Śruby do przykręcenia tarczy

Tematy związane z układem hamulcowym
Awatar użytkownika
bambosz99
Posty: 244
Rejestracja: 26 listopada 2010, 23:48
Motocykl: Virago 1100 XV 96
Lokalizacja: Tyszowce
Wiek: 44
Status: Offline

Śruby do przykręcenia tarczy

Post autor: bambosz99 »

Koleżanki i Koledzy noszę się z zamiarem doprowadzenia do przyzwoitości śrub którymi są przykręcone tarcze (obecnie ruda zrobiła na nich swoje siedlisko). Pod uwagę biorę dwie opcje:
Wypolerować obecne i pochromować.
Wymienić na nierdzewki. Znalazłem już nawet takie które są niemal identyczne jak oryginalne. Pytanie jakie one muszą spełniać parametry. Sprzedawca podaje na nich oznaczenie "A2" M8x25mm (nierdzewne). Może ktoś się orientuje czy te śruby są jakieś specjalne (twardość itp) i czy zastosowanie takich nierdzewnych to dobry pomysł? Czy może jednak takie się nie nadają?
"Nie trać czasu dla tych, którzy go nie mają dla ciebie"
podbiel
Posty: 1639
Rejestracja: 05 czerwca 2010, 14:09
Motocykl: virago xv750 '95
Status: Offline

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

Post autor: podbiel »

A2 oznacza nierdzewkę zaś twardość to chyba co najmniej 8.8 a najlepiej 10.9 i to sprzedawca powinien wiedzieć.
Awatar użytkownika
Taternik
Posty: 1236
Rejestracja: 25 września 2008, 22:21
Motocykl: Yamaha XV 750 1994
Lokalizacja: Krzyż Wielkopolski
Wiek: 50
Status: Offline

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

Post autor: Taternik »

bambosz99 jak to są śruby o twardości 10.9 to weż mi proszę 12 sztuk lub powiedz gdzie je dostałeś
Awatar użytkownika
bambosz99
Posty: 244
Rejestracja: 26 listopada 2010, 23:48
Motocykl: Virago 1100 XV 96
Lokalizacja: Tyszowce
Wiek: 44
Status: Offline

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

Post autor: bambosz99 »

Znalazłem je w sklepie internetowym (jakiś angielski) Chciałem dodać ich katalog z ofertą ale nie mogłem (nie wiem co źle robię). Przy takich śrubach tylko cynkowanych podają że to 10,9 ale przy nierdzewkach już nic nie pisze?
W kraju to wiem że jest hurtownia stali nierdzewnej w Radomiu na ulicy Dębowej i ta sama firma jest w Zamościu na ulicy (nie jestem pewny) Kilińskiego. Czasami tam kupowałem śruby nierdzewne ale czy mają dokładnie takie to nie wiem.
A przy okazji. Jak A2 oznacza nierdzewkę, to co oznacza A4?
"Nie trać czasu dla tych, którzy go nie mają dla ciebie"
Awatar użytkownika
Flower
Posty: 1401
Rejestracja: 09 marca 2009, 21:59
Motocykl: Jędza - XV535 (2YL)
Lokalizacja: Krosno Odrzańskie
Wiek: 33
Status: Offline

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

Post autor: Flower »

Z tego co mi wiadomo A4 to odporna na pracę w kwasie siarkowym, z resztą udało mi się wygooglować:
Śruby oznaczone symbolami A2 i A4, są najczęściej używanymi elementami złączenia ze stali nierdzewnej. Oznaczenie A2 jest potocznie znaną i cenioną "nierdzewką", a oznaczenie A4 natomiast oznacza, że jest to śruba przystosowana do pracy w kwasie siarkowym. Śruby te oczywiście są produkowane z różnych rodzajów stali i mają różne od siebie właściwości mechaniczne.

ŹRÓDŁO:
http://www.tmc-grudziadz.pl/sruby-nierdzewne

[EDIT]

I jeszcze takie cuś:
Najczęściej używane są stale austenityczne A2 i A4.

