Obroty silnika, biegi

Wszysto co związane z silnikami naszych Virago
Awatar użytkownika
Wolf_88
Posty: 827
Rejestracja: 28 kwietnia 2013, 17:51
Motocykl: była 535, jest 1100
Lokalizacja: Oleśniki - powiat Świdnik
Wiek: 36
Status: Offline

Obroty silnika, biegi

Post autor: Wolf_88 »

Jak kompletnie początkujący mam początkujące pytanie. Przejechałem dopiero 60km i to po wsiach. Nie znam jeszcze pracy silnika, po dźwięku nie rozpoznaję jeszcze kiedy jest za bardzo przeciążony. Rozpędzałem się póki co do 70km/h.
W virago nie ma obrotomierza toteż mam pytanie orientacyjne. Przy jakich prędkościach najlepiej wrzucić na 3 bieg,przy jakich na 4 bieg a przy jakiej na 5 bieg aby silnik pracował najlepiej, najekonomiczniej. Mam Virago 535 '95.
Póki co przeważnie od 30-40 wchodzę na trójkę a od 60 na czwórkę.

Z góry dzięki za odpowiedź. Ważne jest szybkie nabycie dobrych nawyków.

Pozdrawiam :)

dodam jeszcze, że mam tą najmocniejszą wersją czyli 46 koni
"It's Not a Motorcycle Baby, It's a Chopper"
Przemek
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003581985894

https://www.facebook.com/budynki.z.konopi Polecam polubienie strony ;-)
Awatar użytkownika
grzegorzbr2
Posty: 4923
Rejestracja: 13 listopada 2012, 21:00
Motocykl: XV 535 1,1 1,7 1,3
Lokalizacja: Świętokrzyskie - TOP
Wiek: 52
Status: Offline

Re: Obroty silnika, biegi

Post autor: grzegorzbr2 »

Może ten temat coś wyjaśni viewtopic.php?f=1&t=19230
Awatar użytkownika
toooomelo
Posty: 5401
Rejestracja: 30 kwietnia 2011, 18:04
Motocykl: XV535 -> FZS600
Lokalizacja: Poznań/Luboń
Wiek: 55
Kontakt:
Status: Offline

Re: Obroty silnika, biegi

Post autor: toooomelo »

Podpowiem w prosty sposób: wyższe obroty silnika lepiej pasują Virażce. Byle nie mulić na niskich ;)
Viśniówka -> Mexicana -> Silverka
Obrazek
Awatar użytkownika
Wolf_88
Posty: 827
Rejestracja: 28 kwietnia 2013, 17:51
Motocykl: była 535, jest 1100
Lokalizacja: Oleśniki - powiat Świdnik
Wiek: 36
Status: Offline

Re: Obroty silnika, biegi

Post autor: Wolf_88 »

dzięki za linka, z tego co widzę to na 60-70km/h to już śmiało mogę na 5 wrzucać.
Virażka lubi wyższe obroty więc chyba póki co jej nie przemęczałem, chociaż te lubelskie drogi wiejskie są czasem w opłakanym stanie więc czasem 20km/h to normalka.
"It's Not a Motorcycle Baby, It's a Chopper"
Przemek
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003581985894

https://www.facebook.com/budynki.z.konopi Polecam polubienie strony ;-)
Awatar użytkownika
balina
Posty: 7
Rejestracja: 27 kwietnia 2013, 21:08
Motocykl: yamaha virago xv 535
Lokalizacja: nowe miasto lubwskie
Wiek: 32
Status: Offline

Re: Obroty silnika, biegi

Post autor: balina »

ja tam na słuch biorę zdarza mi sie ze na 5 jadę 50km/h hehe
balinaa.
Awatar użytkownika
Wolf_88
Posty: 827
Rejestracja: 28 kwietnia 2013, 17:51
Motocykl: była 535, jest 1100
Lokalizacja: Oleśniki - powiat Świdnik
Wiek: 36
Status: Offline

Re: Obroty silnika, biegi

Post autor: Wolf_88 »

właśnie chcę tej sztuki nauczyć się ;p ale póki co chyba jestem na dobrej drodze. Wszystko przyjdzie z czasem. Póki co też na słuch (choć jeszcze nie wyrobiony) i wrzucam biegi jak napisałem wyżej.
"It's Not a Motorcycle Baby, It's a Chopper"
Przemek
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003581985894

https://www.facebook.com/budynki.z.konopi Polecam polubienie strony ;-)
Awatar użytkownika
Wolf_88
Posty: 827
Rejestracja: 28 kwietnia 2013, 17:51
Motocykl: była 535, jest 1100
Lokalizacja: Oleśniki - powiat Świdnik
Wiek: 36
Status: Offline

