Jaka powinna być temperatura regulatora napięcia?

Tematy związane z ukladem elektrycznym Virago
chichiman
Posty: 18
Rejestracja: 06 marca 2011, 09:59
Motocykl: Yamaha Virago XV 250
Lokalizacja: Rzeszów
Wiek: 36
Status: Offline

Jaka powinna być temperatura regulatora napięcia?

Post autor: chichiman »

Czy Wam też tak się nagrzewa regulator napięcia? Czy to jest normalne, że po przejechaniu kilkunastu kilometrach jest tak ciepły, że nie można go utrzymać? Co ewentualnie powoduje przegrzewanie się w/w urządzenia? Co się stanie jak się przepali regulator?
Dzięki za odpowiedź.
Grim
Posty: 699
Rejestracja: 02 maja 2010, 22:15
Motocykl: VN800 Vulcan
Lokalizacja: Gdańsk/Wejherowo
Wiek: 36
Status: Offline

Re: Jaka powinna być temperatura regulatora napięcia?

Post autor: Grim »

chichiman pisze:Co się stanie jak się przepali regulator?
Jak się przepali regulator to będziesz musiał kupić nowy ;) (ok.150zł).

Przyznam że nie łapałem regulatora napięcia po jeździe by ocenić jego temperaturę, szczególnie gdy na zewnątrz jest po 30 stopni, ale na Twoim miejscu bym się niepokoił.

A co może się stać? To co stało się mi - uszkodzenie instalacji elektrycznej. W moim przypadku wygotował się i "spuchł" akumulator (do wyrzucenia) oraz stopiły się np. plastiki ochraniające końcówki konektorowe (więc i to do wymiany).
(zaznaczam że nie mam pewności czy to wadliwy regulator uszkodził akumulator czy odwrotnie)
Czy alternator może zostać pokrzywdzony - to już ktoś lepiej obeznany ode mnie musi Ci powiedzieć.

Regulator napięcia to część "która pada" więc polecałbym zmierzyć napięcia na akumulatorze - przy zamontowanym uszkodzonym regulatorze z tego co pamiętam skakało do 19V przy przekręceniu manetki więc daleko ponad "ładowanie", po zamontowaniu nowego regulatora napięcie nie przekraczało chyba 14V.
(z pamięci podaję te wartości)

Zaznaczam jednak: specjalistą nie jestem, daleko od tego. Piszę z własnego doświadczenia, jeżeli się mylę zaraz mnie ktoś poprawi :mrgreen:
vel Socjopata
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Jaka powinna być temperatura regulatora napięcia?

Post autor: -waldi- »

chichiman pisze:Czy Wam też tak się nagrzewa regulator napięcia?
oryginalny musi się grzać
chichiman pisze:Czy to jest normalne, że po przejechaniu kilkunastu kilometrach jest tak ciepły, że nie można go utrzymać?
normalne - dla tego powinien być wyposażony w chłodzenie (radiator) - temperatura nominalna do 70stopni, powyżej warto ją trochę obniżyć
chichiman pisze:Co ewentualnie powoduje przegrzewanie się w/w urządzenia?
on się nie przegrzewa :) - dość dużo mocy jest na nim tracone (w porywach do 300W) - jest to typ regulatora co nadmiar wyprodukowanego napięcia zwiera do masy zamieniając w ciepło

elementy elektroniczne zastosowane w nim wytrzymują do około 150st.
Jeżeli masz podejrzenia, że za bardzo się grzeje to dokręć do niego więcej blachy alu lub typowego radiatora

chichiman pisze: Co się stanie jak się przepali regulator?
odpowiadając dosłownie na to pytanie to przepalony = brak ładowania

Ale uszkodzenia w nich są różne, a spowodowane mogą być przegrzaniem

- niskie napięcie ładowania w całym zakresie obrotów
- niskie napięcie ładowania przy niskich obrotach, a w miarę wzrostu coraz wyższe - przy max obr. prawidłowe
- niskie napięcie ładowania przy wyższych obrotach, a w okolicach wolnych obrotów prawidłowe
- za wysokie napięcie ładowania już powyżej wolnych obrotów
- mała moc alternatora (ale to jest złudne) - powodem upalona część regulatora
- przepalanie bezpiecznika Main Fuse - zwarcie na diodach prostowniczych
- uszkodzenie (zwarcie między uzwojeniami lub do masy) stojana prądnicy przez jazdę z uszkodzonym regulatorem (zwarcie na tyrystorze/tyrystorach)
- wygotowanie elektrolitu, pokrzywienie płyt akumulatora, całkowite uszkodzenie aku, a na końcu popalenie elektroniki i żarówek w moto :twisted: napięcie jakie z siebie daje alternator sięga 60V :D

regulator wewnątrz posiada 3 niezależne tory zwierające nadmiar z każdej fazy do masy + prostownik trójfazowy
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
chichiman
Posty: 18
Rejestracja: 06 marca 2011, 09:59
Motocykl: Yamaha Virago XV 250
Lokalizacja: Rzeszów
Wiek: 36
Status: Offline

Re: Jaka powinna być temperatura regulatora napięcia?

