Krzywa tarcza hamulcowa?

Tematy związane z układem hamulcowym
aris1414
Posty: 93
Rejestracja: 13 marca 2011, 16:58
Motocykl: Virago 535 DX
Lokalizacja: Leszno
Wiek: 30
Status: Offline

Krzywa tarcza hamulcowa?

Post autor: aris1414 »

Witam ponownie. Przygód z moją XV 535 DX 95r ciąg dalszy. Po problemach z ładowaniem pojawiły się problemy (o zgrozo) z hamulcami, a dokładniej z hamulcem przednim. Objawy są takie, że podczas mocniejszego (niekoniecznie awaryjnego) hamowania z większych prędkości (>70km/h ) czuć jakby pulsowanie motocykla. Po przeczytaniu jednego z tematów na innych forach o tematyce motocyklowej i konsultacji z mechanikiem dowiedziałem się że na 95% mam rację.

Moje pytanie jest takie. Czy warto kupować nową? tarczę hamulcową na allegro powiedzmy za 300zł http://allegro.pl/motojapan-tarcza-yama ... 18593.html. W sensie chodzi mi o jakość wykonania tego komponentu. Ponadto jedna z ważniejszych kwestii.. Czy tarcze w modelu DX są montowane tak samo jak w zwykłych XV? Wiem, że wersje DX różniły się od podstawowych wersji m.in. hamulcami.

Mam jeszcze pytanie odnośnie samego korzystania z hamulca przedniego. Nie wiem czy problem znów leży w układzie hamulcowym czy tym razem jest to problem dot. techniki jazdy. Ciężko mi to opisać bo do tego nie doszło, ale przy na prawdę mocnym hamowaniu na dobrym asfalcie, na dobrych oponach i z prawdopodobnie krzywą tarczą hamulcową, aż boję się zbyt mocno nacisnąć hamulec. PRzynajmniej mnie wydaje się, że siłę nacisku na dźwignię podczas normalnego hamowania a siłę nacisku potrzebną do zablokowania przedniego koła dzieli, bynajmniej w moim motocyklu bardzo cienka granica. Nie wiem czy to ja się boję zahamować mocniej, czy z hamulcami jest coś nie tak, czy może hamulce w XV 535 tak działają.

Proszę o pomoc. Najbardziej zależy mi na kwestii tej tarczy, ale jeżeli ktoś ma ochotę podzielić się swoją wiedzą na temat techniki jazdy motocyklem. Mam dopiero 19 lat i nie będę ukrywał, ze brakuje mi doświadczenia w jeździe motocyklem.


Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Winters
Posty: 729
Rejestracja: 22 stycznia 2013, 18:39
Motocykl: XV 750, Vulcan 1600
Lokalizacja: Mikołów
Wiek: 49
Status: Offline

Re: Krzywa tarcza hamulcowa?

Post autor: Winters »

Twoje objawy wskazują faktycznie na krzywą tarczę (doświadczyłem tego zjawiska ale w samochodzie tzw. "bicie kierownicy....pulsowanie hamulca ..itp). Może ktoś inny podpowie Ci jakąś inną możliwą przyczynę.
Co do zakupu to tylko nowa tarcza da Ci bezpieczeństwo i pewność zadziałania (no i masz gwarancję).
Na hamulcach nie ma co oszczędzać bo to Twoje bezpieczeństwo.
Awatar użytkownika
Cpt. Nemo
Posty: 1560
Rejestracja: 22 kwietnia 2011, 13:11
Motocykl: Yamaha Virago 535
Lokalizacja: Warszawa Wawrzyszew
Status: Offline

Re: Krzywa tarcza hamulcowa?

Post autor: Cpt. Nemo »

aris1414 pisze: Objawy są takie, że podczas mocniejszego (niekoniecznie awaryjnego) hamowania z większych prędkości (>70km/h ) czuć jakby pulsowanie motocykla. Po przeczytaniu jednego z tematów na innych forach o tematyce motocyklowej i konsultacji z mechanikiem dowiedziałem się że na 95% mam rację.
A jak wyglada przednia opona ?
Z ktorego roku ?
Wprawdzie Konstytucja gwarantuje wolność wypowiedzi, ale nie gwarantuje wolności po wypowiedzi...
Pozdrawiam, cpt. Nemo
Awatar użytkownika
Blunio
Posty: 5793
Rejestracja: 11 marca 2008, 10:21
Motocykl: Trek X-Caliber 8
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Wiek: 72
Status: Offline

Re: Krzywa tarcza hamulcowa?

