Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO
-
- Posty: 145
- Rejestracja: 28 września 2010, 07:57
- Motocykl: VIRAGO 535 '92
- Lokalizacja: Wrocław
- Wiek: 38
- Status: Offline
Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO
Witam!
Z gory przeprasza za pytanie nie dotyczace virago, ale ze widze tutaj troche specjalistow w tej dziedzinie to moze ktos mi pomoze...
Mam aku na ktorym jedyne oznaczenie jaki jest to: 12V L1 300/480A (EN)
Nic wiecej, zadnych info o Ah czy cos takiego.
Nie mam zamiaru go montowac w Viraszce ale w puszce (matiz). Tylko chcialbym wiedziec jakie on ma parametry zeby porownac z tym co mam teraz. Nie chcialbym czegos spier... jesli aku bylby za mocny czy cos takiego.
Macie moze jakis pomysl jak rozkodowac to oznaczenie.
Z gory dzieki za pomoc.
pozdrawiam
Hamster
Z gory przeprasza za pytanie nie dotyczace virago, ale ze widze tutaj troche specjalistow w tej dziedzinie to moze ktos mi pomoze...
Mam aku na ktorym jedyne oznaczenie jaki jest to: 12V L1 300/480A (EN)
Nic wiecej, zadnych info o Ah czy cos takiego.
Nie mam zamiaru go montowac w Viraszce ale w puszce (matiz). Tylko chcialbym wiedziec jakie on ma parametry zeby porownac z tym co mam teraz. Nie chcialbym czegos spier... jesli aku bylby za mocny czy cos takiego.
Macie moze jakis pomysl jak rozkodowac to oznaczenie.
Z gory dzieki za pomoc.
pozdrawiam
Hamster
Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO
L1 oznacza blok tzn wielkość obudowy 207x175x190, 12V wiadomo, a 480A na rozruchu to jest 56 Ah ale te akumulatory w Varcie nie występują jako L1 tylko L2 czyli większa obudowa 242, obie wersje są z lewą i prawą polaryzacją wersja black czyli z czarną naklejką. A nie masz tam jakiegoś oznaczenia zaczynającego się literami A, B, C E F z cyferką. Nie wiem co oznacza 300, Może powinno być B00 wtedy oznaczało by sposób mocowania - zdaje się taki gdzie akumulator przykrywa się ramką i skręca długimi szpilkami z podstawą. Do Matrixa aku to chyba w okolicach 300A ten to do większych silników. Ale w zimie nie powinno być problemów z rozruchem.
Ostatnio zmieniony 22 września 2011, 17:29 przez podbiel, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Status: Offline
Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO
Z tego co wygrzebałem, L1 to w pewnym sensie starsza generacja teraźniejszych L2 i były najprawdopodobniej odrobinę słabsze. Ja bym przyjął 50-52Ah.
Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO
tu nie chodzi o moc tylko o wielkość skrzynki i są produkowane w wersji Silver, Blue i Blackviragomen pisze:L1 to w pewnym sensie starsza generacja teraźniejszych L2 i były najprawdopodobniej odrobinę słabsze
-
- Status: Offline
Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO
...i o wymiary i o moc jednocześnie , jakoś wraz z wymiarami akumulatora pojemność ma ochotę wzrastać .
Ten akurat model jest już wycofany/wycofywany z produkcji. Dużo sztuk poszło na Francję i Włochy i z tego co ludziska piszą raczej miał on bliżej 50Ah, być może 52Ah (bo taką liczbę Varta "lubiła" ).
http://www.forum-auto.com/marques/Peuge ... t19567.htm
http://www.berlingo.org/showthread.php?t=13996
http://www.eurovan2.com/forum/eurovan2- ... #post80564
http://www.passionepeugeot.it/forum/vie ... 71&t=30606
Ten akurat model jest już wycofany/wycofywany z produkcji. Dużo sztuk poszło na Francję i Włochy i z tego co ludziska piszą raczej miał on bliżej 50Ah, być może 52Ah (bo taką liczbę Varta "lubiła" ).
http://www.forum-auto.com/marques/Peuge ... t19567.htm
http://www.berlingo.org/showthread.php?t=13996
http://www.eurovan2.com/forum/eurovan2- ... #post80564
http://www.passionepeugeot.it/forum/vie ... 71&t=30606
Tu się w pełni zgadzam.podbiel pisze:L1 oznacza blok tzn wielkość obudowy 207x175x190, 12V wiadomo, a 480A na rozruchu...
