Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO

Tematy związane z ukladem elektrycznym Virago
hamster
Posty: 145
Rejestracja: 28 września 2010, 07:57
Motocykl: VIRAGO 535 '92
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 38
Status: Offline

Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO

Post autor: hamster »

Witam!

Z gory przeprasza za pytanie nie dotyczace virago, ale ze widze tutaj troche specjalistow w tej dziedzinie to moze ktos mi pomoze...

Mam aku na ktorym jedyne oznaczenie jaki jest to: 12V L1 300/480A (EN)
Nic wiecej, zadnych info o Ah czy cos takiego.

Nie mam zamiaru go montowac w Viraszce ale w puszce (matiz). Tylko chcialbym wiedziec jakie on ma parametry zeby porownac z tym co mam teraz. Nie chcialbym czegos spier... jesli aku bylby za mocny czy cos takiego.

Macie moze jakis pomysl jak rozkodowac to oznaczenie.

Z gory dzieki za pomoc.

pozdrawiam
Hamster
podbiel
Posty: 1639
Rejestracja: 05 czerwca 2010, 14:09
Motocykl: virago xv750 '95
Status: Offline

Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO

Post autor: podbiel »

L1 oznacza blok tzn wielkość obudowy 207x175x190, 12V wiadomo, a 480A na rozruchu to jest 56 Ah ale te akumulatory w Varcie nie występują jako L1 tylko L2 czyli większa obudowa 242, obie wersje są z lewą i prawą polaryzacją wersja black czyli z czarną naklejką. A nie masz tam jakiegoś oznaczenia zaczynającego się literami A, B, C E F z cyferką. Nie wiem co oznacza 300, Może powinno być B00 wtedy oznaczało by sposób mocowania - zdaje się taki gdzie akumulator przykrywa się ramką i skręca długimi szpilkami z podstawą. Do Matrixa aku to chyba w okolicach 300A ten to do większych silników. Ale w zimie nie powinno być problemów z rozruchem.
Ostatnio zmieniony 22 września 2011, 17:29 przez podbiel, łącznie zmieniany 1 raz.
viragomen
Status: Offline

Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO

Post autor: viragomen »

Z tego co wygrzebałem, L1 to w pewnym sensie starsza generacja teraźniejszych L2 i były najprawdopodobniej odrobinę słabsze. Ja bym przyjął 50-52Ah.
podbiel
Posty: 1639
Rejestracja: 05 czerwca 2010, 14:09
Motocykl: virago xv750 '95
Status: Offline

Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO

Post autor: podbiel »

viragomen pisze:L1 to w pewnym sensie starsza generacja teraźniejszych L2 i były najprawdopodobniej odrobinę słabsze
tu nie chodzi o moc tylko o wielkość skrzynki i są produkowane w wersji Silver, Blue i Black
viragomen
Status: Offline

Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO

Post autor: viragomen »

...i o wymiary i o moc jednocześnie :P, jakoś wraz z wymiarami akumulatora pojemność ma ochotę wzrastać :wink:.

Ten akurat model jest już wycofany/wycofywany z produkcji. Dużo sztuk poszło na Francję i Włochy i z tego co ludziska piszą raczej miał on bliżej 50Ah, być może 52Ah (bo taką liczbę Varta "lubiła" :D).
http://www.forum-auto.com/marques/Peuge ... t19567.htm
http://www.berlingo.org/showthread.php?t=13996
http://www.eurovan2.com/forum/eurovan2- ... #post80564
http://www.passionepeugeot.it/forum/vie ... 71&t=30606
podbiel pisze:L1 oznacza blok tzn wielkość obudowy 207x175x190, 12V wiadomo, a 480A na rozruchu...
Tu się w pełni zgadzam.
podbiel pisze:...Nie wiem co oznacza 300...
300 to odpowiednik 480 tylko wyrażony według niemieckiej normy DIN :wink:
podbiel
Posty: 1639
Rejestracja: 05 czerwca 2010, 14:09
Motocykl: virago xv750 '95
Status: Offline

Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO

Post autor: podbiel »

viragomen pisze:300 to odpowiednik 480 tylko wyrażony według niemieckiej normy DIN
EN 480(n europejska) to 280 DIN (n niemiecka) 500 SAE (n amerykańska)325 IEC (starsza norma europejska) nigdzie nie ma 300
viragomen pisze:Ten akurat model jest już wycofany/wycofywany z produkcji
z tym się zgodzę, zazwyczaj takie opisy warta dawała przy aku montowanych w nowych samochodach
viragomen
Status: Offline

Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO

Post autor: viragomen »

podbiel pisze:EN 480(n europejska) to 280 DIN (n niemiecka) 500 SAE (n amerykańska)325 IEC (starsza norma europejska) nigdzie nie ma 300
Bo tego się nie przelicza :P, tabele które istnieją dają tylko przybliżony obraz co czemu odpowiada.
Norma mówi w jakich warunkach ma być wykonany pomiar i się go wykonuje, a wynik trafia na akumulator.
Zmierzyli 2 razy według 2 różnych norm i traf chciał, że się nie pokrywa z tabelką. :D
Awatar użytkownika
Mocho
Posty: 639
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 21:33
Motocykl: virago xv250 '93
Lokalizacja: pod Kielcami ;)
Wiek: 33
Kontakt:
Status: Offline

Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO

Post autor: Mocho »

hamster pisze:Nie chcialbym czegos spier... jesli aku bylby za mocny czy cos takiego.
jak ma 12v to się nie powinno nic spier... jak się zmieści to można wkładać, nie wiem czy jest sens tłumaczyć co oznacza każda literka/cyferka (przynajmniej takie jest moje zdanie)
viragomen pisze:50Ah, być może 52Ah
i dla mnie to jest jedyna, no może poza 12v ;), przydatna normalnemu człowiekowi informacja :D
moje wypowiedzi wyrażają moje poglądy na różne sprawy, masz prawo się z nimi nie zgadzać a ja mam prawo mieć to w d...
Obrazek
podbiel
Posty: 1639
Rejestracja: 05 czerwca 2010, 14:09
Motocykl: virago xv750 '95
Status: Offline

Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO

Post autor: podbiel »

Don stara wchodzi aku od malca i też będzie dobrze
viragomen
Status: Offline

Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO

Post autor: viragomen »

Duża wartość prądu rozruchowego generalnie (prawie zawsze) przenosi się na dużą żywotność akumulatora.
Wymagania typu 12V, 50Ah może spełnić najpodlejszy nawet chinol z supermarketu, a takie długo nie żyją. :D
hamster
Posty: 145
Rejestracja: 28 września 2010, 07:57
Motocykl: VIRAGO 535 '92
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 38
Status: Offline

Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO

Post autor: hamster »

Dzieki wielkie za pomoc!

Faktycznie czesc informacji przez Was przytaczana brzmi dla mnie jak science-fiction :) ale zawsze lepiej wiedziec niz nie wiedziec.

Tutaj dodalem zdjecie jakie zrobilem tej dziwnej baterii
https://picasaweb.google.com/1050873962 ... 8464642866

Rzeczywiscie aku pochodzi z Francji, przyjechalo w sprowadzanym peżocie ( :) ) mojej matki.

Czyli rozumiem ze skoro mam w Matrixie 12V to nie ma przeciwwskazan zeby to aku podlaczyc? A co jesli prad rozruchowy tego aku jest wyzszy niz to co mam teraz w Matrixie? (moze glupie pytanie ale jestem zielony w temacie).

pozdrawiam i jeszcze raz dzieki za pomoc.
Hamster
viragomen
Status: Offline

Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO

Post autor: viragomen »

hamster pisze:...A co jesli prad rozruchowy tego aku jest wyzszy niz to co mam teraz w Matrixie?...
Generalnie (w większości wypadków) wyższy prąd rozruchowy = lepiej. "Za duży" prąd rozruchowy oznacza z reguły tylko tyle, że przepłaciłeś trochę za akumulator, bo mogłeś kupić odrobinę tańszy z mniejszym prądem :D.
hamster pisze:...Czyli rozumiem ze skoro mam w Matrixie 12V to nie ma przeciwwskazan zeby to aku podlaczyc?...
To akurat nie jest łatwe pytanie. Z tego co widzę w tego typu autkach seryjnie pakują 35Ah (-1-, -2-, -3-, -4-), więc 50+Ah wydaje się być trochę "spory". Nie znam solidności i rodzaju wykonania "układu ładowania" Matiza więc przedstawię ci ogólnie sytuację. Masz 3 możliwości:

1. Układ ładowania "da radę" i będziesz bardzo zadowolony z akumulatora. Na tą opcję obstawiałbym 75% szansę :D
2. Układ ładowania z porządnymi zabezpieczeniami "nie da rady" i zwłaszcza jeżeli pokonujesz stosunkowo krótkie trasy będziesz musiał co jakiś czas pomóc mu prostownikiem. Na tą opcję obstawiałbym 20% szansę :|.
3. Układ ładowania bez porządnych zabezpieczeń "nie da rady" (może dobrze ładować) i np. alternator się sfajczy po jakim czasie. Na tą opcję obstawiałbym 5% szansę :P.
hamster
Posty: 145
Rejestracja: 28 września 2010, 07:57
Motocykl: VIRAGO 535 '92
Lokalizacja: Wrocław
Wiek: 38
Status: Offline

Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO

Post autor: hamster »

