Problem z uruchomieniem silnika.Brak napięcia na elektromag.

Tematy związane z ukladem elektrycznym Virago
FremeN
Status: Offline

Problem z uruchomieniem silnika.Brak napięcia na elektromag.

Post autor: FremeN »

Podiadam motocykl Yamaha Virago XV1000(chyba N) z 1985.
Otóż poprawiłem nieco elektrykę ze względu na nie kontakty, pokaleczone przewody lub łatane na 10 różnych sposobów na swojej drodze. Ale mniejsza z tym.

Po złożeniu elektryki 'do kupy' działa mi wszystko, no poza samym motocyklem
A dokładniej to działają kontrolki i wszelakie światła natomiast nie działa starter silnika.

Moja metodyka tego co robię wygląda następująco:
1. Przekręcam stacyjkę na ON
- zapalają się światła pozycyjne
- zapala się kontrolka neutralnego biegu
- zapala się żarówki podświetlające zegary
- nie jestem pewien czy słychać 'klik' w przerywaczu kierunków
2. Przełączam "kill swotch' w pozycje ON (ten nad starterem)
- słychać w przekaźnikach pojedyncze klik (nie wiem w których - mogę sprawdzić)
- włącza się pompa paliwa
3. Naciskam "START"
- gasną światła pozycyjne
- zapala się czerwona lampka "OIL"

i tyle. Sprawdziłem 4 pinowy przekaźnik, ten jasny (nie ten niebieski), i jeden z jego pinów ma zasilać elektromagnes (na nim nie ma napięcia po wciśnięciu START).
Na kolejnym pinie jest bezpośrednio połączone napięcie z akumulatora,
na trzecim i czwartym też mam +12V na pewno po włączeniu 'kill switch' w pozycje ON a po wciśnięciu START na niebiesko-białym kablu napięcie zostaje odcięte.

Zauważyłem że po zmontowaniu tego jak było nie wykorzystuję w ogóle przewodu od bezpiecznika zapłonu , tzn jest wyprowadzony pod siedzenie ale za nic nie mogę dojść do czego go podłączyć

Teraz pytania:
Co można sprawdzić albo jak sprawdzić drogę tego układu by znaleźć przyczynę?
Do czego dokładnie jest podłączone +12V z bezpiecznika zapłonu?

to chyba na tyle póki co.
Dziś mogę dopisać szczegóły (symptomy) których nie jestem pewien a mogą być istotne.

Bartłomiej
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Problem z uruchomieniem silnika.Brak napięcia na elektromag.

Post autor: -waldi- »

FremeN pisze:Do czego dokładnie jest podłączone +12V z bezpiecznika zapłonu?
do przełącznika on/off w prawych przełacznikach

schematów nie posiadasz? w dziale download masz książki a w nich schematy
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
FremeN
Status: Offline

Re: Problem z uruchomieniem silnika.Brak napięcia na elektromag.

Post autor: FremeN »

Posiadam, problem tylko w tym że żaden nie pasuje w 100% do tego egzemplarza, a nie wygląda instalacja na modyfikowaną, ponad to wg tego schematu nie jest czarno na białym podane to który przewód z którego miejsca wychodzi.

No nic jestem w garażu więc zweryfikuje za chwil kilka co i jak. Choć wydaje mi się ze na przełączniku jest podane napięcie (pewnie z innej sekcji). Sprawdzam..

Sprawdziłem prawy przełącznik ON / OFF - ma podawane napięcie, nie wiem jeszcze skąd ale ma :)

Sprawdziłem też starter i w pozycji wolnej mam napięcie na 3 z 4 złączy natomiast po jego naciśnięciu napięcie
- na jednym ze złączy, (na którym powinno chyba spaść do 0, bo naciskając przycisk rozwarłem przelot), spada do 10V,
- na kolejnym złączu jest takie jak było +12V
- na trzecim spada do 0V.
- na czwartym jest bez zmian 0V.

Wydaje mi się że tak być nie powinno, ale skoro nie to jakie jest rozwiązanie tej zagadki?
Awatar użytkownika
kyller
Posty: 2198
Rejestracja: 13 marca 2008, 11:05
Motocykl: pożyczony XV1000
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 55
Status: Offline

Re: Problem z uruchomieniem silnika.Brak napięcia na elektromag.