Post autor: Blunio »

Polecam Larrson Polska http://www.larsson.pl/start.html
Możesz na ich stronie poszukać modelu swojego motocykla i do niego "dopasować" tarczę wybierając z katalogu. W razie wątpliwości myślę że wspomogą Ciebie telefonicznie konsultanci firmy. Kupując tam masz wybór, gwarancję producenta i ten komfort że jeździsz ma markowej części a nie na niewiadomoczym. Jak wspomniał przedmówca, na hamulcach się nie oszczędza.
Co do korzystania z przedniego hamulca ... on w zasadzie przejmuje ok. 80% siły hamowania i przy oponie spełniającej warunki techniczne i suchej, niezapiaszczonej jezdni raczej trudno doprowadzić do zablokowania przedniego koła.
A przed zakupem sprawdź na wszelki wypadek czy masz prostą felgę, oponę bez purchli i bez bicia. Warto też wyeliminować luz na główce ramy i ew. luzy w zawieszeniu.
Mam dopiero 19 lat i nie będę ukrywał, ze brakuje mi doświadczenia w jeździe motocyklem.
I tej wersji powinieneś się trzymać. Najgorsze co gubi motocyklistów to przecenianie swoich umiejętności, lekceważenie maszyny i swojego otoczenia.
Pozdrawiam :motorcycle:
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
Awatar użytkownika
/V\aciej
Posty: 209
Rejestracja: 05 czerwca 2012, 17:36
Motocykl: Było XV 535 '90
Lokalizacja: Kraków
Wiek: 35
Kontakt:
Status: Offline

Re: Krzywa tarcza hamulcowa?

Post autor: /V\aciej »

Dzwoń do użytkownika allegro PHU-VMAX, kupiłem u niego trzy tygodnie temu tarczę do 535 rocznik 90, tarczę o grubości 4,97 mm (czyli prawie nówka) za 250 zł, prościutką, oryginalną. W dodatku powiedział, że jakbym nie był zadowolony to odsyłam i szukamy czegoś innego. Polecam, konkretny gość. W magazynie ma dużo więcej niż na allegro więc warto dzwonić i pytać - na moją prośbę polecieli na magazyn mierzyć grubość tarcz i znaleźć mi jak najlepszą - zamontowałem tydzień temu i jest super.

Co do techniki jazdy to jedną z najbardziej istotnych kwestii jest to by nie wciskać klamki hamulca od razu głęboko i gwałtownie tylko na początku lżej, stopniowo (aczkolwiek stanowczo), a dopiero potem mocniej - nawet przy pilnej potrzebie hamowania. W pierwszej fazie naciśnięcia klamki ugnie Ci się przednie zawieszenie i dociśnie przednie koło mocno do asfaltu, wtedy jest pora na naprawdę mocne hamowanie bo masz maksimum przyczepności. Wciskając klamkę od razu głęboko możesz łatwiej zablokować koło bo nie będzie właśnie tego dodatkowego docisku.

Polecam lekturę książki "Motocyklista doskonały", na początku przygodny z motocyklem - wg. mnie - pozycja obowiązkowa.

PS. Zablokowanie koła z przodu to jeszcze nie gleba. Ja zablokowałem już dwa razy przy stosunkowo niewielkiej prędkości i ani razu nie położyłem motocykla. Grunt to odruch odpuszczenia klamki i łapania przyczepności jeszcze raz.
Integral bardziej pasuje do choppa niż żuchwa do krawężnika.
http://www.motowak.pl
aris1414
Posty: 93
Rejestracja: 13 marca 2011, 16:58
Motocykl: Virago 535 DX
Lokalizacja: Leszno
Wiek: 30
Status: Offline

Re: Krzywa tarcza hamulcowa?

Post autor: aris1414 »

Rozumiem, że nie mogę oszczędzać na hamulcach ale wydatek 700zł na samą tarczę z EBC to dla mnie póki co zbyt wiele. Po szkole zadzwonię do PHU-VMAX i popytam. A co byście powiedzieli na tą tarcz, którą podałem w linku? Poza tym, jeżeli bym kupił coś w przystępniejszej cenie, powiedzmy za te 300zł to od razu robiłbym cały przód czyli klocki i płyn. Jakie klocki byście polecali?
Awatar użytkownika
2007XV1700
Posty: 5106
Rejestracja: 03 czerwca 2011, 15:31
Motocykl: XV1000,XV1700,JAWA
Lokalizacja: https://maps.app.goo.gl/hmAhT1FGH4TPnWHz9
Wiek: 42
Kontakt:
Status: Offline

Re: Krzywa tarcza hamulcowa?

