problem z ciśnieniem i zalewaniem świecy

Jeżeli masz kłopoty ze swoją Virago lub nie wiesz jak coś naprawić to idealne miejsce by o tym napisać
Robert von Berlin
Posty: 485
Rejestracja: 22 lipca 2008, 13:12
Motocykl: Yamaha XV 750 Special ´82
Lokalizacja: Berlin / Szczecin
Status: Offline

Re: problem z ciśnieniem i zalewaniem świecy

Post autor: Robert von Berlin »

Szegolnie w nowych systemach sterowanych elektronicznie sie otwieraja...otoz sie nie otwieraja! Nie ma to zadnego wplywu na badanie cisnienia a tym samym sensu, bo nie chodzi tu o jedenste miejsce po przecinku...EOT
Jobejt XV 750 Special ´82
Awatar użytkownika
Blunio
Posty: 5793
Rejestracja: 11 marca 2008, 10:21
Motocykl: Trek X-Caliber 8
Lokalizacja: Warszawa Bemowo
Wiek: 72
Status: Offline

Re: problem z ciśnieniem i zalewaniem świecy

Post autor: Blunio »

Bertoner, kombinujesz jak koń pod górkę. Więc poczytaj:
Diagnostyka silnika


Badanie stanu technicznego silnika.

Cel ćwiczenia
Celem ćwiczenia jest ocena stanu technicznego zespołu korbowo-tłokowego i układu rozrządu bez demontażu silnika, według podstawowych metod diagnostyki silnika spalinowego.
Pomiar ciśnienia sprężania

Pomiar ciśnienia sprężania służy do sprawdzenia stopnia zużycia gładzi cylin­dra, tłoka i pierścieni, oraz przylgni zaworów i ich gniazd. Można go przeprowadzić próbnikami ciśnienia sprężania SPCS. Próbniki te mają w uchwycie wbudowany przycisk do uruchamiania silnika.

Po nagrzaniu silnika do normalnej temperatury pracy należy wykręcić wszystkie wtryskiwacze lub świece zapłonowe, oraz w jednym z wtryskiwaczy zastą­pić rozpylacz odpowiednią końcówką pomiarową, a w silniku z zapłonem iskrowym całkowicie otworzyć przepustnicę (np. rozpieraczem), w celu uzyskania lepszego napełnienia cylindrów. Przed pomiarem zamyka się dopływ paliwa do silnika, wkłada czysty diagram do próbnika, odpowietrza próbnik (przez naciśnięcie zaworka odpowietrzającego) i łączy szczelnie próbnik z elemen­tem pomiarowym.

Dla silnika z zapłonem samoczynnym element pomiarowy stanowi wtryskiwacz z końcówką pomiarową zamocowaną w miejscu rozpylacza. W przypad­ku uruchamiania silnika przez osobę obsługującą przyrząd, trzeba obydwa prze­wody elektryczne zakończone wtyczką przyłączyć do zacisków znajdujących się na uchwycie próbnika, oraz przewód zakończony dużym uchwytem przyłączyć do centralnie umieszczonego zacisku rozrusznika, w miejscu w którym doprowadzony jest „gruby" przewód od akumulatora, a drugi przewód do za­cisku rozrusznika, do którego przyłączony jest przewód włącznika zapłonu (rys.4). Następnie uruchomić silnik rozrusznikiem (w celu usunięcia resztek mieszanki paliwowej z cylindrów), połączyć próbnik z badanym cylindrem, poprzez zamocowanie w miejsce wtryskiwacza elementu pomiarowego lub dociśnięcie stożka gumowego do otworu świecy zapłonowej, zwracając uwa­gę na zachowanie szczelności tego połączenia. Po tych przygotowaniach po­nownie włączyć rozrusznik i napędzać nim silnik, aż wskazówka (rejestrator kreślący na diagramie) nie przestanie się przesuwać. Podczas pomiarów wał korbowy powinien obracać się z prędkością co najmniej 100 obr/min. Po wy­łączeniu rozrusznika trzeba odpowietrzyć próbnik (wskazówka musi wrócić do pozycji początkowej), przesunąć kasetę diagramu na następną pozycję i wykonać pomiar w następnym cylindrze. Jeżeli wynik pomiaru odbiega od wymaganego, to należy go powtórzyć, aby upewnić się o prawidłowości uzy­skanego rezultatu.