300 to odpowiednik 480 tylko wyrażony według niemieckiej normy DINpodbiel pisze:...Nie wiem co oznacza 300...
Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO
EN 480(n europejska) to 280 DIN (n niemiecka) 500 SAE (n amerykańska)325 IEC (starsza norma europejska) nigdzie nie ma 300viragomen pisze:300 to odpowiednik 480 tylko wyrażony według niemieckiej normy DIN
z tym się zgodzę, zazwyczaj takie opisy warta dawała przy aku montowanych w nowych samochodachviragomen pisze:Ten akurat model jest już wycofany/wycofywany z produkcji
-
- Status: Offline
Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO
Bo tego się nie przelicza , tabele które istnieją dają tylko przybliżony obraz co czemu odpowiada.podbiel pisze:EN 480(n europejska) to 280 DIN (n niemiecka) 500 SAE (n amerykańska)325 IEC (starsza norma europejska) nigdzie nie ma 300
Norma mówi w jakich warunkach ma być wykonany pomiar i się go wykonuje, a wynik trafia na akumulator.
Zmierzyli 2 razy według 2 różnych norm i traf chciał, że się nie pokrywa z tabelką.
- Mocho
- Posty: 639
- Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 21:33
- Motocykl: virago xv250 '93
- Lokalizacja: pod Kielcami ;)
- Wiek: 33
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO
jak ma 12v to się nie powinno nic spier... jak się zmieści to można wkładać, nie wiem czy jest sens tłumaczyć co oznacza każda literka/cyferka (przynajmniej takie jest moje zdanie)hamster pisze:Nie chcialbym czegos spier... jesli aku bylby za mocny czy cos takiego.
i dla mnie to jest jedyna, no może poza 12v , przydatna normalnemu człowiekowi informacjaviragomen pisze:50Ah, być może 52Ah
Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO
Don stara wchodzi aku od malca i też będzie dobrze
-
- Status: Offline
Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO
Duża wartość prądu rozruchowego generalnie (prawie zawsze) przenosi się na dużą żywotność akumulatora.
Wymagania typu 12V, 50Ah może spełnić najpodlejszy nawet chinol z supermarketu, a takie długo nie żyją.
Wymagania typu 12V, 50Ah może spełnić najpodlejszy nawet chinol z supermarketu, a takie długo nie żyją.
-
- Posty: 145
- Rejestracja: 28 września 2010, 07:57
- Motocykl: VIRAGO 535 '92
- Lokalizacja: Wrocław
- Wiek: 38
- Status: Offline
Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO
Dzieki wielkie za pomoc!
Faktycznie czesc informacji przez Was przytaczana brzmi dla mnie jak science-fiction ale zawsze lepiej wiedziec niz nie wiedziec.
Tutaj dodalem zdjecie jakie zrobilem tej dziwnej baterii
https://picasaweb.google.com/1050873962 ... 8464642866
Rzeczywiscie aku pochodzi z Francji, przyjechalo w sprowadzanym peżocie ( ) mojej matki.
Czyli rozumiem ze skoro mam w Matrixie 12V to nie ma przeciwwskazan zeby to aku podlaczyc? A co jesli prad rozruchowy tego aku jest wyzszy niz to co mam teraz w Matrixie? (moze glupie pytanie ale jestem zielony w temacie).
pozdrawiam i jeszcze raz dzieki za pomoc.
Hamster
Faktycznie czesc informacji przez Was przytaczana brzmi dla mnie jak science-fiction ale zawsze lepiej wiedziec niz nie wiedziec.
Tutaj dodalem zdjecie jakie zrobilem tej dziwnej baterii
https://picasaweb.google.com/1050873962 ... 8464642866
Rzeczywiscie aku pochodzi z Francji, przyjechalo w sprowadzanym peżocie ( ) mojej matki.
Czyli rozumiem ze skoro mam w Matrixie 12V to nie ma przeciwwskazan zeby to aku podlaczyc? A co jesli prad rozruchowy tego aku jest wyzszy niz to co mam teraz w Matrixie? (moze glupie pytanie ale jestem zielony w temacie).
pozdrawiam i jeszcze raz dzieki za pomoc.
