Naprawa licznika - zawieszona wskazówka

Jeżeli masz kłopoty ze swoją Virago lub nie wiesz jak coś naprawić to idealne miejsce by o tym napisać
Awatar użytkownika
szesnasty
Posty: 41
Rejestracja: 25 marca 2011, 12:07
Motocykl: Heroway CXM250A
Lokalizacja: Grodziec k/Opola
Wiek: 55
Status: Offline

Naprawa licznika - zawieszona wskazówka

Post autor: szesnasty »

Na podstawie motocykla Heroway CXM250A czyli chińska kopia yamahy virago xv 250

Objawy: wskazówka po zatrzymaniu nie powracała do pozycji wyjściowej i z czasem zatrzymywała się coraz wyżej.
Przejechane kilometry pokazywane prawidłowo.

Obrazek

W celu dostania się do wnętrza licznika musimy odgiąć metalową obręcz trzymającą szybkę.
Blach jest cienka więc się zbytnio nie opiera.
Pomału wielokrotnie okrążając odginamy rant do całkowitego wyprostowania.
Pośpiech spowoduje trwałą deformację blachy no i gówniano będzie potem wyglądać :mrgreen:

Obrazek
Obrazek

Może teraz w skrócie o tym jak to działa.
Obroty bębenków licznika przebiegów są realizowane mechanicznie poprzez przekładnie ślimakowe.
Natomiast wskazówka nie jest bezpośrednio połączona z linką napędową.
Linka obraca magnes który wytwarza wirujące pole magnetyczne powodujące obrót bębna ze wskazówka.
Obrazek

Wyraźnie widać ślady tarcia na bębnie:
Obrazek

Wszystkiemu winna była ta złota metalowa osłona od dołu.
Wystarczyło delikatnie odgiąć ją śrubokrętem i po sprawie.
Obrazek

Jeszcze tylko zaklepać rant obręczy.
Obrazek

I znowu się udało. :mrgreen:
Awatar użytkownika
pisior
Posty: 5366
Rejestracja: 21 sierpnia 2009, 12:55
Motocykl: 535,1100 1500 1255
Lokalizacja: kostrzyn nad odra
Wiek: 46
Status: Offline

Re: Naprawa licznika - zawieszona wskazówka

Post autor: pisior »

cieńka ta blaszka ,ja mam grubą w xv 1100 :(
Obrazek
Awatar użytkownika
Adziel
Posty: 1608
Rejestracja: 09 grudnia 2010, 21:13
Motocykl: Yamaha xv 1000 GE
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Wiek: 57
Status: Offline

Re: Naprawa licznika - zawieszona wskazówka

Post autor: Adziel »

W mojej się ciężko odginała,ale dałem radę.Tylko teraz niestety to widać.
Obrazek
Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 4147
Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
Lokalizacja: mazowieckie
Status: Offline

Re: Naprawa licznika - zawieszona wskazówka

Post autor: leszekk »

Tak sobie myślę, czy gdyby użyć zamiast standardowych narzędzi warsztatowych: mesla i młotka narzędzi kuchennych w rodzaju obejmy do odkręcania słoików, nie udałoby się zrobić tego z mniejszymi uszkodzeniami. Póki nie muszę próbować nie będę.
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
Awatar użytkownika
toooomelo
Posty: 5401
Rejestracja: 30 kwietnia 2011, 18:04
Motocykl: XV535 -> FZS600
Lokalizacja: Poznań/Luboń
Wiek: 55
Kontakt:
Status: Offline

Re: Naprawa licznika - zawieszona wskazówka

Post autor: toooomelo »

Ciekawi mnie, czy ten licznik jest taki sam jak w oryginalnym Virago 535?
Viśniówka -> Mexicana -> Silverka
Obrazek
Awatar użytkownika
pisior
Posty: 5366
Rejestracja: 21 sierpnia 2009, 12:55
Motocykl: 535,1100 1500 1255
Lokalizacja: kostrzyn nad odra
Wiek: 46
Status: Offline

Re: Naprawa licznika - zawieszona wskazówka

Post autor: pisior »

toooomelo pisze:Ciekawi mnie, czy ten licznik jest taki sam jak w oryginalnym Virago 535?
w 535 masz do 180 km /h ,to jest od 250 :)
Obrazek
Awatar użytkownika
alonso
Posty: 1997
Rejestracja: 23 czerwca 2008, 12:28
Motocykl: Virago 1100
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Wiek: 46
Status: Offline

Re: Naprawa licznika - zawieszona wskazówka

Post autor: alonso »

