Diagnostyka akumulatora - jak sprawdzić czy dobry?

Tematy związane z ukladem elektrycznym Virago
Awatar użytkownika
Konrad13
Posty: 249
Rejestracja: 01 września 2009, 17:41
Motocykl: Virago XV535 "Saber"
Lokalizacja: Koszalin
Wiek: 33
Status: Offline

Diagnostyka akumulatora - jak sprawdzić czy dobry?

Post autor: Konrad13 »

Witam,

Czy są jakieś sposoby żeby za pomocą pomiarów miernikiem uniwersalnym (prąd maksymalny 20A) sprawdzić czy akumulator jest sprawny? Czy potrzebne są jakieś bardziej zaawansowane przyrządy?

Jedyne co zrobiłem na razie to sprawdziłem spadek napięcia przy rozruchu. Aku naładowany miał jakieś 12.5V i przy rozruchu spadło do 9.5-9.8V. Tylko teraz nie wiem jak to zinterpretować.
Awatar użytkownika
hetman
Posty: 439
Rejestracja: 17 kwietnia 2011, 21:48
Motocykl: Yamaha Virago 535 '89r
Lokalizacja: Radom
Wiek: 39
Status: Offline

Re: Diagnostyka akumulatora - jak sprawdzić czy dobry?

Post autor: hetman »

Taką sprawność akumulatora to mierzą w punktach sprzedaży. Możesz wcześniej spróbować poszukać jakichś informacji o optymalnych wartościach żeby przy okazji nie próbowano Ci wcisnąć nowego, którego nie potrzebujesz.
Obrazek
Awatar użytkownika
wąsaty7
Posty: 1416
Rejestracja: 25 stycznia 2009, 14:00
Motocykl: XV 1100 98r.
Lokalizacja: Szczecin
Status: Offline

Re: Diagnostyka akumulatora - jak sprawdzić czy dobry?

Post autor: wąsaty7 »

Nie kombinuj z miernikiem,za niewielkie pieniądze zakupisz w hipermarkecie areometr.Na podziałce masz trzy kolory nie będziesz miał problemów z interpretacją wyników - wyników najbardziej miarodajnych.
Wąsaty7
Awatar użytkownika
MorePain
Posty: 1166
Rejestracja: 15 marca 2012, 18:08
Motocykl: Suzuki LS 650
Lokalizacja: Mazowieckie, Modlin
Wiek: 30
Status: Offline

Re: Diagnostyka akumulatora - jak sprawdzić czy dobry?

Post autor: MorePain »

Tego przyrządu używał ojciec do sprawdzenia mocy ale nie w akumulatorach, a samogonach. Choć nie wiem czy to się do tego nadaje :p
Awatar użytkownika
wąsaty7
Posty: 1416
Rejestracja: 25 stycznia 2009, 14:00
Motocykl: XV 1100 98r.
Lokalizacja: Szczecin
Status: Offline

Re: Diagnostyka akumulatora - jak sprawdzić czy dobry?

Post autor: wąsaty7 »

Zasada działania taka sama tylko przyrząd inaczej wyskalowany.
Wąsaty7
Awatar użytkownika
leszekk
Posty: 4146
Rejestracja: 26 kwietnia 2009, 21:35
Motocykl: XV750 -> BMW R1200GS
Lokalizacja: mazowieckie
Status: Offline

Re: Diagnostyka akumulatora - jak sprawdzić czy dobry?