Hamster
-
- Status: Offline
Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO
Generalnie (w większości wypadków) wyższy prąd rozruchowy = lepiej. "Za duży" prąd rozruchowy oznacza z reguły tylko tyle, że przepłaciłeś trochę za akumulator, bo mogłeś kupić odrobinę tańszy z mniejszym prądem .hamster pisze:...A co jesli prad rozruchowy tego aku jest wyzszy niz to co mam teraz w Matrixie?...
To akurat nie jest łatwe pytanie. Z tego co widzę w tego typu autkach seryjnie pakują 35Ah (-1-, -2-, -3-, -4-), więc 50+Ah wydaje się być trochę "spory". Nie znam solidności i rodzaju wykonania "układu ładowania" Matiza więc przedstawię ci ogólnie sytuację. Masz 3 możliwości:hamster pisze:...Czyli rozumiem ze skoro mam w Matrixie 12V to nie ma przeciwwskazan zeby to aku podlaczyc?...
1. Układ ładowania "da radę" i będziesz bardzo zadowolony z akumulatora. Na tą opcję obstawiałbym 75% szansę
2. Układ ładowania z porządnymi zabezpieczeniami "nie da rady" i zwłaszcza jeżeli pokonujesz stosunkowo krótkie trasy będziesz musiał co jakiś czas pomóc mu prostownikiem. Na tą opcję obstawiałbym 20% szansę .
3. Układ ładowania bez porządnych zabezpieczeń "nie da rady" (może dobrze ładować) i np. alternator się sfajczy po jakim czasie. Na tą opcję obstawiałbym 5% szansę .
-
- Posty: 145
- Rejestracja: 28 września 2010, 07:57
- Motocykl: VIRAGO 535 '92
- Lokalizacja: Wrocław
- Wiek: 38
- Status: Offline
Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO
Dzieki, zwlaszcza za pisanie w zrozumialym dla mnie jezyku (przynajmniej nie musze sie zastanawiac czy mnie nie obrazasz )
pozdrawiam
Hamster
Rozumiem ze w jakis sposob nalezaloby by stwierdzic obecnosc wspomnianych "porzadnych zabezpieczen". Czy takie info znajde w dokumentacji auta? Czy to trzeba by jakiegos mechanika znajacego sie na matrixach pytac? Mimo ze wdlug Ciebie prawdopodobienstwo niewielkie to wolalbym kase wydac na wache do viraszki zamiast na alternator do puszkiviragomen pisze: 3. Układ ładowania bez porządnych zabezpieczeń "nie da rady" (może dobrze ładować) i np. alternator się sfajczy po jakim czasie. Na tą opcję obstawiałbym 5% szansę .
pozdrawiam
Hamster
Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO
Jeśli ci to wejdzie do matrixa i bieguny pasują to zakładaj. W zimie mniejszy problem że auto nie odpali. W bąku dawno, dawno temu jak były problemy miałem 55 i nic się nie sfajczyło.
-
- Status: Offline
Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO
Nie dokopałem się do informacji typu: "że alternatory się w Matizach bardzo często psują" (link), aczkolwiek w tej mierze ty się pewnie z 1 ręki lepiej orientujesz więc można by założyć, że są w miarę solidne, a jeżeli są solidne to można zaryzykować .
Z tego co wyczytałem, jeżeli masz wszystko w oryginale, to bieguny i tak nie będą pasować (bo pasują tylko specjalne dedykowane akumulatory ) i potrzeba wykonać jakąś małą przeróbkę (link) .
Edit: link poprawiony, wcześniej ucięło w nim 1 cyferkę
Z tego co wyczytałem, jeżeli masz wszystko w oryginale, to bieguny i tak nie będą pasować (bo pasują tylko specjalne dedykowane akumulatory ) i potrzeba wykonać jakąś małą przeróbkę (link) .
Edit: link poprawiony, wcześniej ucięło w nim 1 cyferkę
Ostatnio zmieniony 23 września 2011, 17:52 przez viragomen, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO
Twój link odsyła do strony logowania, a sztukowanie z podłączeniem aku może niemiło się skończyć. Jeśli bieguny pasują gabaryty też będzie git.