Post autor: 2007XV1700 »

klocki najmiękciejsze jakie znajdziesz, organiczne i najlepiej z wolnego wybiegu.
ja zakładam najtańsze klocki jakie znajdę, wolę 10 razy wymieniać klocki niż raz zestaw tarcz:D
jeszcze mi się nie zdarzyło spalić klocków w motocyklu, raz zaoleiłem i klocki po czyszczeniu, namaczaniu, wycieraniu, wywaliłem.
łatwiej wywalić klocki za 16 PLN'ów niż za 70.
a-ha tarcze też mam z kraju tygrysa i ryżu a hamują jak marzenie - 2'ma palcami blokuję koło :D

.Peace
(...)łażę po wszystkich tematach na tym forum i psuję ludziom krew(...)
aris1414
Posty: 93
Rejestracja: 13 marca 2011, 16:58
Motocykl: Virago 535 DX
Lokalizacja: Leszno
Wiek: 30
Status: Offline

Re: Krzywa tarcza hamulcowa?

Post autor: aris1414 »

Dzisiaj nie zdążyłem zadzwonić do VMAX'u, ale mam jeszcze dwa pytania? Co z tą tarczą którą proponowałem na początku za 300zł? Nada się? Wolałbym mimo wszystko mieć nową bo z używkami różnie bywa chyba. Mocowania w DX i w standardowej wersji są takie same?
Awatar użytkownika
mytek1
Posty: 1107
Rejestracja: 21 września 2009, 18:10
Motocykl: xv535,vt1100,vs1400
Lokalizacja: okolice Rzeszowa
Wiek: 34
Status: Offline

Re: Krzywa tarcza hamulcowa?

Post autor: mytek1 »

aris1414 pisze:Objawy są takie, że podczas mocniejszego (niekoniecznie awaryjnego) hamowania z większych prędkości (>70km/h ) czuć jakby pulsowanie motocykla. Po przeczytaniu jednego z tematów na innych forach o tematyce motocyklowej i konsultacji z mechanikiem dowiedziałem się że na 95% mam rację.
Jak już kolega pisał wyżej jaki masz stan opony? Na główce ramy nie masz żadnych luzów?
Czasem wydawać się może, że życie nie ma sensu, kiedy nic nie ma dla ciebie znaczenia, nudzisz się... Wtedy wsiądź na motocykl i jedź... tylko ty, maszyna, droga i szeroki horyzont...
Awatar użytkownika
kris2k
Posty: 3403
Rejestracja: 15 czerwca 2010, 07:24
Motocykl: GuStaw
Lokalizacja: Pabianice
Wiek: 52
Status: Offline

Re: Krzywa tarcza hamulcowa?

Post autor: kris2k »

Co do tarczy - ja bym wolał oryginalną używkę niż chiński badziew za 300zł. Masz duże szanse że już krzywą kupisz, a jeśli nie to przy pierwszym mocnym hamowaniu pokrzywisz. Oni mają zwyczaj robić wszystko z plasteliny.
Kup od dobrej, sprawdzonej firmy, i tutaj chyba najlepszym wyjściem jest V-MAX. Jednak zanim wymienisz tarcze sprawdź czy rzeczywiście jest krzywa - zdemontuj i daj do jakiegoś tokarza aby Ci sprawdził czujnikiem zegarowym. Jak się okaże że krzywa, i jak zakupisz używkę, sprawdź ją tak samo - będziesz miał pewność. A w V-MAXIE jak coś zawsze mozesz zwrócić, w najgorszym przypadku bedziesz do tyłu koszt przesyłki.

Co do Twojego pytania o hamowanie - nie masz się czego bać, hamuj śmiało. Oczywiście z prostą tarczą. Czym większa prędkość tym trudniej koło zablokować. A już w Virago aby zblokować koło trzeba się naprawdę postarać. Poza tym, nawet jak do tego uda Ci się doprowadzić, a na jezdni nie będzie piasku, a Ty nie będziesz wykonywał dziwnych ruchów kierownicą, nic się nie stanie, opona moze co najwyzej lekko zapiszczeć. Ale to się trzeba naprawdę postarać i to przy małej prędkości.

Jeszcze odnośnie tarczy - słusznie zauważyłeś że były różne w różnych rocznikach. Starsze z zaciskiem jednotłoczkowym miały inne mocowanie od tych z nowszych modeli z zaciskiem dwutłoczkowym. Ty zapewne masz model z zaciskiem dwutłoczkowym i do takiego musisz szukać tarczy. Spóźniłeś się jakiś tydzień bo kolega miał tanią, dobrą do sprzedania, ale cieszy się nią już inny forumowicz.
ODPOWIEDZ