Oznaczenie A jest skrótem od Austenitycza Stal Chromowo-Niklowa o zawartości dodatków stopowych 15-20% chromu oraz 5-15% niklu.

A1 ? nadaje się do obróbki skrawaniem z dodatkiem stopowym 2% miedzi. Ma ograniczoną odporność na korozję.

A2 ? Często stosowany gatunek stali o zawartości około 18% chromu i około 8% niklu (stal 18-8). Dobra odporność na korozję.

A3 ? Właściwości jak A2. Stabilizowana Ti, Nb lub Ta ,dlatego również w wysokich temperaturach nie tworzy węglików chromu.

A4 ? Często stosowany materiał kwasoodporny. Dzięki dodatkowi 2% molibdenu nadaje się do zastosowań w wodzie słonej i zawierającej chlor.

A5 ? Właściwości jak A4, dodatkowo stabilizowana jak A3.

Śruby z tych gatunków materiałów produkuje się w klasach wytrzymałości 50, 70 i 80. Liczby te oznaczają 1/10 minimalnej wytrzymałości na rozciąganie w MPa.

Stale chromowo-niklowe nie hartują się.

Wyższe klasy wytrzymałości 70 i 80 uzyskuje się na drodze przeróbki plastycznej. Chociaż stale chromowo-niklowe nie są magnetyczne, części z nich wykonane mogą pod wpływem obróbki plastycznej na zimno nabyć słabe własności magnetyczne.

Części w klasie wytrzymałości 50 są dostarczane jako obrobione plastycznie na gorąco lub wykończone obróbką skrawaniem.
ŹRÓDŁO:
http://www.iprodukcja.pl/wymiarowanie/o ... owych.html
Ostatnio zmieniony 17 września 2011, 23:48 przez Flower, łącznie zmieniany 2 razy.

"Ci którzy rezygnują z Wolności w imię bezpieczeństwa, nie zasługują na żadne z nich."

Thomas Jefferson
Blunio pisze: wypada świat widzieć takim jaki jest, a nie taki jakby niektórzy chceli żebyś go widział.
podbiel
Posty: 1639
Rejestracja: 05 czerwca 2010, 14:09
Motocykl: virago xv750 '95
Status: Offline

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

Post autor: podbiel »

A4 kwasówka. Przy tych nierdzewkach podają tylko jakieś ISO, DIN i PN
Awatar użytkownika
bambosz99
Posty: 244
Rejestracja: 26 listopada 2010, 23:48
Motocykl: Virago 1100 XV 96
Lokalizacja: Tyszowce
Wiek: 44
Status: Offline

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

Post autor: bambosz99 »

I trochę utknąłem z tymi śrubami. Po pierwsze nadal nie wiem do jakich śrub można je porównać (czy do śrub o twardości 8.8, czy do 10.9). A po drugie akurat te śruby które odpowiadały by wymiarami do oryginalnych, niby są M8 i mają 25mm dł, ale ich główka jest dużo mniejszych rozmiarów.
Czy jest może ktoś kto wymieniał te śruby u siebie i może się podzielić swoim doświadczeniem w tym temacie?
"Nie trać czasu dla tych, którzy go nie mają dla ciebie"
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

Post autor: -waldi- »

na śrubach masz oznaczenie Ax (x - rodzaj materiału), oraz liczbę 45, 50, 60, 70, 80 itd... jest to oznaczenie wytrzymałości na rozciąganie. Liczbę mnożysz razy 10 i wynik to MPa

czyli im więcej tym lepiej :), im większy łebek też.

dla porównania stalowa niestopowa śruba klasy 8.8 ma wytrzymałość na rozciąganie 800MPa - (8*100 MPa), oraz granicę plastyczności o wartości 640 MPa (800 MPa *(8/10) - druga cyferka

zerknij na zdjęcie śruby nierdzewnej
A2-70
czyli śruba o wytrzymałości na rozciąganie 700MPa

Obrazek
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
Arktos
Posty: 782
Rejestracja: 12 września 2007, 17:12
Motocykl: Virago 750 z 96r
Lokalizacja: Włocławek
Wiek: 53
Status: Offline

