Lightbary - bezpiecznik
- maciekmiod
- Posty: 26
- Rejestracja: 18 sierpnia 2012, 12:51
- Motocykl: XV 535 2YL '99
- Lokalizacja: Warszawa
- Wiek: 37
- Status: Offline
Lightbary - bezpiecznik
Witam wszystkich. Niedawno kupiłem swoją pierwszą Virażkę 535. Lightbary mam podpięte pod światła drogowe.
Jako quasi-elektryk (jestem po elektronice) zastanawia mnie jeden fakt... Otóż wczoraj miałem dzień na przetestowanie świateł po ciemku (ustawienia itp.). Bawiłem się nimi i bawiłem, włączałem i wyłączałem, migałem, migałem, migałem i tu nagle zonk. Padł bezpiecznik i musiałem wracać 300 m do domu bez świateł.
Zajrzałem pod siedzenie. Okazuje się że jest tam bezpiecznik 15A. Wydaje mi się że to jest za mało, ponieważ w obwodzie tym są:
1. Światła pozycyjne: 2 x 4 W = 8 W
2. Reflektor przód: 55 W
3. Światło mijania: 21 W (???)
4. Lightbary: 2x 55 W = 110 W
Łącznie daje nam to: 110 W + 21 W (???) + 55 W + 8 W > 180 W
A bezpiecznik wytrzymuje max 180 W...
I teraz pytanko: czy ktoś ma podłączone lightbary do tego obwodu? I jeżeli tak to jaki tam macie bezpiecznik. Bo mi się wydaje że optymalne jest 20 A. Z drugiej strony za dużego też nie chcę dawać z wiadomy względów...
Jako quasi-elektryk (jestem po elektronice) zastanawia mnie jeden fakt... Otóż wczoraj miałem dzień na przetestowanie świateł po ciemku (ustawienia itp.). Bawiłem się nimi i bawiłem, włączałem i wyłączałem, migałem, migałem, migałem i tu nagle zonk. Padł bezpiecznik i musiałem wracać 300 m do domu bez świateł.
Zajrzałem pod siedzenie. Okazuje się że jest tam bezpiecznik 15A. Wydaje mi się że to jest za mało, ponieważ w obwodzie tym są:
1. Światła pozycyjne: 2 x 4 W = 8 W
2. Reflektor przód: 55 W
3. Światło mijania: 21 W (???)
4. Lightbary: 2x 55 W = 110 W
Łącznie daje nam to: 110 W + 21 W (???) + 55 W + 8 W > 180 W
A bezpiecznik wytrzymuje max 180 W...
I teraz pytanko: czy ktoś ma podłączone lightbary do tego obwodu? I jeżeli tak to jaki tam macie bezpiecznik. Bo mi się wydaje że optymalne jest 20 A. Z drugiej strony za dużego też nie chcę dawać z wiadomy względów...
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Lightbary - bezpiecznik
a to masz wersje tuning?maciekmiod pisze:
1. Światła pozycyjne: 2 x 4 W = 8 W
2. Reflektor przód: 55 W
3. Światło mijania: 21 W (???)
4. Lightbary: 2x 55 W = 110 W
pozycyjne masz 2szt ??
mijania 21W, reflektor przód 55W
zaglądnij jeszcze raz na żarówki
- maciekmiod
- Posty: 26
- Rejestracja: 18 sierpnia 2012, 12:51
- Motocykl: XV 535 2YL '99
- Lokalizacja: Warszawa
- Wiek: 37
- Status: Offline
Re: Lightbary - bezpiecznik
No tak z przodu masz 2 żarówki: pozycyjne i mijania, a z tyłu jedną pozycyjną. Daje to łącznie 2 pozycyjne. (pomijam resztę, czyli stop czy drogowe).-waldi- pisze: pozycyjne masz 2szt ??
