Grubość drutu stojana alternatora

Tematy związane z ukladem elektrycznym Virago
Tabasko
Status: Offline

Grubość drutu stojana alternatora

Post autor: Tabasko »

Witam ! znalazłem w pewnym temacie ze Waldi pytał o grubość drutu nawojowego alternatora i nikt nie odpowiedział... więc postanowiłem założyć temat.
Od zakupu mojej lalki wiedziałem ze mam słabe ładowanie i miałem nadzieje ze to wina regulatora napięcia , niestety po wymianie regulatora nic się nie zmieniło więc zmierzyłem napięcia altka i tak : międzyfazowego brak jest tylko pomiędzy jedną fazą a masą napięcie od 15 do 50V AC w zależności od obrotów, aż dziwne że jakiekolwiek ładowanie jest.
Postanowiłem spróbować sam przewinąć stojan bo jestem po szkole elektrycznej i na praktykach przewijałem silniki i transformatory więc myślę że sobie poradzę. Chciałbym tylko przed otwarciem silnika zakupić odpowiedniej grubości drut i lakier którego gorący olej nie rozpuści po pół roku. Zgóry dziękuję za pomoc.
Awatar użytkownika
Balwi
Posty: 592
Rejestracja: 17 stycznia 2009, 23:37
Motocykl: XV1100, XJR 1300 SP '01
Lokalizacja: Okolice Inowrocławia
Wiek: 41
Status: Offline

Re: Grubość drutu stojana alternatora

Post autor: Balwi »

Jeżeli masz 400zł na stojan to kup nowy do tego aku i regulator. Zamkniesz się w 8 stówkach i zapomnisz o problemach z ładowaniem :wink: .
Sprzedałem XV 1100 1989r.
Tabasko
Status: Offline

Re: Grubość drutu stojana alternatora

Post autor: Tabasko »

aku wymienialem rok temu a regulator mam nowy a 4 stówki to za wysoka cena jak dla mnie, spróbuję jednak samemu przewinąć.
a co sądzicie o tym żeby zamiast lakieru użyć żywicy epoksydowej ?
Awatar użytkownika
strazak
Posty: 1412
Rejestracja: 29 listopada 2007, 00:21
Motocykl: XV 1000 GE USA 1984.
Lokalizacja: Piaseczno(złotokłos)
Wiek: 50
Status: Offline

Re: Grubość drutu stojana alternatora

Post autor: strazak »

Tabasko pisze:a co sądzicie o tym żeby zamiast lakieru użyć żywicy epoksydowej ?
pamiętaj że te uzwojenie jest cały czas w kąpieli olejowej a ten czasami trochę ma ciepłoty
ADAM
Awatar użytkownika
kyller
Posty: 2198
Rejestracja: 13 marca 2008, 11:05
Motocykl: pożyczony XV1000
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 55
Status: Offline

Re: Grubość drutu stojana alternatora

Post autor: kyller »

jak sam nie przewijałes to pomsł zeby eksperymentowac w srodku sezonu uważam za po prostu ...no coments
ale jak juz chcesz
pewnie ze sie da przewinac ale
drut nawojowy w podwojnej izolacji
oczywiscie ze trzeba zalac zywica bez zalania wytrzyma moze z 500 km i dostanie zwarci aod drgan to ma wytrzymac kapiel olejowa o temperaturze 150 stopni
zwarcia sa głównie nie miedzy zwojami ale do oblachowania
orginalnie tam nie ma zadnych karkasów
jesli ma to byc supertrwałe to powinienes pokleic na oblachowaniu karkasy
robota starsznie żmudna
oczywiscie mozesz bez
Tabasko
Status: Offline

