pompa a pompa

Tematy związane z układem hamulcowym
Jim
Posty: 37
Rejestracja: 18 października 2013, 14:43
Motocykl: Virago 535
Status: Offline

pompa a pompa

Post autor: Jim »

Hej.
Sezon za pasem (w sumie to już rozpoczęty od miesiąca :) ), więc wracają odłożone jesienne tematy.
W mojej 535 jest 4-tłoczkowy zacisk z V-RODa, natomiast pompa pozostała z 535.
W 750 i 1100 są podwójne zaciski, a to oznacza 2 x więcej płynu do popchnięcia.
Czy dobrze myślę, że pompa z 750 czy 1100 (nawet chyba ta sama) ma większy wydatek niż z 535?
Bo to by rozwiązało moje kłopoty z niechętnie powracającymi tłoczkami.. :)
Pozdrawiam
jim
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: pompa a pompa

Post autor: -waldi- »

a co ma powrót tłoczków do wydajności pompy ?

Masz coś z pompą lub z samymi zasiskami
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
goral
Posty: 411
Rejestracja: 06 stycznia 2011, 20:57
Motocykl: 700 1985 serce 1,1o
Lokalizacja: Meszna/Irlandia
Wiek: 45
Status: Offline

Re: pompa a pompa

Post autor: goral »

Potwierdzam słowa Waldiego ! Masz coś z zaciskiem lub pompą ! Rozbierz pompę i sprawdź czy nie zsbrudzona to samo zaciski! Obstawiam zaciski lekko zapieczone .i
Jim
Posty: 37
Rejestracja: 18 października 2013, 14:43
Motocykl: Virago 535
Status: Offline

Re: pompa a pompa

Post autor: Jim »

Jak to co ma pompa do zacisku?
Pompa ma wydatek np 2cm^3, pojedynczy tłoczek pracuje na objętości 1 c^3, tłoczki są 2 więc jest ok. Wymieniam zacisk na 4-tłoczkowy, więc pompie brakuje 2 cm^3.
Efekt: tłoczki nie wrócą, bo pompa odessie za mało płynu.
Co tu trudnego do zrozumienia?
Jim
Posty: 37
Rejestracja: 18 października 2013, 14:43
Motocykl: Virago 535
Status: Offline

Re: pompa a pompa

Post autor: Jim »

Awatar użytkownika
Kargul
Posty: 685
Rejestracja: 23 listopada 2011, 11:44
Motocykl: BMW R1200GS
Lokalizacja: Luboń
Wiek: 43
Status: Offline

Re: pompa a pompa

Post autor: Kargul »

Jim pisze:Jak to co ma pompa do zacisku?
Pompa ma wydatek np 2cm^3, pojedynczy tłoczek pracuje na objętości 1 c^3, tłoczki są 2 więc jest ok. Wymieniam zacisk na 4-tłoczkowy, więc pompie brakuje 2 cm^3.
Efekt: tłoczki nie wrócą, bo pompa odessie za mało płynu.
Co tu trudnego do zrozumienia?
Mnie się zawsze wydawało, że nie będzie za mało tłoczyła płynu aby dodrze zacisnąć klocki na tarczy. Natomiast na powrót tłoczka nie ma wpływu za małą wydajność. No chyba, że kolega jakoś upycha ten płyn przy uzupełnianiu. Ale ja tam się nie znam.
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: pompa a pompa

Post autor: -waldi- »

jeszcze nie spotkałem się z pompą odsysającą płyn z układu, może mało jeszcze widziałem w życiu

pompa po prostu otwiera wolny przelot do zbiorniczka płynu

Ale ja też się na tym nie znam...
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
tylust
Posty: 2698
Rejestracja: 13 stycznia 2014, 09:26
Motocykl: XV 750 1982r.
Lokalizacja: Kalisz - Wlkp.
Wiek: 51
Status: Offline

Re: pompa a pompa

Post autor: tylust »

Hydrauliczny układ hamulcowy jest z tego co się orientuję układem zamkniętym. Jeśli pompa jest wystarczająco mocna aby hamulec uruchomić to jej wydajność powinna w zupełności wystarczyć do powrotu tłoczków. Wciskasz klamkę pompa tłoczy płyn do tłoczków, puszczasz klamkę tłoczki wracają. Jak kilka razy "podpompujesz" klamką to przecież do układu nie dostaje się więcej płynu. Jeśli tak się dzieje to znaczy, że płyn gdzieś ucieka, albo puchnie (zwiększa swoją objętość) przewód hamulcowy. Jestem laikiem, ale tak to sobie wyobrażam. To, że na końcu układu jest zbiorniczek nie oznacza, że pompując klamka możesz z tego zbiorniczka do układu wpompować dowolną ilość płynu. Płyn w zbiorniczku stanowi po prostu barierę aby pompa nie zasysała powietrza do układu. Czy dobrze myślę ?
Tomek
Awatar użytkownika
tylust
Posty: 2698
Rejestracja: 13 stycznia 2014, 09:26
Motocykl: XV 750 1982r.
Lokalizacja: Kalisz - Wlkp.
Wiek: 51
Status: Offline

Re: pompa a pompa

Post autor: tylust »

Dodam tylko, że przecież przy normalnej pracy skok tłoczków i ich powrót jest MINIMALNY. Jak tłoczki się cofają to przecież nie o pół centymetra czy więcej. Przy odpuszczonym hamulcu przecież klocki praktycznie prawie ocierają się o tarczę. Dlatego do ruchu tłoczków niezależnie czy jest ich 2 czy 4 czy 6 czy 8 nie potrzeba dużo więcej płynu hamulcowego. Wszystkie pompy hamulcowe montowane w motocyklach niezależnie od ilości tłoczków mają BARDZO podobną wydajność. Wynika to z fizycznej możliwości przeciętnego człowieka obsługi układu hamulcowego bez wspomagania.
Tomek
Jim
Posty: 37
Rejestracja: 18 października 2013, 14:43
Motocykl: Virago 535
Status: Offline

Re: pompa a pompa

Post autor: Jim »

Tylust.. dzięki. Konkretny gość = konkretna odpowiedź.
Dla zainteresowanych dodam, że problemem okazała się blaszka dociskajaca klocki. Mała korekta kształtu pomogła. Ale dzięki "pesymistom" poszukałem głębiej. :-)
ODPOWIEDZ