Dla cylindrów, w których stwierdzono zbyt niskie ciśnienie sprężania przeprowadza się dodatkowo tzw. próbę olejową, aby sprawdzić, czy przyczyną tego jest zużycie pierścieni i gładzi cylindrowej. Polega ona na tym, że do tych cylindrów wstrzykuje się niewielką ilość oleju silnikowego (do 10 cm3) i roz­prowadza go po gładzi cylindrowej przez kilkakrotny obrót wałem. Następnie ponownie mierzy się ciśnienie sprężania. Jeżeli jest ono nadal zbyt niskie, to świadczy o złej pracy zaworów lub o uszkodzeniu uszczelki pod głowicą.
Jest jeszcze inna metoda:
Sprawdzenie szczelności cylindrów

Sprawdzenie szczelności cylindrów polega na pomiarze próbnikiem typu PSC spadku ciśnienia powietrza doprowadzonego do cylindra i osłuchaniu stetoskopem miejsc ewentualnych przedmuchów powietrza w silniku. Pomiary przeprowadza się po nagrzaniu silnika do normalnej temperatury pracy i przy ustawieniu tłoka w badanym cylindrze w końcu suwu sprężania. Do ustawie­nia tłoka należy wykorzystać specjalną opaskę zakładaną na koło pasowe wału korbowego i znaki fabryczne określające punkt ZZ tłoka dla danego typu silnika.