Post autor: chichiman »

Dziękuje za Wasze bardzo fachowe opinie :) -waldi- uspokoiłeś mnie pisząc, że to normalne. Możliwe, że wreszcie uporałem się z problemem ładowania, który mi doskwierał. Ładowanie przy przekręconej manetce nie przekracza 14V, ale oscyluje w tych granicach. Regulator się nagrzewa, ale skoro tak ma być to już czuje się lepiej :) Jeszcze raz dziękuje.
dudi o7
Posty: 198
Rejestracja: 20 maja 2008, 09:51
Motocykl: xv750,Road Star 1700
Lokalizacja: Rogów
Status: Offline

Re: Jaka powinna być temperatura regulatora napięcia?

Post autor: dudi o7 »

Najlepszym sposobem na odciążenie regulatora i ulżenie jego ciężkiej doli jest włączenie jak największej liczby odbiorników.Ale każdy kij ma dwa końce...znowu obciążamy prądnicę,zwiększamy obciążenie silnika a tym samym zużycie paliwa.Coś za coś.W przyrodzie niestety nic nie ginie.Nic nie ma za darmo.
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Jaka powinna być temperatura regulatora napięcia?

Post autor: -waldi- »

dudi o7 pisze:Najlepszym sposobem na odciążenie regulatora i ulżenie jego ciężkiej doli jest włączenie jak największej liczby odbiorników.Ale każdy kij ma dwa końce...znowu obciążamy prądnicę,zwiększamy obciążenie silnika
Prądnica nie zależnie od podłączonych odbiorników (w granicach jej mocy) ma praktycznie stałe obciążenie
Jak pisałem to co nie zostanie zużyte w normalny sposób (żarówki i inne odbiorniki) to musi zostać zamienione w ciepło na regulatorze
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Kazor
Posty: 796
Rejestracja: 15 czerwca 2008, 20:47
Motocykl: XV750 śpi, jest 1100
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 44
Status: Offline

Re: Jaka powinna być temperatura regulatora napięcia?

Post autor: Kazor »

To też nie do końca tak :)

I w reglu i w cewach jest tracona w przybliżeniu stała moc :)

W reglu P(moc)~Imax*k-jakiś współczynnik nie wiem jaki - zależy od tyrystorów i diód * jakaś stała (trzebaby zmierzyć albo wygłówkować) :)

W cewkach P~(Imax^2)*Rcewy*1,73 ;P...+jakiś wpływ obrotów (częstotliwość).

Gdzie Imax to prąd maksymalny lekko powyżej 20A.

Bo czynnikiem który klęka jest strumień magnetyczny.

A może ściemniam :)

Tak czy siak lepiej zadbać by regel miał dobry kontakt z Jędzą - będzie mu chłodniej :)
Czyli można sprawdzić czy śruby dokręcone ewentualnie posmarować jakimś smarem silikonowym.

Zresztą, mój padł raczej od tego że żywica którą jest uszczelniony się spracowała, zaczęła puszczać na deszczu, skorodowały bebechy i padł...
Ostatnio zmieniony 07 czerwca 2011, 16:34 przez Kazor, łącznie zmieniany 1 raz.
...sky is the limit ;)
Awatar użytkownika
Cpt. Nemo
Posty: 1560
Rejestracja: 22 kwietnia 2011, 13:11
Motocykl: Yamaha Virago 535
Lokalizacja: Warszawa Wawrzyszew
Status: Offline

Re: Jaka powinna być temperatura regulatora napięcia?

Post autor: Cpt. Nemo »

Sciemniasz bo on sie Regler nazywa :)
Wprawdzie Konstytucja gwarantuje wolność wypowiedzi, ale nie gwarantuje wolności po wypowiedzi...
Pozdrawiam, cpt. Nemo
Kazor
Posty: 796
Rejestracja: 15 czerwca 2008, 20:47
Motocykl: XV750 śpi, jest 1100
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 44
Status: Offline

Re: Jaka powinna być temperatura regulatora napięcia?

Post autor: Kazor »

Różnie mówią, zależy gdzie i po ilu piwach się dyskutuje :d
...sky is the limit ;)
Awatar użytkownika
Cpt. Nemo
Posty: 1560
Rejestracja: 22 kwietnia 2011, 13:11
Motocykl: Yamaha Virago 535
Lokalizacja: Warszawa Wawrzyszew
Status: Offline

Re: Jaka powinna być temperatura regulatora napięcia?

Post autor: Cpt. Nemo »

A vwystarczy wrzucic w google :)
Wprawdzie Konstytucja gwarantuje wolność wypowiedzi, ale nie gwarantuje wolności po wypowiedzi...
Pozdrawiam, cpt. Nemo
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Jaka powinna być temperatura regulatora napięcia?

