Regulator, alernator ? Dziwne objawy.

Tematy związane z ukladem elektrycznym Virago
Awatar użytkownika
Gozdo
Posty: 22
Rejestracja: 26 października 2010, 10:45
Motocykl: VIRAGO XV 1100
Lokalizacja: Łódź
Wiek: 55
Status: Offline

Regulator, alernator ? Dziwne objawy.

Post autor: Gozdo »

Witam,

Ostatnio miałem bardzo dziwny przypadek. Po przejechani kilkunastu kilometrów
zgasiłem maszynę. Po ok. godzinie niestety nie odpaliła. Po naciśnięciu startera
zapaliły się równocześnie kontrolki oleju i rezerwy oraz zgasła kontrolka neutral a rozrusznik nie kręcił i nie wydawał żadnych dzwięków. Lala odpaliła z popychu.
Dojechałem do domu bez świateł. Wyjąłem i naładowałem aku.
Dzisiaj uzbrojony w miernik sprawdziłem napięcie akumulatora było 12,2V.
Uruchomiłem silnik (rozrusznik zakręcił ciężko z wyraźnym wysiłkiem).
Dokonałem następujących pomiarów na zaciskach akumulatora:

1. Silnik pracuje na wolnych obrotach bez świateł: 13,9V
2. Obroty 2-3 tyś bez świateł: 13,2 - 13,3V
3. Wolne obroty, włączone światła: 13,6 - 13,8V
4. Obroty 2-3 tyś, włączone światła: 13,2 - 13,3V
5. Silnik i światła wyłączone: 12,8V i spadało

Proszę o info czy spadek napięcia przy wzroście obrotów to zwiastun problemów i gdzie ich szukać. Czym mogła być spowodowana opisana wyżej sytuacja z brakiem reakcji rozrusznika i świecącymi siękontrolkami oleju i rezerwy. Dać zarobić elektrykowi zawsze zdążę.

Pozdrawiam
"Co my wiemy, to tylko kropelka. Czego nie wiemy, to cały ocean" - Isaac Newton
Awatar użytkownika
wąsaty7
Posty: 1416
Rejestracja: 25 stycznia 2009, 14:00
Motocykl: XV 1100 98r.
Lokalizacja: Szczecin
Status: Offline

Re: Regulator, alernator ? Dziwne objawy.

Post autor: wąsaty7 »

Zapoznaj się z tym tematem viewtopic.php?t=5922
Wąsaty7
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Regulator, alernator ? Dziwne objawy.

Post autor: -waldi- »

sprawdź masę silnika i mocowania kabli przy akumulatorze
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
Gozdo
Posty: 22
Rejestracja: 26 października 2010, 10:45
Motocykl: VIRAGO XV 1100
Lokalizacja: Łódź
Wiek: 55
Status: Offline

Re: Regulator, alernator ? Dziwne objawy.

Post autor: Gozdo »

Temat podany przez Wąsatego znam już prawie na pamięć. Nie jestem
jednak elektrykiem i mimo, że tekst napisany jest w przystepny sposób
to dla mnie jest to bajka o żelaznym wilku.
Dlatego pojawiła się na forum moja prośba.

Masę i mocowanie kali sprawdziałem, jest ok.
"Co my wiemy, to tylko kropelka. Czego nie wiemy, to cały ocean" - Isaac Newton
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Regulator, alernator ? Dziwne objawy.

Post autor: -waldi- »

Rozłącz wtyczkę 3 pinową wychodzącą z silnika do regulatora. Na odpalonym moto pomierz napięcia między tymi stykami (od strony silnika). Miernik ustaw na pomiar napięcia zmiennego. Jeżeli na wolnych będzie około 14V miedzy tymi pinami (masz 3 możliwości) i w miarę zwiększania obrotów będzie zwiększało się do około 50V to regulator do wymiany.
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
Gozdo
Posty: 22
Rejestracja: 26 października 2010, 10:45
Motocykl: VIRAGO XV 1100
Lokalizacja: Łódź
Wiek: 55
Status: Offline

Re: Regulator, alernator ? Dziwne objawy.

Post autor: Gozdo »

Waldi,
zrobilm tak jak radziłeś. Napięcie między stykami, 14V. Przy zwiękoszaniu obrotów rośnie do 14,5V.
Czy to ok. ?
"Co my wiemy, to tylko kropelka. Czego nie wiemy, to cały ocean" - Isaac Newton
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Regulator, alernator ? Dziwne objawy.

Post autor: -waldi- »

na wolnych 14V OK ale przy 2 tyś obr powinno być więcej niż te 14,5V i w miarę dalszego wzrostu obrotów co raz więcej.

Coś nie tak ten pomiar zrobiony, opisz dokładnie jak robiłeś to
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
Gozdo
Posty: 22
Rejestracja: 26 października 2010, 10:45
Motocykl: VIRAGO XV 1100
Lokalizacja: Łódź
Wiek: 55
Status: Offline

Re: Regulator, alernator ? Dziwne objawy.

Post autor: Gozdo »

Rozpiąłem kostki, do tej od strony silnika podłączyłem miernik. Do jednego styku przewód (-) miernika do drugiego (+). Tak zrobiłem w trzech kombinacjach.
"Co my wiemy, to tylko kropelka. Czego nie wiemy, to cały ocean" - Isaac Newton
Awatar użytkownika
-waldi-
Posty: 7073
Rejestracja: 14 kwietnia 2009, 22:29
Motocykl: XV700N '85/96+ST1100
Lokalizacja: Oświęcim
Wiek: 46
Kontakt:
Status: Offline

Re: Regulator, alernator ? Dziwne objawy.

Post autor: -waldi- »

A miernik miałeś ustawiony na V zmienny? bo jeżeli tak to bardzo dziwne masz te wyniki i wskazywało by na uszkodzone uzwojenia, tylko te 14V na wolnych zaś to wyklucza :???: . Zanim cokolwiek kupisz zleć pomiar komuś obeznanemu.
Obrazek
ELITARNA LOŻA SZYDERCÓW
Obrazek
NIE UFAJ MECHANIKOWI, ZRÓB TO SAM !!!
Nie udzielam porad na PW - od tego jest forum!
Awatar użytkownika
Gozdo
Posty: 22
Rejestracja: 26 października 2010, 10:45
Motocykl: VIRAGO XV 1100
Lokalizacja: Łódź
Wiek: 55
Status: Offline

Re: Regulator, alernator ? Dziwne objawy.

Post autor: Gozdo »

OK. Dzięki.

Istnieje jeszcze możliwość, że akumulator dogorywa. Co prawda jest to prawie nówka
bo kupiony w październiku ubiegłego roku.
Krótko po tym miałem awarię regulatora napięcia. Padł jak byłem w trasie.
Aku rozładował się do zera tak, że nawet silnik zgasł. Ładowany był wtedy
kablami z samochodu kolegi. Na wiele się to jednak nie zdało, wystarczyło na kulkanaście kilometrów. Potem znowu zabrakło prądu.
Było to ktrótko po zakupie "wiedzmy". W ramach gwarancji, przyjechał koleś z firmy, w której zakupiłem moto, sprawdził instalację, aku, wszystko pomierzył. Skończyło się wtedy na wymianie regulatora. Od tego czasu przejechałem ok 1500 km, było wszystko ok.
Wydaje mi się, że tamta awaria bardzo zaszkodziła aku.
"Co my wiemy, to tylko kropelka. Czego nie wiemy, to cały ocean" - Isaac Newton
ODPOWIEDZ