Post autor: leszekk »

Areometr da jedynie odpowiedź czy elektrolit ma właściwą gęstość (co przy sprawnym akumulatorze daje informację czy akumulator jest naładowany do pełna czy tylko częściowo). Sprawdzić akumulator należy za pomocą specjalnego przyrządu, który u elektryka samochodowego powinieneś znaleźć. Zmierzysz wtedy czy akumulator trzyma napięcie pod obciążeniem. A wygląda to tak http://www.narzedziowy.pl/27070_TELWIN- ... torow.html
Inne domowe metody (sprawdzanie pojemności metoda kontrolowanego rozładowania) to dobre dla licealistów na lekcję fizyki.
In God we Trust -- all others must submit an X.509 certificate.
Awatar użytkownika
Blunio
Posty: 5793
Rejestracja: 11 marca 2008, 10:21
Motocykl: Trek X-Caliber 8
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Wiek: 72
Status: Offline

Re: Diagnostyka akumulatora - jak sprawdzić czy dobry?

Post autor: Blunio »

Najprostsza metoda diagnostyki to czy aku "kręci" silnikiem. Jak nie kręci, to aku ładujemy. Jak dalej nie kręci, kupujemy nowe. Taka jest brutalna prawda. Metoda pomiaru gęstości elektrolitu jest w miarę wiarygodna, ale nie z każdego aku można pobrać próbkę kwasu bez nadmiernej ingerencji w obudowę.
Jak wspomniał leszekk, do pomiaru stosuje się woltomierz z mostkiem. Mostek daje obciążenie na aku, woltomierz mierzy napięcie. W większości przyrządów aby nie było wątpliwości z interpretacją wyników skala zawiera pole zielone (OK), żółte (może być) i czerwone (aku do du*y).
:wink:

Z tym że przyrząd "zalinkowany" prze leszekk'a nie bardzo się nam nada, bo
Dane techniczne:

Min. pojemność baterii: 20Ah
Max pojemność baterii: 70 Ah
Maks prąd obciążenia: 12V-100A, 6V-50A
Maks czas pomiaru: 5s
A nasze baterie mają ok. 15 Ah (jak się nie mylę).
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Diagnostyka akumulatora - jak sprawdzić czy dobry?

Post autor: -waldi- »

Blunio pisze:do pomiaru stosuje się woltomierz z mostkiem. Mostek daje obciążenie na aku, woltomierz mierzy napięcie.
Kurcze, a ja myślałem, że taki woltomierz to woltomierz bocznikowy... :twisted:

no cóż człowiek uczy się całe życie.... :roll:
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
viragomen
Status: Offline

Re: Diagnostyka akumulatora - jak sprawdzić czy dobry?

Post autor: viragomen »

Określenie Blunia było/jest dość powszechnie używane przez miechaniorów, czyli tych którzy najczęściej bawią się takimi mierniczkami (i wiąże się z wyglądem i budową bardzo bardzo starych testerów). Niektórzy nazywają go też "z rezystorem", ale jakiś "zbocznikowy" :P się wśród tego grona nigdy nie przyjmie :D.
Awatar użytkownika
alonso
Posty: 1996
Rejestracja: 23 czerwca 2008, 12:28
Motocykl: Virago 1100
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Wiek: 46
Status: Offline

Re: Diagnostyka akumulatora - jak sprawdzić czy dobry?

Post autor: alonso »

Konrad13 pisze: Jedyne co zrobiłem na razie to sprawdziłem spadek napięcia przy rozruchu. Aku naładowany miał jakieś 12.5V i przy rozruchu spadło do 9.5-9.8V. Tylko teraz nie wiem jak to zinterpretować.
Po naładowaniu aku może mieć i 12,8.Jest opcja upływności,co znaczy obniżanie napięcia w czasie od naładowania.Mój w auto w zimie miał lipe.w 4h napięcie spadało 0,5 V.Wydawał sie lipny.W reklamacji stwierdzili przeładowany.Że co 2 dni go ładowałem,żeby w zimie odpalic to mi dziwne,bo przy -10 nie dawał rady,bo rozrusznik chwytało.Bendiks pewnie do wymiany.
Spadek przy rozruchu to normalka.Napięcie koło 9,5 V wydaje się OK.Poniżej 9 to już lipa.Jeśli Moto pali bez większych problemów,nie zacina się rozrusznik to nie ma co się przejmować :)
ODPOWIEDZ