Właśnie nie wiem jak mam z mijania, nie mam widocznych mocy na żarówkach, musiałbym rozbierać lampy, a nie chcę tego robić... Dane są przepisane z instrukcji.-waldi- pisze: mijania 21W, reflektor przód 55W
zaglądnij jeszcze raz na żarówki
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Lightbary - bezpiecznik
po pierwsze mijania i drogowa to reflektor główny 60/55W
po drugie postojówka przód 4W
po trzecie postojówka tył + stop - 2x 5/21W
czyli licząc po Twojemu 60+4+10 = 74W + lightbar 110W = 184W odejmij od tego spadki napięć rzędu 1 - 2V i zmieścisz się w 15A ale po czasie bezpiecznik Ci stopi
po drugie postojówka przód 4W
po trzecie postojówka tył + stop - 2x 5/21W
czyli licząc po Twojemu 60+4+10 = 74W + lightbar 110W = 184W odejmij od tego spadki napięć rzędu 1 - 2V i zmieścisz się w 15A ale po czasie bezpiecznik Ci stopi
- maciekmiod
- Posty: 26
- Rejestracja: 18 sierpnia 2012, 12:51
- Motocykl: XV 535 2YL '99
- Lokalizacja: Warszawa
- Wiek: 37
- Status: Offline
Re: Lightbary - bezpiecznik
Ok, już rozumiem:) Dzięki waldi, tak jak pisałem to mój pierwszy motorek, a wiedzę mam jak narazie czysto teoretyczną:)-waldi- pisze:po pierwsze mijania i drogowa to reflektor główny 60/55W
po drugie postojówka przód 4W
po trzecie postojówka tył + stop - 2x 5/21W
czyli licząc po Twojemu 60+4+10 = 74W + lightbar 110W = 184W odejmij od tego spadki napięć rzędu 1 - 2V i zmieścisz się w 15A ale po czasie bezpiecznik Ci stopi
- maciekmiod
- Posty: 26
- Rejestracja: 18 sierpnia 2012, 12:51
- Motocykl: XV 535 2YL '99
- Lokalizacja: Warszawa
- Wiek: 37
- Status: Offline
Re: Lightbary - bezpiecznik
Żeby tego uniknąć bym zamontował 20A. Może mieć to jakieś negatywne skutki? Np. palące się żarówki.-waldi- pisze:ale po czasie bezpiecznik Ci stopi
- leszekk
- Posty: 4147
- Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
- Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
- Lokalizacja: mazowieckie
- Status: Offline
Re: Lightbary - bezpiecznik
Jako quasi-elektryk powinieneś wiedzieć, że wielkość bezpiecznika nie wpływa na działanie żarówki. Masz napięcie, jakie daje akumulator/alternator, prąd (nawet bez bezpiecznika) nie pojawi się samoistnie na poziomie 300A - będzie taki, jaki wynika z mocy żarówki. W drugą stronę - tak, będzie się palił bezpiecznik jeśli wstawisz za dużo żarówek
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Lightbary - bezpiecznik
przewody są 1,5mm2 jak chcesz wsadzić 20A, to woź ze sobą gaśnicę bo z czasem spłoną przewody.
tak "na oko" przyjmuje sie 1mm2 na 10A .....
Lightbary zasil poprzez przekaźnik/przekaźniki i po kłopocie
tak "na oko" przyjmuje sie 1mm2 na 10A .....
Lightbary zasil poprzez przekaźnik/przekaźniki i po kłopocie
- rothar
- Posty: 205
- Rejestracja: 27 maja 2011, 19:12
- Motocykl: virago xv 1100
- Lokalizacja: londyn
- Wiek: 55
- Status: Offline
Re: Lightbary - bezpiecznik
podpinajac sie do tematu czy moze ktos mnie oswiecic w temacie przekaznika potrzebnego przy podlaczeniu lightbarow. Jaki przekaznik i gdzie on jest?, czy moze trzeba kupic nowy i zalozyc ? , albo czy mozna je podlaczyc z pominieciem przekaznika bezposrednio do swiatel ?
You don?t ride you don?t know
Its in our blood, its in our soul
Its in our blood, its in our soul
- GLIWICKI
- Posty: 5643
- Rejestracja: 01 października 2007, 23:08
- Motocykl: XV 750 '97
- Lokalizacja: Śląsk
- Wiek: 54
- Status: Offline
Re: Lightbary - bezpiecznik
Nie podpinaj lightbarów bezpośrednio do świateł! Cały prąd pójdzie przez przełącznik na kierownicy i wypalisz styki ...rothar pisze:podpinajac sie do tematu czy moze ktos mnie oswiecic w temacie przekaznika potrzebnego przy podlaczeniu lightbarow. Jaki przekaznik i gdzie on jest?, czy moze trzeba kupic nowy i zalozyc ? , albo czy mozna je podlaczyc z pominieciem przekaznika bezposrednio do swiatel ?
Przekaźnik musisz założyć sam i jest to najzwyklejszy samochodowy przekaźnik zwierny. Założenie jest banalnie proste. Ja mam dodatkowy przewód zasilający idący bezpośrednio od akumulatora (przez bezpieczniki) doprowadzony do stycznika. Sygnal sterujący na stycznik poprowadziłem od świateł długich i włączenie długich powoduje jednocześnie zapalenie lightbarów.
- grzegorzbr2
- Posty: 4923
- Rejestracja: 13 listopada 2012, 21:00
- Motocykl: XV 535 1,1 1,7 1,3
- Lokalizacja: Świętokrzyskie - TOP
- Wiek: 52
- Status: Offline
Re: Lightbary - bezpiecznik
A ja myśle władować w lightbary h3 ledowe, mają białą barwę światla. Jedna ma tylko 2,6W, więc obie będą miały troszkę ponad 5W W i obejdzie się bez przekaznika
https://www.youtube.com/channel/UC2cqDn ... subscriber
https://m.facebook.com/groups/660822217 ... mail_notif
ŻYCIE JEST PO TO BY LATAĆ NA MOTO
https://m.facebook.com/groups/660822217 ... mail_notif
ŻYCIE JEST PO TO BY LATAĆ NA MOTO