-
- Status: Offline
Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO
Link poprawiony. Sztukowanie" oczywiście może się niemiło skończyć, dlatego jeżeli jest taka konieczność, to trzeba to wykonać lepiej niż zrobiła by to fabryka , aczkolwiek po takim zabiegu można do puszki ładować każdy akumulator jaki się użytkownikowi podoba, a nie jakieś dedykowane .
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO
alternatora nie ma prawa spalić bo i dla czego (60A nie wbije w aku choćby na głowie stawać przy 14- 14,5V na instalacji), doładować go doładuje bez problemu (bo tyle samo na rozruch pójdzie z niego jak i z mniejszego, a nawet momentami i mniej).
Jak bieguny pasują to montuj i jeździj
Jak bieguny pasują to montuj i jeździj
-
- Status: Offline
Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO
Z tego co wiem w matrixie jest bateryjka szczupła jak do płaskiej latarki
Więc kwestią nie są parametry elektryczne , tylko ilość miejsca w puszce ....
Poza tym klemy chyba też nie tego ,tzn. takie bardziej jak w moto niż w puszkach .
Reszta dokładnie tak jak pisze Waldi
Więc kwestią nie są parametry elektryczne , tylko ilość miejsca w puszce ....
Poza tym klemy chyba też nie tego ,tzn. takie bardziej jak w moto niż w puszkach .
Reszta dokładnie tak jak pisze Waldi
-
- Status: Offline
Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO
W takim razie polecam wrzucić np. na siedzenie pasażera coś takiego:graf17 pisze:...Więc kwestią nie są parametry elektryczne , tylko ilość miejsca w puszce...
Reszta dokładnie tak jak pisze Waldi
12V 225Ah 1150A Varta Silver N9
- Mocho
- Posty: 639
- Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 21:33
- Motocykl: virago xv250 '93
- Lokalizacja: pod Kielcami ;)
- Wiek: 33
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO
viragomen czasami nie mam zielonego pojęcia o co chodzi w Twoich wypowiedziach, wiem że chcesz być mądrzejszy ale rozmowa się toczy o konkretnym akumulatorze, nie o chinolach z marketu ani aku do tirów czy czegoś innego, wydaje mi się że hamster zadał pytanie bo chciał się dowiedzieć, czy jak włoży ten aku to mu się coś nie spierdoli, a nie żeby się dowiedzieć wszystkiego na temat wszystkich wyprodukowanych na świecie akumulatorów i Twojej wiedzy na ten temat
-
- Status: Offline
Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO
Oj takie niepojęte , więc objaśniam:
hamster już dawno dostał ode mnie i podbiela maksymalnie wyczerpującą odpowiedź, a ostatnia propozycja jest skierowana do każdego kolegi, który uważa że ograniczeniem jest tylko miejsce w puszce i można dowolnie wielki akumulator wtaszczyć .
hamster już dawno dostał ode mnie i podbiela maksymalnie wyczerpującą odpowiedź, a ostatnia propozycja jest skierowana do każdego kolegi, który uważa że ograniczeniem jest tylko miejsce w puszce i można dowolnie wielki akumulator wtaszczyć .
- -waldi-
- Posty: 7073
- Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
- Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
- Lokalizacja: Oświęcim
- Wiek: 46
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO
nominalny prąd ładowania akumulatora tego co podał viragomen (225Ah) to około 22A zakładając że alternator z matiza jest w stanie "dać z siebie" bez uszkodzenia jego 55A lub 60A w zależności od typu, minus jakieś tam 20A na zapłon światła i pierdoły to jeszcze jest zapas
Wiadomo też, że prąd ładowania wymusza opór wewnętrzny akumulatora i jego napięcie na zaciskach. Czyli przy naładowanym aku prąd będzie rzędu kilku A
Przy różnicy w aku 40Ah a 55Ah prąd ładowania jest większy w tym drugim przypadku o 1,5A..... ale za to wytrzyma dużo dłużej.
a teraz trochę rzeczywistości: maluch (alternator) z akumulatorem na pół bagażnika 6 lat jeździł i aku było cały czas doładowane.
można dalej teorie wałkować.... tylko jaki w tym sens
jeżeli ktoś twierdzi, że większy aku będzie niedoładowany niech sobie bilans zrobi, oczywiście nie popadając w skrajności bo za chwile viragomen wrzuci baterie trakcyjną
Wiadomo też, że prąd ładowania wymusza opór wewnętrzny akumulatora i jego napięcie na zaciskach. Czyli przy naładowanym aku prąd będzie rzędu kilku A
Przy różnicy w aku 40Ah a 55Ah prąd ładowania jest większy w tym drugim przypadku o 1,5A..... ale za to wytrzyma dużo dłużej.