Re: Obroty silnika, biegi

Post autor: Wolf_88 »

czyli jak podaje instrukcja, optymalnie jest:
1/2 - 23
2/3 - 36
3/4 - 50
4/5 - 60

Więc przy 70 będę już wrzucać na 5, do tej pory cisnąłem na 4 przy 70-80.
"It's Not a Motorcycle Baby, It's a Chopper"
Przemek
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003581985894

https://www.facebook.com/budynki.z.konopi Polecam polubienie strony ;-)
Awatar użytkownika
al99
Posty: 2340
Rejestracja: 07 maja 2008, 07:19
Motocykl: łoweł ,włotki,lacie
Lokalizacja: Tychy-Bieruń Nowy
Wiek: 52
Status: Offline

Re: Obroty silnika, biegi

Post autor: al99 »

skąd takie dane ? chyba porzucę moje prace w warsztacie i zajmę się gazetami :drunksmile: i browarem , a pózniej teorią bez pokrycia z czasem obecnym,,,,,,,jak to na kacu i chęci napica sie buhehe
Lepiej być znanym Pijakiem niż anonimowym alkoholikiem
czas nie patyk ,na moczarach nie stoi
Moimi obietnicami piekło jest całe wybrukowane.więc na Wasze już miejsca nie starczy.........
Awatar użytkownika
Wolf_88
Posty: 827
Rejestracja: 28 kwietnia 2013, 17:51
Motocykl: była 535, jest 1100
Lokalizacja: Oleśniki - powiat Świdnik
Wiek: 36
Status: Offline

Re: Obroty silnika, biegi

Post autor: Wolf_88 »

Z instrukcji obsługi oficjalnej virago 535

Teoria jest ale wiem, że praktyka rządzi się często swoimi prawami, dlatego właśnie zapytałem w pierwszym poście przy jakich prędkościach wrzucacie na poszczególne biegi w praktyce.
"It's Not a Motorcycle Baby, It's a Chopper"
Przemek
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003581985894

https://www.facebook.com/budynki.z.konopi Polecam polubienie strony ;-)
Awatar użytkownika
Flower
Posty: 1401
Rejestracja: 09 marca 2009, 21:59
Motocykl: Jędza - XV535 (2YL)
Lokalizacja: Krosno Odrzańskie
Wiek: 33
Status: Offline

Re: Obroty silnika, biegi

Post autor: Flower »

Czytaj dokładnie instrukcje, to co tam napisali dotyczy wersji Szwajcaria.

"Ci którzy rezygnują z Wolności w imię bezpieczeństwa, nie zasługują na żadne z nich."

Thomas Jefferson
Blunio pisze: wypada świat widzieć takim jaki jest, a nie taki jakby niektórzy chceli żebyś go widział.
Awatar użytkownika
Wolf_88
Posty: 827
Rejestracja: 28 kwietnia 2013, 17:51
Motocykl: była 535, jest 1100
Lokalizacja: Oleśniki - powiat Świdnik
Wiek: 36
Status: Offline

Re: Obroty silnika, biegi

Post autor: Wolf_88 »

Tak, widziałem ale czy daleko one odbiegają do rzeczywistości? Tak jak mówiłem, póki co na prostej od ok 40km wrzucam na 3, od 50-60 na 4, a 70 na 5. Jeśli robię niewłaściwie to proszę o naganę. ;-)
"It's Not a Motorcycle Baby, It's a Chopper"
Przemek
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003581985894

https://www.facebook.com/budynki.z.konopi Polecam polubienie strony ;-)
Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 4147
Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
Lokalizacja: mazowieckie
Status: Offline

Re: Obroty silnika, biegi

Post autor: leszekk »

Tu występuje pewien dylemat - szczególnie gdy masz trochę podrasowane wydechy ;-)
Motocyklowi bardziej służy przełączenie biegu nieco wyżej niż nieco niżej, sąsiedzi będą wdzięczni jeśli zrobisz to nieco wcześniej ;-)
Na dodatek przełączanie biegów na nieco niższych obrotach pozwala przełączać bez (lub prawie bez) użycia sprzęgła, co poprawia płynność poruszania się, brak dodatkowych obciążeń przy puszczaniu sprzęgła ...
Jeśli mogę Ci coś doradzić - próbuj jak najmniej patrzeć na prędkościomierz, zastąp te obserwacje odczuwaniem za pomocą pośladków, kolan, czy czym się tam jeszcze z motocyklem stykasz a biegi przełączaj wtedy, gdy najmniej będzie to absorbować Twoją uwagę - ważniejsze jest wiedzieć kto i z której strony chce Cie zabić niż to, na jakim biegu jedziesz.
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
Awatar użytkownika
toooomelo
Posty: 5401
Rejestracja: 30 kwietnia 2011, 18:04
Motocykl: XV535 -> FZS600
Lokalizacja: Poznań/Luboń
Wiek: 55
Kontakt:
Status: Offline