Post autor: kyller »

podpowiadam mozliwe zrodło problemu
-żle podpiety układ kontrolki biegu jałowego tzn.mimo swiecącej sie kontrolki zachouje sie tak jak by był na biegu , stestuj temat sprawdz czy wyłącvnik powinien byc No czy NC i zmostkuj jak jalblizej centrum instalacji

powody tej systuacji (nie mam schematu pod rka pisze zgłowy wiec sorki jak sie jakies niedokłądnosci znajda)
- wyłącznik w kosie on chyba NC wiec przerwanie jego obwodu skutkuje nirmoznosci odpalenia motocykla a fabrycznie ukłąd jesttak zrobiny ze wtedy brakuej masy i prąd płyie przez kontrolke oil (zmostuk tek kable jak najblizej środka instalacji)
- ukłąd kontrolki biegu jałowego jest defacto cały czas pod napieciem i jego wysterowanie to po prostu podłaczenie do masy( czyli sprawdz czy kontrolka gasnie po wrzuceniu biegu jak nie gasnie to masz zwarcie )
- mozna odwrotnie podpiac pare kabli zwracam uwage na wyłącznik znajdujacy sie w klamce sprzegła
FremeN
Status: Offline

Re: Problem z uruchomieniem silnika.Brak napięcia na elektromag.

Post autor: FremeN »

Kontrolka neutralny świeci się tylko na biegu jałowym a klamka sprzęgła jest cały czas wciśnięta, przynajmniej tak to za symulowałem dla układu. Poza tym jak rozbierałem czujnik sprzęgła to był na stałe albo zaklejony albo spieczony w pozycji luźnej klamki (wtedy jest rozwarty). Generalnie to naprawiłem i teraz będzie działał jak należy.

Odnośnie kontrolki biegu jałowego, czy trzeba to testować bardziej niż tak jak podałem że tylko w tej jednej pozycji się zapala?
Awatar użytkownika
kyller
Posty: 2198
Rejestracja: 13 marca 2008, 11:05
Motocykl: pożyczony XV1000
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 55
Status: Offline

Re: Problem z uruchomieniem silnika.Brak napięcia na elektromag.

Post autor: kyller »

skup sie na obwodzie kosy na 90% to tam
Awatar użytkownika
Balwi
Posty: 592
Rejestracja: 17 stycznia 2009, 23:37
Motocykl: XV1100, XJR 1300 SP '01
Lokalizacja: Okolice Inowrocławia
Wiek: 41
Status: Offline

Re: Problem z uruchomieniem silnika.Brak napięcia na elektromag.

Post autor: Balwi »

Sprawdź kosę tak jak pisze @kyller. Zmostkuj krańcówkę/czujnik kosy..... musi banglać. Ewentualnie prześledź kable od czujnika sprzęgła przy klamce.
Sprzedałem XV 1100 1989r.
FremeN
Status: Offline

Re: Problem z uruchomieniem silnika.Brak napięcia na elektromag.

Post autor: FremeN »

Sprawdziłem temat kosy, Tzn z tego co przebadałem to dokładnie jest tak jak mówisz odnośnie neutralnego przelacznika. Tzn to co zaobserwowałem to to że musi być masa albo z przełącznika neutral podana albo z czujnika sprzęgła (mi się do tej pory wydawało że z obu na raz). Generalnie to co ustaliłem to to, że jak zwieram czujnik sprzęgła albo biegu neutralnego to słysze klik "Realay Unit" tym dziewięciopinowym.

Z tego co ustaliłem to relay unit podczas rozwartego neutrala wygląda tak:
wtyczka prezedstawiona od tyłu (podpięta do przekaźnika).
VV - V (piny bez zmian)
VV - X (brak pinu)
VX - 1 (napięcie jak jest na biegu)
12 - 2 napięcie jak jest na luzie
VV

I wygląda na to, że przelot jest i neutral i spzęgło mogę wykluczyć, prawda?
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Problem z uruchomieniem silnika.Brak napięcia na elektromag.

Post autor: -waldi- »

pod siedzeniem masz jeszcze jeden przekaźnik 4 pinowy - przyglądnij się jemu

w momencie gotowości do rozruchu powinien być rozwarty (przyciągnięty)
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
FremeN
Status: Offline

Re: Problem z uruchomieniem silnika.Brak napięcia na elektromag.

Post autor: FremeN »

Ten 4 pinowy (nie niebieski) w momencie gotowości do rozruchu ma podane swoje złącza:
_
1 2
3 4

gdzie 1 i 3 to przelot w razie zwarcia przekaźnika, a 2 i 4 to zasilenie zewki elektromagnesu przekaźnika. I tu jest dla mnie coś niejasnego ponieważ w momencie gotowości do rozruchu na pinach 2 i 4 mam +12V. Na pinie 3 też jest +12 gotowe do przejścia na pin 1 (pin 1 to ten przewód który biegnie do rozrusznika).