Re: Grubość drutu stojana alternatora

Post autor: Tabasko »

kyller pisze:oczywiscie ze trzeba zalac zywica bez zalania wytrzyma moze z 500 km
Wiem że to konieczne tylko czy żywica to odpowiedni materiał , czy nie lepiej poszukać lakieru tylko jaki i gdzie ... a z tym eksperymentowaniem to tak nie do konca że strata czasu bo wyciągnąc nawinąć i złożyc to max 2 dni więc niema tragedii tym bardziej ze prognozy pogody w holandii sie sprawdzają .
Ale nadal nie wiem jakiej grubości drut kupić i to by mi wydłużyło czas tej operacji.
podbiel
Posty: 1639
Rejestracja: 05 czerwca 2010, 14:09
Motocykl: virago xv750 '95
Status: Offline

Re: Grubość drutu stojana alternatora

Post autor: podbiel »

Tabasko pisze:max 2 dni
no może troche więcej. Jak mi gościu przewijał to mówił coś o wygrzewaniu i utwardzaniu lakieru i że to jest czasochłonne.
Tabasko
Status: Offline

Re: Grubość drutu stojana alternatora

Post autor: Tabasko »

podbiel pisze:no może troche więcej. Jak mi gościu przewijał to mówił coś o wygrzewaniu i utwardzaniu lakieru i że to jest czasochłonne.
z tego co pamiętam to lakier wygrzewa się jakieś 2 godziny ale to zależy jakiego się użyje materiału do zaizolowania cewki, dłużej trwa utwardzenie żywicy niż lakieru termoutwardzalnego.
Awatar użytkownika
kyller
Posty: 2198
Rejestracja: 13 marca 2008, 11:05
Motocykl: pożyczony XV1000
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 55
Status: Offline

Re: Grubość drutu stojana alternatora

Post autor: kyller »

Tabasko pisze:
podbiel pisze:no może troche więcej. Jak mi gościu przewijał to mówił coś o wygrzewaniu i utwardzaniu lakieru i że to jest czasochłonne.
z tego co pamiętam to lakier wygrzewa się jakieś 2 godziny ale to zależy jakiego się użyje materiału do zaizolowania cewki, dłużej trwa utwardzenie żywicy niż lakieru termoutwardzalnego.
skoro wiesz to poco sie pytasz he?
Awatar użytkownika
GLIWICKI
Posty: 5643
Rejestracja: 01 października 2007, 23:08
Motocykl: XV 750 '97
Lokalizacja: Śląsk
Wiek: 54
Status: Offline

Re: Grubość drutu stojana alternatora

Post autor: GLIWICKI »

kyller pisze:skoro wiesz to poco sie pytasz he?
Kolega pyta nie o to ile schnie żywica i lakier ...
Ciagle brak informacji o grubości drutu i możliwości zastosowania żywicy epoksydowej :roll:
Ja jednak bałbym się eksperymentowania na układach znajdujących się w kontakcie z olejem. Wystarczy, że tylko pewna ilość rozpuści się/zostanie uniesiona z olejem i już masz duuuuuży problem z układem smarowania :( Jeżeli więc mogę Ci coś zaproponować, to nie poprawiaj fabryki i zastosuj materiały normalnie stosowane przy tego typu pracach ...
Zasada podstawowa na Forum : Zanim zapytasz uzyj funkcji Szukaj!!!
A reszta w Regulaminie ...
Awatar użytkownika
kyller
Posty: 2198
Rejestracja: 13 marca 2008, 11:05
Motocykl: pożyczony XV1000
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 55
Status: Offline

Re: Grubość drutu stojana alternatora

Post autor: kyller »

stosuje sie zywice bodajrze poliestrowe
ale oczywiscie one maj abyc odporne na goraca kapiel w oleju
zastosowanie zywicy jest konieczne inaczej wytrzyma to góra 500 km
srednica drutu no wziac suwmiarke i zmierzyc , jak sobie przypomne to napisze

dla mnie to jest eksperyment o ujemnej opłaclnosci
jak kolega wczesniej nie przewijał cewek to
straci na to w pyte czasu
zmarnuje kupe drutu
i na 80% złapie to zwarcie bardzo szybko

to taka metoda wydanie 150 ojro żeby zaosczedzic 100
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Grubość drutu stojana alternatora

Post autor: -waldi- »

Średnica 1mm mierzona wraz z lakierem - tyle mi wyszło suwmiarką.