Dzieki, zwlaszcza za pisanie w zrozumialym dla mnie jezyku (przynajmniej nie musze sie zastanawiac czy mnie nie obrazasz :D )
viragomen pisze: 3. Układ ładowania bez porządnych zabezpieczeń "nie da rady" (może dobrze ładować) i np. alternator się sfajczy po jakim czasie. Na tą opcję obstawiałbym 5% szansę :P.
Rozumiem ze w jakis sposob nalezaloby by stwierdzic obecnosc wspomnianych "porzadnych zabezpieczen". Czy takie info znajde w dokumentacji auta? Czy to trzeba by jakiegos mechanika znajacego sie na matrixach pytac? Mimo ze wdlug Ciebie prawdopodobienstwo niewielkie to wolalbym kase wydac na wache do viraszki zamiast na alternator do puszki :D

pozdrawiam
Hamster
podbiel
Posty: 1639
Rejestracja: 05 czerwca 2010, 14:09
Motocykl: virago xv750 '95
Status: Offline

Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO

Post autor: podbiel »

Jeśli ci to wejdzie do matrixa i bieguny pasują to zakładaj. W zimie mniejszy problem że auto nie odpali. W bąku dawno, dawno temu jak były problemy miałem 55 i nic się nie sfajczyło.
viragomen
Status: Offline

Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO

Post autor: viragomen »

Nie dokopałem się do informacji typu: "że alternatory się w Matizach bardzo często psują" (link), aczkolwiek w tej mierze ty się pewnie z 1 ręki lepiej orientujesz :wink: więc można by założyć, że są w miarę solidne, a jeżeli są solidne to można zaryzykować :D.

Z tego co wyczytałem, jeżeli masz wszystko w oryginale, to bieguny i tak nie będą pasować (bo pasują tylko specjalne dedykowane akumulatory :shock:) i potrzeba wykonać jakąś małą przeróbkę (link) :D.


Edit: link poprawiony, wcześniej ucięło w nim 1 cyferkę :?
Ostatnio zmieniony 23 września 2011, 17:52 przez viragomen, łącznie zmieniany 1 raz.
podbiel
Posty: 1639
Rejestracja: 05 czerwca 2010, 14:09
Motocykl: virago xv750 '95
Status: Offline

Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO

Post autor: podbiel »

Twój link odsyła do strony logowania, a sztukowanie z podłączeniem aku może niemiło się skończyć. Jeśli bieguny pasują gabaryty też będzie git.
viragomen
Status: Offline

Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO

Post autor: viragomen »

Link poprawiony. Sztukowanie" oczywiście może się niemiło skończyć, dlatego jeżeli jest taka konieczność, to trzeba to wykonać lepiej niż zrobiła by to fabryka :), aczkolwiek po takim zabiegu można do puszki ładować każdy akumulator jaki się użytkownikowi podoba, a nie jakieś dedykowane :|.
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO

Post autor: -waldi- »

alternatora nie ma prawa spalić bo i dla czego (60A nie wbije w aku choćby na głowie stawać przy 14- 14,5V na instalacji), doładować go doładuje bez problemu (bo tyle samo na rozruch pójdzie z niego jak i z mniejszego, a nawet momentami i mniej).

Jak bieguny pasują to montuj i jeździj
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
graf17
Status: Offline

Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO

Post autor: graf17 »

Z tego co wiem w matrixie jest bateryjka szczupła jak do płaskiej latarki :D
Więc kwestią nie są parametry elektryczne , tylko ilość miejsca w puszce ....
Poza tym klemy chyba też nie tego ,tzn. takie bardziej jak w moto niż w puszkach .
Reszta dokładnie tak jak pisze Waldi
viragomen
Status: Offline

Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO

Post autor: viragomen »

graf17 pisze:...Więc kwestią nie są parametry elektryczne , tylko ilość miejsca w puszce...
Reszta dokładnie tak jak pisze Waldi
W takim razie polecam wrzucić np. na siedzenie pasażera coś takiego:
12V 225Ah 1150A Varta Silver N9 :twisted:
Obrazek
Awatar użytkownika
Mocho
Posty: 639
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 21:33
Motocykl: virago xv250 '93
Lokalizacja: pod Kielcami ;)
Wiek: 33
Kontakt:
Status: Offline

Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO

Post autor: Mocho »

viragomen czasami nie mam zielonego pojęcia o co chodzi w Twoich wypowiedziach, wiem że chcesz być mądrzejszy ale rozmowa się toczy o konkretnym akumulatorze, nie o chinolach z marketu ani aku do tirów czy czegoś innego, wydaje mi się że hamster zadał pytanie bo chciał się dowiedzieć, czy jak włoży ten aku to mu się coś nie spierdoli, a nie żeby się dowiedzieć wszystkiego na temat wszystkich wyprodukowanych na świecie akumulatorów i Twojej wiedzy na ten temat
moje wypowiedzi wyrażają moje poglądy na różne sprawy, masz prawo się z nimi nie zgadzać a ja mam prawo mieć to w d...
Obrazek
viragomen
Status: Offline

Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO

Post autor: viragomen »

Oj takie niepojęte :D, więc objaśniam:
hamster już dawno dostał ode mnie i podbiela maksymalnie wyczerpującą odpowiedź, a ostatnia propozycja jest skierowana do każdego kolegi, który uważa że ograniczeniem jest tylko miejsce w puszce i można dowolnie wielki akumulator wtaszczyć :P.
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO

Post autor: -waldi- »

nominalny prąd ładowania akumulatora tego co podał viragomen (225Ah) to około 22A zakładając że alternator z matiza jest w stanie "dać z siebie" bez uszkodzenia jego 55A lub 60A w zależności od typu, minus jakieś tam 20A na zapłon światła i pierdoły to jeszcze jest zapas :P

Wiadomo też, że prąd ładowania wymusza opór wewnętrzny akumulatora i jego napięcie na zaciskach. Czyli przy naładowanym aku prąd będzie rzędu kilku A :P
Przy różnicy w aku 40Ah a 55Ah prąd ładowania jest większy w tym drugim przypadku o 1,5A..... ale za to wytrzyma dużo dłużej.

a teraz trochę rzeczywistości: maluch (alternator) z akumulatorem na pół bagażnika 6 lat jeździł i aku było cały czas doładowane.

można dalej teorie wałkować.... tylko jaki w tym sens

jeżeli ktoś twierdzi, że większy aku będzie niedoładowany niech sobie bilans zrobi, oczywiście nie popadając w skrajności bo za chwile viragomen wrzuci baterie trakcyjną :D
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
Mocho
Posty: 639
Rejestracja: 21 kwietnia 2010, 21:33
Motocykl: virago xv250 '93
Lokalizacja: pod Kielcami ;)
Wiek: 33
Kontakt:
Status: Offline

Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO

Post autor: Mocho »

-waldi- pisze:za chwile viragomen wrzuci baterie trakcyjną :D
Obrazek
moje wypowiedzi wyrażają moje poglądy na różne sprawy, masz prawo się z nimi nie zgadzać a ja mam prawo mieć to w d...
Obrazek
viragomen
Status: Offline

Re: Co to za aku? Warta 12V L1 300/480A (EN) - NIE DO VIRAGO

Post autor: viragomen »

-waldi- powiem ci, że w tej rozmowie najfajniejsze jest to, że niezależnie od jej wyniku, dzięki argumentacji z twojej strony jest ona na 100x wyższym poziomie niż na elektrodzie :D,
gdzie na pytanie w tej tematyce o treści: "dlaczego?" dominują odpowiedzi: "bo tak!".
-waldi- pisze:...bo za chwile viragomen wrzuci baterie trakcyjną :D
Taka jaką wrzuciłem wystarczy :P.
-waldi- pisze:...minus jakieś tam 20A na zapłon światła i pierdoły to jeszcze jest zapas :P
Tutaj ewidentnie zbilansowało się coś bliżej Virażki, a nie samochodu :P i zapas w rzeczywistości jest dużo mniejszy niż się wydaje.
Suche bilanse oparte na założeniach i przypuszczeniach są lekko bezsensowne, gdy mamy puszki "pod ręką" i można sobie iść i co nieco pomierzyć :D.
-waldi- pisze:...jeżeli ktoś twierdzi, że większy aku będzie niedoładowany...
A kto coś takiego do tej pory powiedział :?: :D
Większy aku ma pewną szansę być niedoładowany "zwłaszcza jeżeli pokonujesz stosunkowo krótkie trasy" i szansa ta rośnie wraz z różnicą "wielkości" nowego akumulatora w stosunku do oryginalnego, ale zdecydowanie nigdy nie osiągnie 100%, nawet dla tej drobinki 225Ah :wink:,
co nie zmienia faktu że, zdecydowana większość osobówek sobie z taką 225-tką zdecydowanie nie poradzi :P.
-waldi- pisze:...można dalej teorie wałkować....tylko jaki w tym sens...
Tu znowu się zgadzamy. Przekonać kogoś kto "siedzi w przeciwnym okopie" jest wręcz nierealne, a przekonywanie nie ma sensu zwłaszcza z mojej strony :P, gdy się zna proporcje ilościowe ludzi "okopanych" po obu stronach konfliktu :wink:.


Żeby nie było wątpliwości, a -waldi- nie musiał się męczyć z kolejnymi "dowodami" :P, przypominam "obserwatorom", że demokracja rządzi się niezmiennymi prawami i "większość ma zawsze rację" oraz to właśnie -waldi- do niej należy. :D
ODPOWIEDZ