem, MB -229.1 nie ma to nic wspólnego z JASO MB ?
MB -229.1 to coś w rodzaju rekomendacji Mercedesa podobnie jak VW Volkswagena, które nas nie za bardzo interesują. Tu spis na dole strony http://etoll.com.pl/newsy/jak-wybrac-od ... c-etykiety
Nie patrz na oleje samochodowe ponieważ posiadają modyfikatory tarcia (zmniejszają mocno tarcie) co może spowodować uszkodzenie lub całkiem spalić sprzęgło jak zacznie się ślizgać !
Wracająć do olejów i tego tematu wymiany zmiany olejów to niestety szkoda czasu na początek bo oleje już inne np. teraz to i oleje mineralne posiadają płukanie silnika jak kiedyś tylko półsyntetyki i syntetyki oraz zmiękczanie starych uszczelek aby silnik utrzymać szczelny. W związku z powyższym można lać np półsyntetyk chociaż był mineralny bo mineralny mniej odporny na temperatury i szybciej się starzeje a trzeba pamiętać że Virago nie ma chłodnicy czyli wyżej się nagrzewa ?!
- VF4 750 C2 Magna Deluxe USA - 2x Yadźka Vir XV 1000 1985r. i 1986r. -