W celu przeprowadzenia badań należy wykręcić wszystkie świece zapłonowe lub wtryskiwacze. Obracając wał korbowy zgodnie z kierunkiem obrotów sil­nika, ustawić tłok badanego cylindra w końcu suwu sprężania i unieruchomić wał na czas pomiaru. Przyłączyć próbnik szczelności cylindrów z jednej strony do instalacji sprężonego powietrza, a z drugiej do otworu świecy zapłonowej lub wtryskiwacza. Następnie otworzyć zawór doprowadzający powietrze do przestrzeni nad tłokiem badanego cylindra i na manometrze pomiarowym odczytać, w zależności od rodzaju próbnika, wartość spadku ciśnienia lub szczel­ność cylindra. Otrzymany wynik należy porównać z fabrycznymi kryteriami oceny stanu technicznego silnika. W razie przekroczenia dopuszczalnych war­tości spadku ciśnienia osłuchać stetoskopem otwór miernika poziomu oleju i wlewu oleju, kolektor wydechowy i ssący, sąsiednie cylindry przez otwory po świecach lub wtryskiwaczach, oraz sprawdzić, czy powietrze przedostaje się do cieczy chłodzącej.
Źródło:http://www.samochodowka.internetdsl.pl/ ... styka.html
Jak nie wierzysz, jeszcze jedno żródło:
Wykonanie pomiaru:
- sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować luzy zaworów ponieważ mają one wpływ na wynik pomiaru
- po nagrzaniu silnika do temp 70-80°C wykręcić wszystkie świece zapłonowe lub wtryskiwacze (niedopuszczalne jest wykonywanie pomiarów na zimnym silniku, ponieważ zbyt duże luzy między tłokiem a cylindrem spowodują wykazanie zaniżonego ciśnienia sprężania)
- całkowicie otworzyć przepustnice w celu uzyskania lepszego napełnienia cylindrów. Należy przy tym skorzystać z pomocy drugiej osoby, która wciśnie do oporu pedał przyspieszenia oraz będzie obsługiwała włącznik zapłonu
- przygotować przyrządy do pomiaru: nacisnąć iglice zaworka odpowietrzającego znajdującego się w końcówce przyrządu, sprawdzić początkowe ustawienie wskazówki i w razie potrzeby obracając tarczę z podziałką wyzerować
- końcówkę próbnika wcisnąć w otwór świecy zapłonowej lub wkręcić w otwór wtryskiwacza, zwracając szczególną uwagę na zachowanie szczelności tego połączenia
- włączyć rozruszniki i napędzać nim silnik tak długo, aż wskazówka manometru nie przestanie się przesuwać. W tym czasie wał korbowy powinien obracać się z prędkością co najmniej ok.100 obr/min. Warunkiem uzyskania takiej prędkości obrotowej silnika jest całkowicie naładowany akumulator samochodu. Przy mniejszej prędkości obrotowej zbyt duży jest wpływ nieszczelności między tłokiem a cylindrem na wartość ciśnienia, które może okazać się zaniżone
- po wyłączeniu rozrusznika odczytać wskazania na próbniku. Pomiar należy wykonać kolejno we wszystkich cylindrach silnika pamiętając, aby po każdym odczycie odpowietrzyć próbnik przez wciśnięcie iglicy zaworka
- jeżeli wynik odbiega od wymaganego, to należy go powtórzyć w celu upewnienia się o prawidłowości wykonanego pomiaru.
Otrzymane wyniki pomiaru należy porównać z danymi fabrycznymi, a jeśli ich brak, to z wartością przybliżoną wyliczoną według poniższego wzoru:
stopień sprężania x współczynnik k = ciśnienie sprężania [MPa]
Stopień sprężania jest podawany zawsze w charakterystyce technicznej silnika, natomiast współczynnik k zależy od rodzaju silnika i przyjmuje następujące wartości:
k = 0,12? 0,13 dla silnika czterosuwowego o zapłonie iskrowym
k = 0,17? 0,20 dla silnika czterosuwowego o zapłonie samoczynnym
k = 0,095 ? 0,10 dla silnika dwusuwowego o zapłonie iskrowym
W silnikach nowych oraz w dobrym stanie technicznym ciśnienie sprężania we wszystkich cylindrach powinno być zgodne albo z danymi producenta, albo z wartościami wyliczonymi.
Różnice ciśnień sprężania między poszczególnymi cylindrami nie powinno być większe niż 10% najwyższego odczytu. Spadek ciśnienia sprężania o 15 ? 20% w stosunku do wartości nominalnej, tzn podanej przez producenta lub obliczonej ze wzoru, świadczy o dużych zużyciach tłoka, cylindra, pierścieni tłokowych i zaworów, mających wpływ na obniżenie parametrów pracy silnika i jego trwałości, które kwalifikują się do naprawy.
W celu dokładniejszego o zapłonie iskrowym przeprowadza się tzw. ?próbę olejową?. Do cylindrów w których wcześniej zostało stwierdzone zbyt niskie ciśnienie sprężania wstrzykuje sie prze otwór świecy zapłonowej na denko tłoka niewielką ilość oleju silnikowego (do 10cm3) przysłaniając otwór wykonuje się kilka obrotów wałem korbowym w celu rozprowadzenia wlanego oleju po gładzi cylindra. Następnie mierzy się powtórnie ciśnienie sprężania
Porównując wyniki obu pomiarów uzyskuje się informację o:
- nieszczelności zaworów i ich gniazd, jeśli wartości SA takie same dla badanego cylindra
- nieszczelność pierścieni tłokowych, tłoków i cylindrów, jeżeli wartości w drugim pomiarze wzrosły (zbliżyły się do wartości nominalnej),
- nieszczelności zaworów i pierścieni tłokowych, jeżeli nastąpił nieznaczny wzrost ciśnienia sprężania.
Niewielki wzrost ciśnienia sprężania może świadczyć nie tylko o nieszczelności zaworów, ale również o uszkodzeniu uszczelki pod głowicę. Jeżeli przebicie nastąpiło do układu chłodzenia, to dodatkowym objawem niesprawności będzie występowanie przedmuchów gazów spalinowych do układu chłodzenia podczas pracy silnika. Natomiast jeżeli przebicie uszczelki nastąpiło miedzy cylindrami, to jedyna wskazówką o usterce będzie stwierdzenie zaniżonego, i w przybliżeniu jednakowego ciśnienia sprężania w sąsiednich cylindrach. Może się również zdarzyć, że wynik badania będzie wyższy od wartości nominalnej. Będzie to spowodowane przez odłożenie się na dnie tłoka i w głowicy cylindra nadmiernej warstwy nagaru.
Pomiar ciśnienia sprężania pozwala jedynie na ogólną ocenę szczelności cylindrów silnika i na jego podstawie trudno jest określić zakres niezbędnej naprawy. Chcąc jednoznacznie ustalić miejsca nieszczelności oraz określić wielkość występujących zużyć należy dodatkowo wykonać pomiar szczelności cylindrów.