Mikrometru nie posiadam, a i zdzierać lakieru nie będę bo altek sprawny :D
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Tabasko
Status: Offline

Re: Grubość drutu stojana alternatora

Post autor: Tabasko »

dzięki waldi przed założeniem tematu chciałem zapytać cię o to na priv ale stwierdziłem ze może się to komuś przyda :) Jak przewinę to napiszę jak mi poszło.
pablo528
Status: Offline

Re: Grubość drutu stojana alternatora

Post autor: pablo528 »

Cześć

Tutaj viewtopic.php?p=223559&highlight=#223559

Opisałem jak przewijalem alternator, chciałbym dodać iż do wszelkich połączeń należy przed zlutowaniem użyć zacisków np z wsówek.
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Grubość drutu stojana alternatora

Post autor: -waldi- »

Tabasko, zastosuj przewód w oplocie, on jest bardziej wytrzymały, tylko droższy :)

coś takiego http://allegro.pl/drut-nawojowy-w-oploc ... 81217.html

i koniecznie porządnie zalakieruj, żywicy nie stosuj bo spęka, pokruszy się i dostanie do oleju.....

lakierem porządnie i wygrzać
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
pablo528
Status: Offline

Re: Grubość drutu stojana alternatora

Post autor: pablo528 »

Też myślałem o przewodzie w oplocie bawełnianym ale IMO ciężko będzie upchnąć zwoje, przy przewodzie w emalii nieżle się trzeba nagimnastykować żeby to równo ponawijać. Stator nawinięty przewodem w oplocie bawełnianym dobrze zalakierowany byłby chyba niezniszczalny :mrgreen:
Awatar użytkownika
kyller
Posty: 2198
Rejestracja: 13 marca 2008, 11:05
Motocykl: pożyczony XV1000
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 55
Status: Offline

Re: Grubość drutu stojana alternatora

Post autor: kyller »

-waldi- pisze:Tabasko, zastosuj przewód w oplocie, on jest bardziej wytrzymały, tylko droższy :)

coś takiego http://allegro.pl/drut-nawojowy-w-oploc ... 81217.html

i koniecznie porządnie zalakieruj, żywicy nie stosuj bo spęka, pokruszy się i dostanie do oleju.....

lakierem porządnie i wygrzać
ja zrobiłem 25 kkm na statorze zalanym zywica przy czym silnik nieraz porzadnie dostał w tyłek nagrzewajac sie do granic mozliwości
nic sie nie rozleciało
IMVHO stator zalany zywica bedzie trwalszy oczywiscie pod warunkiem uzycia włąsciwej żywicy
a i tak z uporem maniaka twierdze ze lepiej kupic aftermarketa za 400 zyli niz sie bawic w przewijanie
Tabasko
Status: Offline

Re: Grubość drutu stojana alternatora

Post autor: Tabasko »

Posłuchałem "upartego" killera i kupiłem nowy stojan http://allegro.pl/uzwojenie-alternatora ... 73686.html (400zyla) za jakieś 2 tygodnie będę go miał w holandii, jak wymienię to napiszę jak mi poszlo. Stary stojan nawinę i zostawię w rezerwie. Dziękuję wszystkim za odpowiedzi :rock:
Awatar użytkownika
rembrandtin
Posty: 493
Rejestracja: 25 czerwca 2008, 15:10
Motocykl: 535
Lokalizacja: Pilawa
Status: Offline

Re: Grubość drutu stojana alternatora

Post autor: rembrandtin »

kyller, skoro Ty odradzasz przewijania komuś kto sie na tym zna to Tobie powinien ktos odradzić naprawianie wlasnego moto, zaprowadz go do serwisu :twisted:
bledy w pisowni sa poto zeby je popelniac a i tak wszyscy wiedza oco chodzi wiec poco pisac poprawnie niejestem dumny z tego ze w kraju zadza sami ...... wiec pisze tak jak oni zadza jak bedzie git to bede pisal jak nalezy a puki co pisze jak jest
ODPOWIEDZ