Toomelo dej se pozor :D Kolega ma jakiś motor Heroes of Might and Magic :)
U mnie tak ładnie przy rozginaniu nie wyglądał kołnierz.W sensie ,że do równego nie dało się go sprowadzić.Mniemam,po licznych sporach na temat rozbiórki tegoż osprzętu,że im większa pojemność tym grubsza blacha :D
Ale fachowa porada nie ma to tamto :)
Awatar użytkownika
Blunio
Posty: 5793
Rejestracja: 11 marca 2008, 10:21
Motocykl: Trek X-Caliber 8
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Wiek: 72
Status: Offline

Re: Naprawa licznika - zawieszona wskazówka

Post autor: Blunio »

Bardzo fajny MANUAL :bikersmile:
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
Awatar użytkownika
toooomelo
Posty: 5401
Rejestracja: 30 kwietnia 2011, 18:04
Motocykl: XV535 -> FZS600
Lokalizacja: Poznań/Luboń
Wiek: 55
Kontakt:
Status: Offline

Re: Naprawa licznika - zawieszona wskazówka

Post autor: toooomelo »

alonso pisze:Toomelo dej se pozor :D
Spoko.
Bardziej chodziło mi o to, czy mechanizm licznika (tzw. bebechy) chińskiej kopii są takie same jak oryginał.
Viśniówka -> Mexicana -> Silverka
Obrazek
Awatar użytkownika
Kluk
Posty: 398
Rejestracja: 31 sierpnia 2011, 22:55
Motocykl: Virago 1100 '99
Lokalizacja: Książ Wielki (małopolskie)
Wiek: 55
Status: Offline

Re: Naprawa licznika - zawieszona wskazówka

Post autor: Kluk »

Też mi to (czyli rozłożenie licznika) chodziło po głowie, bo mam urwane pokrętło do kasowania licznika dziennego. Zdjęcie pierścienia trzymającego szybkę "domowymi" metodami bez jego deformacji, chyba jednak nie wchodzi w rachubę. Wydaje się, ze tak jest celowo, żeby nie majstrować przy licznikach.
Znalazłem nawet taki artykuł na ten temat:

http://www.motorradonline.de/de/lexikon ... atur/41342

I - żeby nie tłumaczyć już całości jest tam taki fragment:

"Liegt die Ursache der Fehlanzeige im Inneren des Instruments, hilft nur noch Öffnen. Das schaffen Bastler zwar noch allein, doch beim Abnehmen des Frontrings reißt dieser unter Garantie ein. Erneutes Umbördeln beim späteren Zusammenbau hält nicht, das Zukleben ist eine wenig elegante Lösung. Die Sache ist ein Fall für den Fachmann, genauer gesagt der Feinmechaniker des nächstgelegenen Tachometerdienstes...
...Der Fachmann nimmt das Instrument komplett auseinander, reinigt es gründlich und baut es mit neuem Frontring wieder zusammen...
...Die haarigste Arbeit ist das Verschließen, denn ohne eine Bördelmaschine geht gar nichts."

Co po polsku brzmi mniej więcej:

"...Jeżeli przyczyna wady wskazania leży wewnątrz instrumentu, pomoże tylko otwarcie. Temu wprawdzie majsterkowicze podołają jeszcze sami, ale przy zdejmowaniu pierścienia czołowego zrywa taki gwarancję. Ponowne zagięcie przy późniejszym składaniu nie trzyma, przyklejenie jest mało eleganckim rozwiązaniem. Sprawa jest przypadkiem dla fachowca, mówiąc ściślej dla mechanika precyzyjnego najbliżej położonego zakładu naprawy liczników...
...Fachowiec rozłoży licznik całkowicie, wyczyści go gruntownie i zabuduje z powrotem nowym pierścieniem czołowym...
...Najtrudniejszą pracą jest zamknięcie, które bez zaginarki zupełnie nie pójdzie."

Z drugiej strony, szukałem, czy można gdzie kupić sam (nieużywany oczywiście) pierścień do licznika, żeby sobie go samodzielnie zaklepać. Niestety - nie ma, a przynajmniej nie mogę się doszukać. Na stronach z częściami licznik występuje zawsze jako całość (zespół prędkościomierza) i kosztuje sobie od 250$ w górę.
Być może jednak zakłady specjalizujące się w naprawach liczników mają dostęp do takich części, względnie odpowiednie narzędzia i wypracowane metody, żeby rozgiąć i zagiąć bez widocznych pozostałości.
Tak, czy tak, powinno wyjść taniej niż nowy, cały licznik.
Awatar użytkownika
szesnasty
Posty: 41
Rejestracja: 25 marca 2011, 12:07
Motocykl: Heroway CXM250A
Lokalizacja: Grodziec k/Opola
Wiek: 55
Status: Offline

Re: Naprawa licznika - zawieszona wskazówka

Post autor: szesnasty »

Kluk pisze: mam urwane pokrętło do kasowania licznika dziennego.
Poradziłem sobie z tym wklejając klejem na gorąco nasadkę igły medycznej (bez rozbierania).
ODPOWIEDZ