4. Wnioski
Pomiary ciśnienia sprężania wykonuje się celem skontrolowania stanu technicznego układu roboczego silnika użytkowanego pojazdu, szczególnie w przypadku stwierdzenia zmian w pracy silnika, nadmiernego zużycia paliwa, oleju itp.
Po dokonaniu pomiaru można stwierdzić np.:
? są nadpalone zawory lub gniazda zaworów
? trzpienie zaworów zakleszczają się w prowadnicach
? nadmierne nieszczelności spowodowane zużyciem się pierścieni tłokowych, tłoków i cylindrów
? nieszczelności zaworów i ich gniazd
? uszkodzona uszczelka głowicy
? nadmierne warstwy nagaru na dnie tłoka i głowicy cylindra
http://www.sciaga.pl/tekst/80767-81-pom ... palinowych
Nadzieja to ogień. To ogień, który chce płonąć nawet wtedy, gdy jest gaszony. Nadzieja to nieodparte dążenie, by odnajdywać sens w bezsensie i odkrywać prawdę w zamęcie kłamstw.
Samochód z Niemiec a kobieta z Polski - nigdy odwrotnie!!!
Awatar użytkownika
wąsaty7
Posty: 1418
Rejestracja: 25 stycznia 2009, 14:00
Motocykl: XV 1100 98r.
Lokalizacja: Szczecin
Status: Offline

Re: problem z ciśnieniem i zalewaniem świecy

Post autor: wąsaty7 »

Po tak wyczerpującej literaturze nikt nie powinien mieć problemów z pomiarem ciśnienia sprężania.Kawał dobrej roboty :bravo: :bravo: :bravo:
Wąsaty7
Awatar użytkownika
elrychu
Posty: 366
Rejestracja: 13 września 2007, 21:57
Motocykl: była 535, jest 750
Lokalizacja: Gliwice
Wiek: 43
Status: Offline

Re: problem z ciśnieniem i zalewaniem świecy

Post autor: elrychu »

ja dzisiaj mierzyłem ciśnienia sprężania w mojej 535 (oczywiście przy otwartej przepustnicy), oto wyniki:
- przedni cylinder 11 bar
- tylni cylinder 11,2 bar
Czyli wszystko w jak należytym porządki.
I jeszcze jedno, może najważniejsze:)
Niedawno kupiłem sobie miernik ciśnienia sprężania, więc jeśli ktoś z Gliwic lub okolic chciałby wykonać sobie małą diagnostykę silnika to służę pomocą!
Awatar użytkownika
Arni
Posty: 2530
Rejestracja: 01 marca 2009, 20:39
Motocykl: Virago XV750 83r; Intruder VS800; SHL M11
Lokalizacja: Poznań
Wiek: 38
Status: Offline

Re: problem z ciśnieniem i zalewaniem świecy

Post autor: Arni »

a jaki sprzęt kupiłeś, bo też powoli się czaję na takie cudo
Obrazek
"Celem ruchu drogowego nie jest bezpieczeństwo, tylko szybkość." Janusz Korwin-Mikke
Awatar użytkownika
elrychu
Posty: 366
Rejestracja: 13 września 2007, 21:57
Motocykl: była 535, jest 750
Lokalizacja: Gliwice
Wiek: 43
Status: Offline

Re: problem z ciśnieniem i zalewaniem świecy

Post autor: elrychu »

najprostszy i najtańszy :)
http://www.allegro.pl/item584915643_mie ... nzyna.html
wg mnie jest ok, obudowa metalowa, wężyk jest solidny, skala czytelna, końcówki też ok
Awatar użytkownika
wąsaty7
Posty: 1418
Rejestracja: 25 stycznia 2009, 14:00
Motocykl: XV 1100 98r.
Lokalizacja: Szczecin
Status: Offline

Re: problem z ciśnieniem i zalewaniem świecy

Post autor: wąsaty7 »

Wąsaty7
Awatar użytkownika
Balwi
Posty: 592
Rejestracja: 17 stycznia 2009, 23:37
Motocykl: XV1100, XJR 1300 SP '01
Lokalizacja: Okolice Inowrocławia
Wiek: 41
Status: Offline

Re: problem z ciśnieniem i zalewaniem świecy

Post autor: Balwi »

@wąsaty7 a jak gumowa osłona sparcieje to odczyty będą przeróżne.. lepiej dopłacic te parę zł i kupić miernik z wkręcaną końcówką :wink: .
Awatar użytkownika
wąsaty7
Posty: 1418
Rejestracja: 25 stycznia 2009, 14:00
Motocykl: XV 1100 98r.
Lokalizacja: Szczecin
Status: Offline

Re: problem z ciśnieniem i zalewaniem świecy

Post autor: wąsaty7 »

Bez obawy,w komplecie powinna być zapasowa.Po drugie identyczny posiadam jakieś 15 lat i nie sparciała.
Wąsaty7
ODPOWIEDZ