Re: Obroty silnika, biegi

Post autor: toooomelo »

leszekk pisze:... ważniejsze jest wiedzieć kto i z której strony chce Cie zabić niż to, na jakim biegu jedziesz.
Mądre słowa!
Chciałem coś podobnego napisać, ale nie wiedziałem jak to zrobić. Ty to ująłeś idealne!
Dodam tylko, że jeżeli chodzi o zmianę biegów "bez sprzęgła", to ta umiejętność bardzo przydaje się w cyklu miejskim, kiedy to na skrzyżowaniu przeciśniesz się między samochodami na czoło i staniesz jako pierwszy. Wtedy to należałoby ruszyć dość żwawo, żeby kierowcy puszek za bardzo się nie nerwowali i nie otrąbili :wink:
Viśniówka -> Mexicana -> Silverka
Obrazek
Awatar użytkownika
Flower
Posty: 1401
Rejestracja: 09 marca 2009, 21:59
Motocykl: Jędza - XV535 (2YL)
Lokalizacja: Krosno Odrzańskie
Wiek: 33
Status: Offline

Re: Obroty silnika, biegi

Post autor: Flower »

leszekk pisze:Motocyklowi bardziej służy przełączenie biegu nieco wyżej niż nieco niżej, sąsiedzi będą wdzięczni jeśli zrobisz to nieco wcześniej ;-)
Na dodatek przełączanie biegów na nieco niższych obrotach pozwala przełączać bez (lub prawie bez) użycia sprzęgła, co poprawia płynność poruszania się, brak dodatkowych obciążeń przy puszczaniu sprzęgła ...
Leszku, u mnie nie ma problemu (oczywiście nie cały czas i jeżeli zaszłaby taka potrzeba), żeby przy wyższych biegi same wskakiwały bez sprzęgła, a jedynie za delikatnym ujęciem gazu. Przydatna umiejętność jakby komuś zdarzyło się przypadkiem, ze linka strzeli.

"Ci którzy rezygnują z Wolności w imię bezpieczeństwa, nie zasługują na żadne z nich."

Thomas Jefferson
Blunio pisze: wypada świat widzieć takim jaki jest, a nie taki jakby niektórzy chceli żebyś go widział.
Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 4147
Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
Lokalizacja: mazowieckie
Status: Offline

Re: Obroty silnika, biegi

Post autor: leszekk »

Może zależy to od egzemplarza, jednakowoż z moich obserwacji na kilku róznych maszynach łatwiej jest przełączyć bezboleśnie bieg przy 3000-3500 obr/min niż przy 5500-6000. Choćby z tego względu, że następująca w momencie przełączenia zmiana obrotów silnika jest mniejsza. Przełączanie z użyciem sprzęgła poza dołożonym w układ napędowy poślizgiem dodaje czas niezbędny na redukcję obrotów - bez sprzęgła nie ma ani czasu na redukcję obrotów ani poślizgu sprzęgła wyrównującego obroty wałków. Stąd moja skromna sugestia, żeby robić taką zmianę gdy obroty nie są zbyt wysokie (pomijam aspekt mocy przenoszonej przez przekładnię przy wyższych obrotach - też jest wyższa). Ale jak ktoś lubi walczyć z prawami fizyki ... ;-)
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
Awatar użytkownika
Wolf_88
Posty: 827
Rejestracja: 28 kwietnia 2013, 17:51
Motocykl: była 535, jest 1100
Lokalizacja: Oleśniki - powiat Świdnik
Wiek: 36
Status: Offline

Re: Obroty silnika, biegi

Post autor: Wolf_88 »

Dzięki Wam za cenne uwagi z praktyki wzięte
"It's Not a Motorcycle Baby, It's a Chopper"
Przemek
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003581985894

https://www.facebook.com/budynki.z.konopi Polecam polubienie strony ;-)
Awatar użytkownika
leopold
Posty: 579
Rejestracja: 07 stycznia 2011, 09:12
Motocykl: Virago 750
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Status: Offline

Re: Obroty silnika, biegi

Post autor: leopold »

Co prawda w instrukcji obsługi faceci z Hamamatsu nalegają, aby biegi zmieniać zawsze z użyciem sprzęgła, ale co tam, u nas wiedzą lepiej...
Pozdrawia Leopold
Awatar użytkownika
2007XV1700
Posty: 5107
Rejestracja: 03 czerwca 2011, 15:31
Motocykl: XV1000,XV1700,JAWA
Lokalizacja: https://maps.app.goo.gl/hmAhT1FGH4TPnWHz9
Wiek: 42
Kontakt:
Status: Offline