W momencie naciśniecia START zmienia sie tylko tylze ze na pinie 3 napiecie znika, a przekaźnik nie zmienia swojego stanu. Wirec mnoze powinienem zamienic piny 3 i 4?
Wtedy na zasileniu cewki by mi się pojawiła masa co by uruchomiło przekaźnik a z drugiej strony na zasileniu rozrusznika by nie zanikało napięcie i powinno to zadzialac...
Ostatnio zmieniony 29 maja 2011, 12:46 przez FremeN, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Problem z uruchomieniem silnika.Brak napięcia na elektromag.

Post autor: -waldi- »

mnie chodzi o niebieski taki jest u mnie zastosowany i ma styk jeden rozwierny
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
FremeN
Status: Offline

Re: Problem z uruchomieniem silnika.Brak napięcia na elektromag.

Post autor: FremeN »

... Zamieniłem...

Generalnie skutek jest, rozrusznik po naciśnięciu startera zaczyna kręcić
Jedno tylko co zauważyłem i nie pamiętam żeby tak wcześniej było to to że przy przelaczeniu KILL SWITCH z pozycji ON na OFF widzę że elektromagnes rozrusznika zostaje załączony na chwilę po czym się rozłącza. To normalne?

Ten niebieski jakie ma dokładniej zadanie? Sprawdzę dziś jak dokładnie ten przekaźnik działa...
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Problem z uruchomieniem silnika.Brak napięcia na elektromag.

Post autor: -waldi- »

FremeN pisze:rzy przelaczeniu KILL SWITCH z pozycji ON na OFF widzę że elektromagnes rozrusznika zostaje załączony na chwilę po czym się rozłącza. To normalne?
tak nie może być
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
kyller
Posty: 2198
Rejestracja: 13 marca 2008, 11:05
Motocykl: pożyczony XV1000
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 55
Status: Offline

Re: Problem z uruchomieniem silnika.Brak napięcia na elektromag.

Post autor: kyller »

no kolego fremen
schemat do reki i jechane kabel po kablu
FremeN
Status: Offline

Re: Problem z uruchomieniem silnika.Brak napięcia na elektromag.

Post autor: FremeN »

Wygląda na to, że w Starter Relay miałem po prostu kable zamienione miejscami, co zmieniłem wcześniej i zaczęło działać. Tylko z tym kliknięciem po przełączeniu KILL SWITCH na of. W każdym bądź razie prześledziłem wszystkie przewody obu przekaźników (niebieski i złoty) oraz przerywacza i się wszystko już zgadza zgodnie z czterema schematami z pięciu które miałem (pech chciał, że robiłem wg właśnie tego piątego) :/

Wpadłem właśnie ze kliknięcie elektromagnesu po przełączeniu KILL SWITCH na OFF spowodowane pewnie jest tym, że przełącznik ten zasilany jest przewodem z bezpiecznika FRONT LIGHT, a nie IGNITION (to jeszcze muszę zmienić) i pewnie i ten objaw ustąpi. Tak czy siak dzięki za wsparcie i sugestie.

FremeN
bigkrzysgg
Status: Offline

Re: Problem z uruchomieniem silnika.Brak napięcia na elektromag.

Post autor: bigkrzysgg »

Witam!!!
Mama pytanie o kierunek gwintu na śrubie na wale 14 klucz od strony magneta.
Pomóżcie bo nie mogę odkręcić.
Awatar użytkownika
mytek1
Posty: 1107
Rejestracja: 21 września 2009, 18:10
Motocykl: xv535,vt1100,vs1400
Lokalizacja: okolice Rzeszowa
Wiek: 34
Status: Offline

Re: Problem z uruchomieniem silnika.Brak napięcia na elektromag.

Post autor: mytek1 »

bigkrzysgg pisze:Witam!!!
Mama pytanie o kierunek gwintu na śrubie na wale 14 klucz od strony magneta.
Pomóżcie bo nie mogę odkręcić.
Po pierwsze uzupełnij profil, a po drugie nie pytaj o coś w temacie gdzie rozmowa toczy się całkiem na inny temat. Odpowiedź na PW idzie.
Czasem wydawać się może, że życie nie ma sensu, kiedy nic nie ma dla ciebie znaczenia, nudzisz się... Wtedy wsiądź na motocykl i jedź... tylko ty, maszyna, droga i szeroki horyzont...
ODPOWIEDZ