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

Post autor: Arktos »

Te oryginalne śruby to siedlisko rudej we wszystkich wirówkach nawet zadbanych (fabryka przycięła koszty) . Ja wymieniłem na kwasówki imbusowe pasowała wielkość i łepek się zmieścił pod golenią jest zapas. Wiedziałem, że jest warzna sprawa twardości ale zignorowałem ją z braku wiedzy jakie twarde mam te kwasówki. Moje ryzyko nikomu tego nie polecam(bezpieczeństwo !!!) stare śrubki schowane czekają na chromowanie ale panowie weżmy to na zdrowy rozsądek te śruby wielkich obciążeń raczej nie mają jest ich 6 sztuk na tarczy a nasze sprzęty to nie ścigacze :chopper: a z autopsji widze że jest gucio bo trzy sezony już tak przejechałem i nic się nie dzieje. (ok 12tys km)
Gang dzikich wieprzy.
Motórzyści Włocławek.
Grupa Kujawska.
Awatar użytkownika
Flower
Posty: 1401
Rejestracja: 09 marca 2009, 21:59
Motocykl: Jędza - XV535 (2YL)
Lokalizacja: Krosno Odrzańskie
Wiek: 33
Status: Offline

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

Post autor: Flower »

A jest jakiś moment z jakim dokręca się śruby tarczy?

"Ci którzy rezygnują z Wolności w imię bezpieczeństwa, nie zasługują na żadne z nich."

Thomas Jefferson
Blunio pisze: wypada świat widzieć takim jaki jest, a nie taki jakby niektórzy chceli żebyś go widział.
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

Post autor: -waldi- »

Brake disc mounting bolts 20 Nm (14 ft-lbs) - dla 535
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
Flower
Posty: 1401
Rejestracja: 09 marca 2009, 21:59
Motocykl: Jędza - XV535 (2YL)
Lokalizacja: Krosno Odrzańskie
Wiek: 33
Status: Offline

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

Post autor: Flower »

dzięki Waldi, na Ciebie liczyłem ;) nie mogłem tego nigdzie znaleźć.

"Ci którzy rezygnują z Wolności w imię bezpieczeństwa, nie zasługują na żadne z nich."

Thomas Jefferson
Blunio pisze: wypada świat widzieć takim jaki jest, a nie taki jakby niektórzy chceli żebyś go widział.
Awatar użytkownika
2007XV1700
Posty: 5106
Rejestracja: 03 czerwca 2011, 15:31
Motocykl: XV1000,XV1700,JAWA
Lokalizacja: https://maps.app.goo.gl/hmAhT1FGH4TPnWHz9
Wiek: 42
Kontakt:
Status: Offline

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

Post autor: 2007XV1700 »

manual pisze, że do zakręcania tych śrubek należy użyć locktite'a niebieskiego, co by się nie luzowały owe śrubki.
Awatar użytkownika
JohnnY
Posty: 4070
Rejestracja: 06 października 2008, 22:30
Motocykl: Intruz VS 1400
Lokalizacja: Łódź
Wiek: 35
Kontakt:
Status: Offline

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

Post autor: JohnnY »

Ja jak wymieniałem to w sklepie takie kupiłem: http://allegro.pl/sruby-nierdzewne-imbu ... 04052.html :rock:
Awatar użytkownika
Flower
Posty: 1401
Rejestracja: 09 marca 2009, 21:59
Motocykl: Jędza - XV535 (2YL)
Lokalizacja: Krosno Odrzańskie
Wiek: 33
Status: Offline

Re: Śruby do przykręcenia tarczy

Post autor: Flower »

Mój manual mówił o podkładkach zabezpieczających (tych zagniatanych z boku) i takie zastosowałem.

"Ci którzy rezygnują z Wolności w imię bezpieczeństwa, nie zasługują na żadne z nich."

Thomas Jefferson
Blunio pisze: wypada świat widzieć takim jaki jest, a nie taki jakby niektórzy chceli żebyś go widział.
ODPOWIEDZ