a teraz trochę rzeczywistości: maluch (alternator) z akumulatorem na pół bagażnika 6 lat jeździł i aku było cały czas doładowane.
można dalej teorie wałkować.... tylko jaki w tym sens
jeżeli ktoś twierdzi, że większy aku będzie niedoładowany niech sobie bilans zrobi, oczywiście nie popadając w skrajności bo za chwile viragomen wrzuci baterie trakcyjną
- Mocho
- Posty: 639
- Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 21:33
- Motocykl: virago xv250 '93
- Lokalizacja: pod Kielcami ;)
- Wiek: 33
- Kontakt:
- Status: Offline
Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO
-waldi- pisze:za chwile viragomen wrzuci baterie trakcyjną
-
- Status: Offline
Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO
-waldi- powiem ci, że w tej rozmowie najfajniejsze jest to, że niezależnie od jej wyniku, dzięki argumentacji z twojej strony jest ona na 100x wyższym poziomie niż na elektrodzie ,
gdzie na pytanie w tej tematyce o treści: "dlaczego?" dominują odpowiedzi: "bo tak!".
Suche bilanse oparte na założeniach i przypuszczeniach są lekko bezsensowne, gdy mamy puszki "pod ręką" i można sobie iść i co nieco pomierzyć .
Większy aku ma pewną szansę być niedoładowany "zwłaszcza jeżeli pokonujesz stosunkowo krótkie trasy" i szansa ta rośnie wraz z różnicą "wielkości" nowego akumulatora w stosunku do oryginalnego, ale zdecydowanie nigdy nie osiągnie 100%, nawet dla tej drobinki 225Ah ,
co nie zmienia faktu że, zdecydowana większość osobówek sobie z taką 225-tką zdecydowanie nie poradzi .
Żeby nie było wątpliwości, a -waldi- nie musiał się męczyć z kolejnymi "dowodami" , przypominam "obserwatorom", że demokracja rządzi się niezmiennymi prawami i "większość ma zawsze rację" oraz to właśnie -waldi- do niej należy.
gdzie na pytanie w tej tematyce o treści: "dlaczego?" dominują odpowiedzi: "bo tak!".
Taka jaką wrzuciłem wystarczy .-waldi- pisze:...bo za chwile viragomen wrzuci baterie trakcyjną
Tutaj ewidentnie zbilansowało się coś bliżej Virażki, a nie samochodu i zapas w rzeczywistości jest dużo mniejszy niż się wydaje.-waldi- pisze:...minus jakieś tam 20A na zapłon światła i pierdoły to jeszcze jest zapas
Suche bilanse oparte na założeniach i przypuszczeniach są lekko bezsensowne, gdy mamy puszki "pod ręką" i można sobie iść i co nieco pomierzyć .
A kto coś takiego do tej pory powiedział-waldi- pisze:...jeżeli ktoś twierdzi, że większy aku będzie niedoładowany...
Większy aku ma pewną szansę być niedoładowany "zwłaszcza jeżeli pokonujesz stosunkowo krótkie trasy" i szansa ta rośnie wraz z różnicą "wielkości" nowego akumulatora w stosunku do oryginalnego, ale zdecydowanie nigdy nie osiągnie 100%, nawet dla tej drobinki 225Ah ,
co nie zmienia faktu że, zdecydowana większość osobówek sobie z taką 225-tką zdecydowanie nie poradzi .
Tu znowu się zgadzamy. Przekonać kogoś kto "siedzi w przeciwnym okopie" jest wręcz nierealne, a przekonywanie nie ma sensu zwłaszcza z mojej strony , gdy się zna proporcje ilościowe ludzi "okopanych" po obu stronach konfliktu .-waldi- pisze:...można dalej teorie wałkować....tylko jaki w tym sens...
Żeby nie było wątpliwości, a -waldi- nie musiał się męczyć z kolejnymi "dowodami" , przypominam "obserwatorom", że demokracja rządzi się niezmiennymi prawami i "większość ma zawsze rację" oraz to właśnie -waldi- do niej należy.