Re: Obroty silnika, biegi

Post autor: 2007XV1700 »

leopold pisze:Co prawda w instrukcji obsługi faceci z Hamamatsu nalegają, aby biegi zmieniać zawsze z użyciem sprzęgła, ale co tam, u nas wiedzą lepiej...
Pozdrawia Leopold
oj tam, oj tam.
skoro "się da" to tak jeżdżą

jak w aucie raz mi padło sprzęgło to wchodziły 1 i 3 albo 2 i 4 ale przy odpowiednich obrotach silnika tylko...
Awatar użytkownika
Flower
Posty: 1401
Rejestracja: 09 marca 2009, 21:59
Motocykl: Jędza - XV535 (2YL)
Lokalizacja: Krosno Odrzańskie
Wiek: 33
Status: Offline

Re: Obroty silnika, biegi

Post autor: Flower »

1986XV1000 pisze:
leopold pisze:Co prawda w instrukcji obsługi faceci z Hamamatsu nalegają, aby biegi zmieniać zawsze z użyciem sprzęgła, ale co tam, u nas wiedzą lepiej...
Pozdrawia Leopold
oj tam, oj tam.
skoro "się da" to tak jeżdżą

jak w aucie raz mi padło sprzęgło to wchodziły 1 i 3 albo 2 i 4 ale przy odpowiednich obrotach silnika tylko...
Chodzi mi o takie sytuacje, nie jeżdżę przecież tak na co dzień. Postanowiłem się tego nauczyć w momencie gdy pewnego razu w Łagowie (kilka lat temu) Intruder mojego taty dostał takiej temperatury, że stracił sprzęgło (hydrauliczne), a jakoś trzeba było do domu wrócić. Jakby linka mi się wytarła, czy nie wiem co, to teraz też dam radę dojechać do domu/serwisu.

"Ci którzy rezygnują z Wolności w imię bezpieczeństwa, nie zasługują na żadne z nich."

Thomas Jefferson
Blunio pisze: wypada świat widzieć takim jaki jest, a nie taki jakby niektórzy chceli żebyś go widział.
Awatar użytkownika
Blunio
Posty: 5793
Rejestracja: 11 marca 2008, 10:21
Motocykl: Trek X-Caliber 8
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Wiek: 72
Status: Offline

Re: Obroty silnika, biegi

Post autor: Blunio »

leopold pisze: faceci z Hamamatsu nalegają, aby biegi zmieniać zawsze z użyciem sprzęgła
A doktory żeby nie pić C2H5OH i nie palić fajek. Jednakowoż należy zauważyć, że w pewnych przypadkach biegi bez sprzęgła wchodzą cicho i bez szarpnięć, podczas gdy ze sprzęgłem różnie to bywa. Tak więc jak w każdym przypadku wskazane są doświadczenie i wprawa w takim sposobie przełączania biegów, a przynajmniej pozostaje umiejętność która może się przydać w najmniej spodziewanym momencie. :pomocy:
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
Awatar użytkownika
m@rek
Posty: 1534
Rejestracja: 06 marca 2011, 07:17
Motocykl: Yamaha Virago XV250 3LS
Lokalizacja: nat możem
Wiek: 70
Status: Offline

Re: Obroty silnika, biegi

Post autor: m@rek »

leopold pisze:Co prawda w instrukcji obsługi faceci z Hamamatsu nalegają, aby biegi zmieniać zawsze z użyciem sprzęgła, ale co tam, u nas wiedzą lepiej...
Pozdrawia Leopold
Lepiej czy gorzej? Hmmm...Wszystko zależy od sytuacji. Z uwagi na to, że zerwała mi się linka sprzęgła, przejechałem kilkanaście kilometrów bez sprzęgła. Również ruszanie spod świateł :rock:
I co? Nie da się? Polak potrafi :lol:
Awatar użytkownika
Pandik
Posty: 2755
Rejestracja: 22 kwietnia 2012, 19:55
Motocykl: Borsuk
Lokalizacja: Czerwionka
Wiek: 48
Kontakt:
Status: Offline

Re: Obroty silnika, biegi

Post autor: Pandik »

Nigdy gdy ruszam sprzęgła, jedynie gdy się tarabanię w mieście i redukuję. Jest pół-sprzęgło i należy z niego korzystać. Obroty na ucho, delikatnie podnosisz dźwignię zmiany biegów, na ułamek sekundy zdejmujesz gaz i bieg wchodzi jak złoto. Miękko i pewnie, bez szarpnięć czy innych takich.
ODPOWIEDZ