Post autor: -waldi- »

Kazor, sypiesz wzorami a i tak mało kto wie o co chodzi, po za tym ujmij jeszcze zużycie energii na światła zapłon i inne paści

a chodzi tylko o proste wytłumaczenie, że podpięcie większej ilości odbiorników nie obciąża dodatkowo samej prądnicy (jak pisałem w granicach jej mocy), a co najwyżej spowoduje niższe napięcie na wyjściu regulatora w zakresie niskich obrotów - w skrócie brak ładowania na niskich obrotach
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
Faust44
Posty: 40
Rejestracja: 07 marca 2011, 13:55
Motocykl: XV750 --> XV1700
Lokalizacja: Tarnów
Wiek: 34
Status: Offline

Re: Jaka powinna być temperatura regulatora napięcia?

Post autor: Faust44 »

Kazor pisze: I w reglu i w cewach jest tracona w przybliżeniu stała moc :)
W reglu P(moc)~Imax*k-jakiś współczynnik nie wiem jaki - zależy od tyrystorów i diód * jakaś stała (trzebaby zmierzyć albo wygłówkować) :)
W cewkach P~(Imax^2)*Rcewy*1,73 ;P...+jakiś wpływ obrotów (częstotliwość).
Gdzie Imax to prąd maksymalny lekko powyżej 20A.
Bo czynnikiem który klęka jest strumień magnetyczny.
A może ściemniam :)

Tak czy siak lepiej zadbać by regel miał dobry kontakt z Jędzą - będzie mu chłodniej :)
Czyli można sprawdzić czy śruby dokręcone ewentualnie posmarować jakimś smarem silikonowym.
To przybliżenie nie jest ani dobre, ani poprawne :razz: Tak z ciekawości przeliczyłem- ale to nie o to chodzi.

Tak jak napisał -waldi- - większe obciążenie spowoduje spadek skuteczności ładowania na niskich obrotach. W gorszej sytuacji jego praktyczny brak = prąd dla odbiorników będzie pobierany częściowo z akumulatora pomimo uruchomionego silnika.

Sprawdzić napięcie przy wybranych obrotach silnika - jeśli będzie w objawów podanych wyżej: cieszyć się jazdą.
Awatar użytkownika
Daniel63
Posty: 13
Rejestracja: 23 czerwca 2011, 12:07
Motocykl: yamaha virago 700
Lokalizacja: Wielkopolska
Wiek: 60
Status: Offline

Re: Jaka powinna być temperatura regulatora napięcia?

Post autor: Daniel63 »

Jak wygląda typowy radiator do 700??? :twisted:
graf17
Status: Offline

Re: Jaka powinna być temperatura regulatora napięcia?

Post autor: graf17 »

Daniel63 pisze:Jak wygląda typowy radiator do 700??? :twisted:
Lewy podnóżek pasażera ...
Awatar użytkownika
mały v8
Posty: 564
Rejestracja: 19 kwietnia 2010, 23:05
Motocykl: GL 1200 , Jawa 250
Lokalizacja: Siedlce
Wiek: 47
Status: Offline

Re: Jaka powinna być temperatura regulatora napięcia?

Post autor: mały v8 »

U mnie poprzedni właściciel, obciął kable od oryginalnego regulatora mieszczącego się na dole nad tłumikiem, i założył nowy (też oryginalny) pod półkami z przodu , umocował go na radiatorze i przedłużył instalacje. Teraz rozumiem, ku czemu służyła ta operacja.
Awatar użytkownika
Daniel63
Posty: 13
Rejestracja: 23 czerwca 2011, 12:07
Motocykl: yamaha virago 700
Lokalizacja: Wielkopolska
Wiek: 60
Status: Offline

Re: Jaka powinna być temperatura regulatora napięcia?

Post autor: Daniel63 »

A pod którymi półkami?? W którym miejscu dokładnie??
MAJK
Status: Offline

Re: Jaka powinna być temperatura regulatora napięcia?

Post autor: MAJK »

kolego jak ci padnie aku gdzieś w trasie to 90% że maz regler do śmieci. możesz kupić regler od bodajże fazera 600 których jest więcej na rynku i są tańsze , ja dałem za swój 80 zł a nie 150 i motor odżył. poza tym prądnica jest na magnesach stałych więc obciążenie jej nie powinno zmieniać spalania bo nie jest to prądnica na prąd wzbudzający ale tego nie jestem do końca pewien :p pozdrawiam
Awatar użytkownika
mały v8
Posty: 564
Rejestracja: 19 kwietnia 2010, 23:05
Motocykl: GL 1200 , Jawa 250
Lokalizacja: Siedlce
Wiek: 47
Status: Offline

Re: Jaka powinna być temperatura regulatora napięcia?

Post autor: mały v8 »

Daniel63 pisze:A pod którymi półkami?? W którym miejscu dokładnie??

Z przodu pod lampą ,pod dolną półką , co prawda zasłoniłem go piórnikiem , ale i tak ma chłodniej jak pod motocyklem koło tłumika.
ODPOWIEDZ